Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Turbo timer, något att ha?

  1. #1
    Helt original Nordenstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Gnosjö, Småland
    Inlägg
    548
    Medlem#
    7358

    Turbo timer, något att ha?

    Ja som sagt, är det något att skaffa?
    Har funderat på detta, men känner ingen som har det. Vad tycker ni?
    Funkar det bra? Verkar ju bara vara kina grejer om man ska ha någon.

    Är det smidigt att koppla in? Tävlar i racing så skruvar mycket, men el, det är något jag (hittills) hatar att hålla på med. Så för en novis på el, hur pass svårt/enkelt kan det vara?

    Någon som har som kan rekomendera, eller kanske inte rekomenderar?

    /Markus Nordenström
    9000 Aero -96. Supra MKIV -95. Golf MK6 R -10. M3 E46 -03.
    Radical PR06. 1340cc 220hk Hayabusa, 590kg, 49.1 @ Kinnekulle -10.
    Radical SR8 LM, 2.8l V8 DubbelHayabusa 470hk, 750kg...
    Nordenström Racing

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    284

    Re: Turbo timer, något att ha?

    Mycket bra att ha!

    Dock svårt i alla saabar utom 9000 pga att backspärren måste vara i för att kunna ta ur nyckeln. Går ju ioförsig att lösa om man kan leva med att köra utan backspärrsfunktionen.

    Dessa är mycket enkla att koppla in. Jag har monterat några Greddy turbo timers och dom rekomenderar jag!

    /Eric.

  3. #3
    Helt original Nordenstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Gnosjö, Småland
    Inlägg
    548
    Medlem#
    7358

    Re: Turbo timer, något att ha?

    Hehe, det var ju bra att jag har 9000 då

    Okej såpass smidigt då, det verkar ju bra! Jo jag har kollat mest på Greddy, det är ju ändå ett känt märke. Brukar kännas bättre när man vet lite vad det är för något...

    Ja det verkar ju smidigt att kunna gå iväg och ändå låsa bilen, så står den och kyler en stund.
    Ställer man in tid bara på den då?

    /Markus
    9000 Aero -96. Supra MKIV -95. Golf MK6 R -10. M3 E46 -03.
    Radical PR06. 1340cc 220hk Hayabusa, 590kg, 49.1 @ Kinnekulle -10.
    Radical SR8 LM, 2.8l V8 DubbelHayabusa 470hk, 750kg...
    Nordenström Racing

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893

    Re: Turbo timer, något att ha?

    Av vilken anledning skulle man behöva dessa på en vattenkyld snurra?

    Jag har svårt att se att man åtminstonde inte har 30s lugn körning innan man slår av bilen efter en gasrepa. Att slå av bilen mitt på motorvägen/banan ter sig lite olustigt för mig.

    Överbevisa mig gärna om nyttan.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  5. #5
    Helt original Nordenstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Gnosjö, Småland
    Inlägg
    548
    Medlem#
    7358

    Re: Turbo timer, något att ha?

    Jadu jag påstår inte att du har fel, men jag sitter alltid och kyler en stund innan jag stänger av. Även om jag inte laddat på så mycket så försöker jag tänka på att sitta åtminstone en minut.

    Påstår inte att det är bättre, för som du säger, oftast kör man ju lugnt säkert någon minut innan man stänger av. Men som sagt jag sitter alltid en stund, därför jag är sugen på en turbo timer.

    Kanske bara är någon undermedveten meditations stund jag tar i min ensamhet

    /Markus
    9000 Aero -96. Supra MKIV -95. Golf MK6 R -10. M3 E46 -03.
    Radical PR06. 1340cc 220hk Hayabusa, 590kg, 49.1 @ Kinnekulle -10.
    Radical SR8 LM, 2.8l V8 DubbelHayabusa 470hk, 750kg...
    Nordenström Racing

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    284

    Re: Turbo timer, något att ha?

    Citat Ursprungligen postat av Plupp
    Av vilken anledning skulle man behöva dessa på en vattenkyld snurra?

    Jag har svårt att se att man åtminstonde inte har 30s lugn körning innan man slår av bilen efter en gasrepa. Att slå av bilen mitt på motorvägen/banan ter sig lite olustigt för mig.

    Överbevisa mig gärna om nyttan.
    Genom att kyla turbon på tomgång i 1 minut ska enligt GIK förlänga en modern vattenkyld turbos livslängd med 20%.

    Sedan är det ju givetvis inte bara turbon man vill spara genom att låta motorn lugna ner sig efter hård körning.

    1 minut är längre än vad man tror, därför är det bra att ha ett hjälpredo till detta.

    /Eric.

  7. #7
    Helt original Nordenstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Gnosjö, Småland
    Inlägg
    548
    Medlem#
    7358

    Re: Turbo timer, något att ha?

    Citat Ursprungligen postat av Dahlhjelm

    Genom att kyla turbon på tomgång i 1 minut ska enligt GIK förlänga en modern vattenkyld turbos livslängd med 20%.

    Sedan är det ju givetvis inte bara turbon man vill spara genom att låta motorn lugna ner sig efter hård körning.

    1 minut är längre än vad man tror, därför är det bra att ha ett hjälpredo till detta.

    /Eric.
    Precis. Kör man hårt så kanske man kört lungt i några minuter sedan kommer man hem, kollar under huven och det glöder fortfarande från tubo och grenrör.
    Då tycker jag det känns bra att stå på tomgång, så det får svalna lite långsammare, än att bara vrida av.

    Precis som du säger, farsan tävlade med en Manta där han byggde i turbo, sponsrad av GIK, och dom sa till att alltid kyla. Även om man inte kört hårt.

    /Markus
    9000 Aero -96. Supra MKIV -95. Golf MK6 R -10. M3 E46 -03.
    Radical PR06. 1340cc 220hk Hayabusa, 590kg, 49.1 @ Kinnekulle -10.
    Radical SR8 LM, 2.8l V8 DubbelHayabusa 470hk, 750kg...
    Nordenström Racing

  8. #8
    Helt original Nordenstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Gnosjö, Småland
    Inlägg
    548
    Medlem#
    7358

    Re: Turbo timer, något att ha?

    Förresten, vart köper man sådan? Av något känt märke då.
    Och vart ligger dom på i pris? Har mest sett begagnade ibland...

    /Markus
    9000 Aero -96. Supra MKIV -95. Golf MK6 R -10. M3 E46 -03.
    Radical PR06. 1340cc 220hk Hayabusa, 590kg, 49.1 @ Kinnekulle -10.
    Radical SR8 LM, 2.8l V8 DubbelHayabusa 470hk, 750kg...
    Nordenström Racing

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857

    Re: Turbo timer, något att ha?

    Hej !

    Turbotimer är superba tingestar, enormt effektiva och vinstgivande för de som säljer dem.

    Har man kört H-Å-R-T så räcker fanimej inte 1 minut tomgång utan en stunds "normal körning" är lösningen. Vid mer civiliserat beteende, inkluderat grov vårdlöshet i trafik så kan man med lite planering få in fullt tillräcklig kylning av turbon så att det räcker med kanske 10 s tomgång.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Hillerstorp
    Inlägg
    95

    Re: Turbo timer, något att ha?

    Citat Ursprungligen postat av Nordenstrom
    Förresten, vart köper man sådan? Av något känt märke då.
    Och vart ligger dom på i pris? Har mest sett begagnade ibland...

    /Markus
    Brukar ligga några annonser från företag för turbo timers på blocket. Finns väldigt billiga vad jag sett men om dom är något att ha vet jag inte men hks/greddy/apexi's modeller ligger runt 2000 ungefär, finns dyrare och billigare om man letar



    Lite OT, men en kompis bil slutade turbotimern helt plötsligt att fungera när vi hade hållit på med en stereoinstallation i hela bilen, dog på direkten när man vred av tändningen. Efter 45 min felsökande så var det så enkelt att inte handbromsen var åtdragen
    Svart Og9-3 Aero -01

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    81

    Re: Turbo timer, något att ha?

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Turbotimer är superba tingestar, enormt effektiva och vinstgivande för de som säljer dem.

    Har man kört H-Å-R-T så räcker fanimej inte 1 minut tomgång utan en stunds "normal körning" är lösningen. Vid mer civiliserat beteende, inkluderat grov vårdlöshet i trafik så kan man med lite planering få in fullt tillräcklig kylning av turbon så att det räcker med kanske 10 s tomgång.


    HAhaha

    Va go du är Boosten.

    Saab 9-5 Aero SC Aut -02 Maptun Steg 4+ 390HP/490NM

  12. #12
    Helt original Nordenstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Gnosjö, Småland
    Inlägg
    548
    Medlem#
    7358

    Re: Turbo timer, något att ha?

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Turbotimer är superba tingestar, enormt effektiva och vinstgivande för de som säljer dem.

    Har man kört H-Å-R-T så räcker fanimej inte 1 minut tomgång utan en stunds "normal körning" är lösningen. Vid mer civiliserat beteende, inkluderat grov vårdlöshet i trafik så kan man med lite planering få in fullt tillräcklig kylning av turbon så att det räcker med kanske 10 s tomgång.
    Inte fan kör man stenhårt, sedan stannar direkt och stänger av. Jag brukar iaf köra minst fem minuter lugnt i byn innan man är hemma, man laddar ju inte genom samhället på väg hem. Och kör man jävelhårt så stannar man ju inte direkt sedan låter gå en minut på tomgång innan man slår av.

    Men som jag skrev, jag påstår inte att den gör underverk men jag sitter alltid och låter den gå på tomgång. Och som sagt, efter en hård runda, kör ~5 minuter lugnt hem sedan tomgång allt mellan 5-10 minuter.

    Därför tänker JAG skaffa en sådan, för att kunna låta den gå lite på tomgång när man låst och larmat och kan gå iväg.

    /Markus
    9000 Aero -96. Supra MKIV -95. Golf MK6 R -10. M3 E46 -03.
    Radical PR06. 1340cc 220hk Hayabusa, 590kg, 49.1 @ Kinnekulle -10.
    Radical SR8 LM, 2.8l V8 DubbelHayabusa 470hk, 750kg...
    Nordenström Racing

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    GBG
    Inlägg
    1 028

    Re: Turbo timer, något att ha?

    Citat Ursprungligen postat av Nordenstrom
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Turbotimer är superba tingestar, enormt effektiva och vinstgivande för de som säljer dem.

    Har man kört H-Å-R-T så räcker fanimej inte 1 minut tomgång utan en stunds "normal körning" är lösningen. Vid mer civiliserat beteende, inkluderat grov vårdlöshet i trafik så kan man med lite planering få in fullt tillräcklig kylning av turbon så att det räcker med kanske 10 s tomgång.
    Inte fan kör man stenhårt, sedan stannar direkt och stänger av. Jag brukar iaf köra minst fem minuter lugnt i byn innan man är hemma, man laddar ju inte genom samhället på väg hem. Och kör man jävelhårt så stannar man ju inte direkt sedan låter gå en minut på tomgång innan man slår av.

    Men som jag skrev, jag påstår inte att den gör underverk men jag sitter alltid och låter den gå på tomgång. Och som sagt, efter en hård runda, kör ~5 minuter lugnt hem sedan tomgång allt mellan 5-10 minuter.

    Därför tänker JAG skaffa en sådan, för att kunna låta den gå lite på tomgång när man låst och larmat och kan gå iväg.

    /Markus
    Tomgång 5-10min varje gång man kört hårt
    Då är hade det varit billigare att låta turbon få dom påstådda 20% kortare livslängd.

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 800

    Re: Turbo timer, något att ha?

    Personligen tycker jag inte det känns bra att lämna bilen utan att ha en växel i som backup. Sen som sagt, hur svårt är det att köra lugnt sista biten. Kylvätskan cirkulerar ju bättre när man har lite varv på motorn dessutom.
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  15. #15
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857

    Re: Turbo timer, något att ha?

    Hej !

    Oj oj oj, här råder nog någon form av missförstånd?
    Om trådskaparen är såpass medveten och planerande i sin körning så är 5 minuters tomgång rent löjlig overkill! För att inte nämna 10 minuter!

    För vissa turboaggregat är lång tomgång t.o.m skadligt iom det ökade oljeöverdraget vid turbinaxeln, det är heller inte bra för motorn. Kort sagt, inte bra, annat än för den lokale bensinhandlaren.

    DU BEHÖVER INTE EN TURBOTIMER! I och med att du redan är såpass medveten så är behovet av turbotimer 0.0%

    Jag har nog kört hårdare (kan nog vara en definitions sak...) än de flesta här på forumet, VEM har kört en 9000 Aero med fullt (pedalen helt mosad mot golvet, inte släppt en enda mm) gaspådrag (5500 rpm) i 25 minuter? Nästan fullgas i två timmar, var tvungen att släppa vid enstaka tillfällen. Jag vet hur jävla varmt det blir överallt, lösningen är att man måste köra med "låg" last ett tag för att få värmeutjämning i motorn / nedkylning samma gäller oxo för turbon förstås plus allt annat som är "flera miljoner grader varmt". Vad nu detta har med turbotimers att göra... JO, som Turbovin nämnde, lite snurr på maskinen är fördelaktigt för "fasen efter hårdkörning", tomgång är ganska kass.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  16. #16
    Helt original Nordenstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Gnosjö, Småland
    Inlägg
    548
    Medlem#
    7358

    Re: Turbo timer, något att ha?

    Okej, jag förstår vad du/ni menar. Men jag frågade mest om den fungerar bra, och hur smidigt det är att sätta i. Dess funktion är redan det jag är ute efter, så tror inte jag kommer att ändra mig, men tack för era åsikter! Nu har jag det i bakhuvudet med.

    Men jag kommer nog att fortsätta låta gå lite på tomgång, känns bra för mig iaf. Och hittills har ju inte någon bil gått sönder för mig, inte på grund av det iaf.

    Och förresten, hittade ett ställe med Apexi turbo timer, för ca 1600kr.

    /Markus
    9000 Aero -96. Supra MKIV -95. Golf MK6 R -10. M3 E46 -03.
    Radical PR06. 1340cc 220hk Hayabusa, 590kg, 49.1 @ Kinnekulle -10.
    Radical SR8 LM, 2.8l V8 DubbelHayabusa 470hk, 750kg...
    Nordenström Racing

  17. #17
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555

    Re: Turbo timer, något att ha?

    Citat Ursprungligen postat av Nordenstrom
    Okej, jag förstår vad du/ni menar. Men jag frågade mest om den fungerar bra, och hur smidigt det är att sätta i. Dess funktion är redan det jag är ute efter, så tror inte jag kommer att ändra mig, men tack för era åsikter! Nu har jag det i bakhuvudet med.

    Men jag kommer nog att fortsätta låta gå lite på tomgång, känns bra för mig iaf. Och hittills har ju inte någon bil gått sönder för mig, inte på grund av det iaf.

    Och förresten, hittade ett ställe med Apexi turbo timer, för ca 1600kr.

    /Markus
    Som sagt, bortkastade pengar...
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

Liknande ämnen

  1. How to install Turbo Timer NG900 -94? help help help
    Av joshromero i forum International SAAB related talk
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-06-24, 19:17
  2. Turbo Timer till 9-5?
    Av TT-95 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2010-02-16, 10:46
  3. Turbo timer och tändningslås!
    Av fronta i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-07-11, 14:10
  4. Turbo timer
    Av AERO raGGe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-06-11, 13:03
  5. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-08-17, 23:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •