Sidan 5 av 15 FörstaFörsta ... 34567 ... SistaSista
Resultat 81 till 100 av 283

Ämne: Biltema säljer tändkasett

  1. #81
    Företagsrepresentant
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    322

    Re: Biltema säljer tändkasett!!

    Citat Ursprungligen postat av Aero++
    Citat Ursprungligen postat av nordictuning
    Vad roliga ni är, rädda för Kinatillverkat, ja, vem vet, men med tanke på hur kvaliteten har varit och är på DI kasetter, svarta eller röda som är tillverkade i lilla Åmål så kan knappast en Kinakopia vara så mycket sämre, rätta mig om jag har fel. Kanske Åmålfabriken lagt ut tillverkningen till Kina, ha ha.
    Hej R!

    Tycker den inlägg var mindre nödvändig..

    Min tändkasset har rullat 12000 mil snart 5 år inga fel på den funkar fint.
    Den har varit med om del under dom 12000 mil..
    Hur länge vill du att dom skall rulla ?
    Mvh
    Ja du Kemal, om du jobbade på en bilverkstad som i sin tur jobbar med Saab så hade du nog haft en annan uppfattning, nog pratat om detta, måste ut och kolla över en bil (Saab) som smårycker, och nej, den är inte trimmad, KAN det vara den där kasetten frågade ägaren som inte egentligen vet nå't om bilar, menkasetter och Saab, det hade han hört talas om men var lugn, vi har en testkasett ;-)
    Swedish performance

  2. #82
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Biltema säljer tändkasett!!

    fast blandar man inte ihop saker lite om man säger att ALLT från kina är skit?
    Om kineserna själva kopierar nåt för att få sälja med maximal vinst, ja då genas det på kvaliteten men däremot om företag i väst ber att få nåt tillverkat enligt uppställda spec så är kina som vilket tillverkande land som helst. Det är knappast så att vi i väst har bättre material eller duktigare anställda utan det är beställaren som dikterar villkoren baserat på dennes förväntade vinst.

  3. #83
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269

    Re: Biltema säljer tändkasett!!

    Citat Ursprungligen postat av Pumba

    Ta tex alla muttrar i din bil, 97% av alla muttrar som tillverkas i världen kommer från Kina/Taiwan, tror du dem får ritningar från Sverige på alla dem eller tillverkar dem efter eget huvud med?
    Kan ju fortsätta med alla skruvar som kommer från Kina, Taiwan och Indien, som säkert står för 70-80% av världens produktion av skruv.
    Säket hälften av skruvarna i din motor kommer från Asien tex, vågar du lita på att någon kontrollerat alla dem 100%?

    Med andra ord, jag har jobbat på en stor skruvimportör i flera år, nu jobbar inte där längre utan företaget jag jobbar på nu köper andra grejer som är mer känsliga och som jag inte vill gå in på då jag enligt mitt anställningsavtal inte får diskutera dessa.
    Men det är väl en jäkla skilllnad på en SKRUV och en avancerad tänkassett med knackdetektering via jonströmsmätning!
    Skruven går bra att dra i tills den går sönder, så vet man vad den går för.
    Men tändkassetten ska ju göra mera än producera en gnista på 40k volt.
    Flera av mina verktyg kommer garanterat från Asien och de fungerar helt ok.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  4. #84
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: Biltema säljer tändkasett!!

    Ger man verktygen samt deras produkter rätt förutsättningar så tror jag faktiskt att det fungerar bra. Turbos som nämts tidigare verkar ju fungera.

    Sedan är nog monteringsfel en stor del av tidigarelagda haverier.
    Vet att jag ifrågasatte en person som klagade på deras hjullager, men senare visade det sig att man drog skiten lika hårt som om det skulle sitta i en balansaxel i en stenkross.

    Sedan är det ju såklart SKF som är världsledande, men även dom har tillverkning i Kina, sedan drar nog många "KINA" över samma kam som det var för 20 år sedan, men idag ligger ju den generella tillverkningen på allt som sitter överallt där. Det handlar ju som sagt som ekonomi och det är ju bevisligen billigare att tillverka i Asien och exportera tilbaka till sverige.

    OT: laxen som fångas i Norge fryses ner, skickas till Asien. Packas och exporteras tillbaka till Sverige.
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  5. #85
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353

    Re: Biltema säljer tändkasett!!

    Något OT ang. kinesiska prylar.

    Utvecklingen har gått mycket snabbt i Kina. Det är ju utan tvivel så att de flesta jämför med hur Japan och Sydkorea utvecklades, de fick stöd i olika former av USA, men det tog litet tid. Nu talar man inte så ofta om "skräp" därifrån.

    Jag läste en artikel, som jag inte kan hitta nu, där jag tror att någon uttalade sig om Kinas industri i allmänhet, och kanske just med kopplingar till bilindustrin. Där sades något om att de nu är där man trodde att de skulle befinna sig om X antal år, för några år sedan. Utvecklingen har m.a.o. gått mycket snabbt. Sedan finns det förstås en oändlig mängd produkter med låg kvalité, och somliga av dessa letar sig hit.

    Rika kineser åker till Europa för att köpa dyra statusprylar, klockor etc. Européer med mer normala inkomster passar ibland på att köpa kopior av samma varor i Asien. Så det kan bli.

  6. #86
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: Biltema säljer tändkasett!!

    Citat Ursprungligen postat av nordictuning
    Ja du Kemal, om du jobbade på en bilverkstad som i sin tur jobbar med Saab så hade du nog haft en annan uppfattning, nog pratat om detta, måste ut och kolla över en bil (Saab) som smårycker, och nej, den är inte trimmad, KAN det vara den där kasetten frågade ägaren som inte egentligen vet nå't om bilar, menkasetter och Saab, det hade han hört talas om men var lugn, vi har en testkasett ;-)

    Den är säkert inte trimmad men gammal är det nog Förutom det kan det vara stift

    Självklart kan en tändkasset gå sönder,frågan är bara som du påstår om Kina kopia eller liknande kommer att klara av 5 år och samtidigt ge exakt samma goda funktion som en orginal ?
    Jag skulle inte sova lungt med en Kina tändkasset..

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  7. #87
    Företagsrepresentant
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    322

    Re: Biltema säljer tändkasett!!

    Citat Ursprungligen postat av Aero++
    Citat Ursprungligen postat av nordictuning
    Ja du Kemal, om du jobbade på en bilverkstad som i sin tur jobbar med Saab så hade du nog haft en annan uppfattning, nog pratat om detta, måste ut och kolla över en bil (Saab) som smårycker, och nej, den är inte trimmad, KAN det vara den där kasetten frågade ägaren som inte egentligen vet nå't om bilar, menkasetter och Saab, det hade han hört talas om men var lugn, vi har en testkasett ;-)

    Den är säkert inte trimmad men gammal är det nog Förutom det kan det vara stift

    Självklart kan en tändkasset gå sönder,frågan är bara som du påstår om Kina kopia eller liknande kommer att klara av 5 år och samtidigt ge exakt samma goda funktion som en orginal ?
    Jag skulle inte sova lungt med en Kina tändkasset..

    Mvh
    Men nu är ju problemet att så många bilar inte heller fungerar med originalkasetterna. Vad du än säger så är det MYCKET vanligt att de inte fungerar som de ska. Utan att ta någon ställning till om Kinatillverkade är bra eller inte så har jag fått för mig att inköparna på bl.a Biltema har det kravet på sig att förutom att det ska vara ett lågt pris så ska det finnas kvalite på sakerna. Och jag kan då inte förstå vad det skulle vara för ekonomi att sälja delar som man måste reklamera gång efter gång.
    Swedish performance

  8. #88
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Biltema säljer tändkasett!!

    Citat Ursprungligen postat av nordictuning
    Biltema har det kravet på sig att förutom att det ska vara ett lågt pris så ska det finnas kvalite på sakerna. Och jag kan då inte förstå vad det skulle vara för ekonomi att sälja delar som man måste reklamera gång efter gång.
    Om det är något Biltema gjort sig kända för så är det väl just att sälja saker som måste reklamers gång på gång på gång... Finns ju oändligt många sådana historier
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  9. #89
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: Biltema säljer tändkasett!!

    Citat Ursprungligen postat av nordictuning
    Men nu är ju problemet att så många bilar inte heller fungerar med originalkasetterna. Vad du än säger så är det MYCKET vanligt att de inte fungerar som de ska

    Många bilar har inte fungerat och det har visat sig att även felaktiga programvaror kan ställa till det tyvär.
    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  10. #90
    Företagsrepresentant
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    322

    Re: Biltema säljer tändkasett!!

    Citat Ursprungligen postat av Aero++
    Citat Ursprungligen postat av nordictuning
    Men nu är ju problemet att så många bilar inte heller fungerar med originalkasetterna. Vad du än säger så är det MYCKET vanligt att de inte fungerar som de ska

    Många bilar har inte fungerat och det har visat sig att även felaktiga programvaror kan ställa till det tyvär.
    Och jag antar att även felaktiga programvaror kan se till att tändkasseten livslängden försämras ? Mvh
    Du menar att Saab har så dåliga mjukvaror att DI kasetterna går sönder? Är du allvarlig nu eller driver du med mig.....
    Därför gick Saab ut med kampanjer där alla kasetter skulle bytas ut ;-) Tillbaka till verkligheten nu. Varför inte bara erkänna att originalkasetterna är dåliga.
    Swedish performance

  11. #91
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: Biltema säljer tändkasett!!

    Citat Ursprungligen postat av nordictuning
    Du menar att Saab har så dåliga mjukvaror att DI kasetterna går sönder? Är du allvarlig nu eller driver du med mig.....
    Därför gick Saab ut med kampanjer där alla kasetter skulle bytas ut ;-) Tillbaka till verkligheten nu. Varför inte bara erkänna att originalkasetterna är dåliga.
    Det jag menar är att det finns så många felaktiga mjukvaror utvecklade som rör trimning och på så sätt kan förkorta livslängden på en tändkasset.

    Vet inte hur många gånger jag och mina polare testat och bytt tändkasseter i onödan och till slut visar det sig att det är ny utvecklad mjukvara av vissa trimföretag som är fel.

    Varför skall jag erkänna något som jag inte har haft några problem med ?
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  12. #92
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Biltema säljer tändkasett!!

    Jag skulle nog påstå att det är ägarens fel till 90% när kasetterna går. Har sett skräckexempel på tändstift som till och med varit rostiga för att det var så länge sedan dom byttes och sedan är man förvånad över att DI'n har kastat in handduken.

    Detta gäller kanske inte dom gamla 3.4D modellerna och dom som är erkännt dåliga men åtminstånde dom nya...
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  13. #93
    Företagsrepresentant
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    322

    Re: Biltema säljer tändkasett!!

    Citat Ursprungligen postat av Aero++
    Citat Ursprungligen postat av nordictuning
    Du menar att Saab har så dåliga mjukvaror att DI kasetterna går sönder? Är du allvarlig nu eller driver du med mig.....
    Därför gick Saab ut med kampanjer där alla kasetter skulle bytas ut ;-) Tillbaka till verkligheten nu. Varför inte bara erkänna att originalkasetterna är dåliga.
    Det jag menar är att det finns så många felaktiga mjukvaror utvecklade som rör trimning och på så sätt kan förkorta livslängden på en tändkasset.

    Vet inte hur många gånger jag och mina polare testat och bytt tändkasseter i onödan och till slut visar det sig att det är ny utvecklad mjukvara av vissa trimföretag som är fel.

    Varför skall jag erkänna något som jag inte har haft några problem med ?
    Så denna tråd har startats helt i onödan menar du, att Saabs problem med DI kasetter beror på att bilarna trimmas, och då går kasetterna på bilar som aldrig varit i närheten av någon trimmare sönder av sympati eller?
    Swedish performance

  14. #94
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: Biltema säljer tändkasett!!

    Citat Ursprungligen postat av nordictuning
    Så denna tråd har startats helt i onödan menar du, att Saabs problem med DI kasetter beror på att bilarna trimmas, och då går kasetterna på bilar som aldrig varit i närheten av någon trimmare sönder av sympati eller?
    Denna tråd har nog mest startats för att komma så billigt så möjligt åt en tändkasset..

    Har inte skrivit att det är bara trimmet som förkortar längden utan det finns säkert program utvecklade som gör att deras livslängd kan förkortas nån kan säkert förklara till mig om det kan finnas något samband mellan det`?


    Manick skrev något intressant oxå.

    Det jag vill komma fram till är att man skall inte bara skilja på Saab så fort något går sönder och att det är skit kvalitet,det finns säkert flera orsaker till varför saker och ting går sönder.

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  15. #95
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269

    Re: Biltema säljer tändkasett!!

    Men allvarligt! Massor med kassetter går sönder med originalprogram! Faktiskt de flesta jag känner till! Och alla i medeltal lite efter 20000mil.

    Sedan är ju inte det enda problemet med de att de bara lägger av! Man kan ju få en drastiskt minskad tändenergi från de som tex ger misständningar på fullast.
    Eller fel på jonströmsmätningen = knackningsbortfall på 2 eller 4 cyl.

    Vore kul om någon kopplade in en Kinakassett och mätte upp det, körde en testrunda med ett lite spikningsbenäget program och jämför hur många spikningar Kina resp originalkassetten "genererar".
    Samt mätte upp resp kasetts tändspänning, varaktighet, total tändenergi och fördröjning av gnistan efter triggning.
    Då skulle vi få det mesta utom livslängden svart på vitt.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  16. #96
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Biltema säljer tändkasett!!

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars

    Men det är väl en jäkla skilllnad på en SKRUV och en avancerad tänkassett med knackdetektering via jonströmsmätning!
    Skruven går bra att dra i tills den går sönder, så vet man vad den går för.
    Men tändkassetten ska ju göra mera än producera en gnista på 40k volt.
    Flera av mina verktyg kommer garanterat från Asien och de fungerar helt ok.

    M.V.H.
    Ditt inlägg säger ju rätt mycket om din kunskap gällande fästelement, jag har jobbat med det i 5 år och det är en väldigt stor vetenskap.
    Kopiera lite billiga elektronik tycker jag borde vara enklare än att tillverka skruv...
    Elektronikkomponenterna kommer ju ändå i stor utsträckning från just kina.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  17. #97
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: Biltema säljer tändkasett!!

    MEN, Andreas har ändå rätt. Vi kan lika bra lägga ner allt snack här tills någon provat och helst även utfört väldigt utförliga tester/jämförelser mot en vanlig TK.
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  18. #98
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546

    Re: Biltema säljer tändkasett!!

    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    MEN, Andreas har ändå rätt. Vi kan lika bra lägga ner allt snack här tills någon provat och helst även utfört väldigt utförliga tester/jämförelser mot en vanlig TK.
    Bra idé - men vem har utrustning att genomföra sådana tester alt att betala för att de genomförs?
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  19. #99
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269

    Re: Biltema säljer tändkasett!!

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars

    Men det är väl en jäkla skilllnad på en SKRUV och en avancerad tänkassett med knackdetektering via jonströmsmätning!
    Skruven går bra att dra i tills den går sönder, så vet man vad den går för.
    Men tändkassetten ska ju göra mera än producera en gnista på 40k volt.
    Flera av mina verktyg kommer garanterat från Asien och de fungerar helt ok.

    M.V.H.
    Ditt inlägg säger ju rätt mycket om din kunskap gällande fästelement, jag har jobbat med det i 5 år och det är en väldigt stor vetenskap.
    Kopiera lite billiga elektronik tycker jag borde vara enklare än att tillverka skruv...
    Elektronikkomponenterna kommer ju ändå i stor utsträckning från just kina.
    Jag har läst en kurs i just fästelement på KTH, räknat på typ det man kan räkna på så jag tror nog att jag kan en del om det också.
    Men du har alltså jobbat med att importera skruvar och kan därefter "allt" ??
    När du skriver sådär om el så undrar jag hur mycket du förstår om elektronik och om hur Saabs tändkassetten fungerar. Det är ju inte bara några spolar och en konding..

    Det är ju knappast fråga om att kopiera en liten radio eller, laddningsregulator, borrmaskin eller annat enkelt som de inte ens klarar av i många fall.
    Fungerar det så fungerar det, ett tag.
    Kasetten ska ju inte bara fungera utan den ska jobba på ett visst bestämt sätt och ge korrekta felfria signaler. Om den inte gör det så är det absolut inte säkert att styrdonet fattar det!
    Det handlar som du kanske verkar tro inte bara om att välja rätt komponenter och sätta ihop.


    Visst KAN de säkert ha gjort en perfekt fungerande DI men vem vet?
    Jag hävdar fortfarande att en skruv är BRA mycket enklare att verifiera kvalitén på, den klassas i sorten "mogna" produkter som har funnits i flera hundra år och räknats på i nästan lika länge.
    Och vem konstruerar och bygger maskinerna som pressar och skär skruvarna? För övrigt så är Kinesiskt stål känt för att hålla en lägre kvalité och de flesta riktigt högkvalitativa produkter som tillverkas där använder utländskt stål.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  20. #100
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269

    Re: Biltema säljer tändkasett!!

    Citat Ursprungligen postat av csan
    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    MEN, Andreas har ändå rätt. Vi kan lika bra lägga ner allt snack här tills någon provat och helst även utfört väldigt utförliga tester/jämförelser mot en vanlig TK.
    Bra idé - men vem har utrustning att genomföra sådana tester alt att betala för att de genomförs?
    Enklare test kan ju någon med tex T5 Suite utföra.
    Räkna misständningar och spikningar tex. Men det blir såklart inte ett perfekt test.
    Sedan kan man ju undra över varför alla de Kina-kassetter som vart reklamerade tilll... om det nu var mekonomen som någon nämnde. Varför de reklamerades?
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

Liknande ämnen

  1. Tändkasett!
    Av siberian74 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-05-06, 19:08
  2. Tändkasett T7.
    Av terner i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-07-01, 15:02
  3. Tändkasett
    Av H20 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-06-20, 21:08
  4. Biltema säljer turboaggregat
    Av _ahlis_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-06-07, 11:59
  5. Tändkasett 9-5
    Av stce i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-06-13, 07:58

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •