Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: 185/65 R15 88T på en 9-5 -99?

  1. #1
    Grundladd *ölänningen*s avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Borgholm, Öland
    Inlägg
    109

    185/65 R15 88T på en 9-5 -99?

    Håller på o planerar inför nästa vargavinter som rimligtvis bör starta om ca så där 8 månader. Har redan en omgång bra dubbade vinterdäck av lågprismärket "Galaxy" men planerar att köpa en omgång dubbfria M+S däck. Har hittat Nokian W+ 185/65 R15 88T.

    Så min fråga blir... vad säger bilbesiktning o polis om man istället för 205/65 15 kör med 185/65 15 o istället för belastningsindex 91 kör med belastningsindex 88?
    Yamaha TZR 125 2RL -91
    SAAB 9-5 SE 2,0T kombi GALLERI

  2. #2
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: 185/65 R15 88T på en 9-5 -99?

    Citat Ursprungligen postat av *ölänningen*
    Håller på o planerar inför nästa vargavinter som rimligtvis bör starta om ca så där 8 månader. Har redan en omgång bra dubbade vinterdäck av lågprismärket "Galaxy" men planerar att köpa en omgång dubbfria M+S däck. Har hittat Nokian W+ 185/65 R15 88T.

    Så min fråga blir... vad säger bilbesiktning o polis om man istället för 205/65 15 kör med 185/65 15 o istället för belastningsindex 91 kör med belastningsindex 88?
    Det är helt fel däck till en så pass tung bil som 9-5 är! När det gäller vinterdäck brukar man inte köra 205/65/15" utan 195/65/15" vilket är rätt dimension vid 15" vinterhjul!

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 465
    Medlem#
    11937

    Re: 185/65 R15 88T på en 9-5 -99?

    Citat Ursprungligen postat av *ölänningen*
    Så min fråga blir... vad säger bilbesiktning o polis om man istället för 205/65 15 kör med 185/65 15 o istället för belastningsindex 91 kör med belastningsindex 88?
    Kolla den här tråden.

    Sammanfattningen är som följer:

    Du får inte ha lägre belastningsindex än att däcken är starka nog att bära hela bilens totalvikt (jag ringde transportstyrelsen och frågade), och då gäller det även att ta hänsyn till viktfördelningen framaxel/bakaxel. Belastningsindex 88 motsvarar en maxbelastning på 560kg per däck (91 motsvarar 615kg), sedan får du kolla vad totalvikten på din bil är och hur den fördelas på axlarna (det hittar du i bilens instruktionsbok) för att kunna räkna ut belastningen per däck.

    Beträffande däckdimensionen så får du (också info jag fått från transportstyrelsen) ha vilken dimension du vill så länge hjulen inte tar i någonstans, att rullomkretsen är ungefär densamma som orginal och inte försämrar bilens köregenskaper. Enligt den här sidan så diffar rullomkretsen 185/65R15 4% jämfört med de 205/65R15 som bilen är dimensionerad för, vilket kanske är lite i mesta laget, så välj hellre 185/70R15 om du prompt vill ha 185 breda däck.

    Om polisen eller bilprovningen kommer ha några synpunkter? Antagligen inte om du bara räknar på belastningen per hjul och kontrollerar att 88 räcker.

    Om du vill köra på 185/65R15 88? Frågar du mej så skulle jag säga NEJ, dels för att jag gärna skulle vilja ha lite marginal på belastningsindexet, dels för att rullomkretsen är felaktig (vilket ger fel på hastighetmätaren, trippmätare, ...) och dels för att de antagligen kommer att sitta ganska dåligt på orginalfälgarna - vilket såklart inte är ett problem om du köper fälgar som passar till dessa däck.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Lund
    Inlägg
    221
    Medlem#
    6799

    Re: 185/65 R15 88T på en 9-5 -99?

    Hej

    Jag har kört med 185/65-15 på min 9-5a i 2 vintrar och det var inget jag rekomenderar alls. Svajig som tusan med inte alls mycket grepp, inte ens på torr asfalt.

    Lägg pengarna på rätt däck för din bil. Det snålas in rent för mycket på däck enligt min mening. Den bästa olyckan är den som inte händer.


    MVH Christian A
    SAAB 9-3 Vector SC 1.8t biopower -07
    SAAB 9-3 Aero Coupé -01 *Projekttråd*

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    420
    Medlem#
    8398

    Re: 185/65 R15 88T på en 9-5 -99?

    Citat Ursprungligen postat av Chrill
    Hej

    Jag har kört med 185/65-15 på min 9-5a i 2 vintrar och det var inget jag rekomenderar alls. Svajig som tusan med inte alls mycket grepp, inte ens på torr asfalt.

    Lägg pengarna på rätt däck för din bil. Det snålas in rent för mycket på däck enligt min mening. Den bästa olyckan är den som inte händer.


    MVH Christian A
    Word.
    Några hundralappar mer per däck kan ju faktiskt vara skillnaden när det väl gäller.
    Visst, ska man bara sladda runt kvarteret med sin 240 så är väl billigast bäst, men nu snackar vi saab.
    Och i grund och botten finns väl dom rekommenderade dimensionerna där av en anledning?
    Have you ever seen horses pushing?!!

  6. #6
    Grundladd *ölänningen*s avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Borgholm, Öland
    Inlägg
    109

    Re: 185/65 R15 88T på en 9-5 -99?

    Tack för alla kommentarer. Jag citerar inte speciellt utan riktar mitt svar till er samtliga.

    Varför jag undrade över dessa 185/65 R15 88T är att de ligger ute till försäljning på Blocket. Har som sagt redan en omgång riktigt bra 205/65 R15 dubbade vinterdäck som satt på bilen när jag köpte den för en dryg månad sedan. Däcken är med stor sannolikhet sålda av Saab i Kalmar. Med bra i detta fallet menar jag i första hand själva mönsterdjupet då däcken inte har rullat speciellt många mil. Sedan kan man ju ha åsikt om själva däckmärket "Falken" som däck i allmänhet men det lägger jag inte några värderingar i just denna tråden.

    Dubbade vinterdäck i all ära men jag skulle faktiskt vilja testa att köra en vinter på Mud and Snow (M+S) däck o se hur det funkar i praktiken. Är det enbart ett däck som är anpassat för dom som åker runt på plogade o saltade gator i centrala Stockholm eller passar det även för oss som bor på landet?

    Hittade en säljare här nere i Kalmar län på Blocket som hade 4 stycken Nokian W+ Mud and Snow däck. Däcken har bara rullat några hundra mil o de har 7 mm mönsterdjup kvar o sitter på alu fälg. Har suttet på en 9-3. Priset för de fyra däcken inkl fälgar är en tusenlapp prutat o klart.

    Nokians egen bild på ett W+ däck


    ...o säljarens bild inkl fälg


    Så det var ju tråkigt att höra att detta däck är helt fel till min 9-5 kombi -99.

    Tack för alla kommentarer.
    Yamaha TZR 125 2RL -91
    SAAB 9-5 SE 2,0T kombi GALLERI

  7. #7
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: 185/65 R15 88T på en 9-5 -99?

    Skit fullständigt i dom däcken, det är däck gjorda främst för centraleuropa, dom fungerar kanon på torr asfalt & blött väglag, men det är inget för oss skandinaver! Hade jag varit du hade jag fortsatt med dubb... det är inget som slår det om du frågar mig! Det rasslar lite osv, men när blixthalkan slår till så ser man ju vilka som kasar fram i 30 med sina fina friktionsdäck

    Visst är det både för & nackdelar med dubb, men jag gillar i alla fall tryggheten när det väl blir ordentligt halt! Kör man med insidan av skallen med dubb så ska det rätt mycket till att man kanar av vägen... men visst, inget är omöjligt

  8. #8
    Grundladd *ölänningen*s avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Borgholm, Öland
    Inlägg
    109

    Re: 185/65 R15 88T på en 9-5 -99?

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Skit fullständigt i dom däcken, det är däck gjorda främst för centraleuropa, dom fungerar kanon på torr asfalt & blött väglag, men det är inget för oss skandinaver! Hade jag varit du hade jag fortsatt med dubb... det är inget som slår det om du frågar mig! Det rasslar lite osv, men när blixthalkan slår till så ser man ju vilka som kasar fram i 30 med sina fina friktionsdäck

    Visst är det både för & nackdelar med dubb, men jag gillar i alla fall tryggheten när det väl blir ordentligt halt! Kör man med insidan av skallen med dubb så ska det rätt mycket till att man kanar av vägen... men visst, inget är omöjligt
    Ser man historiskt på vintrarna de senaste 10, 20 eller 30 åren så är ju sannolikheten att man ska få två sådana vintrar som vi haft de senaste två åren mycket mycket liten. Sannolikheten är dock mycket stor att vi även får en tredje vargavinter dvs nästa vinter blir en repris av de två vi haft de senaste två åren.

    Du har naturligtvis helt rätt i att är det vinterlag som vi haft de senaste två vintrarna så är det enbart dubbdäck som gäller. Det enda jag tycker är trist är att dubbarna oftast är totalt utslitna långt innan själva däcket dvs däckmönstret är slut. När jag var yngre så kunde man "kompletteringsdubba" däcken men det har jag inte hört talas om på många många år.
    Yamaha TZR 125 2RL -91
    SAAB 9-5 SE 2,0T kombi GALLERI

  9. #9
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: 185/65 R15 88T på en 9-5 -99?

    Citat Ursprungligen postat av *ölänningen*
    När jag var yngre så kunde man "kompletteringsdubba" däcken men det har jag inte hört talas om på många många år.
    Pga att däcken idag är så pass sajpade (stavning) så är det ju omöjligt att komplettera med mer/nya dubb!

    Visst har du rätt i att det inte brukar vara sådan vinter som vi nu haft, men jag kör med bra dubbdäck bara för att när det blir halt har man bra grejer, blir det inte halt så fine!

    Skulle jag köra med friktion så hade jag valt ett däck som anpassats för vårt nordiska klimat, men det är ju jag det

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 465
    Medlem#
    11937

    Re: 185/65 R15 88T på en 9-5 -99?

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Skulle jag köra med friktion så hade jag valt ett däck som anpassats för vårt nordiska klimat, men det är ju jag det
    Utan att ta ställning till valet mellan dubb och dubbfritt så håller jag verkligen med Börne att väljer du dubbfritt så ska du ha givetvis ha däck designade för nordiskt klimat!!! Såhär står det på Nokians egen hemsida om det däcket:
    Nokian W+ is a gently rolling friction tyre, designed especially for the mild but suddenly fluctuating winter conditions of Central Europe. This versatile winter tyre has excellent grip on wet roads and in the event that you get surprised by snow and slush.


    Jag har för övrigt en uppsättning dubbfria Nokian Hakkapeliitta Rsi 205/55/R16 94T på alufälg som för närvarande sitter på min 9-5a men som jag ska byta ut till dubbade inför nästa vintersäsong. Jag hade tänkt sälja dem till hösten, men har du vägarna förbi Stockholm under sommaren kan du få köpa dem till bra pris.

  11. #11
    Grundladd *ölänningen*s avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Borgholm, Öland
    Inlägg
    109

    Re: 185/65 R15 88T på en 9-5 -99?

    [quote=Börne]
    Citat Ursprungligen postat av "*ölänningen*":2a86u3t4
    När jag var yngre så kunde man "kompletteringsdubba" däcken men det har jag inte hört talas om på många många år.
    Pga att däcken idag är så pass sajpade (stavning) så är det ju omöjligt att komplettera med mer/nya dubb!

    Visst har du rätt i att det inte brukar vara sådan vinter som vi nu haft, men jag kör med bra dubbdäck bara för att när det blir halt har man bra grejer, blir det inte halt så fine!

    Skulle jag köra med friktion så hade jag valt ett däck som anpassats för vårt nordiska klimat, men det är ju jag det [/quote:2a86u3t4]
    Egentligen är det väldigt märkligt att med bakgrund av att det "uppfinns" o tillverkas så jävla mycket skit som vi människor i västvärlden inte behöver, att inte någon har kommit på hur man tillverkar ett dubbdäck idag år 2011 som går att kompletteringsdubba utan problem. Vill minnas att det var Nokian som för några år sedan tillverkade ett dubbdäck där de limmade dit dubbarna o på det sättet garanterade att dubbarna inte skulle ramla bort vid första bästa inbromsning. Alltför många har nog varit med om att kört till bilprovningen med sina sprillans nya dubbdäck o efter bromstest har åkt därifrån utan en enda dubb.
    Yamaha TZR 125 2RL -91
    SAAB 9-5 SE 2,0T kombi GALLERI

  12. #12
    Grundladd *ölänningen*s avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Borgholm, Öland
    Inlägg
    109

    Re: 185/65 R15 88T på en 9-5 -99?

    Citat Ursprungligen postat av jellybear
    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Skulle jag köra med friktion så hade jag valt ett däck som anpassats för vårt nordiska klimat, men det är ju jag det
    Utan att ta ställning till valet mellan dubb och dubbfritt så håller jag verkligen med Börne att väljer du dubbfritt så ska du ha givetvis ha däck designade för nordiskt klimat!!! Såhär står det på Nokians egen hemsida om det däcket:
    Nokian W+ is a gently rolling friction tyre, designed especially for the mild but suddenly fluctuating winter conditions of Central Europe. This versatile winter tyre has excellent grip on wet roads and in the event that you get surprised by snow and slush.


    Jag har för övrigt en uppsättning dubbfria Nokian Hakkapeliitta Rsi 205/55/R16 94T på alufälg som för närvarande sitter på min 9-5a men som jag ska byta ut till dubbade inför nästa vintersäsong. Jag hade tänkt sälja dem till hösten, men har du vägarna förbi Stockholm under sommaren kan du få köpa dem till bra pris.
    Hade det inte varit för att dimensionen på ovanstående däck både vad beträffar däckbredd o belastningsindex så hade jag slagit till o köpt dom på direkten. Åtminstone för framtida vintrar. De två sista vintrarna vi haft är definitivt INTE representativa för södra Sverige o ännu mindre för Öland. Betydligt mer vanligt är det med helt gröna vintrar o där medeltemperaturen under dec- mars ligger åtskilliga grader över nollan. Så ett däck "designed especially for the mild but suddenly fluctuating winter conditions of Central Europe" hade suttet klockrent här på Öland.
    Yamaha TZR 125 2RL -91
    SAAB 9-5 SE 2,0T kombi GALLERI

  13. #13
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: 185/65 R15 88T på en 9-5 -99?

    Citat Ursprungligen postat av *ölänningen*
    Alltför många har nog varit med om att kört till bilprovningen med sina sprillans nya dubbdäck o efter bromstest har åkt därifrån utan en enda dubb.
    Då får man ju be dom ta det lugnt!! Det är ju stor skillnad på om man kör in dubbdäcken ordentligt också, genom att man dom första 50 - 100 milen tar det jäkligt lugnt både vid broms & acc så att dubben har en chans att sätta sig ordentligt! Jag har tappat totalt 2 dubb under 2 säsonger & jag kör inte så snällt med dom, senast idag blev det lite hjulspinn då jag retade mig på en mupp som stod totalt ivägen & fattade inte att han var ivägen för oss övriga. Blev lite för mycket gaspådrag när jag skulle förbi

    Köpte nästan helt nya dubbdäck (rullat ett par hundra mil) till min 9-5 när jag köpte den & dubben ramlade av hela tiden, kunde pilla bort dom med fingrarna nästan! Misstänker att han kört som en tok direkt! Farsan har samma märke, samma dimension & mer eller mindre alla hans dubb är kvar & däcken har gått några säsonger nu!

  14. #14
    Grundladd *ölänningen*s avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Borgholm, Öland
    Inlägg
    109

    Re: 185/65 R15 88T på en 9-5 -99?

    [quote=Börne]
    Citat Ursprungligen postat av "*ölänningen*":3omyft47
    Alltför många har nog varit med om att kört till bilprovningen med sina sprillans nya dubbdäck o efter bromstest har åkt därifrån utan en enda dubb.
    Då får man ju be dom ta det lugnt!! [/quote:3omyft47]
    Att be besiktningspersonalen ta det "lugnt" är nog föga framgångsrikt. oavsett om det gäller bromsprovet över de "rullande stålrullarna" eller om det gäller att gå fram med hammaren o knacka rost.

    Å andra sidan förstår jag varför. Bromsprovet måste genomföras för att få ned siffrorna på protokollet. På den tiden jag bodde i Norrköping hade jag en kompis som praktiserade på bilprovningen o han berättade att det alltid var praktikanternas jobb att varje kväll tömma behållaren under de rullande stålrullarna från dubb vintertid. O det låg kilovis o åter kilovis med dubb där. Hans arbetskompisar berättade att det var bilägare som körde in med sprillans nya dubbade vinterdäck direkt från däckfirman o efter ett bromsprov så hade bilprovningen gjort om däcken till dubbfria vinterdäck.

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Det är ju stor skillnad på om man kör in dubbdäcken ordentligt också, genom att man dom första 50 - 100 milen tar det jäkligt lugnt både vid broms & acc så att dubben har en chans att sätta sig ordentligt! Jag har tappat totalt 2 dubb under 2 säsonger & jag kör inte så snällt med dom, senast idag blev det lite hjulspinn då jag retade mig på en mupp som stod totalt ivägen & fattade inte att han var ivägen för oss övriga. Blev lite för mycket gaspådrag när jag skulle förbi

    Köpte nästan helt nya dubbdäck (rullat ett par hundra mil) till min 9-5 när jag köpte den & dubben ramlade av hela tiden, kunde pilla bort dom med fingrarna nästan! Misstänker att han kört som en tok direkt! Farsan har samma märke, samma dimension & mer eller mindre alla hans dubb är kvar & däcken har gått några säsonger nu!
    Inkörningen av dubbdäck är säkerligen minst lika viktig som inkörningen av motorerna var för. Lugnt o jämna fart i ca 70 km o inga accelerationer o inga kraftigare inbromsningar på torr väg i 50 - 100 mil så sitter dubbarna däckets livstid ut. I vart fall om det är ett bra märkesdäck.

    Däremot kan man ju som bilägare inte påverka slitaget på själva dubbarna. Flera gröna vintrar som vi har haft många år i rad både på 80- o 90-talet sliter ju ner dubbarna maximalt o det var väl främst av den anledningen jag var intresserad av däcket här ovan i denna tråd.
    Yamaha TZR 125 2RL -91
    SAAB 9-5 SE 2,0T kombi GALLERI

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •