Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 44

Ämne: Inslipning av ventiler?

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 272

    Inslipning av ventiler?

    Håller på att bygga ihop en "ny" motor till min andrabil (MB C180) då motorn i den börjat sörpla enorma mängder olja.
    Har två motorer av samma typ liggandes och tanken är att en ska bli redig så jag bara kan byta motor lite snabbt sen.

    Motorn jag renoverar har haft kamkedjeras vilket resulterat i sex krökta avgasventiler och två insugare,
    Jag har beställt hem nya kolvringar, åtta avgasventiler, två insugsventiler, samt nya ventiltätningar.

    Bottendelen är i stort sett klar och har lossat samtliga ventiler och ska imorgon påbörja inslipning utav såväl de sex "gamla" ventilerna och de tio nya.
    Är ganska grön på ventilslipning därför tänkte jag höra med er om det finns några grundprinciper att gå efter?

    * enbart grov slippasta?
    * hur högt tryck på ventilen?
    * varvtal på ventilen?
    * slipa åt enbart ett håll eller vända och slipa åt andra hållet?
    * hur länge slipa på ny kontra "gammal" ventil?

    osv.

    Är tacksam för alla tips.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269
    JAG hade lämnat in det till en firma som gör toppjobb.
    De brukar ta 50-100:- per säte, inte mycket i samanhanget!
    Då trycktestar de ofta efterå.
    Värt var enda krona!

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 272
    Har tyvärr ingen motorfirma inom normalt avstånd, och toppen ska ihop imorgon ..

    Ingen som kan dra lite snabba tips?

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Syftet med att "slipa in" ventiler är att få redan väl passande ventiler att matcha mot sätet. Det är ingen metod för att "få dem att passa".
    Skall du montera ventilerna i toppen som haft krökta ventiler?
    ICKE! Säger vän av ordning, styrningarna brukar bli skadade, o ger ett präktigt ras så småningom.

    * enbart grov slippasta?
    Nej.

    * hur högt tryck på ventilen?
    Inte högt alls, lätt tryck.

    * varvtal på ventilen?
    Varvtal? Använd "indianpinne"

    * slipa åt enbart ett håll eller vända och slipa åt andra hållet?
    Med en indianpinne blir det ju "fram o tillbax" hela tiden.
    Efter 1/4 till 1/2 varv lyfter man så att pastan som trängts undan drags in på slipytan. Oregelbundenhet är "hemligheten", hela ventilen skall slipas mot hela sätet. Inte bara gnida fram o tillbax lite. Efter en liten stund kollar man så att den så hett eftertraktade grå randen uppenbarat sig med fördelaktigt utseende. Den noggranne märker sätet med några kritstreck för att verifiera anliggningen.

    * hur länge slipa på ny kontra "gammal" ventil?
    Oj, har aldrig tagit tiden, men det är inte länge.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 272
    Självklart har jag pressat ur och bytt styrningar till de ventiler som stämplades, de gamla såg inte skadade eller skeva ut, men som sagt det är dumt att chansa.

    Har tillgång till krita för att kolla anliggning men någon sk. "indianpinne" har jag aldrig hört talas om?

    Hade tänkt köra bränseslang på ventilskaftet och skruvdragare i andra änden samtidigt som jag ger tryck på ventilen med tummen..

  6. #6
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 998
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av 93t
    "indianpinne" har jag aldrig hört talas om?

    Nu har du BÅDE hört och sett:

    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Metoden du beskriver är ett lysande exempel på hur man inte skall göra.
    "Fram o tillbax" är det som gäller. Indianpinne, det trodde jag alla visste... Kan inte komma på nå't annat begrepp just nu. En träpinne med gummisugpropp som fäster mot tallriken. Det finns iofs oscillerande maskindrivna varianter, men det är ju fusk?

    PS. Ett litet knep kan vara att lägga en liten lätt spiralfjäder under tallriken så att ventilen "poppar upp" lätt.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 272
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Metoden du beskriver är ett lysande exempel på hur man inte skall göra.
    "Fram o tillbax" är det som gäller. Indianpinne, det trodde jag alla visste... Kan inte komma på nå't annat begrepp just nu. En träpinne med gummisugpropp som fäster mot tallriken. Det finns iofs oscillerande maskindrivna varianter, men det är ju fusk?

    PS. Ett litet knep kan vara att lägga en liten lätt spiralfjäder under tallriken så att ventilen "poppar upp" lätt.
    Okej så man ska alltså använda ett ovan avbildat verktyg och sedan manuellt bearbeta ventilen fram och tillbaka?

    Varför fungerar inte metoden jag beskrev?, huvudsaken är väl att man får en jämn anliggningsyta?

  9. #9
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 998
    Medlem#
    5849
    Trycket på ventilen skall vara nästan obefintligt, slpippastan skall göra jobbet.
    Ett exempel är ju bara en sån sak som att det finns olika grovlekar på slippastan.
    Enligt din metod skulle det isf räcka med en grovlek och justera med trycket istället.
    Detta med att köra at sammå håll + plus tryck på ventilen under slipning orsakar längsgående "repor" i sätet och ventilen som välkommnar varmgång och avlagringar vilket resulterar i otäthet efter betydligt kortare tid......

    EDIT

    Citat Ursprungligen postat av 93t
    huvudsaken är väl att man får en jämn anliggningsyta?
    Hur noga skall man vara?
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Well, saken är förklarad av flaset, "fram o tillbax" gäller. Så har det iofs varit i mer än hundra år, gå inte emot bättre vetande! Man får ingen bra yta om man kör "runt-runt-runt".
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 272
    Citat Ursprungligen postat av flaset
    Hur noga skall man vara?

    Jag vet ju inte, det är jag som frågar, ni som är proffsen..

    Nämnas bör kanske att det inte är någon AMG-motor vi pratar om här utan mercedes andra generations 16 ventilare med 136 hästar.

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Väldigt enkelt, även på en relativt måttligt stressad maskin så pajjar ventiler/säten tämligen kvickt om man slarvat med inpassning.
    Det finns helt enkelt inget bra motiv till att slarva.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269
    Har man bytt styrningar så SKA man väl fräsa sätena?
    DÅ hade jag absolut inte bara handslipat in ventilerna.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  14. #14
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Ooops, det tänkte jag inte på, såg det som självskrivet att ger sätena en omgång med en fräs. Oavsett om styrningar eller ej är bytta. Slipningen är ju bara en inlappning av välpassande ytor. Kanske bäst att denna gången påpeka att man måste tillse att tätningytan är LAGOM bred, varken för smal eller bred.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 707
    Någon som har lust att plita ihop en riktigt basic guide för hur man går tillväga för att slipa in ventilerna, t ex från att man har toppen framför sig på arbetsbänken?

    Jag insåg precis att det är mycket mer jobb än jag tidigare har trott..

  16. #16
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    nu gissar jag bara men anledningen till att man ska köra fram och tillbaks när man slipar är förmodligen för att slippastan ska användas korrekt. Om du bara snurrar ventilen så kommer pastan att slungas bort och du får just ingen slipeffekt. Kör man sakta fram och tillbaks så vänder slipkornen och bearbetar åt andra hållet också.

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Eskilstuna
    Inlägg
    700
    Går utmärkt att köra med med skruvdragare oxå precis som 93t säger bara att byta riktning och sen ska man ju inte ösa på fullt heller.Lagom är bäst...

    Om jag var i din sits och bytt ventiler tätningar och styrningar och allt är ok.
    så hade jag slipat in dom och monterat ihop den igen.

    Mycket snack om att lämna in osv...det är inte alls alltid nödvändigt.
    fast sånt är ju svårt att bedöma på nätet.
    9000 cde 2,0t
    Corolla 1,4

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546
    Citat Ursprungligen postat av NoeffectZ
    Någon som har lust att plita ihop en riktigt basic guide för hur man går tillväga för att slipa in ventilerna, t ex från att man har toppen framför sig på arbetsbänken?

    Jag insåg precis att det är mycket mer jobb än jag tidigare har trott..
    Ok - har nyss gjort en slipning så här får du en basic variant. Haynes har en del tips i den vägen. Ett jag tog därifrån var att plocka fram 16 plastpåsar som jag markerade upp, typ 1:A:1 - står för cyl 1, Avgasventil 1, eller hur man nu gör. Tanken är att alltefter hand man demonterar ventilerna lägger man det som hör dit i resp påse.

    Demonteringen av ventilerna kan stöta på patrull om man inte har en passande ventilbåge. Jag fixade det med en "specialhylsa" och en standardbåge.

    När alla ventilerna är demonterade börjar man att göra rent, dels i förbränningsrummet och i resp insugs-resp avgaskanal. Allt gammalt sot/koks ska bort.
    Gå därefter över till att göra ren varje ventil från koks och andra avlagringar. Spänn gärna fast vetilen i en borrmaskin som du sedan spänner fast i ett skruvstäd. Använd sedan en lagom grov smärgelduk som du försiktigt trycker mot ventilens koksiga ytor. Var dock försiktig så att du inte kommer åt ventilskaftet som går inne i styrningen samt tätningsytan runt ventiltallriken. Efterår tvättar du av ventilen i avfettning eller liknande. Innan slipningen påbörjas kan man lika gärna testa hur pass slitna styrningarna är. Släpp ner resp ventil i sin styrning - lyft upp ventiltallriken ~5-6mm och tryck den lätt i sidled fram och tillbaka. Glappar det mer än ~1mm bör du fundera på att byta styrningar.

    Därefter är det dags att sätta igång med själva slipningen. Antingen har du en s.k. indianpinne eller den något rationellare oscillerande varianten som du spänner fast i en skruvdragare/borrmaskin.

    Kolla nu först att resp ventil eller säte EJ har några stora skavanker eller hack som omöjliggör ett bra resultat.
    Börja med den grova pastan och smörj på en dutt längs med tallrikens omkrets. Dutta gärna ett skvätt motorolja i styrningen innan du börjar.

    Pressa nu ventilen med ett lätt tryck mot sätet. Slippastan kommer genom rotationen att förflytta sig utåt och efter ett par tag märker du att det karakteristiska slip/skrapljudet av kornen försvinner. Lyft då upp ventilen kort så kommer pastan att återigen täcka kontaktytorna mellan ventil och säte. Fortsätt så ett par vändor. Du kan behöva torka rent och lägga på ny pasta ett par 3 gånger eller tills att du ser att en ljusgrå sammetslen "ring" börjar framträda.

    Därefter går du över till finpastan och kör samma procedur med den. Kan behövas 3-4 vändor med ny pasta innan det kan anses tillräckligt bra.

    När ventil och säte är färdigslipade torkar du noggrant rent från all slippasta. När alla ventiler i resp cylinder är slipade kan du som avslutning testa hur tätt det blivit. Droppa ner resp ventil på sin rätta plats och tryck till lätt med tummen. Häll på ett skvätt rödsprit(stiftet måste naturligtvis sitta i) och kolla hur länge spriten ligger kvar. Har du gjort rätt så ser du inget märkbart dränage av rödspriten förbi ventilerna.

    SLUT

    PS. Den som känner för det får gärna komma med kompletteringar etc ...
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  19. #19
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 998
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av csan
    PS. Den som känner för det får gärna komma med kompletteringar etc ...
    Helt OK beskrivning/återberättelse!
    Kanske tillochmed nåt för FAQ'n...?
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  20. #20
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 998
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av Leop
    Mycket snack om att lämna in osv...det är inte alls alltid nödvändigt.
    Nu vet jag inte hur det är med dej, kan bara se till mej själv MEN...

    Visst, det är kul att skruva men att göra samma sak igen några månader efter man skruvat ihop grejerna på grund av slarv eller "det duger" teorier är inte riktigt min melodi.
    I det här fallet när personen (trådskaparen) är klart oerfaren av sådana här arbeten kan misstolkningar och missförstånd av ovan nämnda teori ske och haveriet kommer igen, som ett brev på posten!

    Det bör vara ett faktum att resultatet blir bättre om ett företag som utför sådana jobb hela dagarna gör jobbet, än om en oerfaren hemmamekaniker med tips från ett forum på nätet utför det.....
    (Om inte annat har man nånstans att gå tillbaka om något skulle visa sej inte vara OK..... )

    Tack å hej
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

Liknande ämnen

  1. Ventiler... vad gör dom?
    Av FaeN i forum Allmänt
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2007-08-29, 12:01
  2. Kam och ventiler T16?
    Av Ramzon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-01-15, 13:27
  3. Inslipning av ventiler, Vart köpa slippasta/Ventilbåge?
    Av Weggen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2007-01-12, 20:29
  4. Fråga angående inslipning av ventiler b234 långtopp
    Av jonka i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2005-02-01, 23:01
  5. ventiler??
    Av Nolis_cc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-11-28, 18:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •