Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 27 av 27

Ämne: Missljud 9-5

  1. #21
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Citat Ursprungligen postat av Öyvind.H
    Hej. Jag fick också et skramlande ljud från samma sidan av motoren idag. Tycker det låter som et kasst lager eller nått.
    Är det svårt at ta bort och sätta på remmen för at testa om det er där felen ligger?
    Kolla här för tips & bilder.

    Lycka till!

    Edit: Eftersom trådrubriken handlar om 9-5 utgick jag från att Öyvinds fråga också handlar om det, eller..?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  2. #22
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    881
    Medlem#
    6272
    Njae, det ska inte vara så svårt. Fråga på en SAAB verkstad om du får låna verktyget till remspännaren. Eller om nån du känner äger ett sådant. Men om det låter som ett lager så är du nog på rätt spår. Brukar vara någon löprulle till remmen precis som du tror.
    900S -92, 90000 Aero -91, 9-3 SE -00, 9-3 Vector -03

  3. #23
    Hej. Ljuden forsvann på kvälden och har inte kommet tilbake
    Jag kjör 9-5 2,3t -99.

  4. #24
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 633
    Allt det här....

    Citat Ursprungligen postat av Brandten
    Hänger på den här av alla trådar som jag fick träff på ordet "rassel"

    Fråga 1:
    Idag, när jag parkat bilen efter 16mils körning, stod på tomgång så hörde jag nått rasslande ljud från vänster sida. Eller, mer skrammel än rassel, eller nått mitt emellan.

    Ljudet kom härifrån, (en till bild med en annan vinkel).

    Den fick gå i ca 20 sekunder, så var det borta.
    Efter 30min ca, gick jag ut och skulle lyssna lite mer, då var det där precis när jag starta motorn, men så gasa jag till lite grann bara, å då blev det borta.

    Tänkte så här i efterhand att jag skulle kollat om ljudet var där på frihjul (koppla) oxå, men det kan jag väl göra sen om det skulle va behov för det.

    Va sjutton kan detta vara?

    Fråga 2:
    Ett par gånger, under min 40mil långa resa idag, hörde jag ett vinande, lite tjutande ljud, men inte högt, från "nånstans där framme". Skulle KANSKE kunna vara på höger sida (sett från förarplatsens position) men jag vågar inte svära på det. Det var där ett par gånger bara, och märkte det senast när jag gick ner från 5an till 3an för att svänga av motorvägen. Inga speciella varv eller så, var där konstant.

    Kollade i ett par trådar på forumet, och många tror på oljefiltret. Eftersom turbon är sprillans (200mil) så tror jag inte på den, och det har väl inget att göra med att bilen är lite ryckig (aka: spikningar) ?

    Tacksam för snabbt svar om nån skulle läsa detta, då jag måste ha bilen hela veckan från Tisdag, och jag vill ju inte glida runt om det skulle vara nått vajsing som måste åtgärdas fort.

    edit: ska kolla i boken när filter byttes senast, men jag vet iallafall att all olja är nybytt.



    blev fixat när....


    Citat Ursprungligen postat av Brandten
    Så, verkstaden kollade på det idag... dom kunde inte se något onormalt med kamkjedjan eller justerarmarna. Däremot var det bara 2 av 4 skruvar på turbon som satt på , men om detta har med oljudet å göra återstår å se... dom satt på 2 bultar så får jag testa..

    Snälla killar på SAAB verkstaden, inte tog dom nått för det lilla jobbet heller.
    Jag har inte hört något av dom där 2 oljuden efter detta !
    Mvh Timmy

  5. #25
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 633
    Det är då själva fxx !
    Idag var skrammel ljudet där igen, och tjejen tyckte det kom från högra sidan, alltså bakom eller under batteriet nånstans... kan det stämma ?
    Vad är det som sitter där under, som kan skramla som en lös plåt ?

    Det var inte batterifästet.

    KAN hända hon hörde fel, så ljudet sprider sig i motorrummet, och egentligen kommer från nånstans vid turbo sidan som jag trodde jag hörde först..

    Need help with this one !!
    Mvh Timmy

  6. #26
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 633
    Så.. tjatar vidare i denna tråd ja.
    Missljudet på min bil fixade jag idag.

    Det var skyddsplåten till katten som satt i 1 utav 4 svets punkter och därav skallrade som bara tusan.
    Det var därför det lät som det kom från turbosidan nånstans... ljudet fortplantar sig i avgassystemet.

    Men, allt frid å fröjd !
    Mvh Timmy

  7. #27
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    881
    Medlem#
    6272
    Okej. Bra att veta. Har ju dock varit med om det problemet tidigare men jag tänkte inte på att kissen sitter så långt fram på 9-5 att det kunde varit den som gjorde ljud ifrån sej. Vet ej varför det inte slog mej.
    900S -92, 90000 Aero -91, 9-3 SE -00, 9-3 Vector -03

Liknande ämnen

  1. Missljud!
    Av noniz i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-12-27, 14:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •