Har en stor intercoler på min 99 t16.
Men har funderat på om det har blivit för stor volym med luft efter turbon.
Har en stor intercoler på min 99 t16.
Men har funderat på om det har blivit för stor volym med luft efter turbon.
Varför tror du det? (symptom?)
Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+
Tänk en intercooler som rymmer några tusen kubikmeter. Det tar lång tid för den lilla turbon i ena änden att producera en tryckökning som märks i andra änden. En för stor intercooler kan alltså ge en för långsam tryckökning. Frågan är när intercooler blir för stor ...Ursprungligen postat av Kongo
Obs! Jag vet inte om trådskaparens intercooler är för stor.
Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)
Det kan inte bli mer luft än vad turbon genererar.
Det är lika mycket luft före ic som efter.
Luften stannar inte i ic som någon form av sluss, väntar på sin tur och sen åker vidare
Håller med, det borde bli en försämring av "spool-up". Det känns som intercoolern måste vara väldigt stor innan det ska bli någon större skillnad ?!?Ursprungligen postat av Göran Larsson
Fabbe
Det är precis det som händer. Luft är, till skillnad från t.ex. vatten, komprimerbar. En tryckökning i ena änden av en luftvolym (slang, rör, tank, et.c.) fortplantar sig inte momentant till hela luftvolymen, det tar tid för tryckvågen att utbreda sig.Ursprungligen postat av UhrJr
Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)
Precis! Därav kan man få en viss seghet i spoolupen. Men sedan var den gränsen ligger när det börjar bli märkbart, är jag inte rätt man att bedöma...
9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
Projekttråd: Hot Chilli Project
Ett annat problem blir inte bara spola upp utan även spola ner . Ner reglering av systemet är beroende av dumpventilens area samt totala volymen mellan ventiltallrik och kompressor. Stora volymer har fördel vid statiskt varvtal (fartyg mm) medans en bilmotors varierande belastning mår bäst av små volymer. En betydande risk är sk pumpning då systemet hamnar i självsvängning något som inte borde vara ett problem på bilmotor dock vet jag om att en V8 dubbelturbo sköt bort det mesta av inloppsdelarna vid en "pump" vid körning på 402m. Dubbelturbo och gemensamt insug är att bädda för problem men effektivt. Vad jag har lärt mig skall alla inloppssystems volym/area anpassas till motorns användningsområde.
Saab 9-5 2.3t -07 Biopower
Saab 9-5 Aero -00/ såld
"Give me Swedes, snuff and whiskey, and I'll build a railroad through hell."
James J. Hill 1838 - 1916
Det här är så typiskt stcs.
Det finns mycket kunskap här men tyvärr gillar man att använda allt man lärt sig lite för ofta, och helst hela tiden allt på en gång. Man tänker alltid för mycket.
Logiskt tänkande glöms bort.
Går du inte lite väl långt om du jämför vatten med luft nu tycker du?
Om jag skulle gissa så har trådskaparen problem med seg spoolup och tror detta beror på hans nya fina aluminium ic som är av modell större.
Detta är (om vi ska stcs-style tänka oss ett hypotetiskt expriment långt ut i universums djunglar) fullt möjligt.
Men det är högst troligt något annat fel.
Det är alltid kul när folk delar med sig av sin kuriosa och vad dom fått höra, vid en fika, inte när någon ställer en enkel fråga och vill ha ett enkelt svar.
Vad är klockan?
-Ser man till månens placering kontra hur trött just jag känner mig bör vi vara inne vid en tidpunkt som kallas 14:47 och således dags att ta en fika och varva ner.
Nej. När någon uppenbarligen tror (eller försöker övertyga andra) att luft uppför sig som vatten är det lämpligt.Ursprungligen postat av UhrJr
Ursprungligen postat av UhrJr
Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)
Jag ser inte vart jag säger att luft beter sig som vatten. Det måste vara du som tolkar det så.
För den som är intresserad av hur mycket spoolup'en förändras genom att slänga på en väldigt stor IC så är denna länk inte helt ointressant: http://takemebeyondthehorizon.wordpress ... selection/
Det är inte obetydligt trots allt, men det ska allt till en ganska rejäl IC för att man ska kunna märka att spoolupen förändras nämnvärt (eller möjligtvis en pyttepyttepytteliten turbo i kombination med en väldigt stor IC).
Jag har själv räknat en del på detta då det ska monteras en FMIC i vinter och jag villa anpassa storleken utefter behov. Så jag räknade lite på en hyfast normalstor IC och en väldigt stor och spoolup'en skulle teoretiskt förändras nåågot i sitl med 0,067 sekunder har jag för mig.
Jag kommer helt enkelt trycka in en så stor IC som det bara är möjligt och istället se till att få en bra dragning av rör och en IC med anslutningar som hämmar luftflödet så lite som möjligt in och ut ur den.
Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower
Jag ger migUrsprungligen postat av cactuz
Du skriverUrsprungligen postat av UhrJr
dvs att luften inte väntar utan åker ut direkt i andra änden. Det innebär att luften inte kan vara kompressibel, dvs uppför sig som vatten.Ursprungligen postat av UhrJr
Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)
Kalle: du kan ju själv prova om du vill.
Ta en 100l tank och en 1l tank, tryck 1bar luft i ena änden och mät tiden innan du får 1bar i andra änden med båda tankarna.
Nu drog ja till med en väldigt stor skillnad men principen är den samma, det tar längre tid att fylla den större tanken för att uppnå ett visst tryck dvs segare spoolup.
Men skillnaden är nog knappt märkbar när vi pratar IC.
Mvh
Opel Astra J OPC 2012
What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?
Skulle jag inte förstå detta så skulle jag tro att man inte behöver ha tryckrör som leder luften in i motorn, utan jag skulle tro det räckte att det satt en turbo på grenröret, sen skulle luften själv ta sig in i motorn igen.
Sluta nu, ni fortsätter ju bara på min poäng.
Trådskaparen har problem med spoolup, Cactuz har med hjälp av fysikens alla lagar räknat fram en 0.06s skillnad i extremfall.
Frågan är besvarad.
Fast jag har bara läst gymnasiematte och jag blev underkänd i varenda kurs och utkastad efter första året. Så decimalen kan ju hamnat några steg fel åt något håll och det var 6,00 sekunder i själva verketUrsprungligen postat av UhrJr
Så jag uppmuntrar alla till att räkna själva utefter vad för IC och turbo de har.
Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower
Ursprungligen postat av cactuz
Felet var att jag inte fick upp trycket som det var tänkt.
Men troligt sitter felet någon annanstans.
Glöm inte volymen i alla slangar och rör mellan turbo, ic och spjällhus.Ursprungligen postat av cactuz
Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)