Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 123 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5

Re: Köpråd Saab 9-5 ( KIKA HÄR OM DU SKA KÖPA 9-5 )
Författare Meddelande
InläggPostat: tis, 2012-jan-10, 01:41 

Medlemsnummer: 8758
Jocke.T skrev:
RZ skrev:

Hur långt har den och hur säger dom att den servats?

Jag vet inte riktigt hur långt eller hur men jag vet att senaste oljebytet gjorde senaste ägaren själv.
Jag menar, det är ju inga garantier kvar från Saab.
Men man kan ju aldrig veta hur väl skött motorn är utan serviceboken, eller?

Bristande servicebok KAN dölja en skruvad mätare. Vilket ska gå att kontrollera via äldre besiktningsprotokoll eftersom körsträckan står där.

Jag skulle inte köpa en sådan (eller egentligen någon bil) utan att ha pratat med tidigare ägare, speciellt någon som ägt den ett längre tag om det skett flera ägarbyten på senare tid. Utan känd tidigare service krävs noggrann inspektion och en rejäl rabatt, eftersom det högst sannolikt har slarvats med preventiv service.

InläggPostat: mån, 2012-jan-16, 22:37 

Medlemsnummer: 0
Många intressanta punkter att kolla,
dock är bilen redan är inhandlad :happy:

Dock vet ja inte om ja har otur gällande bakluckan.
Jag får in nyckeln utan problem, men det går inte att vrida den
åt varken höger eller vänster, har testat med båda nycklarna.

Valde att sätta in nyckeln där då ja ville testa larmet, men uppdagade att
det inte fungerade. Så de kommer bli en omgång med lite medel för att
se om det löser upp sig.
Vet, men tror dock, inte att någon av tidigare ägare bytt bagageluckan/låset där.

InläggPostat: mån, 2012-jan-30, 02:41 

Användarvisningsbild

Har (nästan) letat igenom hela den här tråden utan att finna mitt svar. Min undran är - när kom nya 2 liters motorn i 9-5. Var det vid årgången 2003 eller var det vid 2004? Följdfrågan blir densamma fast 2,3 liters motorn?

Ha en bra dag i den bistra vinterkylan! Saknar en motorvärmare. ;)

InläggPostat: lör, 2012-feb-18, 22:19 

Medlemsnummer: 8601
Bra tråd! :)

Undrar dock om det är någon som upplevt problem med att farthållare inte fungerat? Min spak (blinkersspaken) sitter lite glappigt och farthållaren fungerar inte alls :(

Sen också om någon har haft problem med knappen till tanklocket? Jag måste använda nödlösningen i bagaget för att den ska öppnas :(

Köpråd Saab 9-5 ( KIKA HÄR OM DU SKA KÖPA 9-5 )
InläggPostat: tor, 2012-mar-01, 18:02 

Vet att "nya" 2,3L-motorn kooch/eller MY2004. Dock osäker på 2,0L.
Med vänlig hälsning,
J.W

InläggPostat: tis, 2012-mar-06, 23:05 

Många väldigt detaljerade frågor om specifika bilar här, men jag har inte hittat nåt om hur många mil en 9-5 normalt kan gå. Min gamla 90002.3i gick (sen ny i familjen) 40.000 långa mil utan några större reparationer utöver service, hur långt till den gick vet jag inte för allt funkade när jag sålde den. Tändkasett, en läcka på AC systemet, kupéfläkt, ett hjullager och en sprucken drivaxeldamask, generatorkol, ett byte av bromsskivor, en ljuddämpare, huvudcylindern till kopplingen. Inga stötdämpare, spindelleder eller liknande, originalbatteriet var klent på slutet. Tror inte det var nåt mera. Nu har jag sen ~7 år kört en og9-3 som inte känts hålla samma kvalitetsnivå även om jag nog haft tur... från 8.000 till 24.000 mil, bytt spindelleder, termostat, AC-koppling och AC-torkfilter, ett servorör, lite slangar och en avlastningsventil. Och förstås fått fixa båda displayer, bytt förarbältet pga skav samt radion tappar minnet. Tror det var allt. Nästan allt har kommit efter 20.000... Jag försöker sköta bilen, men är allmänt nöjd med de ca 32.000 mil jag kört dessa två saabar. Jag är lite sugen på en något större bil och funderar hur man lägger så lite pengar som möjligt per mil för en sådan (inköp och reparationer).

Till frågorna;

Vad kan man förvänta för livslängd av en 9-5?
Finns många fd taxi till väldigt billiga pengar. Automatare med biopower.
Håller automatlådan 50.000+ mil?
Är kamtransmissionen och turbon troligen bytt på bilar som gått 30-40.000 mil?
Tar hjulupphäningen slut, isåfall vad och är det dyrt att byta (ser komplicerat ut när man ser dem).

Funderingen är att andra "billiga" 9-5 med kring 20.000 mil så börjar mycket ta slut, iallafall kamtransmission och turbo som ju tillsammans kostar mer än 50% av bilens värde att byta. På en riktig långmilare så är det troligen bytt? Eller är det som min gamla 9000, att det håller till 40.000 långa mil SEN börjar det rasa? En hyfsat ny lågmilad 9-5 är ju ganska dyr, värdeminskningen om man kör den 5 år och 15.000 mil blir ganska hög - har man lite tur med en "billig" bil för 30.000 så känns det som en totalt sätt billigare affär?

Erfarenheter om livslängd på 9-5? Många långmilare?

InläggPostat: ons, 2012-mar-07, 00:27 

risig9000 skrev:
Vad kan man förvänta för livslängd av en 9-5?
Vet ej än...
risig9000 skrev:
Finns många fd taxi till väldigt billiga pengar. Automatare med biopower.
Håller automatlådan 50.000+ mil?
En korrekt dimensionerad automatlåda som får sina filter och oljebyten slits i stort sett inte. (Gäller generellt.) Min är orörd, funktionen är som ny.
risig9000 skrev:
Är kamtransmissionen och turbon troligen bytt på bilar som gått 30-40.000 mil?
Ja och ja. Helt säkert. Ev mer än en gång. Kontrollera bara att balansaxelkedjan och tillbehör är bytta samtidigt. Turbon kan både låta illa och ge startpuffar ganska länge innan den ger upp.
risig9000 skrev:
Tar hjulupphäningen slut, isåfall vad och är det dyrt att byta (ser komplicerat ut när man ser dem).
Hjulupphängningen är mjuk på flera sätt. Det finns flera saker som kan behöva underhållas (så räkna med att byta någon småssak då och då), dock inga dyra delar (men många) och är de utslitna får man oljud och/eller försämrade vägegenskaper men inga katastroffel. Att regelbundet smörja krängningshämmarnas bussningar med Molycote 33 (se Saabs smörjmedelslista) kan rekommenteras
risig9000 skrev:
Funderingen är att andra "billiga" 9-5 med kring 20.000 mil så börjar mycket ta slut, iallafall kamtransmission och turbo som ju tillsammans kostar mer än 50% av bilens värde att byta. På en riktig långmilare så är det troligen bytt? Eller är det som min gamla 9000, att det håller till 40.000 långa mil SEN börjar det rasa? En hyfsat ny lågmilad 9-5 är ju ganska dyr, värdeminskningen om man kör den 5 år och 15.000 mil blir ganska hög - har man lite tur med en "billig" bil för 30.000 så känns det som en totalt sätt billigare affär?

Erfarenheter om livslängd på 9-5? Många långmilare?

9-5:an har mer komplexa motorrelaterade system än 9000, och det kommer därför att bli fler småreparationer. Denna typ av system kommer pga myndighetskrav och drabbar därför alla moderna bilar, och dessa skitfel måste fixas för att bilen ska klara besiktning. Enda sättet att komma undan är äldre bilar.

9-5:an kanske risar lite mindre än 9000, men jag upplevde absolut inte att min 9000 risade. Ovetande passagerare blir normalt överraskade att min bil gått så här långt. Enda give-awayen är att ventlationspjällen tickar svagt (a la klocka) när de rörs eftersom silikonfettet i växlarna sedan länge slutat att tysta dem. Å andra sidan tycker jag inte att ljudet stör, snarare lite trivsamt att få en indikation på att systemet arbetar. Vill-ha känslan för en nyare bil är mycket svag.

De udda sakerna jag behövt byta för att de blivit utslitna är blinkerspaken då automatiska återgången slits ut (25000mil), backventiler + elventil i tankurluftningen som kan ge luriga fel (40000 mil), inre bakljus pga sprickor (annars rostar underkanten av kombins baklucka sönder), tanklucka (rost). Dessutom rostproblem vid hundbenen och under plastsköldarna.

Sedan har jag bytt ventilationsfläkt (lättbytt till skillnad från på 9000), bränslepump, DI-kassetter (2/3 ggr) och bromsskivor men detta är inte anmärkningsvärt.

Det enda som gett totalstopp är bränslepumpen.

InläggPostat: sön, 2012-apr-29, 09:12 

Hejsan.

Har precis plöjt igenom denna tråd, tack för bra info!

Skall hjälpa min syster och hennes man att köpa en "ny" Saab 9-5 kombi. De var nyligen med i en krock och kommer behöva en bil innan de själva orkar leta upp en bra. Så jag hjälper dem med det....

Siktet är inställt på en 9-5, troligtvis en 04 eller 05. Jag hoppas på en strax över 12000 mil (eller mer) för att de skall slippa en stor service direkt.

Frågor:
- Är nästa stora service runt 24 k mil för 2.0 och 2.3? Och etanol?
- Hur vet man om en 2.0´a eller 2.3´a är etanol/biopower? De bor i GBG och vill få billigare parkering.
- Är etanolerna mycket dyrare? När jag på blocket skrev "Saab 95 biopower", valde max 50 000 kr och sökte så fick jag en träff i hela sverige :confused:
- Om det inte nödvändigt med etanol, vilken motor och årsmodell (för ca 40 - 50 000 kr) skulle ni säga rekommendera för bästa driftsäkerhet?

Har haft en 9-5 sedan från -99 en gång i tiden men det visade sig att man har glömt mer än vad jag trodde :happy:

tack på förhand, mvh Jonas

InläggPostat: tis, 2012-maj-22, 06:41 

Hej!
har hittat en Saab 9-5 2009 2,0t biopower automat. Den har gått 33000 priset är ca 35-40000. Är det något att ha? tydligen ska det vara lite drivknuts knack på den, men vad kostar en ny drivknut?.
Känns som jag behöver hjälp :rolleyes:

InläggPostat: mån, 2012-jul-09, 20:54 
Användarvisningsbild

Hallå alla sabbfanatiker! efter lång tids frånvaro är jag åter i köptankarna..

Om vi pratar 2004 och frammåt så finns det modeller som har motorhaveri som "skänks bort" vad är den troliga orsaken på dessa? samtliga straxt över 20k mil.

Funderat lite men inte kommit så långt att jag kikat å någon ännu, men vad är det som man borde vänta sig? Vet ungefär vad som händer med tidigare modeller..

Tack på förhand!

http://www.garaget.org/?car=12197

InläggPostat: tis, 2012-jul-31, 21:51 

Funderar lite kring kamkedja och allt därtill, vad pratar vi för kostnad för att byta detta. Läser att det närmar sig på bilar efter 20 och där ligger ju jag. En motor på skroten är inte dyr och det sista jag hörde i pris på kedjebyte var dyrt men det kan ha inkluderat arbete iofs och det gör man ju själv så bara intresserad av materialkostnad och vad man behöver byta. 2,3 motor.

InläggPostat: lör, 2012-aug-04, 00:40 

Lapp1 skrev:
Funderar lite kring kamkedja och allt därtill, vad pratar vi för kostnad för att byta detta. Läser att det närmar sig på bilar efter 20 och där ligger ju jag. En motor på skroten är inte dyr och det sista jag hörde i pris på kedjebyte var dyrt men det kan ha inkluderat arbete iofs och det gör man ju själv så bara intresserad av materialkostnad och vad man behöver byta. 2,3 motor.

Kedjebyte är dyrt jämfört med vad en ny motor kostar, beroende på arbetstidsåtgång. Det ser f.n. dyrt ut för Saabarna till stor del därför att motorerna för tillfället är så billiga. Titta på prisbilden på andra märkens motorkostnader så ser du problemet, det är inte Saabarna som är speciellt dyra att byta kamkedja på, det är Saabarna som för tillfället har billiga nya motorer.

Sedan, det är inte alls säkert att du behöver göra något på ett tag än. Mät och du vet sedan. Du kan ha många tusen mil kvar innan det är dags för byte.

InläggPostat: lör, 2012-aug-04, 22:31 

Fast att byta till en motor på skroten som man inte säkert vet hur den är körd/servad betyder ju inte att kamkedjan är bättre på den än på motorn i din bil... Ska va att man byter till en motor med nya vevhusventen då... men tänker man ändå att byta motor så är det väl bara att köra till kedjan brister, det är ju bara om man INTE vill byta motor som man ska byta kedjan i god tid?

InläggPostat: mån, 2012-aug-13, 17:29 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Medlemsnummer: 7567
Jag är sugen på att köpa en nyare 9-5 än den -98 jag har nu. Av någon anledning så har jag snöat in mig på -04 och senare, vet inte riktigt varför.

Hur är det med hundbensrost och rost i övrigt på dessa om man jämför med de tidigare årsmodellerna, är de lika bedrövliga?

Hur är det med bakvagnen med felaktig camber och shimsning som följd, blev detta åtgärdat eller är det lika illa med de senare årsmodellerna?

9-5 SC 2,3t Vector -03
"Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

InläggPostat: ons, 2012-sep-26, 17:01 

Hej!

Helt grön på bilar men en arbetskamrat skall sälja sin saab 9-5 sportkombi 2005 för ca 30000 har gått ca 24800. Bra pris!?!

Är det något jag bör ha i åtanke med tanke på tex kamremsbyte, vissa filter, service som kostar osv. Den besiktades i maj 2012.

Som sagt helt grön så tacksam för feedback

InläggPostat: ons, 2012-sep-26, 19:00 
Användarvisningsbild

Medlemsnummer: 6220
Travis skrev:
Jag är sugen på att köpa en nyare 9-5 än den -98 jag har nu. Av någon anledning så har jag snöat in mig på -04 och senare, vet inte riktigt varför.

Hur är det med hundbensrost och rost i övrigt på dessa om man jämför med de tidigare årsmodellerna, är de lika bedrövliga?

Hur är det med bakvagnen med felaktig camber och shimsning som följd, blev detta åtgärdat eller är det lika illa med de senare årsmodellerna?

Rosten finns där även på senare modeller, min -06a ska ha haft början till rost på hundbenen men det är fixat av tidigare ägare.
Var och tittade på en 05a som rullat 11k hade ganska mkt rost på ena hundbenet.

Ingen skillnad i bakvagnen mot tidigare årsmodeller.

Mvh

InläggPostat: ons, 2012-sep-26, 19:05 

Användarvisningsbild

Medlemsnummer: 8830
Läs hela tråden, står bland annat om kedjan istället för rem osv osv

InläggPostat: mån, 2013-apr-15, 11:03 

Toppen , tack , denna samling löser de flesta frågetecknen , ja ska bli spännande med tanke på att jag aldrig åkt saab tidigare eller känner någon som kör saab trots en stor bekantskapskrets. Jag tror iaf att jag får åka komfortabelt till en skaplig slant förutsatt att man har någorlunda koll på statusen.

InläggPostat: ons, 2013-apr-17, 01:07 

Tänkte bara på det som står att en trasig SID innebär 3000 i kostnad... det beror ju helt på om man orkar fixa det själv eller inte. En ny kabel (t ex från pixelfix.net) som löser problemet kostar ju 250:-

InläggPostat: tis, 2013-apr-23, 17:50 
Användarvisningsbild

9kltt skrev:
Hallå alla sabbfanatiker! efter lång tids frånvaro är jag åter i köptankarna..

Om vi pratar 2004 och frammåt så finns det modeller som har motorhaveri som "skänks bort" vad är den troliga orsaken på dessa? samtliga straxt över 20k mil.

Funderat lite men inte kommit så långt att jag kikat å någon ännu, men vad är det som man borde vänta sig? Vet ungefär vad som händer med tidigare modeller..

Tack på förhand!

Turbohaveri?

InläggPostat: fre, 2013-maj-17, 18:25 

Går det att göra AC-test på modellerna 06-10? Tänkte mest på att ACC-reglaget är helt annorlunda och saknar även egen display. Eller funkar det kanske att trycka in auto+AC-off och sen få upp meddelandet i SID? Vore väldigt bra att veta då min flickvän var och kollade på en 9-5 -06 idag med dålig eller ingen kylning (var inte själv med så vet inte). Skall tillbaka på måndag och då hade det varit smidigt om man vet om man kan kontrollera felkoder eller inte. :)

InläggPostat: fre, 2013-maj-17, 21:38 

daekol skrev:
Går det att göra AC-test på modellerna 06-10? Tänkte mest på att ACC-reglaget är helt annorlunda och saknar även egen display. Eller funkar det kanske att trycka in auto+AC-off och sen få upp meddelandet i SID? Vore väldigt bra att veta då min flickvän var och kollade på en 9-5 -06 idag med dålig eller ingen kylning (var inte själv med så vet inte). Skall tillbaka på måndag och då hade det varit smidigt om man vet om man kan kontrollera felkoder eller inte. :)

AC-delen trasig, om det är de du tänker på, ger inte några felkoder. Om du sätter AC på lägsta möjliga så ska det komma iskall luft (max 7C om jag minns rätt, men känns kallare för handen) ur munstyckena. Om du tycker den kyler dåligt så är det troligen bara vinddraget du registrerar, om AC fungerar är det ingen tvekan om att luften som kommer ut är kyld, har du problem att avgöra om luften är kyld eller inte är det något fel.

InläggPostat: lör, 2013-maj-18, 00:06 

Långmilare skrev:
daekol skrev:

AC-delen trasig, om det är de du tänker på, ger inte några felkoder. Om du sätter AC på lägsta möjliga så ska det komma iskall luft (max 7C om jag minns rätt, men känns kallare för handen) ur munstyckena. Om du tycker den kyler dåligt så är det troligen bara vinddraget du registrerar, om AC fungerar är det ingen tvekan om att luften som kommer ut är kyld, har du problem att avgöra om luften är kyld eller inte är det något fel.

Jo jag får ta och hänga med på måndag och göra en kontroll själv. Men vad jag förstod på min flickvän så sa säljaren att han fyllt på kylmedel men den kylde inte ändå eller så var det att den kylde dåligt.

Synd att den funktionen tagits bort att man kunde kolla felkoder på själva ac-reglaget som på 98-05.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 123 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]