Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: Trim steg 1 vs. tändstift/Felet identifierat!

  1. #1
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 698
    Medlem#
    3346

    Trim steg 1 vs. tändstift/Felet identifierat!

    Har nyligen installerat BSR steg 1/E85 i min bil, 9-5 2,3T/220.
    Det satt NGK BCPR7ES-11 i bilen, det har fungerat alldeles utmärkt. Men efter trimmet installerades började bilen rycka vid gaspådrag och laddtrycket justerades ner klart märkbart under acceleration. Bilen har enbart körts på BF98 hittills.
    Men i kväll bytte jag stiften till NGK PFR6H-10 (originalmonterade i Aero & 2,3T/220), och hoppsan vilken skillnad!
    Bilen går helt stabilt, accelererar snabbt och laddtrycket är stabilt och märkbart högre än innan!

    Tydligen är det en hel del skillnad på NGK PFR6H-10 och BCPR7ES-11.
    Någon som har en aning om vad som gör den enorma skillnaden?
    All makt åt Thengil!

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 204
    PFR stiften har platinaelekrtoder, det har inte bcpr7es11. Alla 9-5 Biopower har BCPR7ES11 efter som platina inte ska gå så bra ihop med etanol... Underligt att din bil verkar fungera tvärt om!

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 784
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    PFR stiften har platinaelekrtoder, det har inte bcpr7es11. Alla 9-5 Biopower har BCPR7ES11 efter som platina inte ska gå så bra ihop med etanol... Underligt att din bil verkar fungera tvärt om!

    M.V.H.
    Men han körde ju på BF98, inte konstigt att det går bra då..
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Köping
    Inlägg
    247
    Har lite liknande bekymmer jag med.
    Jag böt från orginalstiften till just BCPR7ES-11 och skillnaden blev markant, dock tycker jag mig fortfarande märka av att den klipper lite laddtryck.
    Fick det bekräftat när jag kollade kurvorna efter G-tech körningen.
    Har enbart fullgas repor att kolla på, men precis i början på växlarna ser man att det blir en liten puckel som inte ska vara där. På lägre växlar spinner det ju lite, men det syns även på 4:an och 5:an.
    Vet inte riktigt vad man ska göra åt det.

    Ska prova med en annan DI kasett när våren kommer tänkte jag. (den här årstiden är det ju ingen mening att testa, spinner ju nästan för jämnan )

    En mycket nöjd steg1:are.
    2010 BMW 320D Touring
    2010 Opel Meriva 1,4T

  5. #5
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 698
    Medlem#
    3346
    [quote=900 Power]
    Citat Ursprungligen postat av "Andreas Plars":379qvsbf
    PFR stiften har platinaelekrtoder, det har inte bcpr7es11. Alla 9-5 Biopower har BCPR7ES11 efter som platina inte ska gå så bra ihop med etanol... Underligt att din bil verkar fungera tvärt om!

    M.V.H.
    Men han körde ju på BF98, inte konstigt att det går bra då..[/quote:379qvsbf]
    Nej, det är ju lite det som jag funderar över.
    BCPR7ES-11 har ju högre värmetal, de borde ju funger bättre i en trimmad bil. Men gnistgapet skiljer ju en tiondels millimeter, och elektroden är spetsig och smal på PFR6H-10, men trubbig och förhållandevis grov på BCPR7ES-11.
    Kan det göra hela skillnaden, eller är det något mer/annat i stiften som avgör till PFR6H-10's fördel?
    All makt åt Thengil!

  6. #6
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 698
    Medlem#
    3346
    Citat Ursprungligen postat av Richi
    Har lite liknande bekymmer jag med.
    Jag böt från orginalstiften till just BCPR7ES-11 och skillnaden blev markant, dock tycker jag mig fortfarande märka av att den klipper lite laddtryck.
    Fick det bekräftat när jag kollade kurvorna efter G-tech körningen.
    Har enbart fullgas repor att kolla på, men precis i början på växlarna ser man att det blir en liten puckel som inte ska vara där. På lägre växlar spinner det ju lite, men det syns även på 4:an och 5:an.
    Vet inte riktigt vad man ska göra åt det.

    Ska prova med en annan DI kasett när våren kommer tänkte jag. (den här årstiden är det ju ingen mening att testa, spinner ju nästan för jämnan )

    En mycket nöjd steg1:are.
    Menar du att bilen blev bättre eller sämre när du satte i BCPR7ES-11?
    All makt åt Thengil!

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Köping
    Inlägg
    247
    Det blev betydligt bättre.
    Med Saab orginalstiften gick den riktigt illa, vet dock ej hur gamla de var eller vad det var för stift.
    2010 BMW 320D Touring
    2010 Opel Meriva 1,4T

  8. #8
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 698
    Medlem#
    3346
    Lustigt, min gick mkt sämre på de stiften!
    All makt åt Thengil!

  9. #9
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 242
    Medlem#
    7113
    Citat Ursprungligen postat av Richi
    Det blev betydligt bättre.
    Med Saab orginalstiften gick den riktigt illa, vet dock ej hur gamla de var eller vad det var för stift.
    Richi: de du har talat om nu... menar du då när du kör på BF98 eller på E85 eller menar du generellt oavsett vilket av bränslena?

    Marcus verkar ju bara ha provat köra på BF98 än så länge? Hur går den på E85 med NGK PFR6H-10 stiften?

    Man tycker ju att trimleverantören borde gjort chippet efter bilens/motorns originalstift, om inte annat anges!?! Marcus, har du kollat om bsr har några rekomendartion på stift till ditt steg1?
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 784
    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Lustigt, min gick mkt sämre på de stiften!
    Hur länge hade de gamla stiften varit med?
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  11. #11
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 242
    Medlem#
    7113
    en tanke slog mig

    Marcus! Du har ju bsr = du har en ppc box? då kan du ju testa att byta till original programvara och testa vilka stift som går bäst då på bf98/e85 (har du inte biopower som original så testa bara bf98 då, sen testa både bf98 & e85 med chip med båda stiften....

    seeen... borde du kunna bilda dig en uppfattning av vad som iaf käänns bäst :P
    sen vet man inte om det även är det bästa för motorn...de får någon lärd tala om
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  12. #12
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 242
    Medlem#
    7113
    [quote=900 Power]
    Citat Ursprungligen postat av "Marcus J":2tf47rqb
    Lustigt, min gick mkt sämre på de stiften!
    Hur länge hade de gamla stiften varit med?[/quote:2tf47rqb]
    hmm..det test jag skriv tidigare måste ju då testas med relativt nya/fräscha stift för att vara riktigt riktigt
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Borås/Gislaved
    Inlägg
    452
    Själv kör jag BCPR7ES-11 med 0.9mm gnistgap enligt rekommendationer från sqr. Funkar fint.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Köping
    Inlägg
    247
    Jag kanske ska tillägga att jag inte kör på E85 utan BF98.
    Har ej etanolkonvertering eller liknande, utan vanligt steg1 från Maptun.
    Ursäkta om det misstolkades.
    2010 BMW 320D Touring
    2010 Opel Meriva 1,4T

  15. #15
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 698
    Medlem#
    3346
    De gamla stiften (BCPR7ES-11) har suttit i sedan början av sommaren, juni ungefär, har gått under 1000 mil.
    Har provat att köra bilen på båda sorters stift, eftersom PFR6H-10 är så väldigt dyra ville jag se hur bilen uppförde sig med de billigare BCPR7ES-11. Eftersom jag inte kunde märka någon skillnad fick de sitta kvar, och sedan tänkte jag inte mer på det förrän jag trimmade bilen häromdagen.
    Troligen är BSR's program mappat särskilt för PFR6H-10, och ligger precis över gränsen för vad BCPR7ES-11 klarar av.

    Citat Ursprungligen postat av Richi
    Det blev betydligt bättre.
    Med Saab orginalstiften gick den riktigt illa, vet dock ej hur gamla de var eller vad det var för stift.
    Richi: Eftersom din bil går bättre men inte riktigt bra på BCPR7ES-11, och gick riktigt dåligt på de gamla stiften tror jag att det kanske satt helt fel sorts stift i. Om du sätter i NGK PFR6H-10 kanske den går perfekt?
    All makt åt Thengil!

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 472
    Medlem#
    6973
    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Troligen är BSR's program mappat särskilt för PFR6H-10, och ligger precis över gränsen för vad BCPR7ES-11 klarar av.
    Vad säger BSR själva? Vilket stift tycker dom man ska använda?

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 232
    Hej,

    Mitt förslag: byt till fräscha BCPR7-ES11 omedelbums! E85 och platinastift är, som nämnts längre upp i tråden, INTE en bra kombination!

    Det finns fall av motorhaverier på E85-konverterade 9-5:or just för att det suttit PFR-pluggar i bilarna och man ej kontrollerat detta innan konvertering.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  18. #18
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 698
    Medlem#
    3346
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    Mitt förslag: byt till fräscha BCPR7-ES11 omedelbums! E85 och platinastift är, som nämnts längre upp i tråden, INTE en bra kombination!

    Det finns fall av motorhaverier på E85-konverterade 9-5:or just för att det suttit PFR-pluggar i bilarna och man ej kontrollerat detta innan konvertering.

    Mvh

    KK
    Har inte tankat E85 ännu så det är ingen ko på isen. Och om bilen inte går bra på BCPR7ES-11, vad ska jag göra då?
    All makt åt Thengil!

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 472
    Medlem#
    6973
    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Och om bilen inte går bra på BCPR7ES-11, vad ska jag göra då?
    Skälla på BSR...
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  20. #20
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 698
    Medlem#
    3346
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Och om bilen inte går bra på BCPR7ES-11, vad ska jag göra då?
    Skälla på BSR...
    Jojo, men om programmet inte är mappat för BCPR7ES-11 så lär det inte ge något.
    Har hört av mig till BSR's support med mina frågor, meddelar när jag fått svar.
    All makt åt Thengil!

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Tändstift maptun biopower steg 1? OG9-5
    Av Magnus A i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-11-21, 19:17
  2. Tändstift i en 9-3SS steg 1
    Av 900V6 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-21, 17:36
  3. Ha org. tändstift med steg 1
    Av -Rickard- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-07-08, 13:39
  4. Tändstift 9000 Aero steg 3?
    Av Exel i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-28, 14:51
  5. Vilka tändstift till en 9-3:a med steg 1 trim?
    Av Henkan N i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-04-11, 09:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •