Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Trimtips frågor 9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    3

    Trimtips frågor 9-3

    Hej alla,
    Jag är ny här och börjar intressera mig för att tuna min 9-3 1,8t -04 (aut) lite genom mappning.
    Jag har läst en del här men hittar inte svar på alla frågor so jag skapar en egen tråd och hoppas på hjälp.

    Jag har förstått att jag har en B207L med Trionic 8 om jag hajjat rätt. Och P-bus skall vara snabbare och bättre att koppla in sig på än I-bus.

    Till frågor:
    1. Vilka kablar behöver jag?
    2. Var köper jag dem lättast och billigast?
    3. Vilken mjukvara rekommenderas?
    4. Går det att använda samma kablar till T8 som till T7?

    Jag blir även glad för alla slags tips och idéer angående vad som är vettigt att göra med en sån bil. Jag är inte ute efter massa kusar om det t ex medför väldigt mycket högre soppatörst eller mycket slit i motorn. Jag är ute efter ett vettigt svenssontrim som ger lite trevligare motoregenskaper för en billig peng och är beredd att pula själv.

    Tack på förhand
    David

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    779

    Re: Trimtips frågor 9-3

    Det är väl inte riktigt mainstream ännu att ändra sin egen programvara till T8, det är t.ex. bara ett par veckor sedan möjligheten att läsa och skriva via CAN-bussen kom i T8 Suite.
    Finns väl inga wizards än så länge heller, så man måste veta vad man håller på med för att inte göra härdsmälta av motorn.
    Men du behöver en lawicel canusb- eller en elm327-adapter och en dator med windows.
    Det här med P- och I-bus är en T7-grej, på T8 är det bara diagnosuttaget som gäller, vad jag vet.
    Det jobbas intensivt på att få grejerna och lira, och vad jag förstår även på att kunna gifta in beggade utbytesstyrenheter i bilen, och det skulle vara skönt att ha de grejerna på plats, så att man inte behöver lämna bilen till SAAB varje gång man misslyckas med flashning.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    3

    Re: Trimtips frågor 9-3

    Tack för svar torake

    Ok, det låter som att vänta lite e en vettig grej här dårå.
    Men en canusb är vad man kan förbereda sig med kanske.

    Någon speciell mjukvara som rekomenderas?

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    779

    Re: Trimtips frågor 9-3

    Citat Ursprungligen postat av Pylmert
    Tack för svar torake

    Ok, det låter som att vänta lite e en vettig grej här dårå.
    Men en canusb är vad man kan förbereda sig med kanske.

    Någon speciell mjukvara som rekommenderas?
    T8Suite är mjukvaran.

    canusb kan du hålla utkik efter här i forumets prylmarknad, jag köpte min ny från Lawicel, 1250kr.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    3

    Re: Trimtips frågor 9-3

    Ok tack
    T8 Suite installerad

  6. #6

    Re: Trimtips frågor 9-3

    FYI:
    Jag hade nog väntat med att använda ELM327.. inte helt stabilt.. ännu.

    Sen är det en god idé att köpa sig en till ECU.... om utifall att osv.. den måste du gifta in dock och till det behövs en tech2:a... än så länge..

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    779

    Re: Trimtips frågor 9-3

    Styrdonen verkar märkligt nog inte vara så dyra på skroten, c:a 1250, men jag skulle nog vänta lite och se om inte grabbarna kommer på hur man gifter in styrdon först.

  8. #8
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 215
    Medlem#
    8541

    Re: Trimtips frågor 9-3

    Citat Ursprungligen postat av torake
    Det jobbas intensivt på att få grejerna och lira, och vad jag förstår även på att kunna gifta in beggade utbytesstyrenheter i bilen, och det skulle vara skönt att ha de grejerna på plats, så att man inte behöver lämna bilen till SAAB varje gång man misslyckas med flashning.
    Vad händer om man misslyckas med en flashning?
    Går det inte bara att flasha om med t.ex. original-programmet isåfall eller blir ECU'n skrot?
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    779

    Re: Trimtips frågor 9-3

    Auktoriserad saabverkstad kan flasha en box där man misslyckats med flashningen. Men de tar ju betalt, och så måste man frakta dit bilen...

  10. #10
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 215
    Medlem#
    8541

    Re: Trimtips frågor 9-3

    En fundering angående det då är ju: krävs det inget mer än en Tech2 för att flasha om ECU'n om det skiter sig?

    Kines-tech2'orna kostar ju inte mer än runt $1000 så det kan ju vara en god investering om man ger sig in i det här träsket
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    779

    Re: Trimtips frågor 9-3

    Citat Ursprungligen postat av cactuz
    En fundering angående det då är ju: krävs det inget mer än en Tech2 för att flasha om ECU'n om det skiter sig?

    Kines-tech2'orna kostar ju inte mer än runt $1000 så det kan ju vara en god investering om man ger sig in i det här träsket
    Du får 4 st reservstyrboxar för $1000, men visst, en tech2 kan nog vara bra att ha.

  12. #12

    Re: Trimtips frågor 9-3

    Varför inte köpa ett steg 1 från en trimleverantör?

    Enklare, säkrare och inte speciellt dyrt.

    Mvh
    Patrik 319
    Saab 9-3 2,0t BioPower / Opel Rekord -62

  13. #13
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 215
    Medlem#
    8541

    Re: Trimtips frågor 9-3

    torake: ja alltså en tech2 är ju bra till så mycket mer.

    Patrik: Absolut! Men för min del så är jag väldigt intresserad av hela den tekniska aspekten kring det här och därav vore det extremt kul att investera lite tid och pengar i att göra det själv.
    Annars hade jag givetvis gått till första bästa lirare på blocket som programmerar om för några tusenlappar. Men det är inte massa effekt jag är ute efter i första hand (även om det givetvis är ett tecken på framgång såklart).
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  14. #14
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 392
    Medlem#
    6935

    Re: Trimtips frågor 9-3

    Citat Ursprungligen postat av torake
    Men du behöver en lawicel canusb- eller en elm327-adapter och en dator med windows.
    Vänta nu, kan man flasha en ECU via en ELM327-adapter?
    Gäller det även T5 och T7, eller är det bara T8?
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    779

    Re: Trimtips frågor 9-3

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Citat Ursprungligen postat av torake
    Men du behöver en lawicel canusb- eller en elm327-adapter och en dator med windows.
    Vänta nu, kan man flasha en ECU via en ELM327-adapter?
    Gäller det även T5 och T7, eller är det bara T8?
    Bara T8 som har CAN framdraget i OBD-uttaget. T5 och T7 skulle i teorin gå att flasha med en ELM327, men ingen har byggt funktionalitet för det i TxSuite, förmodligen för att OBD-uttaget och programmeringsuttaget inte sitter på samma ställe.

  16. #16

    Re: Trimtips frågor 9-3

    Citat Ursprungligen postat av cactuz
    torake: ja alltså en tech2 är ju bra till så mycket mer.

    Patrik: Absolut! Men för min del så är jag väldigt intresserad av hela den tekniska aspekten kring det här och därav vore det extremt kul att investera lite tid och pengar i att göra det själv.
    Annars hade jag givetvis gått till första bästa lirare på blocket som programmerar om för några tusenlappar. Men det är inte massa effekt jag är ute efter i första hand (även om det givetvis är ett tecken på framgång såklart).
    Ok. Men jag menade en etablerad firma, T8:a är inte som T5 & T7 där man kan använda de stulna suite systemen. T8 är nog lite "klurigare"...

    Men kör på, meddela resultatet!
    ( och totalkostnad och tid nedlagt. )

    Kör så det ryker,
    P319
    Saab 9-3 2,0t BioPower / Opel Rekord -62

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    779

    Re: Trimtips frågor 9-3

    Citat Ursprungligen postat av Patrik 319

    Ok. Men jag menade en etablerad firma, T8:a är inte som T5 & T7 där man kan använda de stulna suite systemen. T8 är nog lite "klurigare"...
    P319
    "Stulna"?

    T5,T7,T8 Suite är skrivna från scratch och källkoden är tillgänglig. vad menar du med stulna?

    I samtliga kan man utgå från sitt eget originalprogram, klicka på "Trimma" och sen är det klart. Bara lite mindre utprovat med T8 Suite.

  18. #18

    Re: Trimtips frågor 9-3

    Citat Ursprungligen postat av torake
    Citat Ursprungligen postat av Patrik 319

    Ok. Men jag menade en etablerad firma, T8:a är inte som T5 & T7 där man kan använda de stulna suite systemen. T8 är nog lite "klurigare"...
    P319
    "Stulna"?

    T5,T7,T8 Suite är skrivna från scratch och källkoden är tillgänglig. vad menar du med stulna?

    I samtliga kan man utgå från sitt eget originalprogram, klicka på "Trimma" och sen är det klart. Bara lite mindre utprovat med T8 Suite.
    Jaja...
    Var kommer verktyget ifrån...?

    Skitsamma.
    Hoppas det går bra med trådskaparens bil och att han får det resultat han önskar.
    /319
    Saab 9-3 2,0t BioPower / Opel Rekord -62

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    779

    Re: Trimtips frågor 9-3

    Citat Ursprungligen postat av Patrik 319
    Citat Ursprungligen postat av torake

    "Stulna"?

    T5,T7,T8 Suite är skrivna från scratch och källkoden är tillgänglig. vad menar du med stulna?

    I samtliga kan man utgå från sitt eget originalprogram, klicka på "Trimma" och sen är det klart. Bara lite mindre utprovat med T8 Suite.
    Jaja...
    Var kommer verktyget ifrån...?

    Skitsamma.
    Vilket verktyg pratar du om? Vad är det som är stulet? Du vet uppenbarligen något som vi andra inte vet, vänligen kläm fram det.

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    779

    Re: Trimtips frågor 9-3

    Jag kan ju knyta ihop den här tråden här, det som patrik påstår, att något är stulet är alltså inte alls sant.

    Så här funkar det:
    En styrenhet som man inte vet hur den funkar, som t.ex. T8 var för några år sedan, måste man börja med att ta isär för att titta vad det är för komponenter i. Då ser man att det står t.ex. Motorola 38040 eller Fujitsu blablabla. Man plockar då fram dokumentationen på den, och ser hur man gör för att få den att läsa ut minnet (styrenhetens minne). Oftast innebär det att man löder på några kablar på moderkortet och kopplar det till en adapter så att hela konkarongen kan kopplas till datorn.
    Sen läser man ut minnet ur styrenheten, och nu har man alltså programmet i datorn. Sen får man börja analysera det och hitta var olika parametrar är lagrade. På T5 och T7 hade SAAB snällt och vänligt lämnat kvar variabelnamnen i programmet, så det var busenkelt att hitta parametrarna. I andra program är det svårare, men det finns verktyg för att leta sig fram till parametrarna.

    Det här kallas för reverse-engineering, och är fullt lagligt i många länder, ganska självklart om man äger något får man plocka isär det och kolla hur det är byggt.

    Givetvis är detta inget unikt för SAABs styrprogram, det här tillvägagångssättet funkar på alla moderna bilar, på en del lite svårare än andra, bara.

    Nu är det alltså T8:s tur, det mesta är utforskat men det återstår vissa bitar. Tre-fyra killar i olika länder jobbar med att sätta de sista pusselbitarna på plats, sen kommer vi alla att kunna dra nytta av deras jobb. Lite korkat att häva ur sig saker om stöld om man inte har nåt att backa upp det med, tycker jag, men ni får avgöra själva.

Liknande ämnen

  1. Trimtips V4
    Av dynamite i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-07-08, 01:34
  2. Trimtips 900og LTT
    Av saab9000turbo-92 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2006-04-24, 13:54
  3. Trimtips Saab 99?
    Av johanbostrom i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-01-02, 20:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •