Någon som har installerat BSR program vara för att kunna köra Aero 2006 på Etanol?
Förbrukning?
Prestanda?
Klarar mekaniken detta? Motor, bränslesystem etc.
Någon som har installerat BSR program vara för att kunna köra Aero 2006 på Etanol?
Förbrukning?
Prestanda?
Klarar mekaniken detta? Motor, bränslesystem etc.
9-5 TiD4 Vector 2010
Hej !
Jag kan inte svara på varken förbrukning eller prestanda.
Hurvida mekaniken håller vill jag inte svara på, men uppmanar till en liten egen undersökning och efter det så kanske du kan dra vissa slutsatser på egen hand...
Det är ju som kanske bekant så att det finns ett antal komponenter som skiljer sig på BioPowerbilarna jmf med bensinvarianterna, för att klara livslängdskrav osv. Du kan ju fundera på hurvida dessa komponenter har bytts ut av en slump, eller om det möjligtvis kan finnas en högre tanke bakom. (gör en sökning på forumet)
Lägg nu kända FAKTA i vågskålarna o du får ett utslag!
B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....
En Aero-06 känns både för dyr och ny för att exprimentera med.
Däremot om man har en äldre 9-5 kan man ju överväga en etanolkonvertering mot att man är medveten om att det "fattas" etanolspecifika delar.
/Fred
För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.
Eller kanske köpa en beg. motor och exprimentera med.
Vw id.3 Life
9-5 Griffin "Aero Biopower Hirsch" -09
Man kan väl tänka sig att pump och ledningar kan ta skada utöver själva motorn. Själv har jag bara hört att Etanolen är mkt elakare mot ventilsäten och såna saker. Det vore ju fint med en lista på allt som skiljer biopowern mot bensinaren..Ursprungligen postat av sportsedan
-|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
Veteranaren: BMW 525 E12 -75
Quotar från annat forum som ja just hittade.
E85 är en 85% sprit och ca: 13% bensin och resten är additiv.
E85 är MINDRE frätande på slangar och rör än vad bensin är.
Sprit fräter inte på rör och slangar, ni dricker detta varje helg!
Hydroscand har en fin utredningstabell om olika vätskors korrision och där kan man bla. läsa om detta.
Om man konverterar en bensinbil till E85 drift behöver man byta bränslefiltret efter ca: 100 mil då E85 har löst upp allt skräp som har fastnat av bensinen i ledningarna.
Jag håller väl med dig i stort kring spritens verkan på människor Robban, men den killen som skrivit det i ditt citat säger väl lite emot sig själv? Iofs skillnad på frätande och lösande, men det kan ju få negativa konsekvenser båda delar.E85 är en 85% sprit och ca: 13% bensin och resten är additiv.
E85 är MINDRE frätande på slangar och rör än vad bensin är.
Sprit fräter inte på rör och slangar, ni dricker detta varje helg!
Hydroscand har en fin utredningstabell om olika vätskors korrision och där kan man bla. läsa om detta.
Om man konverterar en bensinbil till E85 drift behöver man byta bränslefiltret efter ca: 100 mil då E85 har löst upp allt skräp som har fastnat av bensinen i ledningarna.
http://www.bsrab.se/products//t1160/
Vad säger man om det? Medeleffektsökning 31%, men "bara" 26-29% bättre prestanda i mätta intervall?
Vågar man köra på etanol i V6:an eller får man söka sig om efter en utbytesmotor inom snar framtid?
Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
Kör: Tre tüskar och en svensk...
Är det någon som har koll på vad som är bytt på en 9-3 biopower ?Ursprungligen postat av Johnken
Kan ju vara läge att titta på det först.
/Fred
För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.
Tror det är andra ventil-säten i biopowern men är inte 100%.Ursprungligen postat av 9-3 Mike
There Is No Power Without Power
Ja, det är det.Ursprungligen postat av JkbPower
Mvh
KK
Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.
Låt oss hålla tråden till topic, tack.
Mvh
KK
Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.
Svarar du för 9-3 ?Ursprungligen postat av KK
I 9-5 vet vi att det är det.
EDIT: Tråden blev lite rörig eftersom Johnken hängde på 2006 Aerosnacket. Frågan var ju inte ställd specifik 9-5 eller 9-3. Dock har ju trådskaparen en 9-5.
/Fred
För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.
Ah, jag kanske misstolkade frågan. Personligen utgår jag från att det sitter hårdare säten även i 9-3 BioPower. Skulle faktiskt förvåna mig annars, men jag vet som sagt inte.Ursprungligen postat av Fral
Mvh
KK
Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.
Ursäkta nu lite,, men vad är OT:t...?????????Ursprungligen postat av KK
Raderat, eftersom det ej hade i tråden att göra. http://forum.saabturboclub.com/rules.phpUrsprungligen postat av Robert@
Mvh
KK
Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.
Tack för era funderingar. Nedan info finns på BSR hemsida, och den gör mig lite förvånad jämfört mot vad som finns för V6. För Aero finns inget om modifieringar, medan V6 behöver 2veckors ombyggnad??
Saab 9-5 Aero 260Hp 2006-->Steg 1Steg 2Steg E85infoEffektuppgifter originalSteg E85 effekt:259Hp273Hp vrid:373Nm441Nm
Medeleffektsökning 26Hp 12,7%
Uppmätt av BSR.
Hastighetsspärr ändrad till 270km/h.
Acceleration km/h vxl original Steg E85 % 80-120 3 4.2 3.6 15 80-140 4 8.6 7.3 16 100-150 4 7.4 6.3 16
Testad med manuell växellåda.
Notering:
Steg E85 ger dig möjlighet att köra på både bensin och E85 i valfri blandning. Originaleffekten och trimeffekten som anges ovan avser en bil som är tankad med 100% bensin.
Med 100% E85 blir trimeffekten 232Hp/441Nm.
Automat ger 20 Nm mindre än angivet.
9-5 TiD4 Vector 2010
Hej,Ursprungligen postat av 9-5 Aero SC
Av priset att döma är detta enbart mjukvara, medan deras 320 hk E85-trim till SS/SC V6 innehåller en hel del annat.
Det som begränsar effekten är med största sannolikhet bränsleflödet med originalspridare. Det man kanske kan undra över är att effekt/vrid är exakt detsamma som med deras "steg 1" till motsvarande modell (jag menar nu 9-5 Aero)?
Mvh
KK
Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.
Ursprungligen postat av KK
Jupp... Se http://www.bsrab.se/product_news/73/
M.v.h.
This profile is dead...
Biltillverkare och underleverantörer har gjort tester med etanol och det finns rapporter om detta. En liten summering över vad GM NAO Research and Development Center konstaterar i en rapport: Kontamineringar i etanol kan antingen vara lösliga eller olösliga. Lösliga, ex. kloridjoner påverkar materialens hållbarhet i bränslesytemet medans olösliga, ex. aluminiumhydroxid resulterar i att bränslefiltret sätts igen. Halidjoner såsom kloridjoner är kända för att attackera metallers passiverande oxidfilm vilket orsakar pitting. Ökade halter joner ökar också bränslets strömledningsförmåga något som ger tre typer av korrosion; elektrolytisk, galvanisk och konventionell korrosion. Elektrolytisk korrosion påverkar elektroniskt drivna komponenter såsom bränslepump och bränslenivågivare. Etanol har generellt uppfattats som mindre korrosivt än metanol men labtester indikerar att det omvända kan vara fallet. Prov av bränslepumpar visar att pumparna havererar av korrosionsinducerat slitage. Ökade halter med korrosions inhibitorer kan reducera problemen med korrosivitet men inte få dem att upphöra.Ursprungligen postat av Robert@
Andra rapporter tar upp etanolens problem med vissa elastomera material. Elastomera material påverkas genom att bränslet löses i materialet där det sedan på sikt bryter ned och försvagar materialet. Med E85 så måste bränslesystemet tåla både etanol och bensin och dessa två bränslen har olika påverkan på olika material. Ett material som fungerar med etanol kanske itne fungerar med bensin och vice versa. Materialen i fråga bör tåla kontakt med bränsle upp till temperaturer på ca 70 grader.
Bensin innehåller normalt en lite lättare olja med avsikt att smörja bland annat ventilsäten och cylinderväggarna ovan ringarna. Etanolens avsaknad av detta smörjmedel har sannolikt en inverkan på det ökade slitage av dessa komponenter som kunnat observerats.