Sidan 10 av 15 FörstaFörsta ... 89101112 ... SistaSista
Resultat 181 till 200 av 283

Ämne: Biltema säljer tändkasett

  1. #181
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Givetvis inte, men vem har sagt att man använder sig av ursprungskortet? Man moderniserar alla komponenter, inte bara några stycken.
    Att kopiera elektronik handlar inte om att kopiera komponenter, det handlar om att kopiera funktion.
    En typisk kinakopia är inte något där man med egna lösningar kopierat funktionen, utan man kopierar elektroniken, substituerar komponenter och försöker fixa så den fungerar på samma sätt som originalet genom patchar.

    Ibland är bristen på förståelse för vad man håller på med, även hos relativt etablerade kinesiska firmors konstruktörer, avgrundsdjup.

    Jag tror faktiskt att modernisering av komponenter på DI-kortet mest bara ger huvudvärk, misstänker att det i dagsläget inte finns något som lönar sig att ändra.
    Senast redigerat av Långmilare den 2015-11-02 klockan 13:05.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  2. #182
    Grundladd BigPetes avatar
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Lövestad
    Inlägg
    316
    Medlem#
    8906
    Citat Ursprungligen postat av Peter95 Visa inlägg
    Hej! Är också ute efter ny kassett, och vill köpa en bra TK. Ingen dålig kopia som "sabbar" grejorna. Biltema verkar inte vara ett alternativ.
    Var inne på skruvat, och hittade denna. https://www.skruvat.se/Tandkassett-P112179.aspx
    Är detta ett bra alt för 1700kr? Bildelsbasen gav mig alt på beg som hade gått 20k + mil och hade 10-15år på nacken och dom låg alla på 1200kr, kollade dom från "allbildelar i Huddinge", för det ligger 15min körning bort. Dom var från b235e motorer så vet ej om dom funkar, har en 2.0T 2005 aut. Som sagt, har ingen vidare koll men va fan, forumet är väl till för oss noviser också

    - - - Uppdaterad - - -
    Hej!

    Jag köpte Skruvats Kina-TK en gång. Den höll i några månader och gick sönder så brutalt att min katalysator gick åt helvete på grund av att den blev dränkt i oförbränd bensin. Det kostade mig en ny downpipe för 6000 plus en ny, original TK för 3400. Köp original!
    Saab 9⁵ Aero MY04 - BioPower - 315 hk/450 Nm
    http://www.garaget.org/?car=315585

  3. #183
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Jag skulle inte kalla NGK för ett företag som sysslar med "kina-kopior" direkt.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  4. #184

  5. #185
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Jag skulle inte kalla NGK för ett företag som sysslar med "kina-kopior" direkt.
    ja fast NGK gör med all säkerhet inte dessa själva bara för att de säljer dem. Som jag nämnde tidigare så köper man in delar för att få ett större produktutbud. Det skulle bli en väldigt dålig ekvation om man skulle tillverka precis allt man säljer under eget namn. Ju större man är ju frikostigare garantier kan man ju ha istället.

  6. #186
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    ja fast NGK gör med all säkerhet inte dessa själva bara för att de säljer dem. Som jag nämnde tidigare så köper man in delar för att få ett större produktutbud. Det skulle bli en väldigt dålig ekvation om man skulle tillverka precis allt man säljer under eget namn. Ju större man är ju frikostigare garantier kan man ju ha istället.
    OK, låt mig omformulera mig.
    NGK är knappast ett företag som säljer skitgrejer.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  7. #187
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    OK, låt mig omformulera mig.
    NGK är knappast ett företag som säljer skitgrejer.
    jo jag förstår hur du menar men idag är det nog inte riktigt som du föreställer dig.................De har såklart en kvalitetspolicy som överstiger många andra men faktum kvarstår att de flesta företag som håller på med bildelar köper in en stor del av det som de säljer och bara packar i egna kartonger. Titta bara på Bosch tex, de gör nästan ingenting idag jämfört med förr. ABS givare och sånt är made in china. Köpte själv hem en Bosch utbytes generator till en som ville ha lite "kvalitet" döm om min förvåning när det var samma kina kopia i kartongen som jag fått hos min ord generatorleverantör.
    Brembo står för många som kvalitetsbromsskivor men bakom kulisserna köper de in många skivor från samma underleverantör i holland som alla andra köper ifrån. Lemförder köper in en stor del av sina produkter från en underleverantör i spanien och de i sin tur har ett eget varumärke som är ganska nedvärderat. Har själv jämfört, det är exakt lika grejer förutom lemfördermärket.

    När det gäller just NGK så blir det ju bara så att de kanske också har mycket reklamationer på saab kassetterna men så länge varje garantiärende löser sig så får man ju aldrig reda på hur det ser ut totalt sett. Och för NGK täcker nog avanserna på allt de säljer en hel del garantiärenden så för dem spelar det ju ingen roll. Det ska ju vara om den stora massan går ihop i grupp och verkligen basunerar ut problemet då men det lär ju aldrig hända.

  8. #188
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 262
    Kan NGK gjort en deal med SEM ?

  9. #189
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    När det gäller just NGK så blir det ju bara så att de kanske också har mycket reklamationer på saab kassetterna men så länge varje garantiärende löser sig så får man ju aldrig reda på hur det ser ut totalt sett. Och för NGK täcker nog avanserna på allt de säljer en hel del garantiärenden så för dem spelar det ju ingen roll. Det ska ju vara om den stora massan går ihop i grupp och verkligen basunerar ut problemet då men det lär ju aldrig hända.
    NGK har investerat en hel del i sitt varumärke, jag tvivlar starkt på att dom skulle leverera produkter som dom vet är undermåliga. En viss felprocent accepteras alltid, men där är det ingen skillnad på NGK eller SEM så det blir helt irrelevant.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  10. #190
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    NGK har investerat en hel del i sitt varumärke, jag tvivlar starkt på att dom skulle leverera produkter som dom vet är undermåliga. En viss felprocent accepteras alltid, men där är det ingen skillnad på NGK eller SEM så det blir helt irrelevant.
    förvisso men jag tror ingen tillverkar saker som man vet från start är undermåliga? Det är nog inte utgångsläget hos någon, inte ens kineserna. Det är ju inte heller alla kassetter som går sönder. Jag har sålt en del ProParts kassetter och ingen har lagt av än iallafall så det verkar vara väldigt olika.

  11. #191
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    Kan NGK gjort en deal med SEM ?
    Som sagt, högst osannolikt: http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1371231
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #192
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    NGK har investerat en hel del i sitt varumärke, jag tvivlar starkt på att dom skulle leverera produkter som dom vet är undermåliga. En viss felprocent accepteras alltid, men där är det ingen skillnad på NGK eller SEM så det blir helt irrelevant.
    Nyckelordet här är "vet". Om man tittar på NGKs hemsida över deras sortiment så verkar Saabs DI närmast vara ett unikum. Övriga saker de säljer innehåller ingen aktiv elektronik, utan är s.a.s analoga komponenter.

    Jag skulle nog säga att de känns som något som är inköpt, eller åtminstone något de haft hjälp att konstruera. Att förstå vilka designöverväganden som ligger bakom elektroniken i DI:n kräver en elektronikkonstrukör med viss erfarenhet, även om man skulle ha en bra spec. Alternativt är det erfarenheter som man skaffar sig under projektet, men i så fall skulle projektet sökert bli olönsamt för NGK.

    Vilket i sin tur innebär att det är ett stort frågetecken om de förstått problemet och har kompetensen att utvärdera DI:n utsignaler själva.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #193
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 022
    Medlem#
    3471
    SEM har även en fabrik i Kina, iaf enligt infon från deras egna sida.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  14. #194
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Nyckelordet här är "vet". Om man tittar på NGKs hemsida över deras sortiment så verkar Saabs DI närmast vara ett unikum. Övriga saker de säljer innehåller ingen aktiv elektronik, utan är s.a.s analoga komponenter.

    Jag skulle nog säga att de känns som något som är inköpt, eller åtminstone något de haft hjälp att konstruera. Att förstå vilka designöverväganden som ligger bakom elektroniken i DI:n kräver en elektronikkonstrukör med viss erfarenhet, även om man skulle ha en bra spec. Alternativt är det erfarenheter som man skaffar sig under projektet, men i så fall skulle projektet sökert bli olönsamt för NGK.

    Vilket i sin tur innebär att det är ett stort frågetecken om de förstått problemet och har kompetensen att utvärdera DI:n utsignaler själva.
    NGK har över tiotusen anställda, har dom inte redan elektronikkonstruktörer så anställer dom nog en.
    NGK tillverkar en hel del elektronik, men då under namnet NTK.
    NGK är dessutom världens största tillverkare av tändstift, så dom har med all säkerhet en hel del erfarenhet av tändsystem i bilar redan.

    Jag förstår verkligen inte varför du tror DI'n är någon sorts mytisk och magisk enhet som enbart kan tillverkas i Åmål?
    Vad är det dom kan i Åmål som ingen annan skulle kunna efterapa?
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  15. #195
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    En kinakopia har inget varumärke att försvara, det har NGK.

    NGK har sannolikt mer resurser som skulle kunna utveckla och testa tändkassetten, men har de provat med olika bränslen, lufttryck osv och sett att knackregleringen funkar exakt som tänkt? Utan att veta så skulle jag gissa att det kostar 10MSEK att utveckla en "egen" tändkassett, förmodligen mkt mindre om man bara kopierar rakt av (som troligen kinserna gör?). Hur stor marknad kan NGK ha? Om 50% byter tändkassett nån gång under bilens livslängd (på 2 saabar som gått i familjen sen nya så har en röd kassett bytts vid fel efter kanske 5.000 mil och sen räckt 33.000 mil till utan mer fel, och en kassett bytts på kampanj vid 7.000 mil och räckt till jag sålde vid 27.000 mil).

    Nu gissar jag bara; Kan saab ha sålt 2.000.000 bilar med tändkassett? Kan NGK ha 5% av eftermarknaden? Dvs 1.000.000 bilar går sönder, 5% av detta, 50.000 sålda kassetter. Kan man tjäna 500 per kassett i tillverkarled? 25.000.000, tja, då kan man ju kanske lägga 10.000.000 på att utveckla en kassett...

    Min gissning är att NGK troligen har revereseengennerat bättre än kineserna, men inte gjort en egen nykonstruktion, jag skulle även gissa att de testar sin produkt betydligt hårdare, men långt ifrån de funktionstester man väl gjort på saab. Jag har svårt att tro att NGK köper en kinatillverkad grej utan att kvalitetssäkra den. Troligen har de även iallafall provkört den och gjort nån slags funktionsprov och analys - vilket jag tror är mer än vad kineserna gjort.

    Själv skulle jag köpa original, men fanns inte det att tillgå skulle jag hellre chansa på en NGK än en kinakopia.
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  16. #196
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av risig9000 Visa inlägg
    En kinakopia har inget varumärke att försvara, det har NGK.

    NGK har sannolikt mer resurser som skulle kunna utveckla och testa tändkassetten, men har de provat med olika bränslen, lufttryck osv och sett att knackregleringen funkar exakt som tänkt? Utan att veta så skulle jag gissa att det kostar 10MSEK att utveckla en "egen" tändkassett, förmodligen mkt mindre om man bara kopierar rakt av (som troligen kinserna gör?). Hur stor marknad kan NGK ha? Om 50% byter tändkassett nån gång under bilens livslängd (på 2 saabar som gått i familjen sen nya så har en röd kassett bytts vid fel efter kanske 5.000 mil och sen räckt 33.000 mil till utan mer fel, och en kassett bytts på kampanj vid 7.000 mil och räckt till jag sålde vid 27.000 mil).

    Nu gissar jag bara; Kan saab ha sålt 2.000.000 bilar med tändkassett? Kan NGK ha 5% av eftermarknaden? Dvs 1.000.000 bilar går sönder, 5% av detta, 50.000 sålda kassetter. Kan man tjäna 500 per kassett i tillverkarled? 25.000.000, tja, då kan man ju kanske lägga 10.000.000 på att utveckla en kassett...

    Min gissning är att NGK troligen har revereseengennerat bättre än kineserna, men inte gjort en egen nykonstruktion, jag skulle även gissa att de testar sin produkt betydligt hårdare, men långt ifrån de funktionstester man väl gjort på saab. Jag har svårt att tro att NGK köper en kinatillverkad grej utan att kvalitetssäkra den. Troligen har de även iallafall provkört den och gjort nån slags funktionsprov och analys - vilket jag tror är mer än vad kineserna gjort.

    Själv skulle jag köpa original, men fanns inte det att tillgå skulle jag hellre chansa på en NGK än en kinakopia.
    Jag tror att din kalkyl på hur många NGK potentiellt skulle kunna sälja är överoptimistisk. Det tillverkades totalt 503,087 Saab 9000, runt hälften bör haft DI, på ng900 och og9-3 var det (väl?) bara turbovarienterna som hade DI, så det bör vara under 350000 tillverkade. Av dessa är kanske bara 25% kvar, så det betyder 100000 bilar. Om man antar att alla skulle köpa en kassett till, vilket sannolikt är högt, och 5% skulle välja NGK så är vi nere på 2.5 MSEK.

    Nej, jag tror den kalkylen inte riktigt går ihop för NGK. Möjligen om de räknar detta som läropengar för att konkurrera med SEMs övriga sortiment, men det borde vara attraktivare för dem att köpa SEM i så fall.

    ---Senare:

    Jag hittade NGK:s senaste årsrapport (http://www.ngkntk.co.jp/english/ir/p...03_q4_lm_e.pdf), detta är troligen en ledtråd:

    Acquired all the shares of Wells Manufacturing, L.P., the leading manufacturer
    of auto parts for repair markets, from UCI Holdings in the United States:
    <Established> 1903
    <Headquarters> Wisconsin, the US
    <Products> Switches, Ignition coils. Sensors, etc. Offering more than 38,000 parts.
    <Strengths> A leading company of replacement applications in automotive, marine, industrial, etc

    Och här har vi en produktlista med denna "Wells Vehicle Electronic" produkt (tillsammans med några andra 3-parts DI): http://shop.advanceautoparts.com/c3/...p2HomeClicked=
    Senast redigerat av Långmilare den 2015-11-04 klockan 14:45. Anledning: förtydligande om att det var Wells Vehicle Electronics, inte NGKs, produkt i länken
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  17. #197
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    Vet ni ens att det är NGK märke på kassetten det länkas till?
    Många gånger så tar ju vissa hemsidor och trycker dit en tillverkare som inte alltid stämmer... ser ju rätt bra ut om det står NGK istället för "noname".

    Jag sätter min 5a på att det är en Kina kopia, det är så mycket som kopieras/tillverkas i Kina att jag tror många här skulle bli mörkrädda om man visste omfattningen.
    Hur många olika firmor urvattnar inte sina varumärken för att kräma ut ytterligare lite pengar, det finns ju kolossalt mycket skräp som det sätts fina märken på som folk köper ändå.

    Kan vara riktigt svårt ibland att bedöma vad man betalar för, billig skit i dyr kartong eller billig skit utan kartong eller om det faktiskt är bra grejer man betalar för, tändkassetten vet vi ju dock vad man ska köpa för nått.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  18. #198
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    fast det känns som det överdrivs lite här.........på vilket sätt skulle NGK´s varumärke skadas av att de köper in en tändkassett till saab och majoriteten blir garantiärenden i slutändan?
    Det är klart att NGK har en kvalitetspolicy så de lär knappast köpa in den billigaste de hittar. De vänder sig troligen till företag de samarbetat med tidigare där de har en viss kännedom om kvaliteten. Att de skulle ta in dem och testa dem i nån större utsträckning tror jag knappast. Det handlar ju ändå om en produkt som är en tusendels promille av deras verksamhet så att de har den är nog mest att få ett ganska stort sortiment utan för den sakens skull tillverka allt själv.
    Ska man tänka så om Varumärken så borde ju ICA för länge sen vara i konkurs efter köttfärsen och VW går väl samma väg men det är nog snart bortglömt och då är ju ändå såna saker aningens större i dignitet än nå tändkassetter till saab.........

  19. #199
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    fast det känns som det överdrivs lite här.........på vilket sätt skulle NGK´s varumärke skadas av att de köper in en tändkassett till saab och majoriteten blir garantiärenden i slutändan?
    Det är klart att NGK har en kvalitetspolicy så de lär knappast köpa in den billigaste de hittar. De vänder sig troligen till företag de samarbetat med tidigare där de har en viss kännedom om kvaliteten. Att de skulle ta in dem och testa dem i nån större utsträckning tror jag knappast. Det handlar ju ändå om en produkt som är en tusendels promille av deras verksamhet så att de har den är nog mest att få ett ganska stort sortiment utan för den sakens skull tillverka allt själv.
    Ska man tänka så om Varumärken så borde ju ICA för länge sen vara i konkurs efter köttfärsen och VW går väl samma väg men det är nog snart bortglömt och då är ju ändå såna saker aningens större i dignitet än nå tändkassetter till saab.........
    I många bolag så är ett lågt inköpspris mycket viktigare än kvalitetspolicyn, som oftast sitter inramad på väggen någonstans.
    Jag skulle gissa på att antalet tillverkare av pirat tändkassetter är väldigt begränsad, så frågan är om inte allt kommer från samma kinesiska leverantör, marknaden är ju konstant krympande och ganska begränsad.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  20. #200
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Jag tror att din kalkyl på hur många NGK potentiellt skulle kunna sälja är överoptimistisk. Det tillverkades totalt 503,087 Saab 9000, runt hälften bör haft DI, på ng900 och og9-3 var det (väl?) bara turbovarienterna som hade DI, så det bör vara under 350000 tillverkade. Av dessa är kanske bara 25% kvar, så det betyder 100000 bilar. Om man antar att alla skulle köpa en kassett till, vilket sannolikt är högt, och 5% skulle välja NGK så är vi nere på 2.5 MSEK.
    Du glömmer 9-5, antalet 9-5'or med tändkasset är antagligen fler än alla 9000, 900 och 9-3 tillsammans.

    Jag kan ju inte låta bli att fundera på om NGK vet något vi inte vet.
    BAIC köpte ju H-motorn av Saab, har dom fått för sig att börja använda samma DI så innebär det en nyproduktion av miljoner tändkassetter. Det är väldigt sannolikt att man då skulle vända sig till ett företag som NGK, eftersom dom är världsledande på tändstift och har god insikt i moderna bilars tändsystem.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    fast det känns som det överdrivs lite här.........på vilket sätt skulle NGK´s varumärke skadas av att de köper in en tändkassett till saab och majoriteten blir garantiärenden i slutändan?
    Det är klart att NGK har en kvalitetspolicy så de lär knappast köpa in den billigaste de hittar. De vänder sig troligen till företag de samarbetat med tidigare där de har en viss kännedom om kvaliteten. Att de skulle ta in dem och testa dem i nån större utsträckning tror jag knappast. Det handlar ju ändå om en produkt som är en tusendels promille av deras verksamhet så att de har den är nog mest att få ett ganska stort sortiment utan för den sakens skull tillverka allt själv.
    Ska man tänka så om Varumärken så borde ju ICA för länge sen vara i konkurs efter köttfärsen och VW går väl samma väg men det är nog snart bortglömt och då är ju ändå såna saker aningens större i dignitet än nå tändkassetter till saab.........
    Hur viktigt ett varumärke är beror helt på vilken bransch man är i.
    ICA butikerna är väl utbyggda och har fysiska butiker överallt, dom säljer massor av olika märken och kunderna är av gammal vana märkestrogna. Dom åker till sin ICA butik för att dom hittar där, den ligger nära, dom har bra rabatter osv.
    Vill du ha en Passat måste du vända dig till VW, det finns ingen annan som säljer Passat. Även bilköpare är av vana väldigt märkestrogna.

    Men vad gäller tändstift så skiter dom flesta i vilket märke det är, bara det funkar. Det finns massor av märken att välja på och funktionen är ungefär densamma på samtliga, med mer eller mindre bra kvalitet. NGK's enda chans att stå ut är att visa att dom *alltid* levererar kvalitet, och därför är dom också rädda om varumärket.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

Liknande ämnen

  1. Tändkasett!
    Av siberian74 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-05-06, 19:08
  2. Tändkasett T7.
    Av terner i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-07-01, 15:02
  3. Tändkasett
    Av H20 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-06-20, 21:08
  4. Biltema säljer turboaggregat
    Av _ahlis_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-06-07, 11:59
  5. Tändkasett 9-5
    Av stce i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-06-13, 07:58

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •