Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Uppgradera ljud i 9-3 SC 2008, nya dörrhögtalare?

  1. #1

    Uppgradera ljud i 9-3 SC 2008, nya dörrhögtalare?

    Hej allihop!

    Har precis köpt "ny" bil och har lite frågor om ljudsystemet. Det är en 9-3 sc 180ttid Vector med 150w systemet. Har sökt en hel del på forumet men inte riktigt hittat det jag letar efter.

    Skulle vilja ha lite bättre tryck i ljudet, har hört att man vinner ganska mycket på att byta högtalarna på instrumentbrädan mot Amega eller Kicker högtalare. Men hur ska man få bättre tryck i basen?

    Vad behövs för att uppgradera till 300W systemet, är det bara baslådan och ett extra slutsteg som skiljer? Ska man i sådana fall försöka hitta originalgrejer eller eftermarknads steg och baslåda. Har steg och en 12" baslåda liggandes som jag haft i en tidigare bilar
    Saab 9-3 SC Vector 180ttid 2008

  2. #2

    Re: Uppgradera ljud i 9-3 SC 2008

    Skillanden mellan 150W och 300W-systemen är förstärkaren och alla högtalare (plus Bose-märken på två högtalare i instimentpanelen). Om du lägger jobb på att byta alla högtalare finns det antagligen bättre högtalare att köpa. Jag har dock inget att rekommendera.

    Det är enkelt att koppla in extra slutsteg om du vill testa med baslådan. Signalen mellan huvudenheten och slutsteget är högnivå (alla system använder samma huvudenhet på 70W men med eller utan förstärkare beroende på effekt). Det sitter en klisterlapp på slutsteget som visar vilka kablar som är ingångar. Om ditt slusteg har ingång för högnivå är det bara att koppla i, annars behövs en hög- till lågnivåadapter.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 628

    Uppgradera ljud i 9-3 SC 2008

    Att dämpa dörrarna fram gör susen för dörrhögtalarna.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    61

    Re: Uppgradera ljud i 9-3 SC 2008

    Citat Ursprungligen postat av jimel
    Att dämpa dörrarna fram gör susen för dörrhögtalarna.
    +1

  5. #5

    Re: Uppgradera ljud i 9-3 SC 2008

    Då får det bli att dämpa framdörrarna, tack för tipset.

    Det andra slutsteget (det som hör till 300systemet), kan man koppla till det för att driva en 12" bas? För det är väl ett 150w monosteg? Eller driver det nått mer än basen?

    Skulle ju vara smidigt med originalsteg ur monteringssynpunkt, var ska det i såna fall sitta?
    Saab 9-3 SC Vector 180ttid 2008

  6. #6

    Re: Uppgradera ljud i 9-3 SC 2008

    Citat Ursprungligen postat av Carl Arwidsson
    Vad behövs för att uppgradera till 300W systemet, är det bara baslådan och ett extra slutsteg som skiljer? Ska man i sådana fall försöka hitta originalgrejer eller eftermarknads steg och baslåda.
    Ytterligare en skillnad jag kom att tänka på är att 300W-systemet har högtalare i bakre dörrarna, så dörrsidorna måste bytas från varianten med förvaringsfack till varianten med högtalare.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 628

    Uppgradera ljud i 9-3 SC 2008

    Nä så är det inte på kombin iaf, sedan vet jag dock inte

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    426

    Re: Uppgradera ljud i 9-3 SC 2008

    Bose-systemet (300W) i 9-3 SportCombi har högtalare i instrumentpanelen, framdörrarna, bakdörrarna och i bakluckan. Dessutom sitter det en subwoofer i reservhjulsbaljan där även slutsteget sitter.

    Dessvärre låter det inte speciellt bra så jag skulle starkt avråda från att uppgradera den vägen. Om du ändå ska bygga; bygg något annat.

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 628

    Uppgradera ljud i 9-3 SC 2008

    Enligt min instruktions bok så heter inte 300w systemet bose på SC och där är 10 högtalare, inga i bakdörrarna. Har iof en 07a men det är ju samma inredning :s

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    426

    Re: Uppgradera ljud i 9-3 SC 2008

    Förändringen 300W -> Bose kom i så fall med faceliften 2008.

    Jag ska då förtydliga att det är Bose-systemet som jag inte tycker är värt pengarna.

  11. #11

    Re: Uppgradera ljud i 9-3 SC 2008

    Citat Ursprungligen postat av jimel
    Enligt min instruktions bok så heter inte 300w systemet bose på SC och där är 10 högtalare, inga i bakdörrarna. Har iof en 07a men det är ju samma inredning :s
    Från årsmodell 2008 finns fyra ljudsystem; 70W, 150W, 300W och Bose Centerpoint Surround. En av skillnaderna mellan 300W och Bose är att Bose-systemet har högtalare i de bakre dörrarna (men inga förvaringsfack). Bose-systemet finns inte till årsmodell 2007.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  12. #12

    Re: Uppgradera ljud i 9-3 SC 2008

    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Citat Ursprungligen postat av jimel
    Enligt min instruktions bok så heter inte 300w systemet bose på SC och där är 10 högtalare, inga i bakdörrarna. Har iof en 07a men det är ju samma inredning :s
    Från årsmodell 2008 finns fyra ljudsystem; 70W, 150W, 300W och Bose Centerpoint Surround. En av skillnaderna mellan 300W och Bose är att Bose-systemet har högtalare i de bakre dörrarna (men inga förvaringsfack). Bose-systemet finns inte till årsmodell 2007.
    Ok, högtalare i bakdörrarna kan kvitta, känns lite omständigt att byta dörrsidor och fixa kablar ut till dörrarna. Men om man nu skulle få tag i en amp2 så kan man då koppla in den på nuvarande systemet och driva en baslåda?

    Vad är det mer för skillader på 300W och Bose systemet?
    Saab 9-3 SC Vector 180ttid 2008

  13. #13

    Re: Uppgradera ljud i 9-3 SC 2008

    Citat Ursprungligen postat av Carl Arwidsson
    Vad är det mer för skillader på 300W och Bose systemet?
    Annan förstärkare (en 10-kanals förstärkare), andra högtalare, högtalare i bakdörrar, och surroundfunktion (Bose Centerpoint) aktiverad i huvudenhet (Auto EQ Pop/Rock/Ctry/Talk/Jazz/Clas byts ut mot Manu/Talk/Centerpoint).
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 628

    Re: Uppgradera ljud i 9-3 SC 2008

    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Citat Ursprungligen postat av jimel
    Enligt min instruktions bok så heter inte 300w systemet bose på SC och där är 10 högtalare, inga i bakdörrarna. Har iof en 07a men det är ju samma inredning :s
    Från årsmodell 2008 finns fyra ljudsystem; 70W, 150W, 300W och Bose Centerpoint Surround. En av skillnaderna mellan 300W och Bose är att Bose-systemet har högtalare i de bakre dörrarna (men inga förvaringsfack). Bose-systemet finns inte till årsmodell 2007.
    Aha där ser man, 07an ör en riktig mellan modell
    högtalarna i bakdörrarna känns som dom kvittar ja...

  15. #15

    Re: Uppgradera ljud i 9-3 SC 2008

    Då var en beställning på dämpmatta gjord, borde få hem grejerna i nästa vecka. Får bli första steget innan jag börjar byta ut grejer.

    Hur drar man enklast och bäst en strömkabel till steget förresten, finns det några bra genomförningar man kan använda?
    Saab 9-3 SC Vector 180ttid 2008

  16. #16

    Re: Uppgradera ljud i 9-3 SC 2008

    Då var dämpmattan hemma, dom är snabba engelsmännen

    Hur plockar man bort dörrsidorna? Började pilla med det igår men lyckades inte riktigt.
    Saab 9-3 SC Vector 180ttid 2008

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    391

    Re: Uppgradera ljud i 9-3 SC 2008

    Citat Ursprungligen postat av Carl Arwidsson
    Då var dämpmattan hemma, dom är snabba engelsmännen

    Hur plockar man bort dörrsidorna? Började pilla med det igår men lyckades inte riktigt.
    Ta tag i underkant och försök komma emellan dörrsidan och plåten, slit bara rakt (knäpper en del). Sitter 5st clips runtom. Men FÖRST ska du ta loss plastkåpan på handtaget, skruva loss dem två torxen därinne. (VIKTIGT).

    Allt blev bakomfram.
    SÅLD :'( : 9-3SS V6 2.8T Aero Hirsch

  18. #18

    Re: Uppgradera ljud i 9-3 SC 2008

    Citat Ursprungligen postat av Phed
    Citat Ursprungligen postat av Carl Arwidsson
    Då var dämpmattan hemma, dom är snabba engelsmännen

    Hur plockar man bort dörrsidorna? Började pilla med det igår men lyckades inte riktigt.
    Ta tag i underkant och försök komma emellan dörrsidan och plåten, slit bara rakt (knäpper en del). Sitter 5st clips runtom. Men FÖRST ska du ta loss plastkåpan på handtaget, skruva loss dem två torxen därinne. (VIKTIGT).

    Allt blev bakomfram.
    Tack så mycket.



    Idag uppstod det ett litet problem.
    Frugan hadde bilen och har på nått sätt lyckas spela sönder högtalaren i framdörren på förarsidan. Låter riktigt illa när man vrider på volymen.

    Så det är väl bara att köpa nytt, då är ju bara frågan vad man ska ha, original är det ju 2ohms. Funkar det med vanliga 4ohms då?

    Provade med en 6,5" mds högtalare nu ikväll men det blev lite tajt mot plåten.
    Saab 9-3 SC Vector 180ttid 2008

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 628

    Re: Uppgradera ljud i 9-3 SC 2008, nya dörrhögtalare?

    Det funkar ju med 4ohms men lär låta mindre än innan.

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Sala
    Inlägg
    163

    Re: Uppgradera ljud i 9-3 SC 2008, nya dörrhögtalare?

    Sökte precis rätt på den här tråden då jag funderar på att uppgradera min 9-3a med 300W bose system.
    Bose systemet är bra men det ger ingen direkt WOW effekt kanske man kan säga.

    Byter du mot 4ohms högtalare så kommer du knappt höra den högtalaren mot dem andra. Ska man köra på 4ohm så lär du byta samtliga högtalare.
    Kör:
    Saab 9-3 SC 2,0t -08.
    http://www.garaget.org/?car=251500

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Dåligt ljud ur höger dörrhögtalare NG9-3
    Av Hermod i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-09-19, 10:59
  2. Uppgradera Ljud 9-3SC -08.
    Av deamhan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-05-23, 16:51
  3. Uppgradera till Navigation i 9-3SS/SC MY2007 och 2008!
    Av Crille81 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2008-03-08, 11:21
  4. Uppgradera ljud 9-3 SS
    Av Crisp77 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-09-30, 22:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •