Tänkte göra en snabb guide hur man tar ner och rengör sitt oljetråg.Edit: Även OG9-3 har B2x5 motorn och då är guiden i valda delar applicerbar som inspiration
/Moderator
Kom gärna med synpunkter och idéer!
Ordlista:
- AV = Avlastningsventil/dumpventil
Insugsrör = rör mellan LMM och turbon
LMM = LuftMasseMätare (Sitter bakom höger framlykta)
Värmesköld = Avleder värme från turbon och grenrör
Tråg/Oljetråg = Håller motoroljan och filtrerar den genom en oljesil
Downpipe = Delen av avgasröret mellan turbo och katalysator
Torpedvägg = Väggen mellan motorrum och kupé
Flänstätning = Tätningsmassa mellan tråg och motorblock
Bra att ha:
- Olja + filter
Invändig motortvätt
Spärrnyckel med 8 + 10 + 11 +13mm hylsor
Fast nyckel 13mm
Ny oljesil (Saab Art.nr.: 55557225 alt. 9186156)
Nya o-ringar till sil (Saab Art.nr.: 9138009, 1st) och o-ring block/oljefilterhus (Saab Art.nr.: 9137993, 2st)
Flänstätning (Saab Art.nr.: 90297970)
Från annan tråd:
Tätning 55557240
Tätning främre 55557231
O-ring pickup 9138009
O-ring tryckrör 2st 9137993
ev. en renoveringssats till oljepumpen och ev. en OEM slavcylinder
Innan du börjar!
- Ta bort säkringen till kylfläktarna så att det inte sker en olycka!
Låt motorn svalna innan arbete påbörjas!
För att få ut så mycket skräp ur motorn som möjligt hällde jag i en burk av CRC:s Motor Flush (41-CR2045 på mekonomen).
Häll i oljepåfyllningen och kör på tomgång i 10-15 minuter.
Upp med bilen och av med oljepluggen + oljefilter, samla upp oljan i något kärl.
Oljepluggen sitter på baksidan av tråget och filtret på framsidan.
Alla bilder finns här: https://goo.gl/photos/ANmehkPW7T7w5cJJ9
IMG_1536.jpg
Öppna huven, mellan motorn och kylaren sitter det ett bypass-rör och en värmesköld.
Bypass-röret är det rör mellan insugsröret på ena sidan till avlastningsventilen på andra sidan, under röret sitter värmeskölden som ska avleda värme från turbon och grenrör.
IMG_1539.jpg
Bypass-röret sitter med en 10mm skruv på insugsröret och med en slangklämma på AV.
Sedan sitter värmeskölden med en 13mm längre ner mot kylaren.
Sedan sitter skölden med klämmor mot grenrörsbultarna, det är bara att dra av skölden.
IMG_1540.jpg
Följ grenröret ner till turbon och downpipen på turbons högra sida.
Downpipen sitter fast i turbon med tre muttrar, 2 i överkant och en i underkant.
Skruva bort de två övre med 13mm hylsa/fast nyckel.
IMG_1541.jpg
Sonden på downpipen är lambdasonden, följ kabeln och koppla bort sonden.
Kontakten sitter mellan motorn och torpedväggen.
OBS! Din bil kan ha två lambdasonder, koppla loss bägge.
Se till att kablen/kablarna har fritt neråt så de inte sitter fast när du tar ner downpipen.
IMG_1548.jpg
<Inte nödvändigt, men kan vara till fördel>
Dela avgasröret på mitten under bilen.
Titta nu under motorn, följ avgasröret upp mot turbon.
Undertill sitter den sista muttern till downpipen.
Skruva loss denna och håll emot så att avgasröret inte trillar ned.
IMG_1547.jpg
Ta bort plastskyddet under motorn på högersidan.
Detta sitter med ett antal 8mm-skruvar under bilen, samt en 8mm i högra hjulhuset.
Borta och nu kommer man åt alla bultar till tråget!
Ta nu även bort de 2 bultar som håller skyddsplåten till växellådan.
Växellådan är överst i mitten på bilden. (nr.7 på ritningen en bit ner)
Denna behövs ta bort för att komma åt 2-3 bultar till tråget.
IMG_1552.jpg
Tre - Fyra av bultarna till tråget kommer man enklast åt från höger hjulhus.
Sitter en bult längst till höger på tråget i bilden, men den kommer man åt underifrån med en spärrnyckel.
Samtliga bultar till tråget är 13mm.
Nu kan man ta bort samtliga bultar på tråget.
Det är många bultar, så börja inte dra i tråget fören du är säker på att alla är borta.
När alla bultar är borta är det dags att ta ner tråget.
Jag fick ner mitt utan större problem, men man kan behöva lirka ner det, så subframen sitter under en del av tråget.
Tråget är nu nere och man kan passa på att inspektera upp i motorn.
Min var roligt nog ren. (Hur ren en motorn nu kan vara på insidan)
IMG_1554.jpg
Ett styck oljetråg.
Relativt rent enligt mig.
Här sitter ett skvalpskydd över silen.
Det tas bort genom att ta bort fyra torx-bultar.
IMG_1557.jpg
Skvalpskyddet av och silen blottad.
Jag själv blev chockad av hur rent det var trots en 13 år gammal bil med beryktade oljeproblem och 22.400 mil på mätaren.
Ta bort silen genom att lossa 2 ytterligare torx-bultar och dra silen åt sidan, den sitter bara intryckt med en o-ring, så den lossnar.
Rengör nu tråget med bromsvätska, diesel eller liknande.
Låt tråget torka ordentligt, eller gör som jag och blås tråget torrt med kompressor.
Skrapa anläggningsytan med en skrapa för att få bort den gamla flänstätningen, både från tråget och motorblocket.
IMG_1561.jpg
Rengör silen med nål och diesel, eller som jag, köp en ny.
Silen behöver en ny o-ring som oljas in med motorolja innan den sätts på silen och trycks in in tråget.
Det är den större ringen av de tre.
IMG_1563.jpg
IMG_1562.jpg
Skruva fast silen i det nytvättade tråget.
IMG_1564.jpg
Rengör skvalpskyddet och skruva fast.
IMG_1565.jpg
Medan man redan har tråget nere är det bra idé att byta två o-ringar till.
Kolla upp i motorn, där sitter ett rör som går mellan fram- och baksida på insidan av motorn.
Dra detta rör neråt i bakkant, när det lossnat, dra bakåt och ta ut röret.
Det sitter bara med o-ringar, så inget som behöver skruvas.
Ta bort de gamla o-ringarna , olja in de nya.
Blås gärna rent röret med kompressor.
Montera i motorn i omvänd ordning.
IMG_1566.jpg
Applicera nu en 2mm tjock sträng av flänstätning runt hela tråget, försök att göra en lång sträng så det blir så jämt som möjligt.
IMG_1568.jpg
Upp med tråget (kan behövas kofot mellan tråg och växellåda) och montera ihop allt.
Dra bultarna jämt runt om tråget.
På med nytt oljefilter och fyll på motorolja.
Starta och låt gå på tomgång en liten stund.
Kör en runda och kontrollera att det inte läcker.
Win!
Ursäkta den ev. skånskan.
Edit 2021-09-30: Länk till Byte av ventilkåpspackning B2x4/B2x5
/Moderator