Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: BSR Etanol Aero

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollbygden
    Inlägg
    206

    BSR Etanol Aero

    Någon som har installerat BSR program vara för att kunna köra Aero 2006 på Etanol?
    Förbrukning?
    Prestanda?
    Klarar mekaniken detta? Motor, bränslesystem etc.
    9-5 TiD4 Vector 2010

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 856
    Hej !

    Jag kan inte svara på varken förbrukning eller prestanda.

    Hurvida mekaniken håller vill jag inte svara på, men uppmanar till en liten egen undersökning och efter det så kanske du kan dra vissa slutsatser på egen hand...

    Det är ju som kanske bekant så att det finns ett antal komponenter som skiljer sig på BioPowerbilarna jmf med bensinvarianterna, för att klara livslängdskrav osv. Du kan ju fundera på hurvida dessa komponenter har bytts ut av en slump, eller om det möjligtvis kan finnas en högre tanke bakom. (gör en sökning på forumet)

    Lägg nu kända FAKTA i vågskålarna o du får ett utslag!
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  3. #3
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    En Aero-06 känns både för dyr och ny för att exprimentera med.

    Däremot om man har en äldre 9-5 kan man ju överväga en etanolkonvertering mot att man är medveten om att det "fattas" etanolspecifika delar.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  4. #4
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706
    Eller kanske köpa en beg. motor och exprimentera med.

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 690
    Citat Ursprungligen postat av sportsedan
    Eller kanske köpa en beg. motor och exprimentera med.
    Man kan väl tänka sig att pump och ledningar kan ta skada utöver själva motorn. Själv har jag bara hört att Etanolen är mkt elakare mot ventilsäten och såna saker. Det vore ju fint med en lista på allt som skiljer biopowern mot bensinaren..
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  6. #6
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Quotar från annat forum som ja just hittade.

    E85 är en 85% sprit och ca: 13% bensin och resten är additiv.

    E85 är MINDRE frätande på slangar och rör än vad bensin är.

    Sprit fräter inte på rör och slangar, ni dricker detta varje helg!

    Hydroscand har en fin utredningstabell om olika vätskors korrision och där kan man bla. läsa om detta.

    Om man konverterar en bensinbil till E85 drift behöver man byta bränslefiltret efter ca: 100 mil då E85 har löst upp allt skräp som har fastnat av bensinen i ledningarna.
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  7. #7
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    E85 är en 85% sprit och ca: 13% bensin och resten är additiv.

    E85 är MINDRE frätande på slangar och rör än vad bensin är.

    Sprit fräter inte på rör och slangar, ni dricker detta varje helg!

    Hydroscand har en fin utredningstabell om olika vätskors korrision och där kan man bla. läsa om detta.

    Om man konverterar en bensinbil till E85 drift behöver man byta bränslefiltret efter ca: 100 mil då E85 har löst upp allt skräp som har fastnat av bensinen i ledningarna.
    Jag håller väl med dig i stort kring spritens verkan på människor Robban, men den killen som skrivit det i ditt citat säger väl lite emot sig själv? Iofs skillnad på frätande och lösande, men det kan ju få negativa konsekvenser båda delar.

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327
    http://www.bsrab.se/products//t1160/

    Vad säger man om det? Medeleffektsökning 31%, men "bara" 26-29% bättre prestanda i mätta intervall?

    Vågar man köra på etanol i V6:an eller får man söka sig om efter en utbytesmotor inom snar framtid?
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  9. #9
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    Vågar man köra på etanol i V6:an eller får man söka sig om efter en utbytesmotor inom snar framtid?
    Är det någon som har koll på vad som är bytt på en 9-3 biopower ?

    Kan ju vara läge att titta på det först.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av 9-3 Mike
    Citat Ursprungligen postat av sportsedan
    Eller kanske köpa en beg. motor och exprimentera med.
    Man kan väl tänka sig att pump och ledningar kan ta skada utöver själva motorn. Själv har jag bara hört att Etanolen är mkt elakare mot ventilsäten och såna saker. Det vore ju fint med en lista på allt som skiljer biopowern mot bensinaren..
    Tror det är andra ventil-säten i biopowern men är inte 100%.
    There Is No Power Without Power

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av JkbPower
    Tror det är andra ventil-säten i biopowern men är inte 100%.
    Ja, det är det.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Låt oss hålla tråden till topic, tack.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  13. #13
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av JkbPower
    Tror det är andra ventil-säten i biopowern men är inte 100%.
    Ja, det är det.

    Mvh

    KK
    Svarar du för 9-3 ?

    I 9-5 vet vi att det är det.

    EDIT: Tråden blev lite rörig eftersom Johnken hängde på 2006 Aerosnacket. Frågan var ju inte ställd specifik 9-5 eller 9-3. Dock har ju trådskaparen en 9-5.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Fral
    Svarar du för 9-3 ?

    I 9-5 vet vi att det är det.
    Ah, jag kanske misstolkade frågan. Personligen utgår jag från att det sitter hårdare säten även i 9-3 BioPower. Skulle faktiskt förvåna mig annars, men jag vet som sagt inte.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  15. #15
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Låt oss hålla tråden till topic, tack.

    Mvh

    KK
    Ursäkta nu lite,, men vad är OT:t...?????????
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    Ursäkta nu lite,, men vad är OT:t...?????????
    Raderat, eftersom det ej hade i tråden att göra. http://forum.saabturboclub.com/rules.php

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollbygden
    Inlägg
    206
    Tack för era funderingar. Nedan info finns på BSR hemsida, och den gör mig lite förvånad jämfört mot vad som finns för V6. För Aero finns inget om modifieringar, medan V6 behöver 2veckors ombyggnad??


    Saab 9-5 Aero 260Hp 2006-->Steg 1Steg 2Steg E85infoEffektuppgifter originalSteg E85 effekt:259Hp273Hp vrid:373Nm441Nm
    Medeleffektsökning 26Hp 12,7%
    Uppmätt av BSR.
    Hastighetsspärr ändrad till 270km/h.
    Acceleration km/h vxl original Steg E85 % 80-120 3 4.2 3.6 15 80-140 4 8.6 7.3 16 100-150 4 7.4 6.3 16
    Testad med manuell växellåda.
    Notering:
    Steg E85 ger dig möjlighet att köra på både bensin och E85 i valfri blandning. Originaleffekten och trimeffekten som anges ovan avser en bil som är tankad med 100% bensin.
    Med 100% E85 blir trimeffekten 232Hp/441Nm.

    Automat ger 20 Nm mindre än angivet.
    9-5 TiD4 Vector 2010

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av 9-5 Aero SC
    Tack för era funderingar. Nedan info finns på BSR hemsida, och den gör mig lite förvånad jämfört mot vad som finns för V6. För Aero finns inget om modifieringar, medan V6 behöver 2veckors ombyggnad??
    Hej,

    Av priset att döma är detta enbart mjukvara, medan deras 320 hk E85-trim till SS/SC V6 innehåller en hel del annat.

    Det som begränsar effekten är med största sannolikhet bränsleflödet med originalspridare. Det man kanske kan undra över är att effekt/vrid är exakt detsamma som med deras "steg 1" till motsvarande modell (jag menar nu 9-5 Aero)?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    El Stockhlmo
    Inlägg
    2 347
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Av priset att döma är detta enbart mjukvara, medan deras 320 hk E85-trim till SS/SC V6 innehåller en hel del annat.

    Jupp... Se http://www.bsrab.se/product_news/73/


    M.v.h.
    This profile is dead...

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    Quotar från annat forum som ja just hittade.

    E85 är en 85% sprit och ca: 13% bensin och resten är additiv.

    E85 är MINDRE frätande på slangar och rör än vad bensin är.

    Sprit fräter inte på rör och slangar, ni dricker detta varje helg!

    Hydroscand har en fin utredningstabell om olika vätskors korrision och där kan man bla. läsa om detta.

    Om man konverterar en bensinbil till E85 drift behöver man byta bränslefiltret efter ca: 100 mil då E85 har löst upp allt skräp som har fastnat av bensinen i ledningarna.
    Biltillverkare och underleverantörer har gjort tester med etanol och det finns rapporter om detta. En liten summering över vad GM NAO Research and Development Center konstaterar i en rapport: Kontamineringar i etanol kan antingen vara lösliga eller olösliga. Lösliga, ex. kloridjoner påverkar materialens hållbarhet i bränslesytemet medans olösliga, ex. aluminiumhydroxid resulterar i att bränslefiltret sätts igen. Halidjoner såsom kloridjoner är kända för att attackera metallers passiverande oxidfilm vilket orsakar pitting. Ökade halter joner ökar också bränslets strömledningsförmåga något som ger tre typer av korrosion; elektrolytisk, galvanisk och konventionell korrosion. Elektrolytisk korrosion påverkar elektroniskt drivna komponenter såsom bränslepump och bränslenivågivare. Etanol har generellt uppfattats som mindre korrosivt än metanol men labtester indikerar att det omvända kan vara fallet. Prov av bränslepumpar visar att pumparna havererar av korrosionsinducerat slitage. Ökade halter med korrosions inhibitorer kan reducera problemen med korrosivitet men inte få dem att upphöra.

    Andra rapporter tar upp etanolens problem med vissa elastomera material. Elastomera material påverkas genom att bränslet löses i materialet där det sedan på sikt bryter ned och försvagar materialet. Med E85 så måste bränslesystemet tåla både etanol och bensin och dessa två bränslen har olika påverkan på olika material. Ett material som fungerar med etanol kanske itne fungerar med bensin och vice versa. Materialen i fråga bör tåla kontakt med bränsle upp till temperaturer på ca 70 grader.

    Bensin innehåller normalt en lite lättare olja med avsikt att smörja bland annat ventilsäten och cylinderväggarna ovan ringarna. Etanolens avsaknad av detta smörjmedel har sannolikt en inverkan på det ökade slitage av dessa komponenter som kunnat observerats.

Liknande ämnen

  1. 9000 Aero på etanol!!!!
    Av 9000 Aero -95 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-03-15, 01:10
  2. köra på etanol i 93 aero 01a går de o hur gör man ?
    Av kalle_best84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-09-30, 17:39
  3. etanol i min aero?!
    Av Emyl i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-07-20, 19:10
  4. Etanol i 9-5 Aero???
    Av [TaHtInEn] i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-04-07, 11:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •