Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 55

Ämne: Vilka däck rullar din bil på?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    792

    Vilka däck rullar din bil på?

    Är väl inte dags för nya däck ännu, men tänkte höra mig för vad ni har för erfarenheter av däck.
    Det jag stört mig på har varit att dom flesta däck jag kört med har varit bra när det varit torrt ute, men blir det blött glider dom lätt i typ rondeller, avsevärt mycket sämre grepp vid regn.
    Man får ju kompromissa lite, mjukare däck bättre när det är blött, men sämre livslängd, men jag vill åka säkert.

    Så skriv nu ner vad ni har för erfarenheter av däck, gärna av större modell 17"-20".
    Audi A4 3.0 TDI Quattro -06
    9000 Aero -96, steg4
    Husqvarna 449TE -11

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    974

    Re: Vilka däck rullar din bil på?

    I skrivandets stund så åker jag på Goodyear Excellence ZR 225/45/17 (osäker på om det var ZR eller YR men något i den stilen heter dom) Funkar faktiskt kanon i de flesta väglag, dvs grus, asfalt blöt som torr. Går framförallt tyst! Enda nackdelen är att det är så mycket gummi i stammen så när man slitit ner så man har en 5mm kvar så ser det nästan ut som slicks med småmönster i vilket ökar risken för vattenplaning! (men det är min uppfattning)

    Har även kört på Michelin Pilot Sport 2 samma dimension och det är dom bästa gummin ja haft! Framför allt greppet i torr asfalt! Fick en gång panikbromsa från 70-80km/h - 0km/h och det tog verkligen tvärstopp! Men idag finns det ju en miljard olika däckvarianter billigt som dyrt så det går säkert kompromissa!

    Men generellt så är det för mig hög prio med Fälgskyddskanten på däcken! Ser så mycket bättre ut på fälgen.
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    382

    Re: Vilka däck rullar din bil på?

    Jag åker med Michelin Pilot Sport 2 235/40 R18 nu på Hirschen och jäklar vilka däck det är
    Greppar nå grymt trots pulver.



    På min 900 Aero hade jag billiga Stunner Scudo 215/40 R17 men faktiskt väldigt nöjd med den uppsättningen. Körde dock inge påfrestande med bilen och det skadade ju inte att det släppte när man trampade på, snarare kul

    Stunner - Scudo


    Mvh Tim

  4. #4
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 957
    Medlem#
    4706

    Re: Vilka däck rullar din bil på?

    Kör med Kuhmo Ecsta SPT KU31, riktigt nöjd med de så här långt.
    Dimension 225/35-20" kan tilläggas.

  5. #5
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 049
    Medlem#
    3471

    Re: Vilka däck rullar din bil på?

    Min 9-5:a har rullat på

    - Michelin Pilot Sport
    - GoodYear Eagle F1 AS (Monterade fram just nu)
    - Continental Sport Contact 3 (Monterade bak just nu)

    Samtliga dim 225/45 17 (högartsdäck)

    Tycker alla fungerat bra med avseende på grepp både blött/torrt, ljudnivå mm.
    Michelin har varit tystast. Fast det är svårt att bedömma ljudnivå på våra svenska vägar. Kring V-ås är det ganska grov sliten asfalt så det låter mkt. Åker man över nylagd asfalt så blir det "knäpptyst" i kupen.

    Livslängd beror på körsätt.

    //B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  6. #6
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    4 905

    Re: Vilka däck rullar din bil på?

    Kör på 19"'arna Pilot Sport 2 235/30-19, det är nog bland dom sämre däck jag åkt på (Eagle F1 va värre på alla sätt), referensen är konbaner och när vi kört lite bana med dem, hala som bara den. Kanske är grymma i andra förhållanden men inte där.
    Polaren kör oxå dem på sin Evo9 och upplever exakt samma sak.

    Kör på 20" Nankang 225/35-20, även om det är ett riktigt budget däck så är jag faktiskt riktigt imponerad, har aldrig upplevt dem som dåliga (även om dom är dags att byta).

    Nu kör jag ju dessa hjul på cabben och den rullar ju inte varje dag så du får ta mina erfarenheter med en nypa salt.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    686

    Re: Vilka däck rullar din bil på?

    Michelin Primacy HP
    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

  8. #8

    Re: Vilka däck rullar din bil på?

    Continental sport contact 3.

    Kanonbra, men inte de tystaste jag kört.

    mvh jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 700

    Re: Vilka däck rullar din bil på?

    Jättebra initiativ att dra nytta av andras erfarenheter innan däcksbytet även om man som lekman ju har väldigt svårt att jämföra flera olika däck under liknande förhållanden.

    Eftersom det är fredag bjussar jag på denna ännu en gång: http://forum.saabturboclub.com/viewt...78666#p1778666
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    567

    Re: Vilka däck rullar din bil på?

    GoodYear Eagle F1 Assymetric 225/45/17

    Verkar vara ett bra däck, men inte det tystaste jag någonsin haft....Men det är nog dimensionen/profil man ska skylla mest för det.

    Går att finna för drygt 1200 SEK på däckonline, får nog anses vara väldigt prisvärt. Har vunnit en del däcktester.
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Norra Stäket/Stockholm
    Inlägg
    165

    Re: Vilka däck rullar din bil på?

    Continental Sport Contact 3 i dimension 225x45x18 sitter det på min kärra.
    Riktigt bra däck i mina ögon, det enda riktigt negativa är att dom är så satans bullriga...

    // Jeppe
    Brillko Racing
    Kör numera Hyundai i40 1,7CRDi.

  12. #12
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 596

    Re: Vilka däck rullar din bil på?

    Good Year Eagle F1 Assymetric 235/35-19. Är mycket nöjd med de däcken.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    829

    Re: Vilka däck rullar din bil på?

    Nokian NRZi 235/40/17

    Pilmönstrat ska det vara!

    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  14. #14
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 051
    Medlem#
    1941

    Re: Vilka däck rullar din bil på?

    Citat Ursprungligen postat av Falcy
    Pilmönstrat ska det vara!
    Nja, skulle inte påstå det rakt av!
    Våra delade bakaxlar trivs inte helt bra med pilformat mönster. Dock finns det olika typer av pilform. Sålänge det är en hybrid av konventionellt & pilformat kan det funka bra. Pilformen ända ut i sidorna brukar inte bli bra. Så pilformat mönster i mitten & konventionellt mönster i kanterna, gärna med stora sidoklackar är en hyffsad kompromiss om man tvunget vill ha pilformat.

    t.o.m. GY har börjat med konventionellt mönster på F1 serien som enbart var pilformat från början .....

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    829

    Re: Vilka däck rullar din bil på?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Citat Ursprungligen postat av Falcy
    Pilmönstrat ska det vara!
    Nja, skulle inte påstå det rakt av!
    Våra delade bakaxlar trivs inte helt bra med pilformat mönster. Dock finns det olika typer av pilform.
    Jodå, jag vet det där, det var också därför jag skrev som jag gjorde, alltid retar det någon .
    När jag frågade här för nåt år sedan så blev det värsta livet, absolut inte pilformat, det snedsliter direkt fick jag höra...

    Jag är inne på andra säsongen nu och har nog kört minst 3000 mil. Och jag har aldrig sett så jämnt slitna däck, både fram och bak, cirka 7mm kvar bak och 3mm fram.

    Det här med camber och toe-in/out tror jag spelar större roll. Säger sig nästan självt att man snedsliter däcket om hjulen står "snett" åla BMW...(eller? mitt logiska tänkande säger så...)
    Har sett flera Saabar som ser ut som en BMW bakifrån, / \.
    Min ser dock inte alls ut så bakifrån, mer rakt ||.

    Men du har säkert rätt i det du säger med kombinationen där.
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  16. #16
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 051
    Medlem#
    1941

    Re: Vilka däck rullar din bil på?

    Det handlar inte om att bli uppretad i mitt fall, utan om att ge korrekta uppgifter då det är vad tråden syftar till.

    Grejen är väl inte i sig att de just snedslits, utan att det pilformade mönstret får "vingar" som ger upphov till oljud. Har du de Nokian däcken du lade in bild på så tror jag att de funkar bra. Dessa är av "hybrid typ". Konventionellt mönster i kanterna & pilformat i mitten. Dock ganska brant pilform.

    Du har rätt i att hjulvinklarna spelar stor roll. Oavsett däckmönstrets typ. Där har vi de stora problemen till uppkomsten av snedslitna däck.

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    829

    Re: Vilka däck rullar din bil på?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Det handlar inte om att bli uppretad i mitt fall, utan om att ge korrekta uppgifter då det är vad tråden syftar till.
    Jaha, så mina "uppgifter" är inkorrekta?

    Jag fick aldrig något riktigt svar förra gången jag frågade detta, varför skulle man inte kunna köra sin Saab på pilmönstrat, givet att man har koll på sina hjulvinklar.

    Fattar inte problemet och hysterin emot pilmönstringen...däcken får "vingar"? Varför?


    Tillägg, offtopic: Din 9-5 är grymt fin!
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  18. #18
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 051
    Medlem#
    1941

    Re: Vilka däck rullar din bil på?

    Citat Ursprungligen postat av Falcy
    Jaha, så mina "uppgifter" är inkorrekta?
    Korrekt kanske var fel ordval, ursäkta, men påståendet i fråga utan uppbackning av fakta kan bli missvisande. Därav ville jag ge en "förklaring" till varför & vad man bör tänka på när det gäller pilformat mönster.
    Citat Ursprungligen postat av Falcy
    Jag fick aldrig något riktigt svar förra gången jag frågade detta, varför skulle man inte kunna köra sin Saab på pilmönstrat, givet att man har koll på sina hjulvinklar.
    Det är inte bara SAAB, det gäller även andra bilar med likvärdig typ av delad bakaxel. Men beroende på hur konstruktionen ser ut kan geometrin förändras på olika sätt vid olika lastsituationer.
    Citat Ursprungligen postat av Falcy
    Fattar inte problemet och hysterin emot pilmönstringen...däcken får "vingar"? Varför?
    Jag kan inte detta i detalj, men något åt det hållet att de pilformade mönstrena är mer känsliga för toe & camber skillnader mot däck med konventionellt mönster.

    Dock är inte dagens däck med pilformat mönster lika problematiska mot de första generationern. Detta då de flesta har nu har "hybrid mönster". Produktutveckling tror jag det kallas.
    Citat Ursprungligen postat av Falcy
    Tillägg, offtopic: Din 9-5 är grymt fin!
    Tackar!

  19. #19
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    327
    Medlem#
    7502

    Re: Vilka däck rullar din bil på?

    Min rullar på en blandning av Michellin Pilot Sport 2 och 3 (nya 3:or där bak). Är själv mycket nöjd, men lägger man så mycket på däck hade det varit illa om man varit annat.

    För att spä på en redan smått urspårad tråd, vad är det som gör pilmönster så bra? Upplys en okunnig!

  20. #20
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 444
    Medlem#
    6988

    Re: Vilka däck rullar din bil på?

    Continental Sportcontact 2. 225/45 R17
    Har inte kört de så länge, men är lagom tysta (jämfört med dubben )

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •