Visa resultat för omröstning: Vågar man köpa kina-stereo?

Antal röster
40. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Ja, måste våga för att vinna!

    28 70,00%
  • Nej, det måste stå ett känt märke på en bilstereo!

    12 30,00%
Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 61

Ämne: Bilstereo från Kina, vågar man?

  1. #41

    Re: Bilstereo från Kina, vågar man?

    Citat Ursprungligen postat av cactuz
    Är radion utrustad med funktionalitet liknande den som finns i "nyare" bilar (såsom min ng9-3) att om man lyssnar på t.ex. P3 och börjar sin resa i Sthlm och kör till GBG så byter den utan att man märker det frekvens för kanalen i fråga vartefter man förflyttar sig geografiskt?
    Absolut, detta tar RDS hand om
    _________________________
    SAAB 9-5 SC Vector 2,3t 2004

  2. #42
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 215
    Medlem#
    8541

    Re: Bilstereo från Kina, vågar man?

    OK, då verkar den ju ha övervägande goda egenskaper, framförallt med tanke på priset.
    Kollade lite på deras hemsida vad den klarar etc och där står det iPod, har du testat det? Isåfall kan man byta spår på ipod'en ifrån rattkontrollerna?
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  3. #43

    Re: Bilstereo från Kina, vågar man?

    Har tyvärr inte nån iPod, eller annat iXxx heller. Fick dock med kabel för styrning av iPad, men vet inte något om det därav.
    _________________________
    SAAB 9-5 SC Vector 2,3t 2004

  4. #44
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: Bilstereo från Kina, vågar man?

    Citat Ursprungligen postat av cactuz
    Är radion utrustad med funktionalitet liknande den som finns i "nyare" bilar (såsom min ng9-3) att om man lyssnar på t.ex. P3 och börjar sin resa i Sthlm och kör till GBG så byter den utan att man märker det frekvens för kanalen i fråga vartefter man förflyttar sig geografiskt?
    Det kallas RDS och jag tror faktiskt du får leta som fan för att hitta en radio som inte stödjer det idag.
    Standarden klubbades första halvan av 80-talet någon gång och har funnits i varenda pryl som kunnat ta emot FM sen början av 90-talet.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  5. #45
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 215
    Medlem#
    8541

    Re: Bilstereo från Kina, vågar man?

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Det kallas RDS och jag tror faktiskt du får leta som fan för att hitta en radio som inte stödjer det idag.
    Standarden klubbades första halvan av 80-talet någon gång och har funnits i varenda pryl som kunnat ta emot FM sen början av 90-talet.
    Nog vet jag vad RDS är, men jag har då stött på både den ena och andra prylen som inte för den sakens verkar ta hänsyn till AF (alternative frequencies) som oftast finns i informationen som mottages.
    En del prylar verkar bara använda det för att ta emot stationsnamn och reklam från radiostationen.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  6. #46
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Björklinge
    Inlägg
    97

    Re: Bilstereo från Kina, vågar man?

    Kul att det går att få tag på grejor som funkar med mkt funktioner etc.

    Gällande om det är värt att lägga pengarna på en märkesmaskin kontra en kina-maskin är väl ungefär som att välja bil!
    Jag åker Saab för jag vill ha en komfortabel kvalitetsbil, hade jag velat ha ngt att flytta arslet i så kunde jag ju köpt en gammal Hyundai eller liknande....
    Jag är delvis partiks då jag jobbat många år i bst-branschen men nog hostar jag hellre upp 5000:- för en liknande begagnad kvalitetsmaskin på Blocket än 2500:- för en kinamaskin.
    Mvh Jonas J
    Trafiklärare, billjudsnörd och motorcyklist!
    Kör såklart Saab - 9000cd -95 & 9-5 -02

  7. #47
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    838

    Re: Bilstereo från Kina, vågar man?

    Citat Ursprungligen postat av cactuz
    OK, då verkar den ju ha övervägande goda egenskaper, framförallt med tanke på priset.
    Kollade lite på deras hemsida vad den klarar etc och där står det iPod, har du testat det? Isåfall kan man byta spår på ipod'en ifrån rattkontrollerna?
    Köp en beggad Pioneer, den har iPod styrning.
    Sen är det jäkligt skönt att kunna stänga av displayen när det är mörkt ute, det blir sjukt störigt att köra med skärmen på. Så en "display off" knapp är guld värd. Inget som jag tänkte på när jag köpte min Pioneer men tur att det fanns.
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  8. #48

    Re: Bilstereo från Kina, vågar man?

    Citat Ursprungligen postat av Falcy
    Köp en beggad Pioneer, den har iPod styrning.
    Sen är det jäkligt skönt att kunna stänga av displayen när det är mörkt ute, det blir sjukt störigt att köra med skärmen på. Så en "display off" knapp är guld värd. Inget som jag tänkte på när jag köpte min Pioneer men tur att det fanns.
    Denna funktion har även kinesiska Erisin på alla sina enheter.
    _________________________
    SAAB 9-5 SC Vector 2,3t 2004

  9. #49
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    16

    Re: Bilstereo från Kina, vågar man?

    Hej!
    Jag är sugen på nåt liknande till min 95 TiD 2008, men har hört att dieselvärmaren inte fungerar som den ska då den går på orginalklockan. Är det nån som vet nåt om detta?
    Är det annars något av de "kända" märkena som klarar detta? Jag har vant mig med att ha en dieselvärmare, kan inte vara utan det nu.
    Tacksam för svar innan man köper grisen i säcken....
    //Kalle

  10. #50
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 628

    Re: Bilstereo från Kina, vågar man?

    På 9-3an är det så iaf och borde ju vara samma på 9-5an med samma motor och inredning. men vågar inte lova något

  11. #51
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: Bilstereo från Kina, vågar man?

    Fick med en kinastereo när jag köpte en bil för ett par veckor sedan. Den kör windows CE av någon sort med ett specialbyggt gränssnitt som man dock kan hoppa ur om man klickar på en knapp när den är i radioläge. Då kommer man till en annan helt ologisk meny där man kan starta fyra-i-rad och backgammon, typ, och det finns en settings-meny där man kan koppla om enheten mellan engelska och kinesiska. Finns ingen inställning för hur ljus displayen skall vara och finns ingen diagnosmeny som visar inputvärden från sensorer, signalstyrka från antennerna m.m.
    Tror dessutom att det är något vaj på GPS:antennen för den får aldrig någon fix, utan enheten tror att den är på storgatan i linköping hela tiden.
    DVD-skivor klarar den inte av att spela, den hittar vissa individuella videofiler, men DVD-meny funkar inte så man får växla spår själv och då hittar man inte själva filmen...
    Sen är det helkonstiga bilder och logotyper, typiskt kina, när den laddar skivor är det en bild från någon rockkonsert, och växlar man till videospelning så är det en bild tagen från "The Matrix" som splashscreen.
    Hårdvaran verkar däremot okej, det går att få hyggligt ljud ur högtalarna och den har inga problem att läsa cd-skivor, navigatorprogramvaran är iGO så den är också ok, men utöver detta så är enheten ren skit. Radiomottagningen är dålig också (original mercedes antenn och antennförstärkare).

  12. #52
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: Bilstereo från Kina, vågar man?

    Citat Ursprungligen postat av torake
    Fick med en kinastereo när jag köpte en bil för ett par veckor sedan. Den kör windows CE av någon sort med ett specialbyggt gränssnitt som man dock kan hoppa ur om man klickar på en knapp när den är i radioläge. Då kommer man till en annan helt ologisk meny där man kan starta fyra-i-rad och backgammon, typ, och det finns en settings-meny där man kan koppla om enheten mellan engelska och kinesiska. Finns ingen inställning för hur ljus displayen skall vara och finns ingen diagnosmeny som visar inputvärden från sensorer, signalstyrka från antennerna m.m.
    Tror dessutom att det är något vaj på GPS:antennen för den får aldrig någon fix, utan enheten tror att den är på storgatan i linköping hela tiden.
    DVD-skivor klarar den inte av att spela, den hittar vissa individuella videofiler, men DVD-meny funkar inte så man får växla spår själv och då hittar man inte själva filmen...
    Sen är det helkonstiga bilder och logotyper, typiskt kina, när den laddar skivor är det en bild från någon rockkonsert, och växlar man till videospelning så är det en bild tagen från "The Matrix" som splashscreen.
    Hårdvaran verkar däremot okej, det går att få hyggligt ljud ur högtalarna och den har inga problem att läsa cd-skivor, navigatorprogramvaran är iGO så den är också ok, men utöver detta så är enheten ren skit. Radiomottagningen är dålig också (original mercedes antenn och antennförstärkare).
    Jättebra recension, men vad är det för märke på stereon?
    "Kinastereo" torde ju kunna vara vad som helst, då jag är helt övertygad om att även Kenwood, Pioneer, Sony och andra även dom byggs i Kina (eller däromkring).
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  13. #53
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: Bilstereo från Kina, vågar man?

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Citat Ursprungligen postat av torake
    Fick med en kinastereo när jag köpte en bil för ett par veckor sedan. ... massa text ...
    Jättebra recension, men vad är det för märke på stereon?
    "Kinastereo" torde ju kunna vara vad som helst, då jag är helt övertygad om att även Kenwood, Pioneer, Sony och andra även dom byggs i Kina (eller däromkring).
    Vaddå märke "TFT With Touchscreen" är den enda synliga engelska texten på hela enheten. Kineserna bryr sig inte om såna petitesser som att hitta på något märkesnamn. I inställningsmenyn jag nämnde kan man däremot välja mellan ett hundratal logotyper som skall visas på skärmen vid uppstart, däribland Toyota, BYD (Build Your Dream) och Mercedes

    EDIT: någon missuppfattade den skrattande smileyn efter uppräkningen av varumärken i sista meningen så jag arrangerade om dem för tydlighet.

  14. #54
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: Bilstereo från Kina, vågar man?

    Citat Ursprungligen postat av torake
    Vaddå märke "TFT With Touchscreen" är den enda synliga engelska texten på hela enheten. Kineserna bryr sig inte om såna petitesser som att hitta på något märkesnamn. I inställningsmenyn jag nämnde kan man däremot välja mellan ett hundratal logotyper som skall visas på skärmen vid uppstart, däribland Mercedes, Toyota och BYD (Build Your Dream)
    Finns massvis med kinesiska märken, så att kategoriskt bara hävda att kineser inte bryr sig om märkesnamn är bara naivt.

    Och att skratta åt BYD är ännu mer naivt.
    Dom säljer miljoner elbilar varje år, och är världens största tillverkare av laddningsbara batterier. Hade Saab haft en tiondel av deras omsättning hade konkursen aldrig hänt.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  15. #55
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    458

    Re: Bilstereo från Kina, vågar man?

    Citat Ursprungligen postat av Vispen74
    Min AS2 har pajat ihop. Vår son tyckte att ett halsband av metall var bra att stoppa in genom kasettluckan när vi inte såg... *POFF*, och stort rökmoln blev summan av detta.

    Detta har gett mig huvudbry. Vet inte vad jag ska köpa, vill inte lägga ner en förmögenhet. Valet nu står mellan denna:



    http://www.jvc.se/product.php?id=KW-XR811E&catid=100055

    Eller



    http://www.china-direct-buy.com/v/4/...p_RDS_usb.html

    Uppdatering: Hittade just samma Kina stereo från ett företag som verkar seriöst. Lite dyrare, men men får då två års garanti, en supportavdelning, samt att man köper den från England. Skulle det vara trassel så skickar man den på garantiärende till England. Detta kan vara värt ca 500:- Extra? Här är den:
    http://www.erisin.com/erisin-es982t-...tml?cPath=4_20

    JVCn kommer att landa på typ 2500:- inkl rattadapter o s v...

    Kina stereon kommer landa på typ 2000:- inkl allt.

    Hur skulle ni gjort? Jag tänker använda bilens AS2 steg med omvandlare från obalanserat till balanserat. Chansa på okänt Kina tillverkat, eller känt (JVC) som också förmodlingen är Kina-tillverkat. Vore ballt att få DVD, TV, Nav etc så billigt, så kan man så småningom dra bak skärmar till ungarna sen, men vågar man?

    Vad jag läst i forum runt om, ska man inte ha en massa fällbara displayer osv från kina, då mekaniken ger upp förr eller senare, denna modellen har ju dock fast display i alla fall.
    Du kan köpa den där JVC från Ebay för 1200 spänn har jag sett även billigt från Pixmania

  16. #56
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: Bilstereo från Kina, vågar man?

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Citat Ursprungligen postat av torake
    Vaddå märke "TFT With Touchscreen" är den enda synliga engelska texten på hela enheten. Kineserna bryr sig inte om såna petitesser som att hitta på något märkesnamn.
    Finns massvis med kinesiska märken, så att kategoriskt bara hävda att kineser inte bryr sig om märkesnamn är bara naivt.

    Och att skratta åt BYD är ännu mer naivt.
    Dom säljer miljoner elbilar varje år, och är världens största tillverkare av laddningsbara batterier. Hade Saab haft en tiondel av deras omsättning hade konkursen aldrig hänt.
    Kanske du kan nämna något kinesiskt kvalitetsmärke för bilstereo som finns att köpa här eller via nätet?

    Och skrattar absolut inte åt BYD, permuterade därför varumärkena i den sista meningen.

  17. #57
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: Bilstereo från Kina, vågar man?

    Citat Ursprungligen postat av torake
    Kanske du kan nämna något kinesiskt kvalitetsmärke för bilstereo som finns att köpa här eller via nätet?

    Och skrattar absolut inte åt BYD, permuterade därför varumärkena i den sista meningen.
    Dom flesta kinesiska märken säljer inte under egen flagg i resten av världen, just pga att många tror dom är skit.
    Dock är väldigt många "märkesstereo" bara rebrandade produkter från Kina, som vi betalar mångdubbelt mer för eftersom det står JVC, Kenwood eller Pioneer på dom.

    Visst, det kommer mycket skit från Kina så jag försvarar dom absolut inte på det området, jag stör mig dock bara på alla som kategoriskt använder begrepp som "kinastereo" som om det vore en absolut sanning att allt från Kina är skit.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  18. #58

    Re: Bilstereo från Kina, vågar man?

    Vart inspirerad av denna tråd och köpte mig en erisin stereo.

    http://www.erisin.com/index.php?main_pa ... yword=1055

    En lite enklare modell utan tv och tcm. Beställde även med en backkamera. allt för 1900 kr och dom skickar från uk vilket menas med att ingen extra tull eller skatt tillkommer.

    Får se hur det blir. Ser fram emot att få hem ett paket nu

  19. #59

    Re: Bilstereo från Kina, vågar man?

    Har fått hem min e1055 nu från erisin.com har inte fått allt på sin plats än väntar på en iso stereo ram från clarion.

    Skön stereo. Bara koppla in sin iphone och streama musik via bluetooth. Kan även byta låt via bluetooth. GPS vet jag inte än hur den funkar. Har antennen bakom instrumentpanelen nu och har jättedålig mottagning. Ska testa sätta antennen ovanför instrumentpanelen och se hur det funkar. (Hoppas det blir skillnad )

    Det första som hände när jag fick stereon var att volymratten sprack inuti och lossnade Ska se om jag får någon ny från dom.

  20. #60

    Re: Bilstereo från Kina, vågar man?

    Gps antennen kan jag tipsa om att lägga under den lucka som sitter mot vindrutan i mitten, framför centerhögtalaren. Perfekt mottagning och osynligt :-)

    Här är en bra how-to som jag valde vissa delar ur när jag monterade min stereo:
    http://saabworld.net/f29/aftermarket...saab-9-5-a-84/
    _________________________
    SAAB 9-5 SC Vector 2,3t 2004

Liknande ämnen

  1. Tech2-emulator till pc från Kina, någon som provat?
    Av PeterNacka i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-11-18, 01:00
  2. Import av bilstereo från USA?
    Av LjudTomten i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2008-09-11, 20:03
  3. Länk med turbos, IC:s m.m från tillverkare i Kina, kvalitet?
    Av Frogfoot i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-17, 01:32
  4. Nya Intercoolern från kina (Bild)
    Av Sonesson i forum Allmänt
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2006-02-10, 17:29
  5. Vågar man köpa en 900 från -95, 6000mil och steg 3 från SQR?
    Av wretan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-05-10, 12:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •