Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Sommardäck!

  1. #1
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 444
    Medlem#
    6988

    Sommardäck!

    Jajamen, sommardäck.

    Vinterdäck har jag som överlever hur man än gör.

    Men sommardäck!
    Vad ska man ha för märke och modell som håller mer än 1 säsong?
    Jag trodde att mina nya Dunlop Sport MAX TT skulle hålla iaf två säsonger, men framdäcken är slut, och jag har ändå kört lugnt och nedtrimmat med 9-5:an i sommar, och många 100 mil är det inte.

    Innan har jag haft Continental Sport Contact 2 (högljudda! och slets), Maragoni Mythos (fick byta fram efter en halv säsong) och innan dess kommer jag inte ihåg.

    Nu är det 9-3SS som gäller, och jag sätter de bra paret Dunlop fram idag, men de är väl döda inom kort.

    Det knäppa är att vinterdäcken håller 1000-tals mil mer än sommar.


    Så.. Vad för sommardäck ska man handla i vinter inför nästa säsong?

  2. #2
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 050
    Medlem#
    3471

    Sommardäck!

    Slits de så fort som du säger kan man fundera om det står rätt till med hjulinställningen fram. Jag provade ett budget däck i år och kört hårt med dem både höga farter, acceleration och inbromsningar de hann rulla ca 2000 mil innan jag bytte till vinter. Det är gott om mönster kvar och rullar garanterat nästa säsong med. Vad vill jag säga med detta då. Jo tycker du har onormalt högt däckslitage och bör kolla annat än kanske bara däcken.

    Körde med goodyear eagle assymetric innan gillade dem starkt. Bra grepp o komfort till det priset men de slets betydligt snabbare men klarade iaf två säsonger men då var två av däcken blanka så gott som.


    //B
    TapaTalk
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  3. #3
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 382
    Medlem#
    6935

    Re: Sommardäck!

    Antingen är det något fel på din bil, eller så kör du som en vilde.
    Har kört på mina Mythos två säsonger nu, och dom håller nog utan problem två säsonger till. Rullar lätt över 1000 mil per sommar.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  4. #4
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 444
    Medlem#
    6988

    Re: Sommardäck!

    Jag har gjort 2 hjulinställningar i år på 9-5:an, sist behövdes inget göras.
    Däcken slits jämnt också, och jag kör inte vilt. Snabbare acc ja, men inga skrikande däck eller snabb kurvtagning.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2011
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    41

    Re: Sommardäck!

    Citat Ursprungligen postat av SirMacke
    Jag har gjort 2 hjulinställningar i år på 9-5:an, sist behövdes inget göras.
    Däcken slits jämnt också, och jag kör inte vilt. Snabbare acc ja, men inga skrikande däck eller snabb kurvtagning.
    Då är det lite av ett mysterium hur dina däck lyckas bli så slitna på den korta tiden

    Själv så fick jag med några goodyear till min bil när jag köpte den i januari, dom hade gått en säsong då och lär hålla ett par till
    9-5 Kombi 2,0t -99

  6. #6
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 526
    Medlem#
    8163

    Re: Sommardäck!

    Vad har du för däcktryck? Har kört 2 säsonger på GoodYear EfficientGrip, ca 2500mil, och det är fortfarande ordentligt med mönster kvar. Har inte mätt exakt, men skall lägga på vintersulorna till helgen,, så om jag kommer ihåg skall jag mäta upp dem då.
    /Johan

  7. #7
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 444
    Medlem#
    6988

    Re: Sommardäck!

    Citat Ursprungligen postat av JSN
    Vad har du för däcktryck? Har kört 2 säsonger på GoodYear EfficientGrip, ca 2500mil, och det är fortfarande ordentligt med mönster kvar. Har inte mätt exakt, men skall lägga på vintersulorna till helgen,, så om jag kommer ihåg skall jag mäta upp dem då.
    /Johan
    2.5-2.6kg ungefär.

    Har glott på a-stolpen, alla säger olika, t.om. samma däckkrängare säger olika från gång till gång.

    Fasiken, man kanske ska byta till Gislaved på sommarsulor också?

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    766
    Medlem#
    7119

    Re: Sommardäck!

    3bar tycker jag du ska ha iaf. Sen kan man laborera med trycket lite därikring.

  9. #9
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 444
    Medlem#
    6988

    Re: Sommardäck!

    Citat Ursprungligen postat av Blommas
    3bar tycker jag du ska ha iaf. Sen kan man laborera med trycket lite därikring.
    Så högt?

  10. #10
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 050
    Medlem#
    3471

    Sommardäck!

    Citat Ursprungligen postat av SirMacke
    Citat Ursprungligen postat av Blommas
    3bar tycker jag du ska ha iaf. Sen kan man laborera med trycket lite därikring.
    Så högt?
    Kör med 3,0 på mina sommarhjul med 225/45-17. På vinterhjulen 2,8 just nu, samma dimension som på sommarn.


    //B
    TapaTalk
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  11. #11

    Re: Sommardäck!

    Citat Ursprungligen postat av SirMacke
    Vad ska man ha för märke och modell som håller mer än 1 säsong?
    Jag trodde att mina nya Dunlop Sport MAX TT skulle hålla iaf två säsonger, men framdäcken är slut, och jag har ändå kört lugnt och nedtrimmat med 9-5:an i sommar, och många 100 mil är det inte.
    Kör man slut på däcken på några hundra mil så kör man som en biltjuv, så enkelt är det. Har kört 2000 mil på mina Hankook, och dom håller ett par tusen mil till. Hade Michelin på en annan bil dom var halvslitna efter 3000 mil.
    Signaturlös

  12. #12
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 444
    Medlem#
    6988

    Re: Sommardäck!

    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Citat Ursprungligen postat av SirMacke
    Vad ska man ha för märke och modell som håller mer än 1 säsong?
    Jag trodde att mina nya Dunlop Sport MAX TT skulle hålla iaf två säsonger, men framdäcken är slut, och jag har ändå kört lugnt och nedtrimmat med 9-5:an i sommar, och många 100 mil är det inte.
    Kör man slut på däcken på några hundra mil så kör man som en biltjuv, så enkelt är det. Har kört 2000 mil på mina Hankook, och dom håller ett par tusen mil till. Hade Michelin på en annan bil dom var halvslitna efter 3000 mil.
    Jag kör faktiskt helt mer eller mindre normalt.

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 455
    Medlem#
    11937

    Re: Sommardäck!

    Det är iaf enkelt att konstatera att dina däck slits ohyggligt fort, ett par tusen mil ska man ju kunna få ut även av lågbudgetdäck och märkesdäck som sköts väl bör hålla en 5000 mil eller mer. Som du själv märkt håller dina vinterdäck betydligt bättre än sommardäcken.

    Jag kan bara tänka mig dessa anledningar till att däcken inte håller:
    - Körstil
    - Fel i upphängningen och/eller hjulinställningen
    - Fel däckdimension

  14. #14
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 444
    Medlem#
    6988

    Re: Sommardäck!

    Citat Ursprungligen postat av jellybear
    Det är iaf enkelt att konstatera att dina däck slits ohyggligt fort, ett par tusen mil ska man ju kunna få ut även av lågbudgetdäck och märkesdäck som sköts väl bör hålla en 5000 mil eller mer. Som du själv märkt håller dina vinterdäck betydligt bättre än sommardäcken.

    Jag kan bara tänka mig dessa anledningar till att däcken inte håller:
    - Körstil
    - Fel i upphängningen och/eller hjulinställningen
    - Fel däckdimension
    - Körstil - Inte värre än någon annan
    - Fel i upphängningen och/eller hjulinställningen - Kontrollerat flera gånger
    - Fel däckdimension - 225/45/17

    Men nu kör jag 9-3, så vi får se hur det blir.

  15. #15
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 526
    Medlem#
    8163

    Re: Sommardäck!

    5000 mil har jag svårt att se att man få ur ett par V, W eller Y-klassade 225:or oavsett hur försiktigt man kör...
    /Johan

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    310

    Re: Sommardäck!

    Michelin brukar hålla lite längre är min erfarenhet.

    Jämfört med Pirelli var det stor skillnad, lite mindre med Nokian, övriga märken har jag ingen erfarenhet med men läser ofta att folk tycker Michelin håller längre. Sen är ju inte Michelin de billigaste däcken direkt så räknat till mil per krona är jag inte alls säker på att de hamnar i topp...

    /U

  17. #17
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 905

    Re: Sommardäck!

    Citat Ursprungligen postat av JSN
    5000 mil har jag svårt att se att man få ur ett par V, W eller Y-klassade 225:or oavsett hur försiktigt man kör...
    /Johan
    Håller med, vill veta vad dom däcken heter!

    Körde med Continental SportContact 2 tidigare & i mina ögon ett kanondäck, körde tre säsonger med dom, bilen rullade under dom tre åren 5000 mil inkl vintersäsong så hur man ska få ut 5000 på bara sommardäcken begriper jag inte! Sen köpte jag GoodYear Eagle F1 Assymetric & dom höll inte ens två säsonger, grymt bra däck annars då greppen alltid fanns!

  18. #18
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 227
    Medlem#
    3186

    Sommardäck!

    Däcken jag kört med på 9-5 och några snabba kommentarer:
    Dunlop sp9000, 225 45 17: Bra grepp men slits snabbt när dom sitter fram. Bak var det lätt att få väldigt högljudda däck pga pilmönstrade yttre delar av slitbanan. Ca 1000mil fram, 1500mil bak.

    Michelin Primacy HP, 215 55 16: Tysta, välbalanserade, ok greppet var ok. Höll mycket bra oavsett om de satt bak eller fram. Ca 2000mil.

    Goodyear assymetric, originaldäck från en 9-3 -07 215 55 15: köptes med 4mm mönster kvar på alla däcken. Ungefär samma egenskaper som michelindäcket men slets aningen snabbare. Inte lika välbalanserat.

    Har testat diverse billigare däck, håller bra men greppar väldigt dåligt, speciellt när det blir blött. Nästa gång blir det michelin igen, utan pilmönster


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    ///Mackanized
    Tillbaka

  19. #19
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 697
    Medlem#
    3346

    Re: Sommardäck!

    För 225/45-17:
    Michelin Primacy HP, 3,0 bar däcktryck.
    Då håller däcken länge! Dessutom lär bilen dra mindre soppa...
    2,5 är på tok för lågt om du vill ha lite livslängd på däcken.
    All makt åt Thengil!

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 259

    Re: Sommardäck!

    Hej

    Jag lägger min röst på Michelin Primacy HP med rätt belastningsindex. Tyvärr hann jag inte utvärdera livslängden på min eftersom bilen blev skrot. Däremot så lurade jag på farsan en omgång förra året och dom sitter på en Volvo V50 D5 och håller fortfarande. Dom har åtminstone rullat 2000 mil och har fler mil kvar.

    Dom är tysta och rullar lätt. Det är inget för banåkaren men har mycket bra våtgrepp. Min nya bil har tyvärr nya Goodyear Eagle F1 så det dröjer innan det blir nya Michelin.
    Jag hade 2,9bar fram och 3,0 bar bak på min gamla 9-5'a så i med mer luft.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •