Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 71

Ämne: Saab 900 Turbo 1979, ovanlig lågmilare med B-motor

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huvudstaden
    Inlägg
    1 888

    Saab 900 Turbo 1979, ovanlig lågmilare med B-motor

    Jaha, då har jag blivit turboägare igen

    En Saab 900 Turbo 1979 års modell, köptes med 10472 mil på mätaren.

    Specifikation vid köpet:
    Motor:
    - 145 hk Saab B-motor med turbo:
    - Ej fungerande vatteninsprutning
    - Extrautrustad med laddluftkylare
    - Extra grenrör med ihopkärvad turbo (bra att ha)

    Växellåda:
    - 5-växlad

    Chassie:
    - Sänkt, Bilstein-dämpare, hyfsat tight.
    - Däck, 205/55, Fulda, gissningsvis original sen 1990-talet.

    Kaross:
    - Mycket bra skick, viss rost vid ett domkraftfäste, fin i lacken.
    - Original kjolpaket
    - Manuell taklucka

    Inredning:
    - Diverse guldpläterade pryttlar
    - Överdragsklädsel med Saab-logga, förarsätena har extra stöd för att hålla föraren stilla vid inspirerad körning
    - Ebersprächer, funktion okänd
    - Trasigt larm
    - Ful Blaupunktradio
    - Stora högtalarhål i dörrsidorna
    - Hängade innertakstyg

    Övrigt:
    - Ej fungerande AC, systemet antagligen tomt
    - Fungerande elspeglar
    - Elfönsterhissar

    Senast godkända besiktning var 1989. Avställd sen mitten av 1990-talet.

    Planer:
    - Besiktiga
    - Åtgärda fel
    - Allmän översyn
    - Städa bort grejor som inte fungerar















    Kör BMW 330i Touring -02 med Steptronic

  2. #2
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 516
    Medlem#
    5622
    Läcker bil! Vad har du för fel på den som du tänkt åtgärda? Bakluckan var felsort eller vad sa du i en annan tråd?
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huvudstaden
    Inlägg
    1 888
    - Avgassystemet är inte tätt och den långa dämparen är nog slut, det mullrar i kupén
    - Motorn gick lite ojämnt och misstände på tomgång sist jag körde den, föregående ägare har bytt tändstift, men tändkablarna borde kanske bytas dom med
    - Elfönsterhissarna går trögt så dom behöver antaligen en översyn
    - Innertakets klädsel hänger så den måste jag riva ner, just nu skymmer den sikten ut genom bakrutan
    Kör BMW 330i Touring -02 med Steptronic

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    92

    Verkar intressant

    Försök att lista ut vem som gjort alla modifieringar.
    Kan vara nått väldigt unikt med den där bilen.

    Niklas

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huvudstaden
    Inlägg
    1 888

    Re: Verkar intressant

    Citat Ursprungligen postat av nkro
    Försök att lista ut vem som gjort alla modifieringar.
    Kan vara nått väldigt unikt med den där bilen.

    Niklas
    Det är min gissning också, speciellt som det står "Super Turbo" på kjolpaketet: http://www.pjgh.co.uk/saab/specials/pag ... turbo.html
    Har du några idéer så säg till.

    Men, jag har inga illusioner än så länge, det har ju hänt tidigare att ovanliga kjolpaket och tillbehör hamnat på andra bilar än de ursprungligen var ämnade för.

    Föregående ägare är avliden och eventuell dokumentation har antingen gått upp i rök eller magasinerats av de efterlevande.
    Kör BMW 330i Touring -02 med Steptronic

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Bakluckan lär ju som du säger vara utbytt. På 1979 år modell skall väl inte de lysena som sitter på luckan finnas alls, eller fanns de på turbo? Högt placerat brumsljus var inte heller där, men fanns, om jag minns rätt, som extrautrustning att köpa, åtminstone senare.
    En 79a skall väl också ha huven med gälar på båda sidorna?

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huvudstaden
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Bakluckan lär ju som du säger vara utbytt. På 1979 år modell skall väl inte de lysena som sitter på luckan finnas alls, eller fanns de på turbo? Högt placerat brumsljus var inte heller där, men fanns, om jag minns rätt, som extrautrustning att köpa, åtminstone senare.
    En 79a skall väl också ha huven med gälar på båda sidorna?
    Huven har dubbla gälar.
    Backluckan får vara tillsvidare, den är rostfri och i rätt färg, bilen verkar vara omlackerad.
    Kör BMW 330i Touring -02 med Steptronic

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Fageräng, Vetlanda
    Inlägg
    261
    Hej, härlig bil!

    Har du några planer på orginalrenovering. Dessa bilar är väl värda att renovera, finns inte många kvar.

    Lyckas jag med min renovering av 99 turbon får det nog bli en 900 turbo -79 eller 80 efter det om plats och pengar finns.

    Mvh Daniel
    99 turbo -78 Cardinalröd, 99 turbo -78 Svart, 9-3 1,9 TTID Vector kombi -10.
    Projekt 99 turbo -78 viewtopic.php?t=220649

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huvudstaden
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av turbofever
    Hej, härlig bil!

    Har du några planer på orginalrenovering. Dessa bilar är väl värda att renovera, finns inte många kvar.

    Lyckas jag med min renovering av 99 turbon får det nog bli en 900 turbo -79 eller 80 efter det om plats och pengar finns.

    Mvh Daniel
    Originalrenovering, tja, mitt garage duger bara till parkering och inget annat så den får förbli i befintligt skick tillsvidare.
    Den är i väldigt bra skick, förutom en rostskada vid högerbaks domkraftfäste, förhoppningsvis kommer den inte kräva några större åtgärder än rostlagningen.

    Ytterligare ett problem med originalrenovering är att ragga rätt på alla delar, det kryllar inte precis av prylar till 79:orna och 80:orna.
    Kör BMW 330i Touring -02 med Steptronic

  10. #10
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 516
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av poh99
    Citat Ursprungligen postat av turbofever
    Hej, härlig bil!

    Har du några planer på orginalrenovering. Dessa bilar är väl värda att renovera, finns inte många kvar.

    Lyckas jag med min renovering av 99 turbon får det nog bli en 900 turbo -79 eller 80 efter det om plats och pengar finns.

    Mvh Daniel
    Originalrenovering, tja, mitt garage duger bara till parkering och inget annat så den får förbli i befintligt skick tillsvidare.
    Den är i väldigt bra skick, förutom en rostskada vid högerbaks domkraftfäste, förhoppningsvis kommer den inte kräva några större åtgärder än rostlagningen.

    Ytterligare ett problem med originalrenovering är att ragga rätt på alla delar, det kryllar inte precis av prylar till 79:orna och 80:orna.
    Du har "fel" grill också, den kom först -84 Men som du säger, originalrenovering är väldigt kostsamt samt ansträngande om man ska hitta alla delar.

    /Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Fageräng, Vetlanda
    Inlägg
    261
    Hej.

    Samla delar så länge vet jag, bilen kommer vara mycket eftertraktad i framtiden.

    Sedan kan det vara så att det har en spännande historik och kanske ska bevaras som den är.

    Mvh Daniel
    99 turbo -78 Cardinalröd, 99 turbo -78 Svart, 9-3 1,9 TTID Vector kombi -10.
    Projekt 99 turbo -78 viewtopic.php?t=220649

  12. #12
    Grundladd Lustgasens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stuvsta, Huddinge
    Inlägg
    240
    Citat Ursprungligen postat av turbofever
    ...Samla delar så länge vet jag, bilen kommer vara mycket eftertraktad i framtiden...
    eftertraktad är den redan me want!!!
    Saab 93B -59 (blå), Saab 900 TurboS Cabriolet -91 (platinagråmet), Saab 9000 CDE -94 (platinagråmet)

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huvudstaden
    Inlägg
    1 888
    Ja, ledsnar jag på gammelbilsskruvandet går det ju alltid att sälja.

    Men just nu gäller det att få den i trafik, Vägverket är inte supersnabba med att skicka ut regpappren precis, så jag kan inte ställa på den (den är köpt av en bilhandlare, men deras system lyckades inte ställa på den av någon outgrundlig anledning).

    Jag shoppade Bougicord-tändkablar idag, men tyvärr inte rätt sort, Micro hade bara Bougicord 403 Class C, men det ska vara klass D.
    Det hade väl gått bra tills vidare, men dom är en aning för korta jämfört med klass D-kablarna som redan sitter där, dessutom med 90-graderskontakter.

    Finns det överhuvudtaget nya kablar som motsvarar originalen?
    Kör BMW 330i Touring -02 med Steptronic

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    molstaberg i mölnbo
    Inlägg
    228
    nice. en till 79a 900
    känns som det kryllar av 99t jämfört med 900t
    900T -79 / 900gl -86
    99cc 2,1 16v -76

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huvudstaden
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av peter.e
    nice. en till 79a 900
    känns som det kryllar av 99t jämfört med 900t
    Ja, tydligen. Fast dom 99:or man ser verkar vara ganska rostiga.
    Kör BMW 330i Touring -02 med Steptronic

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    416

    Re: Saab 900 Turbo 1979, 10472 mil på mätaren

    Citat Ursprungligen postat av poh99
    Växellåda:
    - 5-växlad
    Lite kuriosa:

    På 1979 års modelll vill jag minnas att 4-växlat var standard och 5-växlat tillval. Det var först 1980 som 5-växlat blev standard på turbon.

    Vilket de flesta valde har jag dock ingen aning om...

    Mvh Henke
    Happy Festivus - for the rest of us!

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huvudstaden
    Inlägg
    1 888

    Re: Saab 900 Turbo 1979, 10472 mil på mätaren

    Citat Ursprungligen postat av Turbomupp
    Lite kuriosa:

    På 1979 års modelll vill jag minnas att 4-växlat var standard och 5-växlat tillval. Det var först 1980 som 5-växlat blev standard på turbon.

    Vilket de flesta valde har jag dock ingen aning om...

    Mvh Henke
    Den lär ha varit fyrväxlad, men fått lådan bytt någon gång i forntiden, tyvärr. Fyrväxlat hade varit roligare.
    Kör BMW 330i Touring -02 med Steptronic

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    465
    Den där har jag sett ett gäng gånger , ser riktigt bra ut i karossen .

    Rätt mycke extra grejer på den som både ser bra ut och lite så där .

    mvh

    Fredrik
    Saab 95 aero som familjebil , volvo som lekbil och opel som racebil .
    Sponsor: www.Tomsan.se

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    92

    900

    Någon har i alla fal lagt ner mycket tid och pengar för att bygga den unik.
    Vart kommer stolarna ifrån ?

    Niklas

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 422
    Medlem#
    3020

    Re: 900

    Citat Ursprungligen postat av nkro
    Vart kommer stolarna ifrån ?

    Niklas
    Överdragsklädsel.

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

Liknande ämnen

  1. Bagagerum i 99 sedan 1979
    Av grewen i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-02-04, 16:31
  2. Kom igen nu, köp en ovanlig SAAB!
    Av bollman i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2009-10-10, 21:55
  3. Köpråd saab ng900 -94 lågmilare?
    Av fullodum i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2008-11-09, 17:30
  4. Värde Saab 99 lågmilare..?
    Av T16_AeRo i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-09-14, 13:30
  5. Värdekoll på en saab 9-5, Extrem lågmilare
    Av dannebragen i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-15, 22:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •