Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Automat eller manuell?

  1. #1

    Automat eller manuell?

    9-5 Aero -02:a... Hur är den automatiska lådan?? Tyckte den verkade skön när jag tog en provtur men vad säger ni som kört mycket med den? Drar den mycket mer bensin än med manuell?
    9-5 2.3t Biopower -08
    9-3ss AERO -03(såld)
    9-5 Aero -02(såld)

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    738
    nyare automatlådor drar inte så mycket mer än en manuell låda. kolla spec på www.saabsverige.com borde ge en fingervisning.
    9000 CS 2,3T -93 200 hk SÅLD!
    #5935

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Skåne, Staffanstorp
    Inlägg
    349
    ca 10% mer på automaten med motsvarande körning har jag.
    9-5 Vector 2,0t SC -04 185hk/280Nm Orginal trim
    Tidigare 99 -69, 96 -75, 900 -84, 900 2,1 -92, 9000CSE 2.0t -96, 9000 CS 150 -97, 9-5 kombi 2,0 -99

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 192

    TOMATLÅDDA FOREVER!

    ALLT beror på körsätt och var man bor. Vid kortkörningar KAN tomatlådan ge något högre förbrukning. Men tack vare den utmärkta s.k. lockup-funktionen från steg 3-5 drar den INTE mer än motsvarande manuell, vid normalhårt körsätt. Dessutom gillar inte jag att hantera en massa hästar med vanlig koppling. Mindre grejjer som kan pajja, tycker jag. Går lådan sönder byter man den helt enkelt. Istället för att riva isär allt varenda gång nåt pajjar i kopplingen.

    TOMATLÅDDA FOREVER!
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    103

    Re: TOMATLÅDDA FOREVER!

    Citat Ursprungligen postat av glassguran
    ALLT beror på körsätt och var man bor. Vid kortkörningar KAN tomatlådan ge något högre förbrukning. Men tack vare den utmärkta s.k. lockup-funktionen från steg 3-5 drar den INTE mer än motsvarande manuell, vid normalhårt körsätt. Dessutom gillar inte jag att hantera en massa hästar med vanlig koppling. Mindre grejjer som kan pajja, tycker jag. Går lådan sönder byter man den helt enkelt. Istället för att riva isär allt varenda gång nåt pajjar i kopplingen.

    TOMATLÅDDA FOREVER!

    Saab 9-5 -98 2,3 T... Bilder kommer när jag fått lite ordning på henne..

    "Antingen var det jätte lätt- eller så är jag bara skit stark - Rene M"

  6. #6

    Re: TOMATLÅDDA FOREVER!

    Citat Ursprungligen postat av glassguran
    ALLT beror på körsätt och var man bor. Vid kortkörningar KAN tomatlådan ge något högre förbrukning. Men tack vare den utmärkta s.k. lockup-funktionen från steg 3-5 drar den INTE mer än motsvarande manuell, vid normalhårt körsätt. Dessutom gillar inte jag att hantera en massa hästar med vanlig koppling. Mindre grejjer som kan pajja, tycker jag. Går lådan sönder byter man den helt enkelt. Istället för att riva isär allt varenda gång nåt pajjar i kopplingen.

    TOMATLÅDDA FOREVER!
    Det verkar som du gillar tomatlådan.. Skönare helt enkelt att "söippa" växla-- är bara rädd att man saknar pinnen att vispa omkring med...

    Har ju precis passerat 30 så det passar sig kanske att ha aut..:
    9-5 2.3t Biopower -08
    9-3ss AERO -03(såld)
    9-5 Aero -02(såld)

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Amerikatt
    Inlägg
    1 426
    Köp en -03 så du får sentronic (möjlighet till manuell växling med paddlar i ratten).
    I övrigt är automaten jäkligt go.

    /Magnus
    Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
    Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
    Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
    That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Skåne, Staffanstorp
    Inlägg
    349
    Den 5 stegade automaten är mycket behaglig att ha att göra med Sen är det alltid kul att peta lite med fingrarna och dra i växlarna emellanåt också.
    9-5 Vector 2,0t SC -04 185hk/280Nm Orginal trim
    Tidigare 99 -69, 96 -75, 900 -84, 900 2,1 -92, 9000CSE 2.0t -96, 9000 CS 150 -97, 9-5 kombi 2,0 -99

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Inlägg
    555

    Re: TOMATLÅDDA FOREVER!

    Citat Ursprungligen postat av Silverpilen
    Citat Ursprungligen postat av glassguran
    ALLT beror på körsätt och var man bor. Vid kortkörningar KAN tomatlådan ge något högre förbrukning. Men tack vare den utmärkta s.k. lockup-funktionen från steg 3-5 drar den INTE mer än motsvarande manuell, vid normalhårt körsätt. Dessutom gillar inte jag att hantera en massa hästar med vanlig koppling. Mindre grejjer som kan pajja, tycker jag. Går lådan sönder byter man den helt enkelt. Istället för att riva isär allt varenda gång nåt pajjar i kopplingen.

    TOMATLÅDDA FOREVER!
    Det verkar som du gillar tomatlådan.. Skönare helt enkelt att "söippa" växla-- är bara rädd att man saknar pinnen att vispa omkring med...

    Har ju precis passerat 30 så det passar sig kanske att ha aut..:
    HeHe. Passerar snart 35 och svär vid manuell.
    I love the smell of Aero in the morning.
    9-5 Aero kombi, 250hk.
    9-5 kombi, 192hk.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 192
    Tack för medhållet

    Nu var det oxå så att jag krossade båda benen i en liten frontalkrock för 8 år sen. Fick "hjärnblödning" strax innan å köpte Nissan Bluebird. 8 månader senare kunde jag resa mig ur rullstolen, och bland det första ja gjorde va å pröva om ja kom in bakom ratten med ett f.n. stelt högerben. Frugan hade brutit ena foten bara, men vi skaffade vår första tomatbil då för de va vänstern hon hade ont i. En CSE 2,3ltt. Såldes först i höstas till förmån för hennes lilla SS-tomat. Ungarnas e den enda manuella vi har, men det e körskolans "fel". Fast nuförtiden kan jag köra manulligt igen utan att få ont. Iaf lite kortare sträckor.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av SAABoholic
    Köp en -03 så du får sentronic (möjlighet till manuell växling med paddlar i ratten).
    I övrigt är automaten jäkligt go.

    /Magnus

    Är det stor skillnad på lådorna i 02 mot 03:orna?
    9-5 2.3t Biopower -08
    9-3ss AERO -03(såld)
    9-5 Aero -02(såld)

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 451
    Citat Ursprungligen postat av Silverpilen
    Citat Ursprungligen postat av SAABoholic
    Köp en -03 så du får sentronic (möjlighet till manuell växling med paddlar i ratten).
    I övrigt är automaten jäkligt go.

    /Magnus

    Är det stor skillnad på lådorna i 02 mot 03:orna?
    Tror det enda som skiljer är just möjligheten att växla med knappar på ratten på -03 och framåt. Både -02 och -03 framåt är 5-växlade.

    Personligen skulle jag absolut välja en automat om jag skulle köpa en ny 9-5:a. Den manuella lådan är inte speciellt smidig och harmonierar dåligt med motorn. Automaten känns mycket bra på alla sätt och vis, framförallt med Aeromotorn.
    9-3 Vector SC 2,0T -07
    9-5 Aero 2,3T Sedan -02 - Såld

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    1 790
    .. tomat må vara skönt .. menv a fan man vill u kmam med äld i håret i bladn gärna lite på tvären! å då vill amn ite ha en ldåa so inte kan bestäma sig .. bnej ajg åker manuelt

    så läne jag itne ska åka lånkt då
    jag har både dyselexi och saab

    livet börjar vid 4000 varv

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Amerikatt
    Inlägg
    1 426
    Citat Ursprungligen postat av Johan M
    Citat Ursprungligen postat av Silverpilen
    Är det stor skillnad på lådorna i 02 mot 03:orna?
    Tror det enda som skiljer är just möjligheten att växla med knappar på ratten på -03 och framåt. Både -02 och -03 framåt är 5-växlade.
    Skillnaden är som Johan säger....

    Jag åker ju själv -02 Aero Aut. och just växlingarna vid omkörning (inte så farligt)
    och inspirerad körning är det jag irriterar mig på. Jag gillar att utnyttja vridet lite
    mer än att tokvarva så om man använder en speciell teknik så får man bilen att
    växla ner på 4:an och stanna där under omkörningarna.

    Kör man som normalt och bara trampar på så växlar bilen ner till 3:an och 5000 varv ,
    det går inte speciellt mycket fortare, det bara ylar en massa och man blir snuvad på
    det där lite dova "suget" som jag gillar skarpt.

    Möjligheten att kunna dra över spaken i "M", peta ner en kugg med paddlarna
    och stampa plattan i botten, är bara den värd mellanskillnaden mellan en -02 och -03.

    Men ut och kör en -03'a lite inspirerat, simulera snabba omkörningar och "lek" lite,
    testa både "normalt" och "M" så lär du ganska snart märka om du föredrar "M" eller om det kvittar.


    /Magnus
    Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
    Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
    Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
    That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av SAABoholic
    Citat Ursprungligen postat av Johan M
    Citat Ursprungligen postat av Silverpilen
    Är det stor skillnad på lådorna i 02 mot 03:orna?
    Tror det enda som skiljer är just möjligheten att växla med knappar på ratten på -03 och framåt. Både -02 och -03 framåt är 5-växlade.
    Skillnaden är som Johan säger....

    Jag åker ju själv -02 Aero Aut. och just växlingarna vid omkörning (inte så farligt)
    och inspirerad körning är det jag irriterar mig på. Jag gillar att utnyttja vridet lite
    mer än att tokvarva så om man använder en speciell teknik så får man bilen att
    växla ner på 4:an och stanna där under omkörningarna.

    Kör man som normalt och bara trampar på så växlar bilen ner till 3:an och 5000 varv ,
    det går inte speciellt mycket fortare, det bara ylar en massa och man blir snuvad på
    det där lite dova "suget" som jag gillar skarpt.

    Möjligheten att kunna dra över spaken i "M", peta ner en kugg med paddlarna
    och stampa plattan i botten, är bara den värd mellanskillnaden mellan en -02 och -03.

    Men ut och kör en -03'a lite inspirerat, simulera snabba omkörningar och "lek" lite,
    testa både "normalt" och "M" så lär du ganska snart märka om du föredrar "M" eller om det kvittar.


    /Magnus
    Så uppfattningen jag får av ditt inlägg är att, är man ute efter en bil som man vill köra lite vildare. vilket man såklart vill med en Aero, så är 02:ans låda ett dåligt val? Då ska man kanske välja manuell eller gå upp till en 03:a helt enkelt... Jag som vill ha en tomat!!

    Är det den allmänna uppfattningen att lådan växlar "fel"?
    9-5 2.3t Biopower -08
    9-3ss AERO -03(såld)
    9-5 Aero -02(såld)

  16. #16
    ....risken är väl att man blir lite oengagerad som förare. Körglädjen kanske fösvinner, eller jag är helt fel ute??
    9-5 2.3t Biopower -08
    9-3ss AERO -03(såld)
    9-5 Aero -02(såld)

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Amerikatt
    Inlägg
    1 426
    Den är ju inte dålig, det är inte det, men vad är skillnaden mellan en -02 och en -03 med samma mil och utrustning ?
    Tittar man på exempelvis bytbil så ligger den billigaste -02 kombin på 170' medans den billigaste -03'an ligger på 180'
    och det jag då menar är att sentronicen är ensam värd dom extra 10', sedan får du ju en nyare bil "på köpet".
    Utöver det så hade väl alla -03 Aero helskinn, något som inte alla (50/50 skulle jag tro i bästa fall) -02'or hade.

    Nu åker jag ju själv -02 automat och är väldigt nöjd med den, om man sedan irriterar sig på att bilen växlar ner får lågt
    vid inspirerad körning eller ej, ja, det är ju högst personligt. Det går som sagt att få bilen att bete sig som man vill utan
    paddlar, men det kräver viss teknik med gaspedalen så det blir inte lika "direkt" som om man manuellt kunde välja växel.
    Så som jag sa, låna en -03 Automat och ge dig ut och "busa" lite, testa både sport och "M" så märker du vilken du föredrar.
    Skulle det vara sport, då kan du köpa en -02'a utan problem, blir det "M" så kanske du borde överväga en -03 ändå.

    Ang. automat vs. manuell så skulle jag helt klart ta automaten, även om det bara var en 02-automat.
    Hade däremot valet stått mellan en 01-automat (den trötta fyrstegade) och manuell, då blev det manuell.

    /Magnus
    Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
    Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
    Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
    That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 233
    Medlem#
    13784
    Citat Ursprungligen postat av Silverpilen
    ....risken är väl att man blir lite oengagerad som förare. Körglädjen kanske fösvinner, eller jag är helt fel ute??
    Ja, du är helt fel ute! Många många tror att begreppet "körglädje" eller "bilkörning" sitter i att vispa runt med en växelspak... men tro mej, det är en ohyggligt liten del. Snarare är det så att när man slutar grubbla på vilken växel man har i, det är då man hinner tänka på det som VERKLIGEN är bilkörning.
    ---------------------------------
    9-3 cabrio '99

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Lund
    Inlägg
    131
    kör en 02:a med aut låda

    tycker den går jävligt bra och skönt
    vill man slänga i 4:an går det oxå så länge du inte kör allt för fort
    kommer inte ihåg vad det står i inst-boken 110-130 el ngt.

    dock inte provat detta tycker den sköter vxl utmärkt!

    bor i kalmar så det blir en del korta kör sträckor men så mkt dricker den inte och jag har blyfot iof kört den på 95 nu under vinter precis gått över till 98 tror den kommer dricka mindre då.

    vad du än väljer så blir du nog inte besviken iaf
    Been There, Done That, Got the T-shirt

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Amerikatt
    Inlägg
    1 426
    Citat Ursprungligen postat av Lofvis
    vill man slänga i 4:an går det oxå så länge du inte kör allt för fort kommer inte ihåg vad det står i inst-boken 110-130 el ngt.
    Jodå, det fungerar utmärkt, så länge du inte rör den där pedalen längst till höger
    4:an med spaken anger bara högsta växel, inte lägsta, så ligger du i ex. 90 och trampar på så växlar den ändå ner till 3:an.

    /Magnus
    Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
    Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
    Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
    That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."

Liknande ämnen

  1. Automat eller manuell OG9-5
    Av Allan K i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 55
    Senaste inlägg: 2021-03-10, 20:16
  2. Manuell eller automat
    Av bandit i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 56
    Senaste inlägg: 2007-05-20, 10:23
  3. manuell eller automat?
    Av 9-5 halmstad i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-02-28, 21:20
  4. 9-5 2,3 02-03 automat eller manuell?
    Av Marcus J i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-08-22, 19:09
  5. vad har ni, automat eller manuell?
    Av fejjn i forum Allmänt
    Svar: 53
    Senaste inlägg: 2006-06-06, 13:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •