Ursprungligen postat av Stoffe #2959
Ursprungligen postat av Stoffe #2959
V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T
Ursprungligen postat av _oxygene_
Mina har rullat 3 vintrar och knappt några dubb som är väck!
Ska väl hålla 1-2 rundor till tycker jag.
Köpte Michelin X-Ice North dubbat för tre vintrar sen och dessa ser också fortfarande väldigt fräscha ut, med grymt bra mönster och knappt ett dubb borta, men frågan är om de fortfarande håller måttet eller om gummit är så dåligt(gammalt) att greppet ändå "blir borta" trots bra mönster osv.Ursprungligen postat av SirMacke
Bara nyfiken, denna vinter tänkte jag ändå ställa av skåpet och använda 900an.
Usch, fick med splitternya Michelin dubbade däck när jag köpte bilen, höll säkert 2 månader och på den tiden var man försiktig på gasen också.Ursprungligen postat av Falcy
Vet inte modell dock.
Vadå usch?Ursprungligen postat av SirMacke
X-Ice North var bland de tre bästa däcken när jag köpte, så det är inga "usch" däck. Men dessa är säkert lite mer "usch" däck just nu med tanke på att gummit i sig är gammalt.
Däremot var dina Gislaved NF5 "usch" däck redan när de var nya då det är Continentals budgetdäck. Gislaved Nordfrost var bra i version ett och två.
Jag skulle aldrig köra mer än högst två säsonger på Nordfrost femmor.
Jag menade inte just den modellen, utan de som jag hade vid tillfället var riktigt dåliga.Ursprungligen postat av Falcy
Mina NF5:or har nästan alla dubb kvar, mönstret ser nästan nytt ut och riktigt bra grepp på vintern, så varför inte köra mer på dem?
För min del blev det Nokian H7 på nya(re) bilen, gammelbilen får rulla en säsong till på H4:orna. har kört Michelin XiN (första versionen) tidigare och var väldigt nöjd med dem, men utvecklingen går ju framåt och i de tester jag läst brukar H7 få lite bättre än XiN2 så jag gick på Nokian den här gången.
Eller egentligen är det nog inte bara Michelin och Nokian man ska jämföra (det är bara mina fördomar), verkar ju dels som att Michelin har blivit lite omsprungna och dels att ex. continental gör fina vinterdäck (teknikens värld var det väl som 2010 gav dem samma poäng som Nokian). Desstuom verkar ju UG Ice+ vara ett riktigt fint friktionsdäck, skulle egentligen vilja prova det däcket men vågar inte riktigt ta steget då jag bor så långt ut i skogen att jag tycker dubb behövs.
/U
Det var det jag också var nyfiken på, därför jag ställde frågan till någon som kanske är duktig på däck. Jag har hört att även om däcket ser som nytt ut så blir gummit dåligt och tappar därmed grepp.Ursprungligen postat av SirMacke
Då var min undran om riktigt bra däck när de var nya kan bli riktigt farliga åla Kinadäck efter några säsonger?
I minst 5år är vinterdäck färska..med samma egenskaper som vid likaUrsprungligen postat av Falcy
mönsterdjup/dubbantal som på nya ..
Mvh Wiffe
BMW M3 Coupe -10
Honda Civic 2.2D Executive -12
Honda CR-V 2.0i Executive -14
Ett grundkrav för detta påstående är att däcken har vårdats och förvarats på korrekt sätt, men vete 17 om de ändå håller i fem år. Enligt Teknikens Värld förra året så tapppade begagnade dubbdäck mycket bett redan efter 1-2 år - mer än vad ocubbade gjorde.Ursprungligen postat av wiffe
/Johan
Jag tänkte satsa på Nokian Hakka R XL i 215/55/16 till min 9-5 Aero. Någon som har erfarenhet av dessa?
Jag bor ju i Stockholm så dubbar är jag inte så sugen på.
Tänkte köpa från bythjul.com och undrar även om erfarenheter därifrån.
---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.239372,17.996887
Sent from my iPhone using Tapatalk
SAAB 9-5 SC Aero -03
Ja absolut .. själv kör jag max 3år/4-5mm för o vara på säkra sidan men alla har inte samma höga krav och kör inte lika vilt då är det lugnt med 5år gamla ..Ursprungligen postat av JSN
Mvh Wiffe
BMW M3 Coupe -10
Honda Civic 2.2D Executive -12
Honda CR-V 2.0i Executive -14
Ska köpa nya vinterdäck iå det blir 17" are. Men funderar på bredden på däcken.
Har tidigare haft 205/55-16 men vad ska man ha för bredd på 17"arna?
225/45 el 205/50? Vad kör ni med för dimensioner?
//B
225 45 17
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Baserat på?Ursprungligen postat av RZ
//B
Via Tapatalk
Att jag kört med det dom senaste åren och den går verkligen tokstabilt.Ursprungligen postat av Mr_SunBear
Det trodde inte jag att den skulle göra från början, men överraskad blev jag.
Mig veterligen så är det rätt många som kör med den bredden på sina 9-5.
/R
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Ja kör oxå 225 45 17" och är mkt nöjd, är det väldigt moddigt på vägen så kan man känna av att det är lite bredare däck men annars är det inga problem.
Mvh
Opel Astra J OPC 2012
What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?
RZ, Oxygene tack för input.
//B
Via Tapatalk
Hej
Jag funderar på 205/50-17 till min Aero. Dessa har ofta belastningsindex 93 och XL-stomme så det lär vara stabilt och hållbart. Borde rulla lättare och ge mer grepp i lössnö och modd. Men visst det är inte mycket som skiljer så det kanske är helt onödigt. Har någon mental spärr som säger mig att vinterdäcken skall vara smalare..
//Jesper #1873
Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
TLX801 du är saknad...
Är det nån som kört med Kumho KW22? Omdöme? Då jag ringde o pratade med en däckfirma idag så rekommenderande han dem som ett bra alternativ förhållande till pris.
Om man nu inte känner för att lägga 1800-2200 för ett dubbdäck vill säga.
//B