Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Sänker Tripak Hc/co Halt?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    906

    Sänker Tripak Hc/co Halt?

    sitter och kollar runt på olika metoder för att sänka mitt hc samt co 2500 och hitta denna produkt som heter Tripak.. någon som har några erfarenhet av den om den verkligen sänker hc och co? mitt hc var 211(100) co 2500 0,4(0,3)

    ska tillägga ska byta olja då jag kört runt 1500 mil sen sist och luftfilter är inte rengjort på många år så det ska köpas nytt, tändstift är nybytta iaf tacksam för svar

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    461

    Re: Sänker Tripak Hc/co Halt?

    Bara ute efter att få den genom besiktningen? I så fall gör som jag jag har oxå problem varje år även haft med andra bilar men jag tankar typ 10 liter 95 oktan, sen 7 liter E85. Sen sitta o varva bra o köra den riktigt varm presis innan jag skall in på bilprovningen då menar jag riktigt varm några vändor på 4ans växel rejält. Då jävvlar går den genom alltid....

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Ankarsrum, småland
    Inlägg
    955

    Sänker Tripak Hc/co Halt?

    Blandar du in så stor del E85 finns risken att den tänder motorlampan.
    SAAB 9000 BIOPOWER DRAGRACING
    Bästa ET 10.58s bästa topspeed 226 km/h!!

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    461

    Re: Sänker Tripak Hc/co Halt?

    Jaha okej men har funkat på min Saab 900ng 2 gånger och 4 gånger på min vectra jag hade tidigare utan problem. Sen direkt efter bilprovningen direkt till macken o fylla upp med 95

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    906

    Re: Sänker Tripak Hc/co Halt?

    tackar för svar ska byta olja och filter samt luftfilter, tändstift bytta sen blir det en skvätt e 85 och funkar det inte blir jag less

  6. #6
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 262
    Medlem#
    3186

    Sänker Tripak Hc/co Halt?

    Byte av katalysator är ett annat alternativ, bör finnas billiga original från de som bytt till större system.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    906

    Re: Sänker Tripak Hc/co Halt?

    mitt problem är att jag är en av dom som har grövre så behöver 2,5-3 " kat och det negativa med dessa är att do måste vara riktigt varma för att rena bra inte så lätt i detta klimat.. i värsta fall får jag köpa beg orginal downpipe samt kat och slänga på sen byta efter bes för dom renar mycket bättre samt funderar på en fuling man måste väl kunna anv en typ av oilcatch tank och köra ner vevhusventilationen där och sen plugga slang till insug det borde man tjäna massor på eller?

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    906

    Re: Sänker Tripak Hc/co Halt?

    har testa tripak och gjorde varken till eller från på avgasvärdena mot sist men påverka min ekonomi i fel riktning då den kosta 200 kr och var kass det som sänkte ytterst lite var e85 men boven var katalysatorn som var helt slut

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 765
    Medlem#
    10798

    Re: Sänker Tripak Hc/co Halt?

    Tri-pak innehåller bor i metanollösning. Bor har använts i bränsle sålt av bensinbolag, men man upphörde ganska snart med detta då det visade sig ge problem med beläggningar i motorerna.

    Höga värde på HC och CO tyder på att något inte står rätt till med motorn. Antingen så får motorn för mycket bränsle eller så fungerar katalysatorn dåligt.

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: Sänker Tripak Hc/co Halt?

    Luftläckage o slangar som e murkna o suger in luft alt, släpper ut övertryck så lambdasonden tror att de måste feta på bränsleblandningen är en mer trolig orsak.
    Men dessa värden brukar fixa sig efter olje o filterbyte.
    Kolla så du inte har grenrörsläckage. Sitter alla pinnbultar där de ska. De yttre har en förmåga att gå av.
    Lite avgasläckage för nära katten eller mellan turbo o kat ger också liknande symptom.

    O använder du de fula blå silikonslangarna man tyvärr sett så har du genast hittat problemet.

    Byt ut allt sånt mot riktig vacuumslang i gummi.

    Sen så finns det elektrodavstånd på stiften. Ska vara max 1,1mm. Optimalt 1,0. Den går bäst då. O så står det i verkstadshandboken 1,0 + 0,1-0,2mm.

    Alla små detaljer är avgörande. Att bränna ur katten med lagom dos E85 i BF98 e väl aldrig fel, o billigare än RedlineS1.En dryg tia litern för nåt som gör samma jobb.Spridarna blir lite renare också.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

Liknande ämnen

  1. Hur sänker man laddtrycket på 9-5 -98?
    Av kylling87 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-07-07, 15:28
  2. hur sänker ja laddtrycket??
    Av ff1984 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2008-07-19, 03:58
  3. Nya dämpare när man sänker?
    Av natanoy i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-03-11, 19:44
  4. Sänker för lite?
    Av ExtremeSupra i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-10-10, 20:35
  5. Sänker trycket
    Av roverv8 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-03-23, 11:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •