Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 131 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

FAQ: Check engine, felkoder & blinkningar
Författare Meddelande
InläggPostat: mån, 2005-mar-14, 13:29 
Användarvisningsbild

Medlemsnummer: 1079
Så här gör du för att själv kolla felkoder i samband med Check engine:

Trionic 5
1:Sätt i tändningen i läge OFF

2:Sätt i tändningen i läge ON

3:CHECK ENGINE-lampan ska :
*Lysa med fast sken under ca 3 sek.
*Vara släckt under 3 sek.
*Slockna under ca 2 sek. (Förvarning om att blinkkod kommer)

4:CHECH ENGINE-lampan blinkar ett antal 0,4 sek. korta blinkningar.(Kommer det fler felkoder,släckslampan under 2sek.)

5:Efter sidta blinkkoden släcks CHECH ENGINE-lampan under 3 sek. och tänds igen under 3 sek. Därefter upprepas blinkkoderna så länge tändningen är i läge ON.

ANTAL
BLINK FUNKTION
2 Tryckgivare, inloppsluft
3 Tempgivare, insugningsrör
4 Tempgivare, kylarvätska
(Givaren till styrdonet)
5 Spjällägesgivare
6 Syresensor
7 Adaption
8 Urluftningsventil
9 Styrdon internt fel

Du kan åtgärda problemet och sedan släcka felkoden/erna (check engine-lampan)genom att lossa batterikabeln. Däremot så krävs Saabs diagnostikverktyg Tech 2 för att "nolla" felkoderna helt,dessa ligger alltså kvar i minne.

-------------------------------------------------------------------------------------
LH 2.4
Koder kan inte visas med Check Engine förutom för årsmodell 88 och uppåt, modell 900s och
9000s utan turbo, och 89 och uppåt med turbo och LH 2.4. Avgaskontrollmärket under
huven avslöjar vilka bilar det är. Tidigare LH 2.2 bilar visar inte felkoder.

För att se felkoder ur LH 2.4 krävs det att man till och från jordar en test-anslutning. Rätt
sekvens av jordning startar ECU:n att visa felkoder via Check Engine-lampan. Koderna visas som en serie av blinkningar som bildar en femsiffrig kod. Före och efter varje kod lyser lampan längre. Efter sista felkoden har visats, kommer det tre långa blinkningar som indikerar att det inte finns fler lagrade felkoder.

Man måste ha en switch med sladdar som räcker från test-uttaget till förarsätet så man kan
läsa koderna samtidigt som man togglar switchen. Ena änden av kabeln måste ha en terminal
som passar i diagnos-uttaget. De varierar från vanlig hane till en liten hona. Se nedan för
terminaltyp och placering. Den andra änden på sladden måste vara bra jordad nära förarsätet. Dörrlåsets pinne på B-stolpen fungerar bra som jord.

9000:ens diagnosuttag sitter under huven i övre högra hörnet. Har oftast ett lock över sig, och
består av ett runt 6-pinnars uttag, ett enkel-pinnat uttag, ett 4-pinnars uttag och ett
3-pinnars uttag. Du vill komma åt 3-pinnars uttaget och det udda orienterade uttaget i det. Detta är själva diagnospinnen. Ett flatstift (hane) fungerar bra för att komma åt detta.

Procedur för att avläsa felkoder:
Koppla din switch-kabel till jord och testuttaget. Försäkra dig om att switchen är av (OFF), så
du inte jordar. Sätt på tändningen. När Check Engine tänds, sätt switchen så den leder (ON).
Då ska Check Engine släckas. Vänta tills det lyser igen och sätt då omedelbart switchen till
brytande (OFF). Första koden kommer nu, skriv upp blinkningarna. Första långa blinket indikerar detta, sen kommer en kort blink, följt av en serie av blinkningar som representerar siffrorna. Den första siffran är den korta blinkningen som indikerar 1. Första koden du får bör vara 1-2-2-3-1, som indikerar att varvsignal saknas. Detta är normalt eftersom motorn inte är i gång.

Efter den första koden är visad och det långa blinket visar att det är slut, sätt switchen
på lägen ON, när check engine blinkar en gång, sätt switchen på OFF och vänta på nästa kod.
Upprepa till du får tre långa blinkningar. Detta visar att alla felkoder har visats.

För att visa koderna igen, ha swithcen på ON, vänta tills Check Engine blinkar två gånger, sätt
switchen på OFF, och koderna visas igen.

Efter du har läst koderna och fått tre långa blink, kan du använda switchen för att radera
dom. Med switchen på läge ON, vänta tills Check Engine blinkar tre korta gånger, och sätt
sedan switchen på OFF. Koderna skall nu vara raderade. Gör om proceduren för att verifiera.
Ingen varvtals-signal koden kommer att finnas varje gång. Om du nån gång måste avbryta, bara stäng av tändningen. Se bara till att switchen är på läge OFF, eller urkopplad när du sätter på tändningen igen.

och här finns en länk med felkodernas förklaring.

(Texter ovan av okänt ursprung,hör av er om ni känner igen texten som eran.)

MVH Lerne #1079
og900 Aero
9-5 Vector SC

Senast redigerad av Lerne ons, 2006-apr-26, 20:22, redigerad totalt 2 gånger.

InläggPostat: sön, 2005-apr-03, 16:00 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Medlemsnummer: 5737
Kan ju lägga till felkodsblinken för bilar med DI/APC också.

DI/APC Check Engine Flash Code for cars up to 1993

2 flashes - ROM check (check sum check)
3 flashes - Watchdog (control module fault). This fault can also be caused by a defective spark plug or defective ignition discharge module.
4 flashes - Knock sensor (no signal or signal incorrect)
5 flashes - Engine load signal from LH or pressure from the manifold absolute pressure (MAP) sensor incorrect.

Förfarandet för att få fram dessa är samma som för T5's blinkkoder.

Triumph Speed Triple -04

InläggPostat: sön, 2005-apr-03, 16:45 

Medlemsnummer: 6426
Watchdog=övervakare att programmet i kretsen rullar på som vanligt. Är vanligen en räknare som räknar upp varje gång programet börjar om och räknar på värden från givare. Om räknaren stannar (Programmet hänger sig) indikeras fel.

J.K Nilsson

InläggPostat: tis, 2005-jun-14, 20:36 
Användarvisningsbild

Medlemsnummer: 2005
Kan man felsöka själv med hjälp av den lampan även på Saabar med T7?

/Henrik

Felsökning T7
InläggPostat: mån, 2005-jul-18, 20:42 

Jag tror att detta gäller alla T7. Det gäller på min 9-3 02.

Det sitter ett uttag under ratten som benäms OBD (On-Board Diagnostic) där man kan läsa felkoder samt få ut intressanta data om motorn. Jag har ett sådant här http://www.auterraweb.com som fungera kanon. Det funkar perfekt med min Palm T3 och som är smidigare att ha i bilen än en laptop.

Sök på forumet så finns det massor om OBD.

InläggPostat: tor, 2006-apr-20, 16:48 
Användarvisningsbild

Medlemsnummer: 5849
Lerne skrev:

Hhhmmm.... en gång i tiden kanske, länken funkar inte va?

Nån som har förklaringarna av felkoder som visas i LH 2.4?

MVH

InläggPostat: tor, 2006-apr-20, 17:04 
Användarvisningsbild

flaset skrev:
Lerne skrev:

MVH

Här då? Är det till någon ledning?

InläggPostat: ons, 2006-apr-26, 20:23 
Användarvisningsbild

Medlemsnummer: 1079
LM skrev:
flaset skrev:
Lerne skrev:

MVH

Här då? Är det till någon ledning?

Länk ändrad i första inlägget, tack LM ;)

MVH Lerne #1079
og900 Aero
9-5 Vector SC

Problem med check engine
InläggPostat: lör, 2006-okt-07, 21:12 

Användarvisningsbild

Har nyligen köpt en 9-3 2.0t (185) 00: och den har gått felfritt i ca: 100 mil men nu tändes check engine lampan med fast sken. Provade att försöka läsa ut felkod enl, 1:a inlägget men lampan lyser konstant med fast sken. Kan inte märka ngt, problem med motorn, den går som den ska...
Provade att återställa genom att bryta batterispänningen. Funkade bra men eft, ca, fem mil tändes lampan igen och jag kan fortfarande inte utläsa ngn, kod...
Är ny på detta och bilen är ny för mej, gillar den skarpt så jag vore oerhört tacksam om ngn, kan hjälpa mej med detta, varför får jag inte fram ngn, felkod, vad kan jag göra, mm, mm,... Plånboken är ju en aning tunn nu eft, bilköpet så helst vill man inte lägga ut ngn. förmögenhet...

Tackar på förhand // 7anne...

InläggPostat: tis, 2006-okt-24, 09:35 

Jag har haft samma problem. CE-lampan lös fast och ville inte blinka ut felkod. Vad kan det bero på?
Det var i en ng900 2,0t. Visade sig att det var tempgivaren som glappade.

InläggPostat: lör, 2006-nov-18, 14:31 

Har en ng900se men lampan vägrar att slockan när man sätter nycklen i läge on.

Det är inte jag som stavar fel. Det är ni som läser fel.

InläggPostat: lör, 2006-nov-18, 14:36 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Johmar skrev:
Har en ng900se men lampan vägrar att slockan när man sätter nycklen i läge on.

Ingen turbo-motor eller? Om du inte har turbo så har du någon form av Bosch Motronic som styrsystem. Därför funkar det inte att läsa ut felkoder på samma sätt som för Trionic 5.

Triumph Speed Triple -04

InläggPostat: lör, 2006-nov-18, 17:51 

jo då det är en turbo.

ng900se Turbo 95a för att vara exackt.

Det är inte jag som stavar fel. Det är ni som läser fel.

InläggPostat: tor, 2006-nov-23, 15:49 

Har samma problem med icke blinkande lampa som en tidigare skribent. På min Saab 900 2.0T -95 levererades ing felkoder i form av blinkande CE-lampa. Bröt strömmen, släckte därmed CE och får väl se vad som händer. Frågan är väl hur man ska tolka detta.
Någon?

InläggPostat: tis, 2006-dec-12, 18:51 

Användarvisningsbild

syresensor = Lambdasond??

InläggPostat: tis, 2006-dec-12, 22:37 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Källén skrev:
syresensor = Lambdasond??

Japp

Triumph Speed Triple -04

InläggPostat: ons, 2006-dec-13, 16:41 

Användarvisningsbild

har även jag problem med att min check engine lampa ej släcks när man vrider till ON. Hade ju så gärna viljat veta vad som han tycker är fel...

900ng -95 turbo

Re: FAQ:Check engine, felkoder & blinkningar
InläggPostat: tis, 2006-dec-19, 08:59 

Användarvisningsbild

Medlemsnummer: 0
Lerne skrev:
Så här gör du för att själv kolla felkoder i samband med Check engine:

Trionic 5
1:Sätt i tändningen i läge OFF

2:Sätt i tändningen i läge ON

3:CHECK ENGINE-lampan ska :
*Vara släckt under 3 sek.
*Slockna under ca 2 sek. (Förvarning om att blinkkod kommer)

4:CHECH ENGINE-lampan blinkar ett antal 0,4 sek. korta blinkningar.(Kommer det fler felkoder,släckslampan under 2sek.)

5:Efter sidta blinkkoden släcks CHECH ENGINE-lampan under 3 sek. och tänds igen under 3 sek. Därefter upprepas blinkkoderna så länge tändningen är i läge ON.

ANTAL
BLINK FUNKTION
2 Tryckgivare, inloppsluft
3 Tempgivare, insugningsrör
4 Tempgivare, kylarvätska
(Givaren till styrdonet)
5 Spjällägesgivare
6 Syresensor
7 Adaption
8 Urluftningsventil
9 Styrdon internt fel

Du kan åtgärda problemet och sedan släcka felkoden/erna (check engine-lampan)genom att lossa batterikabeln. Däremot så krävs Saabs diagnostikverktyg Tech 2 för att "nolla" felkoderna helt,dessa ligger alltså kvar i minne.

-------------------------------------------------------------------------------------
LH 2.4
Koder kan inte visas med Check Engine förutom för årsmodell 88 och uppåt, modell 900s och
9000s utan turbo, och 89 och uppåt med turbo och LH 2.4. Avgaskontrollmärket under
huven avslöjar vilka bilar det är. Tidigare LH 2.2 bilar visar inte felkoder.

För att se felkoder ur LH 2.4 krävs det att man till och från jordar en test-anslutning. Rätt
sekvens av jordning startar ECU:n att visa felkoder via Check Engine-lampan. Koderna visas som en serie av blinkningar som bildar en femsiffrig kod. Före och efter varje kod lyser lampan längre. Efter sista felkoden har visats, kommer det tre långa blinkningar som indikerar att det inte finns fler lagrade felkoder.

Man måste ha en switch med sladdar som räcker från test-uttaget till förarsätet så man kan
läsa koderna samtidigt som man togglar switchen. Ena änden av kabeln måste ha en terminal
som passar i diagnos-uttaget. De varierar från vanlig hane till en liten hona. Se nedan för
terminaltyp och placering. Den andra änden på sladden måste vara bra jordad nära förarsätet. Dörrlåsets pinne på B-stolpen fungerar bra som jord.

9000:ens diagnosuttag sitter under huven i övre högra hörnet. Har oftast ett lock över sig, och
består av ett runt 6-pinnars uttag, ett enkel-pinnat uttag, ett 4-pinnars uttag och ett
3-pinnars uttag. Du vill komma åt 3-pinnars uttaget och det udda orienterade uttaget i det. Detta är själva diagnospinnen. Ett flatstift (hane) fungerar bra för att komma åt detta.

Procedur för att avläsa felkoder:
Koppla din switch-kabel till jord och testuttaget. Försäkra dig om att switchen är av (OFF), så
du inte jordar. Sätt på tändningen. När Check Engine tänds, sätt switchen så den leder (ON).
Då ska Check Engine släckas. Vänta tills det lyser igen och sätt då omedelbart switchen till
brytande (OFF). Första koden kommer nu, skriv upp blinkningarna. Första långa blinket indikerar detta, sen kommer en kort blink, följt av en serie av blinkningar som representerar siffrorna. Den första siffran är den korta blinkningen som indikerar 1. Första koden du får bör vara 1-2-2-3-1, som indikerar att varvsignal saknas. Detta är normalt eftersom motorn inte är i gång.

Efter den första koden är visad och det långa blinket visar att det är slut, sätt switchen
på lägen ON, när check engine blinkar en gång, sätt switchen på OFF och vänta på nästa kod.
Upprepa till du får tre långa blinkningar. Detta visar att alla felkoder har visats.

För att visa koderna igen, ha swithcen på ON, vänta tills Check Engine blinkar två gånger, sätt
switchen på OFF, och koderna visas igen.

Efter du har läst koderna och fått tre långa blink, kan du använda switchen för att radera
dom. Med switchen på läge ON, vänta tills Check Engine blinkar tre korta gånger, och sätt
sedan switchen på OFF. Koderna skall nu vara raderade. Gör om proceduren för att verifiera.
Ingen varvtals-signal koden kommer att finnas varje gång. Om du nån gång måste avbryta, bara stäng av tändningen. Se bara till att switchen är på läge OFF, eller urkopplad när du sätter på tändningen igen.

(Texter ovan av okänt ursprung,hör av er om ni känner igen texten som eran.)
Vad menas med nummer 7?

InläggPostat: tor, 2006-dec-21, 23:41 

har en 900 2,5 V6 94 (ingen turbo) jag har tydligen nåt styrsystem som heter motronic el motsv. min check engine lampa lyser när jag kört en stund och slocknar om jag släpper gasen och kommer sedan tillbaka efter en stund. någon som har nåt liknande? kan jag kolla felkoder på samma sätt som lh 2.4 eller kan jag inte kolla överhuvud taget... ? detta är min första bil så jag kan inte särskilt mycket så är tacksam för svar...

InläggPostat: lör, 2007-jan-27, 15:20 

Har felkoder på en OG900 2.1 16v -92

hade dessa koder tidigare:
1-2-2-2-5 (02 sensor problem, Fault must be present for 3 minutes to set code)
1-2-2-2-4 (Depends on severity, Air/Fuel mixture too rich)
1-2-2-1-2 (Throttle Position Sensor idle circuit closed while driving)
1-2-1-1-1 (Incorrect Air/Fuel mixture while driving)
1-2-1-1-2 (Incorrect Aif/Fuel mixture at idle)

Mätte lambdasonden och fick 0.00 värde från den. dvs död......
Bytte lambdan och lät bilen gå på tomgång/förhöjd tomgång i ca 20 minuter totalt. ingen CE lampa. Körde hem bilen (ca 2.5 km) ingen CE.

Tog bilen idag och tänkte jag ska köra den en längre sträcka för att se om den förblir släckt eller om den tänds.....

Startade bilen, lät den gå på tomgång i ca 5 minuter medans jag sopade av snön från den..... hann sen åka ca 1 km sen tändes CE lampan......

Eftersom jag misstänkte det så hade jag låtit kabeln seta kvar i diagnosuttaget sen förra gången och nu fick jag dessa koder:

1-2-1-1-1 (Incorrect Air/Fuel mixture while driving)
1-2-1-1-2 (Incorrect Aif/Fuel mixture at idle)
1-2-2-4-1 (Togs inte upp av sidan som det länkas till i första inlägget i denna FAQ, Vill dock minnas att den tidigare "felkodssidan" var mer komplett gällande felkoder)

Vad kan det vara för något som är galet?

InläggPostat: lör, 2007-jan-27, 15:55 

snubblade över en lista med felkoder.....

00000 Inget fel påträffat
12111 Uppvärmd Lambdasond - Blandning på tomgång, Uppvärmd Lambdasond, insug-/bränsleläckage
12112 Uppvärmd Lambdasond - Blandning under körning, Uppvärmd Lambdasond, insug-/bränsleläckage
12113 Tomgångsventil, Tomgångsventil, insugsläcka
12114 Tomgångsventil, Tomgångsventil
12211 Batterispänning -för låg/hög, Batteri, Generator
12212 Spjällägessensor, kortslutning till stomme - under körning, Ledningar, spjällägessensor
12213 Spjällägessensor, kortslutning till stomme - på tomgång, Ledningar, spjällägessensor
12214 Motortemperaturgivare, Ledningar, Motortemperaturgivare
12221 Luftmassamätare, Ledningar, Luftmassamätare
12222 Tomgångsventil, Ledningar, Tomgångsventil
12223 Mager blandning, Uppvärmd Lambdasond, Insugsläcka
12224 Fet Blandning, Uppvärmd Lambdasond, Insprutare
12225 Uppvärmd Lambdasond, Ledningar uppvärmd lambdasond
12231 Tändsignal, Ledningar, Tändsystem
12232 Motorstyrdon - minnesspänning, Ledningar
12233 Motorstyrdon, Minnesfel
12241 Insprutare, Ledningar, Insprutare
12242 Luftmassamätare - fribränning av värmetråd, Ledningar, luftmassamätare
12243 Hastighetssensor, Ledningar, Hastighetssensor
12244 Ingen 'DRIVE' signal (Automatväxellåda), Ledningar, Växellägeskontakt
12251 Spjällägessensor, Ledningar, Spjällägessensor
12252 Kolfiltrets evakueringsventil i sluten tankventilation, Ledningar, evakueringsventil i sluten tankventilation
12254 Motorvarvssignal, Ledningar
13212 Spjällägessensor - låg signal på fullast, Ledningar, Spjällägessensor
13213 Spjällägessensor - hög signal på dellast, Ledningar, Spjällägessensor
13214 Motortemperaturgivare, Ledningar, Motortemperaturgivare
13215 Spjällägessensor, Ledningar, Spjällägessensor
13221 Luftmassamätare - ingen signal, Ledningar, Luftmassamätare
13222 Tomgångsventil, Ledningar, Tomgångsventil
13223 Mager blandning, Uppvärmd Lambdasond, Insugsläcka
13224 Fet Blandning, Uppvärmd Lambdasond, Bränsletryck Hög, Insprutare
13225 Uppvärmd Lambdasond, Ledningar uppvärmd lambdasond
13231 Tändsignal, Ledningar, Tändsystem
13233 Motorstyrdon, Ledningar, Motorstyrdon
13234 Hastighetssensor, Ledningar, Hastighetssensor
13235 Ingen 'DRIVE' signal (Automatväxellåda), Ledningar, Växellägeskontakt
22511 Belastningssignal till tändstyrdon, Ledningar, Spjällägeskontakt/sensor
22512 Knacksensor, Ledningar, Knacksensor
22513 Tändjusteringssignal, Ledningar, Tändstyrdon

Detta gäller LH2.4

InläggPostat: tis, 2007-feb-13, 00:15 

vad menas med kåd 8 ??

InläggPostat: tis, 2007-feb-13, 14:27 

Någon ?

Kod 8
InläggPostat: sön, 2007-mar-25, 15:11 

Medlemsnummer: 1489
De menas urluftningsventilen till bränsleångsåterlediningen...

InläggPostat: fre, 2007-apr-20, 07:59 

vad betyder fekod 73 i ett motronic system? bilen är en ng900 2,3i 94

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 131 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]