Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Check engine lampa börjar lysa efter tankning?!

  1. #1

    Check engine lampa börjar lysa efter tankning?!

    Hej!

    Köpte mig en saab 93 aero sport combi 2,8t V6 - 06 i slutet på juli. Efter bara 2 veckor så började check engine lampan lysa efter jag tankat en gång, åkte direkt till verkstaden där dom läste av koden och sa att det stod nått om bränsle... (jag kommer inte ihåg). Dom gjorde en snabb koll på slangar och så, men tyckte att det såg okej ut, så dom släckte lampan och bad mig återkomma om den började lysa igen, och om det var nått större fel borde den lysa ganska omgående igen sa dom.

    Jag åkte i 6 dagar och inget hände, sen tankade jag, och då började lampan lysa igen... Åkte tillbaka till verkstaden och dom läste av och släckte lampan och sa att det var samma felkod som sist och jag fick en tid 2 v senare för att lämna in bilen så dom kan försöka hitta nått fel. Åkte ett par dagar, tankande - och vips var lampfaan igång igen.

    Ska ju lämna in bilen nu på fredag, men är lite nyfiken om nån mer bilkunnig än jag har nån susning om vad det kan vara?

    Mvh

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466

    Re: Check engine lampa börjar lysa efter tankning?!

    Pyser det om du skruvar av tanklocket när du kört?
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  3. #3
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Check engine lampa börjar lysa efter tankning?!

    Vrider du tillräckligt på tanklocket, nu gäller detta 9-5 men där står det tom att det ska klicka minst 3gr annars kan check engine börja lysa!

    Farsans granne hade samma problem som du & Saab hittade inte felet, när jag fick höra det sa jag till honom om detta med tanklocket & problemet va löst!

  4. #4
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 215
    Medlem#
    8541

    Re: Check engine lampa börjar lysa efter tankning?!


    Tjejens og9-3 började CE lysa på, visade sig att jag inte vridit så det klickade tre gånger efter tankningen.
    Vet ej hur det är på ng9-3, men på min vrider jag alltid till minst tre klick bara för att vara på den säkra sidan.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  5. #5

    Re: Check engine lampa börjar lysa efter tankning?!

    Citat Ursprungligen postat av sOFFe
    Pyser det om du skruvar av tanklocket när du kört?
    njae, provade nu direkt och öppna tanklocket efter att jag kört ett par mil och jag tyckte inte att det pyste till. Vad menas med d
    et isåfall?

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    306

    Re: Check engine lampa börjar lysa efter tankning?!

    Gamla fina utombordarmissen - att det inte kommer in luft i tanken i motsvarande volym som förbrukats uppstår undertyck. Fattar iofs inte då varför det skall bli problem då man precis tankat (fullt?). Kanske i kombination med temperaturdeltat nu under sommaren men borde isf bli övertryck?
    //Sid
    [95 SC Vector -10 Hirsch]

  7. #7

    Re: Check engine lampa börjar lysa efter tankning?!

    Glömde skriva i första inlägget att det är inte bara check engine lampan som börjar lysa efter tankning (full tank) utan det går inte starta bilen heller då!! Den bara tuggar på men hoppar inte igång, efter ett par försök med att dra ur nyckel/öppna/låsa dörrarna osv så hoppar den igång. Händer aldrig annars utan bara just efter tankning! "Bara startspärren" sa försäljaren där jag köpt bilen. Men ska det verkligen bli så av en startspärr, och bara vid tankning?

    Verkstaden har haft inne bilen hela dagen idag, läst av felkod igen, kollat alla slangar osv - men hittar inget fel. Men nu har dom beställt nån packning som dom funderar på iom att det inte pyser vid tanklocket, och att alla problem är efter tankning. Men verkstaden låter jäkligt osäkra på om det verkligen är det.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    306

    Re: Check engine lampa börjar lysa efter tankning?!

    Väldigt intressant.. Om du kör den o stannar för att några minuter senare starta o köra iväg så fungerar den alltså (simulerat tankstopp)
    Men om du stannar tankar o köra iväg så lyser lampor och den är svårstartad.
    Vad händer om du stannar, öppnar tanklock som om du skulle tanka, låter det vara öppet lite o sedan startar igen?
    Har du testat göra kortare stopp utan att tanka? Detta låter ju för konstigt för att bara ha med mängden bränsle i tanken...
    //Sid
    [95 SC Vector -10 Hirsch]

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Check engine lampa fortsätter lysa?
    Av BERNI i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-03-13, 20:41
  2. check engine lampa lysser fortfarande efter LMM byte????????
    Av viggen959 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-01-14, 01:01
  3. varför börjar min abs lampa att lysa?????
    Av jakan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-03-13, 00:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •