Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Akut hjälp tack! kopplingsarm(urkopplingsaxel) i fel läge?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    12

    Akut hjälp tack! kopplingsarm(urkopplingsaxel) i fel läge?

    Haallå! Har precis bytt koppling och urtrampningslager i min 900 turbo med kopplingsvajer, passade då på att sätta i en 9-3 viggen koppling. Problemet är nu att kopplingsvajern är överspänd, så den slirar rätt skapligt på kopplingen. Har fått rådet att den automatiska justeringen kan hänga sig på nå vis, men de verkar inte vara de som är problemet.

    Tänkte då kolla om man kan sätta kopplingsarmen som går ner i lådan på fel vis? tycker de verkar omöjligt med tanke på att de är ett spår i axeln där man sätter fast den med en bult, men ändå, kan man sätta den fel? Nån som vart med om detta eller vet nått ändå?
    Behöver bilen rätt fort så är i akut behov av råd

    Mvh Gustav

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    12

    Re: Akut hjälp tack! kopplingsarm(urkopplingsaxel) i fel läg

    För dom som fortfarande inte förstår sig på de hela. de verkar alltså som att kopplingsarmen, som wiren hakas i som sitter på växellådan, har ändrat läge sen innnan jag monterade viggenkopplingen. Så nu räcker inte en vanlig kopplingswire till, utan blir för kort så armen går inte tillbaka fullt. Så den kopplar ur även fast jag inte har tryckt ner kopplingspedalen. Så den driver inte fullt, även fast pedalen är släppt helt.

    Bättre än så kan jag inte beskriva. Lär man ha en längre kopplingswire för att använda viggenkoppling, eller vad kan de ha blivit för fel?

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    777
    Medlem#
    7119

    Re: Akut hjälp tack! kopplingsarm(urkopplingsaxel) i fel läg

    Du kan inte ha fått fel vajer?

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Akut hjälp tack! kopplingsarm(urkopplingsaxel) i fel läg

    har du släppt tillbaks wiren då så att den får chans att justera om sig?
    Om du inte har en manuellt justerbar wire förstås..........

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    12

    Re: Akut hjälp tack! kopplingsarm(urkopplingsaxel) i fel läg

    Citat Ursprungligen postat av Blommas
    Du kan inte ha fått fel vajer?
    Nej de är likadant med vajern som satt där innan jag böt vajer, den som satt på innan jag bött koppling. Och jag har kollat på brorsans saab 900 turbo -97 som också har wirekoppling och ser då att min kopplingsarm står annorlunda, den står längre ifrån torpedväggen.

    Mvh

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    12

    Re: Akut hjälp tack! kopplingsarm(urkopplingsaxel) i fel läg

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    har du släppt tillbaks wiren då så att den får chans att justera om sig?
    Om du inte har en manuellt justerbar wire förstås..........
    Har provat med både en wire med självjustering och manuel justering, blir ingen skillnad. Men som sagt, har kikat på brorsans 900a av samma årsmodell och min kopplingsarm står i annat läge än hans, min är längre ifrån torpedväggen än hans. Skumt!

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    12

    Re: Akut hjälp tack! kopplingsarm(urkopplingsaxel) i fel läg

    Kan nu meddela att jag har byggt på en arm på kopplingsarmen som räcker till wiren, utan att den blir överspänd för att se om den slirar på kopplingen även när armen inte är belastad alls. Tog precis en provtur och kopplingen verkar fungera precis som den ska och den slirar inte alls längre. Så de verkar som allt fungerar som de ska, bara att själva urkopplingsarmen har ändrat läge mot hur den stod innan så orginalwiren inte räcker till i längden. Ska man våga köra med den här lösningen eller vad tror alla? :P

  8. #8
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: Akut hjälp tack! kopplingsarm(urkopplingsaxel) i fel läg

    Citat Ursprungligen postat av GustI
    Haallå! Har precis bytt koppling och urtrampningslager i min 900 turbo med kopplingsvajer, passade då på att sätta i en 9-3 viggen koppling. Problemet är nu att kopplingsvajern är överspänd, så den slirar rätt skapligt på kopplingen. Har fått rådet att den automatiska justeringen kan hänga sig på nå vis, men de verkar inte vara de som är problemet.

    Tänkte då kolla om man kan sätta kopplingsarmen som går ner i lådan på fel vis? tycker de verkar omöjligt med tanke på att de är ett spår i axeln där man sätter fast den med en bult, men ändå, kan man sätta den fel? Nån som vart med om detta eller vet nått ändå?
    Behöver bilen rätt fort så är i akut behov av råd
    Mvh Gustav
    Kan inte hjälpa till med något svar. Men kan säga att jag lyckades med precis samma sak på min svarta 900ng när jag hade haft ner växellådan och kopplingen. Känns som att armen är längre framåt i bilens färdriktning. Jag trodde då att det var jag som råkat böjja armen.

    Min sniklösning var att helt enkelt sätta fast vajern enbart i den yttre metallplutten istället för med den korrekta vita plastdistansen. Distansen har jag bara skjutit in på vajjern.

    Det funkar perfekt för mig och har gjort så i 1,5år (men kanske bara max 500mil). Jag antar att min vajer kommer slitas snabbare, men det problemet tar jag när det kommer.
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

Liknande ämnen

  1. Hjälp med open sid och välja läge.....
    Av jonnyfrej i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-03-06, 21:11
  2. Förar rutan lägger sig i fel läge, Hjälp :(
    Av Micke9000 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-07-20, 23:12
  3. Motorlampan lyser (Akut hjälp tack) og9-3 Aero
    Av Plupp i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-04-09, 23:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •