Sidan 4 av 5 FörstaFörsta ... 2345 SistaSista
Resultat 61 till 80 av 92

Ämne: Åkte på regbesiktning pga fyrkolvsok

  1. #61
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 627

    Re: Åkte på regbesiktning pga fyrkolvsok

    Citat Ursprungligen postat av TurboVulc
    Skall man titta i några lagtexter vad som gäller så är det Vägverkets författnings samling den finns på nätet numera. Finns även hänvisningar till EU regler. Men istort sätter jag mina pengar på att det är stenkört. Bromsverkan blir förändrad i fördelning mellan fram och bakbromsarna. Knappast en förbättring mot orginal. Däremot mattas inte de större skivorna lika snabbt vid flitigt användande kan man ju hoppas men det är en annan fråga.

    Handlar ju mest om att du måste bevisa att det inte är någon skillnad i balans/bromsverkan och att övriga delar på bilen klarar stressen med högre vikt osv.

    Mao all den skit man måste gå igenom vid nybygge av bil.

  2. #62
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 715
    Medlem#
    3346

    Re: Åkte på regbesiktning pga fyrkolvsok

    Skillnaden i bromsverkan mäts vid en vanlig besiktning på bromsrullarna. Det får inte skilja för mycket mellan fram- och bakaxel, även med originalbromsar.
    Så länge mätvärdena är inom det godkända spannet är det alltså ok på den fronten.
    Annars är ju det inte särskilt svårt att lösa problemet, man uppgraderar ju naturligtvis bromsarna på både fram- och bakaxel samtidigt för att undvika obalans i bromsverkan!
    F.ö. anser jag fortfarande att SBP gör en felaktig tillämpning av regelverket, det finns inget i regelverket som specificerar storlek (skivdiameter, kolvantal m.m.) utan enbart bromstyp och själva bromsverkan.
    Saab verkade ju haft en annan åsikt gällande Hirsch-bromsar, enligt Saab krävdes ju ingen reg.besiktning om man monterat Hirsch-bromsar. Om SBP upptäcker tilltaget och kräver reg.besiktning, hur gör man då? Extra klurigt med tanke på konkurs dessutom. Men där är ju en klar motsättning i regeltolkning, SBP verkar ju mena att så fort dimensionen är ändrad krävs reg.besiktning och intyg från tillverkaren. Saab och Hirsch är av en annan åsikt, så hur knäcks den nöten?
    Någon riktig klarhet i det lär man ju inte få så länge ingen ställer det på sin spets, men såsom regelverket är skrivet förstår jag inte hur man kan tolka det så som SBP gör.
    Men om det är den riktiga tillämpningen är ju konsekvensen solklar för alla 9-5-ägare som bytt till Aero-bromsar. Dimensionerna har ändrats (större skivor + andra ok), alltså är bilarna inte godkända att framföras på allmän väg utan registreringsbesiktning, komplett med intyg från Saab. Väntar med spänning på den förste som provar att få det att gå igenom...
    All makt åt Thengil!

  3. #63
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555

    Re: Åkte på regbesiktning pga fyrkolvsok

    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Skillnaden i bromsverkan mäts vid en vanlig besiktning på bromsrullarna. Det får inte skilja för mycket mellan fram- och bakaxel, även med originalbromsar.
    Nja, detta är väl inte riktigt sant.
    Man tittar ju bara på skillnaden mellan vänster och höger sida och det får inte överstiga 16% i bromskraft.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #64
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 627

    Re: Åkte på regbesiktning pga fyrkolvsok

    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Skillnaden i bromsverkan mäts vid en vanlig besiktning på bromsrullarna. Det får inte skilja för mycket mellan fram- och bakaxel, även med originalbromsar.
    Så länge mätvärdena är inom det godkända spannet är det alltså ok på den fronten.
    Annars är ju det inte särskilt svårt att lösa problemet, man uppgraderar ju naturligtvis bromsarna på både fram- och bakaxel samtidigt för att undvika obalans i bromsverkan!
    F.ö. anser jag fortfarande att SBP gör en felaktig tillämpning av regelverket, det finns inget i regelverket som specificerar storlek (skivdiameter, kolvantal m.m.) utan enbart bromstyp och själva bromsverkan.
    Saab verkade ju haft en annan åsikt gällande Hirsch-bromsar, enligt Saab krävdes ju ingen reg.besiktning om man monterat Hirsch-bromsar. Om SBP upptäcker tilltaget och kräver reg.besiktning, hur gör man då? Extra klurigt med tanke på konkurs dessutom. Men där är ju en klar motsättning i regeltolkning, SBP verkar ju mena att så fort dimensionen är ändrad krävs reg.besiktning och intyg från tillverkaren. Saab och Hirsch är av en annan åsikt, så hur knäcks den nöten?
    Någon riktig klarhet i det lär man ju inte få så länge ingen ställer det på sin spets, men såsom regelverket är skrivet förstår jag inte hur man kan tolka det så som SBP gör.
    Men om det är den riktiga tillämpningen är ju konsekvensen solklar för alla 9-5-ägare som bytt till Aero-bromsar. Dimensionerna har ändrats (större skivor + andra ok), alltså är bilarna inte godkända att framföras på allmän väg utan registreringsbesiktning, komplett med intyg från Saab. Väntar med spänning på den förste som provar att få det att gå igenom...

    Är ju såhär att SBP har rätt. du måste kunna presentera bevis (föredragsvis intyg) att bilen är stresstestad med dessa bromsar, vad spelar det för roll hur bromsverkan är om bygeln som håller oket slits av? klarar bilen av den extra ofjädrade vikten utan farligt slitage av bussningar? Ändras roll-center något av den ofjädrade vikten, isåfall, är bärarmsgeometrin korrekt uträknad för detta eller kommer den låsa vid infädring vid en speciell situation? Att bygga en bil är inte bara att slänga på ett par delar, allt ingår i helheten vilket gör att allt måste testas och godkännas om det ska massproduceras. Går du ifrån grundgodkännandet Måste den nya varianten testas ordentligt så att det inte påverkar fordonet negativt.

    Så nej, bromsbalansen är inte problemet.

  5. #65
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trelleborg / Vallby / Skåne
    Inlägg
    1 356

    Re: Åkte på regbesiktning pga fyrkolvsok

    Bilprovningen gör 100% rätt ang åberopning av Helfordonsgodk. Det är ju faktiskt så att de som "släpper igenom" grejer som inte följer lagen begår tjänstefel om man ska hårddra ..

    Sen finns det massor med "racing bromskitt" som är rena skrotet. Jag har sett okadaptrar till 6 kolvsok som gått mitt av pga dålig bearbetning/kass materialval osv. Och detta exempel är "fabrikstillverkat" skrot så fan vet vad alla "hemmapulade" bromskitt eg håller för när de belastas maximalt.....

    Henrik
    *BMW 530D LCI-07*
    *9000 2,3T M5 Classic-1998*
    *BMW M3 CSL-2003*

  6. #66
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 715
    Medlem#
    3346

    Re: Åkte på regbesiktning pga fyrkolvsok

    Det finns mängder med bromsbelägg som passar rakt av i dina originalok som är rena skräpet också, där kommer SBP inte att underkänna bilen så länge bromsbalansen är ok trots att beläggen kan innebära livsfara i trafiken om/när de spricker. Så det är väl lika bra att hoppas att den ursprungliga utformningen av helbilsgodkännandet tas upp igen och tillämpas, alltså att inga andra delar än de som är tillverkade och direkt godkända av biltillverkaren får monteras på bilen. Allt ifrån bromsbelägg till glödlampor.

    F.ö. är det samma visa här som vanligt, den principiella argumentationen förbises totalt. Resten missförstås hyfsat rejält...

    Självklart är det inte så att "problemet" med SBP försvinner om man ser till att montera kraftigare bromsar även bak! Men problemet med obalans i bromsverkan mellan fram- och bakaxel elimineras. Men allt kan väl missförstås bara man anstränger sig tillräckligt mycket. Efter att arbetat ett antal år med fordonsutveckling och provning, både helfordonsprov och komponentprov, så är jag hyfsat införstådd med att det inte bara är att slänga på slumpvis utvalda delar hur som helst.

    Så, hur ska de som monterat Aero-bromsar på sina 9-5 2.0t/2.3t göra inför besiktningen? Man kan väl inte åka omkring i en bil som bryter mot SBP:s regeltolkning? Det är ju livsfarligt.
    All makt åt Thengil!

  7. #67
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 627

    Re: Åkte på regbesiktning pga fyrkolvsok

    Problemet ligger mao inte hos bilprovningen. det är en komplex fråga, enda sättet att på riktigt komma runt det är att göra som tyskarna och deras Tüv.

  8. #68
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Åkte på regbesiktning pga fyrkolvsok

    Ja då tänkte jag dra upp denna tråden för några frågor.

    Jag har monterat aerobromsar på min 9-5 2.0t dvs att jag har 308mm fram och 300mm skivor bak och även bytt ut bromsoket bak till aerooket som har en kolvdiameter på 40mm istället för 38mm som det är std.

    Jag vill nu göra en regbesiktning på detta. Om jag förstått det hela rätt måste man visa upp något slags intyg vid regbesiktningen. Men vad för intyg och hur får jag tag på det?

    Om bilen går igenom regbesiktningen så kommer väl däckdimensionerna i regbeviset ändras från: 205/65 R15 till 215/50 R16?


    Hur gör jag för att få igenom bilen med detta? Det kanske inte går när jag monterat allting själv då de kanske vill att en verkstad gör jobbet?
    Saab 9-5 2003 2,3T

  9. #69
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901

    Re: Åkte på regbesiktning pga fyrkolvsok

    Jag tror att för din del är det nog bara besiktiga , en gubbe från SBP ser nog ingen skillnad på aerons bromsar eller vanliga.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  10. #70
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Åkte på regbesiktning pga fyrkolvsok

    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne
    Jag tror att för din del är det nog bara besiktiga , en gubbe från SBP ser nog ingen skillnad på aerons bromsar eller vanliga.
    Men om jag prompt vill regbesiktiga, hur gör jag då? Om det nu går dvs.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  11. #71
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706

    Re: Åkte på regbesiktning pga fyrkolvsok

    Citat Ursprungligen postat av daekol
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne
    Jag tror att för din del är det nog bara besiktiga , en gubbe från SBP ser nog ingen skillnad på aerons bromsar eller vanliga.
    Men om jag prompt vill regbesiktiga, hur gör jag då? Om det nu går dvs.
    Lär inte gå nej.

  12. #72
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Åkte på regbesiktning pga fyrkolvsok

    Citat Ursprungligen postat av sportsedan
    Citat Ursprungligen postat av daekol
    Men om jag prompt vill regbesiktiga, hur gör jag då? Om det nu går dvs.
    Lär inte gå nej.
    Är du verkligen säker på det? Det är ju trots allt originaldelar som använts. För det som stör mig mest just nu är när jag skall köpa skivor via nätbutiker som kräver regnummer. När jag slår in regnumret kommer bara 288mm respektive 286mm skivor fram och likadant blir det på bromsoket bak. Det måste ju finnas något sätt att få bilen igenom en regbesiktning med dessa bromsar?
    Saab 9-5 2003 2,3T

  13. #73
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689

    Re: Åkte på regbesiktning pga fyrkolvsok

    Citat Ursprungligen postat av daekol
    Citat Ursprungligen postat av sportsedan

    Lär inte gå nej.
    Är du verkligen säker på det? Det är ju trots allt originaldelar som använts. För det som stör mig mest just nu är när jag skall köpa skivor via nätbutiker som kräver regnummer. När jag slår in regnumret kommer bara 288mm respektive 286mm skivor fram och likadant blir det på bromsoket bak. Det måste ju finnas något sätt att få bilen igenom en regbesiktning med dessa bromsar?
    du kan ju byta ut hela drivlinan och få den reggad som amatörbyggt fordon.

    intyget måste vara från saab vad jag förstått, och det kan nog vara svårt att få tag på...

    och du kommer fortfarande få upp samma förslag när du slår in reggnummret. de sökmotorerna går bara på bilmodell. de går inte in i ditt regbevis och letar efter ändringar. min bil tex, har ändrad däckdimension. men söker jag däck med reggnummret får jag fortfarande upp "orginaldimension".

  14. #74
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 215
    Medlem#
    8541

    Re: Åkte på regbesiktning pga fyrkolvsok

    Citat Ursprungligen postat av daekol
    För det som stör mig mest just nu är när jag skall köpa skivor via nätbutiker som kräver regnummer. När jag slår in regnumret kommer bara 288mm respektive 286mm skivor fram och likadant blir det på bromsoket bak.
    Om det där är det enda som föranligger din vilja att spendera tid och pengar på en reggbesiktning så kan du ju istället mata in reggnumret från en annan bil (som är utrustad med det du söker) när du ska handla delar.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  15. #75
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458

    Re: Åkte på regbesiktning pga fyrkolvsok

    +1
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  16. #76
    Helt original 9-5 NORDICs avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    962
    Medlem#
    427

    Re: Åkte på regbesiktning pga fyrkolvsok

    På måndag ska jag regbesiktiga min bil. Jag har monterat drag, trimmat motorn + bytt halvsats avgassystem, monterat Brembobromsar, monterat sänkningsfjädrar och aerodynamiksats. Det är bara att hoppas att det går igenom besiktningen!
    Mvh. Anders.
    9-5 Aero MANUELL Hirschpower 260hk/400Nm XWD -11
    https://www.facebook.com/media/set/?set ... 92f86e56a1

  17. #77
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Åkte på regbesiktning pga fyrkolvsok

    Citat Ursprungligen postat av 9-5 NORDIC
    På måndag ska jag regbesiktiga min bil. Jag har monterat drag, trimmat motorn + bytt halvsats avgassystem, monterat Brembobromsar, monterat sänkningsfjädrar och aerodynamiksats. Det är bara att hoppas att det går igenom besiktningen!
    Om du regbesiktigar för motoreffekten kommer väl skatt/försäkring bli dyrare. Eller?
    Saab 9-5 2003 2,3T

  18. #78
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Ankarsrum, småland
    Inlägg
    953

    Åkte på regbesiktning pga fyrkolvsok

    Citat Ursprungligen postat av 9-5 NORDIC
    På måndag ska jag regbesiktiga min bil. Jag har monterat drag, trimmat motorn + bytt halvsats avgassystem, monterat Brembobromsar, monterat sänkningsfjädrar och aerodynamiksats. Det är bara att hoppas att det går igenom besiktningen!
    Har du beställt regbes för draget? Eller allt ovan nämnda? Ska bli spännande att se utgången.
    SAAB 9000 BIOPOWER DRAGRACING
    Bästa ET 10.58s bästa topspeed 226 km/h!!

  19. #79
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458

    Re: Åkte på regbesiktning pga fyrkolvsok

    Med Hirsch-trim så kan det t.o.m bli billigare skatt.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  20. #80
    Helt original 9-5 NORDICs avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    962
    Medlem#
    427

    Re: Åkte på regbesiktning pga fyrkolvsok

    Citat Ursprungligen postat av TurboNisse
    Citat Ursprungligen postat av 9-5 NORDIC
    På måndag ska jag regbesiktiga min bil. Jag har monterat drag, trimmat motorn + bytt halvsats avgassystem, monterat Brembobromsar, monterat sänkningsfjädrar och aerodynamiksats. Det är bara att hoppas att det går igenom besiktningen!
    Har du beställt regbes för draget? Eller allt ovan nämnda? Ska bli spännande att se utgången.
    Jag har beställt reg.bes. för draget och sen ytterligare en regbesiktning för trimmet och bromsarna. Då sa han att jag skulle skriva ner reg.nr. och chassienr. på ett A4-papper och vad jag ville besiktiga, så då kom jag på att det var lika bra att besiktiga allt!

    Trimmet är Hirsch och det har jag alla godkännandepapper till så det ska absolut inte vara några problem.
    Avgassystemet har jag monteringsinstruktionen till och jag har för mig att det står ljudnivåer m.m. där i. Bör inte vara några problem.
    Bromsarna är SAAB originaltillbehör till Aero Turbo6, men de är bolton även på min Aero Biopower efter att jag kapade av ytterkanten på bromsskölden. ESP-styrdonet är omprogrammerat för Brembobromsarna. Jag har monteringsinstruktionen och papper på vilken mjukvara det skulle vara i ESP så jag hoppas att bromsarna ska klara bes.
    Sänkningssatsen är egentligen till Opel Insignia med ungefär samma axelvikter som min bil. Jag har en massa TuV-papper (godkännanden) till sänkningsatsen, men det står Opel Insignia och inte SAAB i pappren. Hoppas att det klarar besiktningen! Den sänkte ca25mm fram och ca10mm bak. Väghållningsmässigt funkar det kanon.
    Aerodynamiksatsen kanske inte kan reg.besiktigas?, men det påverkar ju lyftkrafterna så varför inte? Hoppas att det inte ställer till bekymmer iallafall!
    Kom på nu att i reg.beviset står det att däckdimensionen är 225/55 17, men bilen beställdes med 245/40 19 från fabrik. Jag ska nog skriva upp på A4:at att jag har bytt hjul också så det står rätt dimension i reg.pappret! Dessutom funkar ju inte 17"-hjul med Brembobromsarna! Kom på nu att jag har 3mm spacer för att fälgarna ska gå fritt för bromsarna, men det håller jag nog käft om.
    Nu är det bara att hålla tummarna!
    Mvh. Anders.
    9-5 Aero MANUELL Hirschpower 260hk/400Nm XWD -11
    https://www.facebook.com/media/set/?set ... 92f86e56a1

Liknande ämnen

  1. kopplingspedelen åkte ner i botten, vad är fel?
    Av frankieboy i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-05-31, 19:31
  2. Sommardäcken åkte på nu !
    Av PerraB i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-03-18, 14:34
  3. åkte förbi SDCC
    Av Eyeball i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-16, 17:59
  4. Insex bultar till Brembo fyrkolvsok 126kr/st. hos VAG
    Av 9-5aerosedan02 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-10-10, 01:55
  5. Regbesiktning....?
    Av Mattiaskarlsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-01-19, 21:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •