Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Färddator i og900?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Tyresö, Sthlm
    Inlägg
    100

    Färddator i og900?

    Finns det någon beggad färddator man kan tjacka från exempelvis 9k och trycka i en 900 med modifikation? Eller fungerar det helt enkelt inte korrekt?

    mvh Fredrik
    og900 T8 SP, nu åt helvete
    og900 T16 Aero -87, nu på E85

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    74
    lyfter lite, väldigt intresserad av ett svar på detta också

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Tyresö, Sthlm
    Inlägg
    100
    Citat Ursprungligen postat av cpqpred
    lyfter lite, väldigt intresserad av ett svar på detta också
    Bra. Det skulle vara guld att veta hur mycket bilen drar vid olika påfrestningar. Teoretiskt borde det vara möjligt, 9000-motorerna från 80-talet styrs väl på samma sätt som 900-orna?
    og900 T8 SP, nu åt helvete
    og900 T16 Aero -87, nu på E85

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Kungsängen
    Inlägg
    81
    varför inte bara ha orginal??

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    74
    Citat Ursprungligen postat av frollan
    varför inte bara ha orginal??
    original färddator???

    edit: du kanske trodde vi snackade ng900, då förstår jag din tanke, men vi pratar og900 här

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Tyresö, Sthlm
    Inlägg
    100
    Kan någon med en 9k-färddator åtminståne dela med sig om hur den fungerar och vad den har för ingångar?

    Jag utgår ifrån att den beräknar bränslekonsumtionen utifrån mätvärden av lmm. Frågan är om 900-lmm ger ifrån sig samma resistansvärden som färddatorn är kalibrerad för
    og900 T8 SP, nu åt helvete
    og900 T16 Aero -87, nu på E85

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    1 731
    Går den inte efter spridarnas öppningstider?
    Jag ska kolla om jag kan hitta ett kopplingsschema någon dag när jag är i närheten av min bil som står avställd med krokig bakvagn. Har nämligen för mig att jag kan ha ett kopplingsschema i den...

    Mvh
    Martin

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Tyresö, Sthlm
    Inlägg
    100
    Citat Ursprungligen postat av Schlbuditz
    Går den inte efter spridarnas öppningstider?
    Jag ska kolla om jag kan hitta ett kopplingsschema någon dag när jag är i närheten av min bil som står avställd med krokig bakvagn. Har nämligen för mig att jag kan ha ett kopplingsschema i den...

    Mvh
    Martin
    Det vore kanon, jag är ganska säker på att det är mängden insugsluft som läses av. Då läser den ju alltid rätt så länge man har lambda ~1. Större spridare skulle annars få den att ge fel värden. Eller?

    mvh Fredrik
    og900 T8 SP, nu åt helvete
    og900 T16 Aero -87, nu på E85

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    1 731
    Större spridare ger fel värden, helt korrekt. När jag körde med röda 431-spridare i min kärra hade jag en förbrukning på 0.4 liter enligt färddatorn, den riktiga förbrukningen låg nog strax under litern...

  10. #10
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Intressant tanke att ha färddator i og900

    Vill också ha!
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Tyresö, Sthlm
    Inlägg
    100
    Citat Ursprungligen postat av Schlbuditz
    Större spridare ger fel värden, helt korrekt. När jag körde med röda 431-spridare i min kärra hade jag en förbrukning på 0.4 liter enligt färddatorn, den riktiga förbrukningen låg nog strax under litern...
    Då måste man med andra ord skaffa en färddator från någon av de årsmodeller som har röda spridare original.
    Då var det inte insugsluften den mätte. Jag vet dock att det är så på diverse andra bilar.
    Men skaffar man en dator från en med 431or original så ser jag ingen anledning till varför man inte skulle kunna koppla in en färdis. Bara börja leta!
    Edit: Förutsatt att man vill köra med röda spridare

    900T 94-? och 9000T2,3 94-?
    Dessa kör ju på Trionic så det är inte så konstigt att det är spridarna den mäter på eftersom de helt saknar lmm. Men jag vill fortfarande inbilla mig att det är luften som mäts i de äldre modellerna med APC och DI/APC. Jag har säkert fel
    og900 T8 SP, nu åt helvete
    og900 T16 Aero -87, nu på E85

  12. #12
    Grundladd ReinOs avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Uppsala/Junsele
    Inlägg
    354

    Re: Färddator i og900?

    Bumpedump!

    Var det någon som testade detta öht?

    Är i färd med att försöka avyttra min mazda (nån intresserad?) till förmån för en saab. Gärna en og900. Så idén med att slänga i en musbio/färddator kändes inte helt omöjlig.

    Lite pill får man ju räkna med, men frågan är hur mycket det är. :P
    [Rein-O Racing]
    Aircraft: Saab 900s -90 (Gamle Svarten)
    Projekttråd på 900klubben.se

    SAAB - Som Alla Andra fast Bättre

  13. #13

    Re: Färddator i og900?

    9000 tar ju hastighetssignalen från givaren i växellådan. Den givaren passar väl även på 900lådan har jag för mig. Men då får man byta till 9000hastighetsmätare också. 9000 hade väl i.o.f.s wire dom första årsmodellerna. Men då hade dom inte 431or.
    9-3 Cab vector Jubilee TiD -06.
    9-3 SC vector TTID -09
    9-3 Viggen cupé 2002

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 280

    Re:

    Citat Ursprungligen postat av Muskedunder
    Då var det inte insugsluften den mätte. Jag vet dock att det är så på diverse andra bilar.
    De bilarna kan ju inte ha nån vidare exakt angivning av förbrukningen då..

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  15. #15
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: Färddator i og900?

    Jodå, det går, lite beroende på vilken og du har. Jag monterade EDU från en 9000 i min og900 2,1. Det enda som inte funkade var dte eftersom tankmätaren funkar omvänt i og900 i jämförelse i 9000. I 2,1an är det nämligen LH 2.4.2 som i en del 9000, så det gällde bara att hitta en EDU från en 9000 med samma system så funkade det rakt av. Ingen og900 har ju haft Lucas dock, så det blir svårt om man har Lucas-systemet. Dock, om man konverterar till Trionic så kan man ju ta EDU från en 9000 med Trionic, 94 eller nyare.
    Det man måste koppla är flödessignalen från boxen. Den är inte kontaktad i handsken så jag fick lägga till det stiftet och dra en sladd till EDUn. Jag monterade EDUn i övre radiofacket, med lite plast-mek så sågade jag av så bara info och r-knapparna satt till vänster och EDU-fönstret, som i vanliga fall sitter under hastighetsmätaren, till höger. Såg inte jättebra ut eftersom jag aldrig gjorde det riktigt klart, men funkade, det gjorde det

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2011
    Ort
    Kvevlax
    Inlägg
    13

    Re: Färddator i og900?

    Har själv funderat på att montera färddator på min 900 2.1l. Om jag förstått rätt så skall man koppla hastighetssignalen och insprutarnas kontrollsignal (pin. 18 på boxen), till färddatorn? Eller kan det bränna sönder boxen om det skiljer något mellan 900 och 9000?

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 301

    Re: Färddator i og900?

    Har sett någon i utlandet som micklat in en 9000 EDU under mätarna i og900 så den sitter lika som på 9000. För att lyckas med detta måste EDU "delas", dvs displayen måste skiljas från elektroniken så det blir lite kablar att löda..

    Hastighetssignalen till EDU kan man plocka från farthållarutgången som finns på og900 mätare from 89- (samma signal som 9000 har).

    Ursprunget på EDU är inte jätteviktigt då dessa går att programmera med Tech2 / ISAT för att passa mot rätt insprutningssystem och spridare. Tänk på att det skiljer mellan Aut och Manuell

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Jag monterade EDU från en 9000 i min og900 2,1. Det enda som inte funkade var dte eftersom tankmätaren funkar omvänt i og900 i jämförelse i 9000.
    Är du 100% säker på att det där med tankmätarna ?
    Har själv sett detta fenomen när en 9000 haft felprogrammerad EDU, dvs EDU har kommit från en bil med annat styrsystem. På den bilen verkade förbrukningssiffror och DTE vara inverterade värden
    Det felet löste sig med omprogrammering av EDU så jag grävde inte djupare i det.
    En teori som jag funderade över var att det möjligen kunde skilja mellan insprutningssystemen men det kanske är tankmätaren som är boven ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

Liknande ämnen

  1. Färddator 900 -96a
    Av Yamathan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-05-03, 14:42
  2. Färddator!
    Av JohnM i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-11-17, 00:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •