Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Köpråd NG9-3 2.0t Biopower -08

  1. #1

    Köpråd NG9-3 2.0t Biopower -08

    Hej. Jag går i köptankar angående en Saab 9-3 2,0T biopower Vector -08 .

    Har lite frågor först.
    *Har dom kamkedja? Isåfall när sker normalt ett byte av den ca(miltal)?
    *Har alla 200hk med etanol även det står "175hk" på blocket?
    *Hur mycket är 14000mil på en sån? Saker som ska bytas/stora servicekostnader?
    *Ungefär hur mycket drar dom? Bensin respektive Etanol?
    *Något extra man bör tänka på vid köp?

    Annonsen:
    Manuell.
    Pris exklusive moms: 95 200kr
    Saab 9-3 2,0T Vector Sedan
    Mätarställning: 13800 mil
    Karosseri: Sedan
    Info:Bensin/etanol, ACC/Klimatanläggning, Airbag förare & passagerare, Antisladdsystem, Antispinn, CD-stereo, Elhissar fram och bak, Elspeglar med infällnings funktion, Elstol förare med minne, Elstol passagerare fram, Farthållare, Fjärrstyrt c-lås, Färddator, Komplett ifylld servicebok, Larm, 17" LM-fälgar, Motorvärmare, Multifunktionsratt, Regnsensor, Sportstolar i halvskinn, Stolvärme fram, Svensksåld, 16" Vinterhjul - dubb, Xenonstrålkastare, Yttertemperaturmätare

    Den ser bra ut på bilderna men jag är lite tveksam angående miltalen.
    Har hittat en annan också som såg trevlig ut men den hade vit klädsel/inredning. Går det att ha om man inte alltid är helt ren? Svårt att få tvätta bort smuts/fläckar?
    Snyggt är det iallafall.

    Mvh

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Göteborg/Gdansk, Polen
    Inlägg
    900
    Medlem#
    8419

    Re: Saab 9-3 2.0t Biopower -08 Köpråd

    Enda jag kan svara på är detta: Motorn har 200 hk om du har 100% etanol i tanken, annars är det 175 hk på 100% bensin i tanken. Av de 10 gånger som man tankar så ska man tanka bensin var 5e till 7e gång för att tanken ska få bra smörjning, den information fick vi av den Saabhandlare vi köpte bilen från.

    När det gäller bränslekonomi så måste jag läsa instruktionsboken för att veta hur mycket den drar
    Bilar:
    1x og900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 46000 mil(sommarbil)
    1x 9-3 Aero 2014 snart 1500 mil(sommarbil)
    2x 9-5: 1x ng9-5 Aero 2011 Mackan steg3(sommarbrukis), 1x og9-5 SC (vinterbil)

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    420
    Medlem#
    8398

    Re: Saab 9-3 2.0t Biopower -08 Köpråd

    Får alltid rådet att inte stirra mig blind på miltalen, men nog hade den gått långt?
    Nästan 14000 mil på 3 år låter väl lite väl saftigt till och med för mig.
    Min har ju "bara" gått 9000 mil på 3 år.
    Angående förbrukningen finns ju Saabs egna beräkningar som kanske skall tas med en nypa salt. Men min drar strax över litern på etanol vid blandad körning.
    Med BF95 drar den runt 0,8.
    Jag har även ljust halvskinn med grått tyg i mitten, och den funkar riktigt bra även om man lite småskitig. Jag personligen kan tycka att det är tacksamt att se smutsen tydligt. För mig är det en signal att hålla inredningen ren och fin.
    Have you ever seen horses pushing?!!

  4. #4

    Re: Saab 9-3 2.0t Biopower -08 Köpråd

    Tack för snabbt och bra svar! Men din klädsel är vit men inte inredningen då? Det jag är orolig för är att ha vitt där man har fötterna tex.
    http://www.blocket.se/uppsala/Saab_9_3_ ... ?ca=11&w=3

    Kolla den så förstår du. Åker nog och kollar på den och ser det ut att kunna fungera tror jag det blir ett köp. Vad tror ni?

    En annan överraskande sak är försäkringen. Endast 15000 för mig, 18 år bor i skogen några få mil från sthlm. Medan jag knappt har hittat en bil med försäkring under 20000.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    420
    Medlem#
    8398

    Re: Saab 9-3 2.0t Biopower -08 Köpråd

    Jag har vitt även vid fötterna, ja. Klart det blir någon fläck ibland här och där, men det går lätt att torka bort.
    Försäkringen för mig blev oxå rejält mycket billigare än många andra Saabar jag kollat på. Förvånansvärd skillnad.
    Have you ever seen horses pushing?!!

  6. #6

    Re: Saab 9-3 2.0t Biopower -08 Köpråd

    Aha, okej. Jag vet inte riktigt. Blir lite tveksam angående klädseln. Saker jag har i bilen kan vara ganska skitiga(Arbetskläder/leriga skor) osv.

    Kollar nu lite på bilen som gått 13 800mil. Den har gått som leasingbil och har 2 brukare.
    Är det vettigt under 3års tid? Den har svart klädsel/inredning. Dom vill ha 120 000 för den och det borde ju vara möjligt att gå ner lite i pris.

    Hur är det med service på en bil som gått snart 14000 mil? Finns det någon stor/dyr service som snart ska göras då?

    Tacksam för svar!
    Mvh

  7. #7
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458

    Re: Saab 9-3 2.0t Biopower -08 Köpråd

    Vit är ju klädseln definitivt inte. Inte enligt någon definition av vit som jag vet om. Beige är väl den närmaste kulören man kan komma. Jag har haft (har) ljus (beige) skinn klädsel i dom senaste tre bilarna och är jättenöjd med det. En ljus interiör på bilen, speciellt en mörk bil utvändigt, lyfter bilen enormt. Såå känslig tycker jag inte den är. Fast det är klart, rent oljiga overaller och sådant ska man kanske undvika att ha på sig när man sitter i bilen.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  8. #8

    Re: Saab 9-3 2.0t Biopower -08 Köpråd

    Okej, tyckte den såg vit ut på bilden:P Men den är fortfarande väldigt ljus. Får åka och ta en titt.

    Kul att folk svarar men jag saknar lite info angående dom andra frågorna. Ingen som har lust att fylla i?

  9. #9
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458

    Re: Saab 9-3 2.0t Biopower -08 Köpråd

    Dyr service är 12000 mil. Och sedan återkommer den väl igen på 24000, gissar jag. Så det låter lugnt för din del. 13800 mil är ju inte jättelångt ändå totalt. Fördelen med en bil som gått många mil på kort tid, är att den sannolikt mest gått långfärd för att få ihop dom milen. Det är ju egentligen bättre än samma sträcka på få år med många kallstarter.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  10. #10
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Saab 9-3 2.0t Biopower -08 Köpråd

    Citat Ursprungligen postat av filosofera
    Okej, tyckte den såg vit ut på bilden:P
    Antagligen för att dom tagit med blixt för så ljus är den inte i verkligheten! Men visst, har man leriga dojor blir det ju smutsigt, blir förstås lika smutsigt i en bil med mörk klädsel, men det syns ju lite mindre! Å andra sidan har ju bilar med mörk inredning & halvläder ljust tyg där det är mörkt på denna, har man då skitiga brallor syns det nog tydligare där, svårt att få rent tyget också!

    Dom har kamkedja & den byter man om den rasslar, finns inget givet miltal!
    2,0t har 175/200hk bensin/etanol! 1,8t har 150/175hk
    Här har du vad som ska göras vid dom olika servicearna & pris! http://www.maptun.se/serviceGuide.php?model=18

    Edit: Såg nu att dom hade bara angivit upp till 13500mil!

  11. #11

    Re: Saab 9-3 2.0t Biopower -08 Köpråd

    Nej det är nog sant. 13800mil kanske är godkänt ändå. Jo jag misstänkte att det var när den rasslade de skulle bytas. Min fråga var kanske mer när börjar den rassla? Jag förväntar mig naturligtvis inte ett svar som "16134mil". Mer att om man kör normalt kanske det sker ett byte mellan 10 000-15 000mil? eller kanske oftast runt 18 000-25000mil?
    Skulle ju vara tråkigt att köpa en bil och behöva lägga ner 15 000:-(hur mycket kostar det?) första året.

    Jag ska fundera mer på det där med klädseln. Nu tror jag att jag har fått svar på dom flesta frågorna! Superkul att ni svarar!

    Ni som äger bilen, hur är den i övrigt? Skön att köra? För och nackdelar? Vad gillar/ogillar ni med just eran bil? Nödvändig utrustning?

    Mvh

  12. #12
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458

    Re: Saab 9-3 2.0t Biopower -08 Köpråd

    Det är väl inte så himla många ng9-3 som kommit upp i sträcka för att behöva byta kamkedja ännu, så det finns inte så mycket statistiskt underlag att gå på. Men om man jämför med gamla B2x4 och Bx5-motorer så säger man väl allt mellan 20000 och 40000 mil vid normal användning och service. Sedan finns det såklart bilar som går utanför dom intervallerna också, så ta det som ett riktmärke bara.

    Otroligt skön att köra enligt mig. Och då menar jag köra som man menade på gamla og900. Komfortmässigt kanske den inte riktigt kommer upp i 9-5:ans klass då 9-5:an är mer en bil att åka i än att köra. Säger dom som haft 9-5 också. Det är väl huvudsakligen ljudnivån som klagats på och säteslängden för långa personer. Jag är kort, 1.72, och sitter som en kung! Helt underbar bil enligt mig!
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  13. #13

    Re: Saab 9-3 2.0t Biopower -08 Köpråd

    Precis sånt svar jag ville ha! 20 000mil för kamkedjan låter ju inte så farligt!

    Jag har aldrig provsuttit men får se hur det känns. Jag är 1.90 lång nästan men det lär inte vara något problem. Köra bil är kul. Jag kör oftast inte så långa sträckor, då hade jag nog velat ha en "åka bil" men nu känns det mer rätt med en bil att köra.

    Ljudnivån är inget jag tror att jag kommer ha problem med.

    Jag har kört mycket 9-5 2.3t - 01.
    Hur är denna i jämförelse (Chassi, motoreffekt, komfort osv)?
    Saker jag stör mig på i den:
    *Knakande inredning
    *Svampigt chassi (den jag har kört har varit ganska sliten och klonkat lite över hinder så den kanske inte var så när den var ny).
    *Sid-Displayen (Vet att den inte finns kvar längre)
    *Slukar olja

    Ska bli kul att få äga en så pass ny bil! Alltid kul med saab också, man får ganska mycket motor, utrustning och bil för pengarna!

  14. #14
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901

    Re: Saab 9-3 2.0t Biopower -08 Köpråd

    14.000 mil på tre år skulle inte jag klassa som något negativt direkt , den har troligtvis gått långa sträckor och är bilen servad korrekt har den fått ny olja många gånger per år.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  15. #15

    Re: Saab 9-3 2.0t Biopower -08 Köpråd

    Citat Ursprungligen postat av filosofera
    Saker jag stör mig på i den:
    *Knakande inredning
    Tyvärr är det nåt man får leva med som SAAB ägare, jag stör mej också på det men jag får leva med det eftersom jag vägrar köra något annat marke

    Som exempel kan jag ju säga att min 9-5a känns sämre ihopskruvad inredingsmässigt än min Skoda Fabia 01a och igentligen är det ju skandal men vad gör man

    1 användare gillar detta inlägg



  16. #16

    Re: Saab 9-3 2.0t Biopower -08 Köpråd

    Tänkte bara uppdatera lite.
    Köpte en 9-3 2.0t Bp -08a. Den har gått 11700mil. Fick den för 129 000:-
    Ser helt ny ut både på insidan och utsidan.

    Lite bilder: http://img28.imageshack.us/slideshow/we ... =bil1f.jpg
    Tog dom ganska sent så det är inte bästa kvaliteten.

    Nu till det tråkiga. Hörde lite rassel från motorrummet igår när jag kom hem. Kamkedjan(vart sitter den)? Det låter endast från vänster sida av motorrummet(sett inifrån bilen). När man går ut och ställer sig bredvid motorrummet låter den liksom "bakom" Vänster framdäck. Vad kan det vara?

    Imorse när jag startade den lät inget rassel men den gick på ganska hög tomgång(normalt?). Den börjar någonstans vid 1300 sen efter kanske 10sekunder går den ner till ca 700. Alltså inte direkt. Något fel?

    Kolla gärna bilderna och om ni har förslag vad som kan vara fel så uppskattas det enormt!

    MVH. Glömde säga, den är en dröm att köra och inga missljud eller liknande hörs. Riktigt skön och bra pigg!

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    61

    Re: Saab 9-3 2.0t Biopower -08 Köpråd

    Angående tomgången vid uppstarta så har alla Saab jag ägt hittills betet sig på samma sätt och jag har aldrig upplevt något problem med det. Det tekniska bakom detta ”default” beteende kan säker någon svara på

  18. #18

    Re: Saab 9-3 2.0t Biopower -08 Köpråd

    Okej, då slipper jag oroa mig för det kanske
    En annan liten fråga jag har. Vid passagerarens vänstra ben sitter en dockstation till Nokiamobiler plus en kabel på ca 10cm som har samma uttag som på dockan. Vad är dessa till? Testade nyss att skruva bort den och på baksidan står det SAAB och 2 kablar som går in genom plasten(en till dockan och en till den fria kabeln).

    Det finns "svara" och "lägga på" knappar på ratten. Är detta handsfree? Det finns ju ingen mick någonstans? Går det att byta ut den så den passar en nyare SE?
    Mycket frågor jag vet.
    http://img197.imageshack.us/i/docka.jpg/

    Mvh

  19. #19

    Re: Saab 9-3 2.0t Biopower -08 Köpråd

    Citat Ursprungligen postat av filosofera
    Okej, då slipper jag oroa mig för det kanske
    En annan liten fråga jag har. Vid passagerarens vänstra ben sitter en dockstation till Nokiamobiler plus en kabel på ca 10cm som har samma uttag som på dockan. Vad är dessa till? Testade nyss att skruva bort den och på baksidan står det SAAB och 2 kablar som går in genom plasten(en till dockan och en till den fria kabeln).

    Det finns "svara" och "lägga på" knappar på ratten. Är detta handsfree? Det finns ju ingen mick någonstans? Går det att byta ut den så den passar en nyare SE?
    Mycket frågor jag vet.
    http://img197.imageshack.us/i/docka.jpg/

    Mvh
    Micken sitter i taket i lampkonsollen (riktat mot dig har du givarna för klimat och med öppningar mer "rakt ner" sitter micken). Du ser det om du tittar upp i plastkonsollen. Dålig på att förklara, jag vet....

    Dockans kabel är inkopplad i en kontakt som sitter bakom den plastskiva passageraren har mellan sitt vänsterben och växelspak mm. Se tex trådar i forumet om Bluetooth om det är vad du vill ha. Ska du ha funktion för bluetooth kan du köpa Parrot + kabel för under 1000:- (men då kan du inte använda knapparna på ratten). Ska du använda knapparna på ratten behöver du en dyrare kabel samt ytterigare en dosa som låter dig använda rattknapparna. Kan leta upp mer info om du är intresserad.

  20. #20

    Re: Saab 9-3 2.0t Biopower -08 Köpråd

    Citat Ursprungligen postat av Ian_Superfly
    Micken sitter i taket i lampkonsollen (riktat mot dig har du givarna för klimat och med öppningar mer "rakt ner" sitter micken). Du ser det om du tittar upp i plastkonsollen. Dålig på att förklara, jag vet....

    Dockans kabel är inkopplad i en kontakt som sitter bakom den plastskiva passageraren har mellan sitt vänsterben och växelspak mm. Se tex trådar i forumet om Bluetooth om det är vad du vill ha. Ska du ha funktion för bluetooth kan du köpa Parrot + kabel för under 1000:- (men då kan du inte använda knapparna på ratten). Ska du använda knapparna på ratten behöver du en dyrare kabel samt ytterigare en dosa som låter dig använda rattknapparna. Kan leta upp mer info om du är intresserad.
    Jasså. Jag har bara sett micar förut som ser ut som, just en mic. Det blev en ny överraskning, att det finns handsfree i bilen. Kan jag koppla in sånt själv när jag är total amatör eller är det bättre att låta en firma göra det? Och ja, jag skulle gärna vilja använda knapparna på ratten!

    Om du har lust att luska ut lite mer info/priser så vore jag mer än glad! Tack så jätte mycket.
    Mvh

Liknande ämnen

  1. 9-3x TTid vs 9-3x Biopower köpråd!
    Av Konasarn i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2015-05-12, 21:45
  2. Köpråd; 9-5 BioPower Sedan 06- vs. 9-3 BioPower SS/SC 08-
    Av sebsun i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2014-07-01, 22:34
  3. Köpråd 9-5 2,3t Biopower
    Av Thobbie80 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2014-02-24, 11:52
  4. Köpråd 9-3 1.8 BioPower
    Av perb68@gmail.com i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-06-25, 10:15
  5. Köpråd 9-3 2.0 biopower?
    Av Loppan1978 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2012-03-02, 01:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •