Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Störande ljud i högtalarna OG9-3

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Rosenfors
    Inlägg
    487

    Störande ljud i högtalarna OG9-3

    Hej jag har ett störande generatorvin i originalhögtalarna och ett slags surrande ljud, ungefär samma ljud som när man inte hittat nån radiokanal, detta är så fort stereon startas och oavsett om det är cd, usb eller radio som spelas..
    Någon som har någon aning vad det kan vara??
    Bilen i fråga är en 9-3 -99

  2. #2

    Re: störande ljud i högtalarna..

    En vild gissning är att det är någon form av jordningsfel, det är ganska typiskt för det du beskriver. Kan vara en kabel som lossnat eller dylikt, kan vara klurigt att spåra tyvärr.
    SAAB 9-3SS AERO 2004
    SAAB 9-3SC V6 AERO 2007

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Rosenfors
    Inlägg
    487

    Re: störande ljud i högtalarna..

    okey.. vill juh inte riva allt för mycket i bilens el eftersom detta är första vettiga o välvårdade bilen jag äger..

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Rosenfors
    Inlägg
    487

    Re: störande ljud i högtalarna..

    du tror inte att det kan vara för att förra ägaren har klippt kablarna till stereon o sedan glömt montera ett störningsfilter?
    hade så när jag körde förra bilen men det åtgärdades med ett störningsfilter på pluskabeln innan stereon.
    tror du detta kan hjälpa även här?

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Umeå/sollefteå
    Inlägg
    509

    Re: störande ljud i högtalarna..

    Är det satt in något slutsteg? Isf skulle jag kontrollera jorden till detta.

    Annars skulle man kunna börja med att kolla så att stereon och eventuellt orginal slutsteget har tillräcklig jord.

    Brukar vara jorden till karossen som är för liten.


    MVH
    Fredrik
    Saab 9000cse 2,0t A50 -97

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Rosenfors
    Inlägg
    487

    Re: störande ljud i högtalarna..

    Citat Ursprungligen postat av Krozz
    Är det satt in något slutsteg? Isf skulle jag kontrollera jorden till detta.

    Annars skulle man kunna börja med att kolla så att stereon och eventuellt orginal slutsteget har tillräcklig jord.

    Brukar vara jorden till karossen som är för liten.


    MVH
    Fredrik
    Nej inte hunnit slänga in mitt ljudsystem i den ännu..
    och vilken av alla jordpunkter är detta? kommer man åt den utan att skruva isär hela bilen?
    Detta är första 9-3'an för mig så jag har ingen aning om hur den är i elsystemet..

  7. #7
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: störande ljud i högtalarna..

    Om det inte är något extra i bilen förutom utbytt huvudenhet (antar att den använder originalkablarna) och inga oskyddade kablar som ligger och jordar eller kortsluter (exempelvis lågnivåkablar eller högtalarkablar) så skulle jag tro att det är den nya huvudenheten som inte funkar som den ska eller är väldigt känslig för störningar.. (Antar här att man använt bilens ordinarie kablar för stereon och inte dragit egna).
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Rosenfors
    Inlägg
    487

    Re: störande ljud i högtalarna..

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Antar här att man använt bilens ordinarie kablar för stereon och inte dragit egna.
    Stämmer mycket bra det. ska testa med en annan enhet imorn då, känns juh jävligt surt om det skulle vara enheten isf det är en splitter ny Kenwood KDC-5047U enhet som sitter nu, fick med en gammal Sony bandare när jag köpte bilen så..

  9. #9
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: störande ljud i högtalarna..

    Det kan ju gå att sätta störningsfilter på strömkabel eller lågnivåkablar och få bort störningarna.

    Olika huvudenheter kan ju vara olika känsliga. Har haft 3 enheter i min bil. 1,a och 3,e var det inga som helst störningar på (Sony och Alpine) men enhet 2 var det grymma störningar med (Pioneer). 3 olika enheter men samma kabeldragning och samma utrustning för övrigt...

    Men jordning kan ju vara en möjlig felorsak. Du kan ju testa att ta ut enheten och sätta en extra jordkabel direkt till batteriet eller liknande.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Rosenfors
    Inlägg
    487

    Re: störande ljud i högtalarna..

    testade förut idag jorden, var inte det felet häller så det tippar mer åt enheten just nu.. ska testa med en Sony enhet imorron får vi se...

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Rosenfors
    Inlägg
    487

    Re: störande ljud i högtalarna..

    här är en annan fråga som jag inte orkar starta en ny tråd för det.
    en kompis till mig försökte montera högtalare i dörrarna på sin ng900 men högtalargallren gick sönder när han försökte ta bort dom. nu blir då frågan: Hur plockar man bort gallren i min og93 utan att bryta av stiften som dom sitter med?

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 185

    Re: störande ljud i högtalarna..

    Man måste demontera dörrsidan för att montera högtalare i dörrarna... går inte att göra genom gallerhålet.
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Rosenfors
    Inlägg
    487

    Re: störande ljud i högtalarna..

    Citat Ursprungligen postat av Martin 2445
    Man måste demontera dörrsidan för att montera högtalare i dörrarna... går inte att göra genom gallerhålet.
    Faan så jobbigt aja tack för det Martin 2445

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Rosenfors
    Inlägg
    487

    Re: störande ljud i högtalarna..

    Har nu kollat stereon o kollat alla kablar för att försäkra mig om att det inte är kablarna.
    Felet ligger inte i stereon häller.. testat totalt 4 st olika enheter idag o alla ger samma vinande o surrande ifrån sig när motorn är igång...
    vad kan det vara då?

  15. #15
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: störande ljud i högtalarna..

    Och du har alltså inte ett slutsteg i bilen what so ever? Dörrhögtalarna låter inte utan du har bara högtalare i instrumentpanelen fram och bak i hatthyllan och dessa är kopplat direkt till stereon?

    Och du har testat att jorda om stereon..

    Är väl inte så mycket annat kvar då än som Jakalen säger, kabel eller kontaktfel någonstans..

    Kolla över kablarna till högtalarna. Både bakom stereon och ute vid högtalarna. Hittar du inget fel där heller, ja då vet jag inte. Då är det väl nästan bara att försöka motverka symtomen istället för att laga felet. Störningsfilter på strömkabeln kan vara ett.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Rosenfors
    Inlägg
    487

    Re: störande ljud i högtalarna..

    nej jag tänkte åtgärda det där förb**** generatorvinet o surrandet innan jag sätter in mitt system men verkar inte gå att göra nåt åt
    Jag har det som ni kallar AS1 tror jag. dvs högtalare i hatthyllan och i instrumentpanelen.
    jo ett störningsfilter är på väg hem nu, ska dra egna kablar till högtalarna i helgen och redan testat att dra egen ström samt jord kabel till den utan resultat...

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Rosenfors
    Inlägg
    487

    Re: störande ljud i högtalarna..

    Nu har problemet uppenbarat sig..... även med denna nya stereon så är det generatorvin.... när man sätter in stereon i din-uttaget så kommer vinandet men håller man den utanför så låter det inget..
    HJÄLP!! nu står jag totalt ute i kylan för detta har jag aldrig varit med om innan..
    kan det vara så j**** illa att jag måste skärma av generatorn på nåt sätt för att bli av med det?

  18. #18
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: störande ljud i högtalarna..

    Låter jäkligt skumt det där..

    Ska vara att någon annan kabel där stör då, men jag har faktiskt aldrig hört om någon som haft det problemet. Kanske är något med generatorn som sagt. Störningsfiltret kanske kan lösa problemet?
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Rosenfors
    Inlägg
    487

    Re: störande ljud i högtalarna..

    Nu är problemet löst och färdigt monterade en såkallad "blymatta" i motorutrymmet bakom motorn och satte dit störningsfiltret jag hade.
    hörs ingenting av generatorn nu i min stereo inte ens i den känsligaste stereon jag testat nu (Alpine) hörs det någe generatorvin
    *överlycklig nu!!* och nu ska jag plocka i mitt slutsteg o baslådan så jag får lite bättre ljud i dom lägre registren med Tack snälla alla för hjälpen och alla förslag o tips
    underbart forum med snabb respons nu blir det en (ett par) bärs o koppla stereo

Liknande ämnen

  1. Störande ljud från bakvagn Saab 9000
    Av Stifler i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-01-20, 22:32
  2. Störande ljud NG9-3 ss
    Av gnodan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-11-17, 18:08
  3. Högtalarna i framdörrarna tappar ljud - AS2 i en 9-5 MY05
    Av ahlsttho i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-11-30, 21:17
  4. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-12-06, 01:32
  5. störande ljud
    Av aeroamilon i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-05-04, 13:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •