Tänkte höra om det går att "vrida" en GTBB på samma sätt som tex en TD04 för att få den att passa som man vill? Är det samma procedur med styrstift och sånt?
/Jonas
Tänkte höra om det går att "vrida" en GTBB på samma sätt som tex en TD04 för att få den att passa som man vill? Är det samma procedur med styrstift och sånt?
/Jonas
9000 aero -97 (svart) Garaget
Ja,,de går fint..Ursprungligen postat av Break out
Men det sitter inga styrstift...
Dom är nästan lite "konade"....
Mvh Johan!!
När det nu snart är dags att göra detta tänkte jag bara kolla så att jag gör rätt.
På bilden nedan syns ju skruvarna som håller kompressorhuset. Ska dessa tas bort och sedan ska huset gå och dra rakt ut? Eller är det något annat som man ska göra?
Turbo200 skriver att det inte finns några styrstift. Dom är ju nästan lite "konade". Vad är konat?
Förklara så bra ni kna för en novis.
/Jonas
9000 aero -97 (svart) Garaget
Bara att lossa på bultarna och vrida på kompressorhuset, enklare blir det inte. Du behöver ju inte ta bort bultarna helt utan bara lossa dem lite.
Man skall vara väldigt uppfinningsrik ifall man skall förstöra något i samband med den proceduren, ingen slägga eller kapskiva behövs.
"Utan tvivel är man inte klok"
Och jag som just köpt nya kapskivor...Ursprungligen postat av Ken-1
Tack för svaret det verkar ju jävligt lätt till och med.
/Jonas
9000 aero -97 (svart) Garaget
Det inte bara verkar, det är en väldigt enkel procedur !Ursprungligen postat av Break out
Mvh/Patrik
Bilen http://www.garaget.org/?car=24218 (Nordic steg3!)
Nya Projektet: Lemansblå 9000 Aero (extra allt) http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=206786
STCS #5587
Hej,
Lossa inte för mycket, bara lite så du precis kan vrida. Annars finns en risk att du "vinklar" huset och kommer åt hjulet med risk för skador.
Mvh
KK
Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.
9000 aero -97 (svart) Garaget
OK, var nog lite otydlig. Du kan naturligtvis lossa ett par för att ta bort wg-fästet. Vad jag menade var att man inte skall lossa allihop rejält eftersom man då kan riskera att röra huset så pass mycket i sidled att man kan skada kompressorhjulet.Ursprungligen postat av Break out
Alltså, skruva loss wg-fästet, dra tillbaks de bultarna "lagom hårt" så det går att vrida, vrid huset, lossa de skruvarna där du vill ha fästet, bulta dit.
Mvh
KK
Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.
då får du av de 2 skruvarna helt, ta av fästet, skruva tillbakaUrsprungligen postat av Break out
ta av 2 andra skruvarna där du hade tänkt montera fästet och skruva tillbaka
då bör du undvika eventuella snedsteg
fästet skall ju sitta så armen når fint fram till den lilla tappen som öppnar
wastegateluckan
EDIT: oj vad jag är förvånad att KK kom före
Segfirre Productions
Vågar man lyssna på dig? Jag menar att dem flesta här inne har sett era "meckfilmer".Ursprungligen postat av mort
Saab 9-3 2.3T
Saab 9-3 2.0T
Du kan behöva rotera avgashuset också, det är egentligen där du bör börja.
Vrid avgashuset så att oljeutloppet på lagerdelen pekar rakt ner när turbon sitter på grenröret. Sen vrider du kompressornhuset så utloppet hamnar där du önskar.
Annars är det ogjort arbete att vrida kompressorn när den inställningen ändå kommer flytta sig...
Detta kommer gå utan problem!
/David
900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
Senaste uppdatering: 100131
Tack för alla svar.Ursprungligen postat av David V
Ok. Och vrida avgashuset görs på samma sätt som att vrida kompressorhuset? Bara lossa lite och vrida tills olja ut kommer ner när turbon är i samma läge som när den sitter på grenröret. Ok.
/Jonas
9000 aero -97 (svart) Garaget
[quote=Break out]Tack för alla svar.Ursprungligen postat av "David V":11qeto6t
Ok. Och vrida avgashuset görs på samma sätt som att vrida kompressorhuset? Bara lossa lite och vrida tills olja ut kommer ner när turbon är i samma läge som när den sitter på grenröret. Ok.
/Jonas[/quote:11qeto6t]
Jajjamän det funkar på samma sätt. Dock kan avgashuset sitta fast lite hårdare (har iaf gjort det på 2agg som jag vridit på.
Mvh/Patrik
Bilen http://www.garaget.org/?car=24218 (Nordic steg3!)
Nya Projektet: Lemansblå 9000 Aero (extra allt) http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=206786
STCS #5587
bedöm självUrsprungligen postat av TurboColle
trail and error
filmerna är ju hyfsat gamla (även den nya är med gammalt material)
har mekat det mesta själv på min bil och den verkar ju rullan utan problem
Segfirre Productions