Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 60 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
  Utskriftsvänlig version

Bankalender för 2009?
Författare Meddelande
InläggPostat: ons, 2008-dec-17, 19:44 
Användarvisningsbild

Medlemsnummer: 7548
Hejsan!
Ville bara höra vilka banor det lutar åt att köras på iår. Blir det någonsin Falkenberg eller Anderstorp för STCS del? Tackar för svar,
mvh
Alex

Medlem#6243
Mopack Production Crew

Re: Bankalender för 2009?
InläggPostat: tor, 2008-dec-18, 09:03 

Användarvisningsbild

Medlemsnummer: 5788
Kanske blir Mo i Rana, så man får ta det som en minisemster..
//Dunken

InläggPostat: tor, 2008-dec-18, 14:57 
Användarvisningsbild

Medlemsnummer: 0
Mopack skrev:
Hejsan!
Ville bara höra vilka banor det lutar åt att köras på iår. Blir det någonsin Falkenberg eller Anderstorp för STCS del? Tackar för svar,
mvh
Alex
Man kan ju alltid hoppas på både Falkenberg å Anderstorp, även om det högst troligt aldrig blir Falkenberg för STCS del.

InläggPostat: tor, 2008-dec-18, 23:49 
Användarvisningsbild

Medlemsnummer: 5389
Dunken skrev:
Kanske blir Mo i Rana, så man får ta det som en minisemster..
//Dunken

Vart har du fått den informationen ifrån, bara nyfiken. Så vitt jag kommer ihåg från senaste årsmötet så pratades det väl mest om de "gamla vanliga" banorna främst pga. att det är väldigt svårt att komma in på nya banor och få tider.

InläggPostat: fre, 2008-dec-19, 18:07 

Medlemsnummer: 6589
Menar ni på allvar att det är enklast att få tid på stora banor som mantorp och knutstorp men inte på andra banor??

Jag vill testa nya banor, även om jag gillar att köra de vanliga också :applause:

//Spets

InläggPostat: fre, 2008-dec-19, 18:42 
Användarvisningsbild

http://www.motorpark.se/ :cool:

InläggPostat: fre, 2008-dec-19, 18:48 

Användarvisningsbild

Medlemsnummer: 6110
LM skrev:

MittSverigebanan är trevlig. Synd att den ligger så långt borta likadant med Mo i Rana som också är en väldigt trevlig bana.

SAAB 9000 CS B234L+ '92 Till salu!
SAAB 9000 CSE Classic B234R+ '98

InläggPostat: fre, 2008-dec-19, 19:06 

Användarvisningsbild

Bara Kinnekulle är med i kalendern är jag nöjd :p Klart bästa banan tycker ja :headbang3:

InläggPostat: fre, 2008-dec-19, 19:39 
Användarvisningsbild

Medlemsnummer: 4706
Nicke_thn skrev:
Bara Kinnekulle är med i kalendern är jag nöjd :p Klart bästa banan tycker ja :headbang3:

Håller med, får gärna vara två träffar där :p

InläggPostat: fre, 2008-dec-19, 21:13 
Användarvisningsbild

Medlemsnummer: 6791
sportsedan skrev:
Nicke_thn skrev:

:withstupid:

InläggPostat: fre, 2008-dec-19, 21:15 

Wallgren skrev:
sportsedan skrev:

InläggPostat: fre, 2008-dec-19, 22:43 

Medlemsnummer: 146
sportsedan skrev:
Nicke_thn skrev:

InläggPostat: fre, 2008-dec-19, 22:47 
Användarvisningsbild

Spets skrev:
Menar ni på allvar att det är enklast att få tid på stora banor som mantorp och knutstorp men inte på andra banor??

Mjaa, inte riktigt så...Vad Claes berättade på årsmötet så går ofta banägarna/arrangörerna ut och låter STCC boka in sina race först. Efter det så tillfrågas t.ex STCS om vi är intresserade av att köra på banan kommade år vilket vi givetvis är. Anledningen till att vi blir tillfrågade är för att vi redan har kört där. När arrangören fått in alla föranmälningar så läggs schemat för den specifika banan och berörda parter får reda på respektive datum de eventuellt fått. När detta är avklarat så finns det i regel inte jättemycket lediga tider kvar vilket generellt gör det ganska svårt att ta sig in på nya banor. Lägg därtill sedan att vi gärna vill ha våra träffar på helger, då helst Lördagar, gärna inte mitt i semestern osv osv...

Ungefär såhär ser jargongen ut om jag tolkade våran kära ordförande rätt. Jag är ju givetvis för att få prova nya banor t.ex Gotland Ring men då ska man ha i åtanke att det är en dyr bana vilket man med lätthet kan få t.ex två körningar på Kinnekulle vilket när allt kommer till kritan smäller högst för min del iaf. Tror nog många håller med mig där! Jag har sagt det många gånger förr och säger det igen, jag hoppas hårt på Gelleråsen som vi har kört på ngn gång tidigare, riktigt underhållande bana! =)

InläggPostat: fre, 2008-dec-19, 23:25 

Medlemsnummer: 146
Magnus Aero skrev:
Jag är ju givetvis för att få prova nya banor t.ex Gotland Ring men då ska man ha i åtanke att det är en dyr bana vilket man med lätthet kan få t.ex två körningar på Kinnekulle vilket när allt kommer till kritan smäller högst för min del iaf. Tror nog många håller med mig där!

Håller med dig helt, även om Gotland Ring är Sveriges roligaste bana!

InläggPostat: fre, 2008-dec-19, 23:36 
Användarvisningsbild

miXan skrev:
LM skrev:

MittSverigebanan är trevlig. Synd att den ligger så långt borta likadant med Mo i Rana som också är en väldigt trevlig bana.
Jämförelsen av avstånd haltar något i mina ögon då du hemifrån dig har ca 45 mil till Mittsverigebanan och 105 mil till Mo i Rana.

Själv har jag 62 mil till Mo i Rana men nästan 100 till Kinnekulle.

Att vi i ett avlångt land får acceptera att några betalande klubbmedlemmar har längre till vissa banor än andra är en sak men i rätttvisans namn vore det på tiden att även några medlemmar boende norr om Uppsala får chansen att åtminstone undantagsvis besöka en banträff med kortare resväg än 30 mil enkel resa.

Vad gäller kostnaden för banhyra torde Mittsverigebanan höra till de allra billigaste och även tillgängliga tider är nog till dess fördel. :cool:

InläggPostat: fre, 2008-dec-19, 23:46 

Användarvisningsbild

Medlemsnummer: 6110
inte mer än 45mil till Mittsverigebanan :p
Trodde det var mycket längre, minns nog helt fel med andra ord.

SAAB 9000 CS B234L+ '92 Till salu!
SAAB 9000 CSE Classic B234R+ '98

InläggPostat: lör, 2008-dec-20, 00:11 
Användarvisningsbild

Vad gäller hyreskostnaden vore det intressant med en korrekt jämförelse mellan banorna för 2009.
Jag hittade en sammanställning på att annat forum med priser från 2004:

Citera:
I övrigt ser prislistan ut så här (på alla priser tillkommer 6% moms):

Kinnekulle: 16.000:-
Gelleråsen: vet inte exakt men en god bit över 25.000:-
Sviestad: 25.000:-
Gotland Ring: 16.000:-/19.000:-/35.000:- för slinga 1, 2 resp 1&2
Ring Knutstorp: 35.000:-
Falkenberg: ungefär 50.000:-
Mantorps korta/långa slinga: 35.000:-/50.000:-
Anderstorp: uppskattningsvis ungefär som Mantorps långa slinga

Edit: För jämförelsens skull även prisuppgift på Mittsverigebanan 2007: http://www.motorpark.se/info.asp

InläggPostat: lör, 2008-dec-20, 10:35 

Jag tar gärna fler körningar istället för nån enstaka dyr. Håller med om att Kinnekulle är riktigt rolig. Önska kan man ju alltid och jag önskar att prova fler banor, Sturup kanske???? Nu bor ju jag i Skåne så den är nära men har kört till alla träffar sedan jag blev medlem oavsett avstånd :headbang2:

//Spets

InläggPostat: lör, 2008-dec-20, 11:06 
Användarvisningsbild

Spets skrev:
Nu bor ju jag i Skåne så den är nära men har kört till alla träffar sedan jag blev medlem oavsett avstånd :headbang2:

Beroende på när du blev klubbmedlem så har du förmodligen inte haft längre än 30 mil till någon banträff då?
Mantorp är väl längst hemifrån dig av de banor som varit aktuella sedan 2005?
Mantorp är även den bana som ligger närmast för oss boende norr om Dalälven men dit har jag 60 mil, från Östersund och Ö-vik är det 75, från Umeå 85 osv.

Jag är medveten om att det finns ett större medlemsantal av STCS-are i närheten av banorna söderut men om klubben skall vara atttraktiv för boende i större delen av Sverige och leva upp till namnet Saab Turbo Club of Sweden måsta man försöka erbjuda något även för de norra 2/3 av landet, i annat fall kan man lika gärna ändra varumärket till STCSS dvs Saab Turbo Club of Southern Sweden. ;)

Kan man genom bla info här på forumet locka 20-30 Saab:ar en onsdagkväll mitt i sommaren till Mittsverigebanan med relativt kort varsel samtidigt som Sverige spelar EM-fotboll borde man med god planering kunna mångdubbla det antalet en helg.

InläggPostat: lör, 2008-dec-20, 11:28 

Kinnekulle är längst hittills på 33 mil. Medveten om problemen med att sverige är så förbannat långt. Tycker att man skall koncentrera sina träffar där det blir flest deltagare men med tanke på priset för att hyra mittsverigebanan så borde klubben kunna sponsra en träff där även om det inte kommer 100 bilar.

Då härnösand ligger styvt 100 mil från min hembygd så blir ett deltagande där antagligen inte aktuellt för mig.

//Spets

InläggPostat: lör, 2008-dec-20, 13:17 
Användarvisningsbild

Då får vi hoppas att STCSS aldrig hyr Nurburgring för då kommer det väl inte en kotte för att det är så långt :rolleyes:, är man entusiast så åker man 100mil :grin:

InläggPostat: lör, 2008-dec-20, 13:19 
Användarvisningsbild

LM--> Jag är medveten om "problemet" och jag hörde din motion på årsmötet. En av de stora frågorna i ärendet var väl just deltagarantalet på en ny ev. träff. Vissa hävdar att det är inga problem att dra ihop folk medans andra säger tvärt emot. Jag personligen är väl lite kluven i frågan, självklart tycker jag ju att ni som bor norröver ska kunna åka på banträff men samtidigt så är det ju ett ganska stort projekt för styrelsen att ta sig dit, anordna osv osv främst med tanke på avståndet, det tar mkt tid i anspråk. Ett alternativ som jag tyckte lät riktigt bra för eran del var ifall STCS på ngt sätt kunde få "hyra" in sig tillsammans med ngn annan klubb som var lite mera aktiv norröver, det pratades en del om BMW CS tror jag. Personligen så hade jag tyckt att det skulle vara ett trevligt alternativ, huvudsaken att det blir seriös banåka säger jag! Sen om det är STCS, BMW CS eller whatever som anordnar är av mindre betydelse i mina ögon men så är jag ju lite av en banräv oxå så :lol:

Det var lite om snacket på årsmötet iaf, vi får se vad som händer! =)

InläggPostat: lör, 2008-dec-20, 13:30 
Användarvisningsbild

hampe4pet skrev:
Då får vi hoppas att STCSS aldrig hyr Nurburgring för då kommer det väl inte en kotte för att det är så långt :rolleyes:, är man entusiast så åker man 100mil :grin:

1. Ser att du redan anammat det nya klubbnamnet. ;)

2. Tack och lov är det ju lika långt från Sydsverige till Mittsverigebanan som härifrån till Skåne så då kan vi verkligen räkna med många besökare söderifrån på banträffen här uppe. :cool:

3. Kostnaden för att hyra Nürburgring en helgdag torde vara närmare 100 gånger så stor som någon av de svenska banorna men det kanske det är värt?

InläggPostat: lör, 2008-dec-20, 13:50 
Användarvisningsbild

Magnus Aero skrev:
LM--> Jag är medveten om "problemet" och jag hörde din motion på årsmötet. En av de stora frågorna i ärendet var väl just deltagarantalet på en ny ev. träff. Vissa hävdar att det är inga problem att dra ihop folk medans andra säger tvärt emot. Jag personligen är väl lite kluven i frågan, självklart tycker jag ju att ni som bor norröver ska kunna åka på banträff men samtidigt så är det ju ett ganska stort projekt för styrelsen att ta sig dit, anordna osv osv främst med tanke på avståndet, det tar mkt tid i anspråk. Ett alternativ som jag tyckte lät riktigt bra för eran del var ifall STCS på ngt sätt kunde få "hyra" in sig tillsammans med ngn annan klubb som var lite mera aktiv norröver, det pratades en del om BMW CS tror jag. Personligen så hade jag tyckt att det skulle vara ett trevligt alternativ, huvudsaken att det blir seriös banåka säger jag! Sen om det är STCS, BMW CS eller whatever som anordnar är av mindre betydelse i mina ögon men så är jag ju lite av en banräv oxå så :lol:

Det var lite om snacket på årsmötet iaf, vi får se vad som händer! =)

Den senaste banträffen på Mittsverigebanan arrangerades tillsammans med TPC år 2005 om jag minns rätt. (Urban 1041 kan nog tala om när det var för jag minns att han körde där då.)
Enligt vad jag minns föregicks den av en marknadsföring som var i stort sett obefintlig, i alla fall om man bortser från en notering i Turbotryckets kalender.
Bara dagarna innan efterlyste dåvarande klubbordförande här på forumet hjälp med arrangemanget och det var först då jag själv ens blev uppmärksammad på träffens existens. Knappast ett effektivt sätt att använda banträffarna för att locka nya klubbmedlemmar.
Tyvärr var jag upptagen med annat den helgen men åkte dit en snabbis mellan två fotbollsmatcher för att kolla läget samt läsa vilket schema för bla familjekörning som gällde under dagen. Där stod att läsa att det skull vidta ett andra pass familjekörning mellan kl 16 och 17 så jag hastade dit ännu en gång efter fotbollsmatcherna för att kunna delta i åtminstone detta.
Döm om min förvåning när samtliga arrangörer och deltagare redan åkt därifrån och lämnat banan helt åt sitt öde dvs mig själv.

I efterhand fick jag höra att Race Crew var missöjd med både deltagarantal och antalet hjälpande funktionärer men lite självransakan är nog på sin plats också då det i alla fall i mina ögon då begäran omhjälp kom alldeles för sent för att vi som i annat fall kunnat ställa upp skulle kunna omboka våra redan uppgjorde planer.

Tyvärr har dessa "arrangörsmissar" lett till att men slopat banträffen på Mittsverigebanan de senaste åren och att flera som tidigare deltagit där också valt att lämna STCS då man inte känner att önskemål från norr tas på allvar.

Jättetråkigt är också att det vakuum som nu råder gör det svårt att motivera någon av oss i närområdet att vilja engagera oss då det känns som ett ointresse från styrelsehåll redan på förhand, baserat på ett lågt deltagarantal och svårt att ragga funktionärer för flera år sedan.

Jag skall erkänna att jag inte har någon aning om hur mycket jobb det är att arrangera en banträff men om någon från styrelsen/race crew visade intresse skulle det säkert gå att få tag på folk härifrån som är beredda att både hjälpa till och att lära sig detta.

Någon måste ju också ha mandat från styrelsen att kontakta en ev samarrangerande klubb för att undersöka intresset, eller hur?
Som jag förstått det ligger bollen nu hos styrelsen till de väljer att eventuellt passa den vidare.

InläggPostat: lör, 2008-dec-20, 14:22 

Blir det Nurburgring så kör jag 100 mil, för den delen har jag inte avfärdat 100 mil norrut heller, skrev "antagligen". :besserwisser:

Fler träffar och fler banor 2009.

//Spets

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 60 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]