Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34

Ämne: Felkod P0172, P1172 OG9-3 T5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    19

    Felkod P0172, P1172 OG9-3 T5

    Halloa alla glada!

    Tar tacksamt emot all hjälp med mitt problem:
    Bilen är en og9-3, år -99, röd DI, för ca 4 månader sen trimmad till lite över 300 Hk (orginal 200 Hk).
    Min CE tänds, blinkar först 3 ggr (tempgivare insug) följt av 7 ggr (adaption). Tempgivaren byts. CE tänds ändå. Jag var med bilen till jourverkstan i Akalla. Där läste man ut P0172 och P1172 och sa att det troligtvis var fel på lambdan. Den är nu bytt men CE tänds igen
    Vad kan det vara? Fel på någon annan givare? Luftläckage nånstans?


    PS. Om någon med kunskap (och kanske tillgång till TECH2?) i Stockholm med omnejd har lust att hjälpa mig felsöka mot ersättning så mottages tacksamt ett PM.
    DS.

    Mvh

    Douglas
    Bytt till 9-3 -99

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 057

    Re: Felkod P0172, P1172 = fet blandning

    Citat Ursprungligen postat av Dogge ng900
    Halloa alla glada!

    Tar tacksamt emot all hjälp med mitt problem:
    Bilen är en og9-3, år -99, röd DI, för ca 4 månader sen trimmad till lite över 300 Hk (orginal 200 Hk).
    Min CE tänds, blinkar först 3 ggr (tempgivare insug) följt av 7 ggr (adaption). Tempgivaren byts. CE tänds ändå. Jag var med bilen till jourverkstan i Akalla. Där läste man ut P0172 och P1172 och sa att det troligtvis var fel på lambdan. Den är nu bytt men CE tänds igen
    Vad kan det vara? Fel på någon annan givare? Luftläckage nånstans?


    PS. Om någon med kunskap (och kanske tillgång till TECH2?) i Stockholm med omnejd har lust att hjälpa mig felsöka mot ersättning så mottages tacksamt ett PM.
    DS.

    Mvh

    Douglas
    Troligtvis fel på ettorna och nollorna.

    Felkoden är adaption maxvärde luft/bränsle mager/fet.
    1172 är lambdaregleringen.

    Är det en specialmappning eller en standardprog?
    Kanske har det tankats i fel.

    Har bilen gått bra sedan trimmningen?

    Mvh Sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    19
    Den gick bra efter trimmningen.
    I med ett grundprogram och sen mappning på rullande landsväg. Hos Chipcenter.

    När jag bytte lambdan hade jag batteriet urkopplat minst 5 min för att "nolla" felkoder. Men efter en stunds normal körning på motorväg, och sedan en liten stund på tomgång (släppte av dottern på skolan) så tändes CE igen.

    Hjälp!

    Mvh

    Douglas
    Bytt till 9-3 -99

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 057
    Citat Ursprungligen postat av Dogge ng900
    Den gick bra efter trimmningen.
    I med ett grundprogram och sen mappning på rullande landsväg. Hos Chipcenter.

    När jag bytte lambdan hade jag batteriet urkopplat minst 5 min för att "nolla" felkoder. Men efter en stunds normal körning på motorväg, och sedan en liten stund på tomgång (släppte av dottern på skolan) så tändes CE igen.

    Hjälp!

    Mvh

    Douglas
    Jag hänger inte med.
    Är detta rätt uppfattat.

    Bilen gick bra en stund efter "mappningen" hos CC.
    Sedan tänder den CH lampan och går dåligt.

    Nollar du boxen så går den bra en stund, sedan tänds lampan?

    Är detta rätt uppfattat?

    Mvh sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    08
    Inlägg
    966

    Re: Felkod P0172, P1172 = fet blandning

    Citat Ursprungligen postat av Sasse
    Felkoden är adaption maxvärde luft/bränsle mager/fet.


    ...inte helt ovanligt om någon "tuner" får för sig att montera större spridare alt. kraftigare BTR utan att kompensera ner soppamapparna på låg- och dellast i hopp om att lambdaregleringen ska kunna hantera det i stället. Det går i viss utsträckning, men vid en viss kompensering (om man ökar spridarkapaciteten lite väl mycket) kommer sprutet att säga ifrån och hävda att blandningen är för fet trots modigt backande på spridartiderna.

    Vill minnas att P0172 är koden för "för fet mix" (om jag minns mina koder i skallen)... vilket pekar på att Du kan ha råkat ut för problemet nämnt ovan.

    Om avgasmixen däremot är för mager så är luftläckage i avgassystemet inte ovanligt.


    M.v.h. J
    Numera inte ordförande i X40 Nordic längre och har heller ingen koppling till klubbens styrelse, därav används inte denna profil längre.

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 859
    Hej !

    Har du varit hos CC får du skylla dig själv..... '

    Nåväl, varför bytte du lambdasond ?? 7 blink behöver ju "inte ens nästan" betyda att den är pajj. Är det en Saab Original sond ?

    P0172 är en felkod för "min värde" alltså motorstyret har försökt att kompencera för FETGÅNG men kompenceringen har nått sitt minläge, man kan alltså inte minska mer.

    Vet du om nå't annat är bytt i samband med trimmning ?

    Nåväl, en std. felsökning innefattar ung. följande komponenter/kontroller
    * Kolla slangar mellan insug - MAP-sensor samt insug - bränsletrycksregulator.
    * Kontroll av MAP-sensor, svårt att göra om man inte har en Tech 2, om möjligt kan du provbyta istället.
    * Sedan kollar man efter läckande purge ventil, plugga utluftningsventilen för kolkanistern, radera felkoder kör ! Alternativt prova att blås genom ventilen, skall vara stängd i spänningslöst tillstånd.
    * Kolla bränsletryck.
    * Kolla spridarnas flöde.
    * Välj en annan leverantör. (detta borde kanske vara steg 1 )

    1 användare gillar detta inlägg


    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    19
    Sorry, ska förtydliga mig.

    Bilen trimmades i början på juni.
    CE tändes första gången i slutet av augusti.
    Bytte tempgivare insug 30 aug.
    Felet kvarstår.
    Verkstad utläste felkoderna 5 sep.
    Bytte lambda i slutet av sep.
    Felet kvarstår.

    Bilen går likadant före som efter CE tänds (vad jag har märkt).

    Help!

    Mvh

    Douglas
    Bytt till 9-3 -99

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 859
    Hej !

    Felkoderna du listade har inte med nå'n tempgivare för laddluften att göra.
    Varför i herrans namn byttes lambdasonden om du hade "rikitga felkoder" att gå på ?

    Gör så här, börja med ett blankt papper, åk o få felkkoderna utlästa !
    Ta det därifrån. Har du P0172 så gör som jag beskrev tidigare.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    19
    Dr Boost,
    tempgivaren byttes eftersom CE 3 blink=tempgivare insug enligt FAQ.

    Felkoderna fick jag utlästa av jourverkstan i Akalla. Dom skrev:
    Läs felkoder och slutkontroll med diagnosinst
    P0172, P1172 = FET BALNDNING
    Troligtvis lambda-sond defekt

    Därför bytte jag lambdan.

    Mvh

    Douglas
    Bytt till 9-3 -99

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 859
    Hej !

    OK, då förstår jag varför lambdasonden byttes, men är det en Saab Original eller nå't annat ?

    Men, din beskrivning är väl inte helt korrekt, ELLER har du fortfarande TRE blinkningar ?? Vi måste reda ut hur många spöken vi jagar...
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    19
    Det är en Saab original lambdasond.
    CE blinkar fortfarande på samma sätt. Först 3 blink och sen 7 blink.

    Lets kill some ghosts!!

    Mvh

    Douglas
    Bytt till 9-3 -99

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 859
    Hej !

    OK, se till att få felkoderna utlästa.
    Sedan tar vi felen ett efter ett.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    803
    Ofta när det är dom felkoderna så är det slangen till ELCD ventilen på insuget som är kass. Sitter en ca 5 cm lång slang på insuget som går ihop med en annan slang. Dålig beskrivning men dock

    Denna slang går i alla fall "ofta" sönder och genererar dessa felkoder.

    Mvh Patrik
    Kör 9-3 Aero SC V6 wiiieee http://www.garaget.org/?car=157483
    " I didn´t mean to kill anybody. I just shoot him in the head. Him dying was between him and God" Citat av R.L Burnside

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Kävlinge
    Inlägg
    23
    det kan även vara själva elcd ventilen som är trasig. sitter på höger sida i motorutrymmet. följ den slangen som Patrik226 pratar om så hittar du den . har för mig slangen kommer från spjällhuset :S
    Saab 9-5 2,3t -02

  15. #15
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 859
    Hej !

    OM vi nu funderar, motorn går för fett, motorstyret kompencerar nedåt, men detta kan inte ta hand om problemet. Kan felkoden sättas om FRISK LUFT läcker in i insuget ? OM purgeventilen läcker så kan motorn suga i sig feta ångor, tror ni detta kan sätta felkoden enl. ovan ?
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    803
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    OM vi nu funderar, motorn går för fett, motorstyret kompencerar nedåt, men detta kan inte ta hand om problemet. Kan felkoden sättas om FRISK LUFT läcker in i insuget ? OM purgeventilen läcker så kan motorn suga i sig feta ångor, tror ni detta kan sätta felkoden enl. ovan ?
    Läste inte ordentligt. P1171 och P0171 brukar dom heta om det är magert om nu mitt minne inte sviker alldeles för jäkligt. Naturligtvis har du rätt DrBoost.

    M a o fel av mej.

    Mvh Patrik
    Kör 9-3 Aero SC V6 wiiieee http://www.garaget.org/?car=157483
    " I didn´t mean to kill anybody. I just shoot him in the head. Him dying was between him and God" Citat av R.L Burnside

  17. #17
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 859
    Hej !

    He he he, bra du har du lärt dig nå't idag !
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Fagerhult
    Inlägg
    23
    Kan man lyfta tråden o höra vad som var felet om det nu naturligtvis hittades?

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Inlägg
    281

    Re: Felkod P0172, P1172 = fet blandning

    Hej. Lyfter denna tråden igen.

    Även jag har fått samma problem med P0172 fel medelande.
    Undra bara hur ni andra har fixat era problem.

    Jag fick problemet efter byte av lite hådvara.
    Spridare
    Mapsensor
    Programvara
    Kolvar, stakar mm

    Bilen som det gäller e en 9-3 T5 154hk.

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Felkod P0172, P1172 = fet blandning

    Citat Ursprungligen postat av Nurmi
    Hej. Lyfter denna tråden igen.

    Även jag har fått samma problem med P0172 fel medelande.
    Undra bara hur ni andra har fixat era problem.

    Jag fick problemet efter byte av lite hådvara.
    Spridare
    Mapsensor
    Programvara
    Kolvar, stakar mm

    Bilen som det gäller e en 9-3 T5 154hk.
    I ditt fall är väl det troliga att mjukvaran inte är riktigt anpassad för din hårdvara.
    Kan ju även vara något komonentfel eller att något inte monterats riktigt rätt efter en såpass stor motoroperation..
    Systematisk felsökning är det som gäller
    Enklast kanske att börja med org spridare, MAP och programvara.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Felkod P0172 System too rich OG9-5
    Av p_jonsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2021-03-04, 16:01
  2. felkod P1172 Trasig LMM?
    Av j.a.s.e i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-02-23, 21:52
  3. CE-lampa lyser. Felkod P0172 på 9-5 aero -04 +kabelbrand
    Av Tony E i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-05-30, 10:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •