Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 45

Ämne: Snart kriminellt att demontera en bil själv!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2003
    Inlägg
    15

    Snart kriminellt att demontera en bil själv!

    Fick senaste Wheels i brevlådan och blev illa berörd när jag läste en artickel om en ny skrotningslag som förmodligen kommer att antas i höst.
    Man ska max få ha en bil avställd 1 år!
    Antal bilar per person ska begränsas!
    Det ska bli förbjudet att själv demontera en reservdelsbil!
    Ska jakten på oss som har bilar som hobby aldrig ta slut!
    Jag har själv en Saab 99 som varit avställd i många år som är tänkt att bli en 99t16 och till det har jag också en upprostad 900 stående, jag blir altså dubbelt kriminell.
    Hur många projekt tar inte över ett år!

  2. #2
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887

    Re: Snart kriminellt att demontera en bil själv!

    Citat Ursprungligen postat av jowe
    Fick senaste Wheels i brevlådan och blev illa berörd när jag läste en artickel om en ny skrotningslag som förmodligen kommer att antas i höst.
    Man ska max få ha en bil avställd 1 år!
    Antal bilar per person ska begränsas!
    Det ska bli förbjudet att själv demontera en reservdelsbil!
    Ska jakten på oss som har bilar som hobby aldrig ta slut!
    Jag har själv en Saab 99 som varit avställd i många år som är tänkt att bli en 99t16 och till det har jag också en upprostad 900 stående, jag blir altså dubbelt kriminell.
    Hur många projekt tar inte över ett år!
    Låter ogenomtänkt och antagligen bara att förslag från någon som vill syns i politikerbruset.
    Finns flera cenario där ett år för en avställning är kort, tex sjukdom, utlandsjobb, pappaledighet, rehabilitering etc....som allihop är mer politiskt gångbart än att säga att man "bara" är bilintresserad. Var i ligget drivkraften till förslaget?
    Samt hur skulle det se ut om man inte får disponera sina egna investeringar gällande försäljning. Njae känns aningens underligt att kunna lagstifta om det.
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Snart kriminellt att demontera en bil själv!

    Ja var i ligger drivkraften? Avställda bilar är väl bilfientliga politikers dröm...
    Fredrik J

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    269

    Re: Snart kriminellt att demontera en bil själv!

    Citat Ursprungligen postat av NP
    Citat Ursprungligen postat av jowe
    Fick senaste Wheels i brevlådan och blev illa berörd när jag läste en artickel om en ny skrotningslag som förmodligen kommer att antas i höst.
    Man ska max få ha en bil avställd 1 år!
    Antal bilar per person ska begränsas!
    Det ska bli förbjudet att själv demontera en reservdelsbil!
    Ska jakten på oss som har bilar som hobby aldrig ta slut!
    Jag har själv en Saab 99 som varit avställd i många år som är tänkt att bli en 99t16 och till det har jag också en upprostad 900 stående, jag blir altså dubbelt kriminell.
    Hur många projekt tar inte över ett år!
    Låter ogenomtänkt och antagligen bara att förslag från någon som vill syns i politikerbruset.
    Finns flera cenario där ett år för en avställning är kort, tex sjukdom, utlandsjobb, pappaledihet etc.... Var i ligget drivkraften till förslaget?
    Samt hur skulle det se ut om man inte får disponera sina egna investeringar gällande försäljning. Njae känns aningens underligt att kunna lagstifta om det.
    Jag sätter 1000:- på att detta inte kommer ske inom 50 år..

  5. #5
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951

    Re: Snart kriminellt att demontera en bil själv!

    Hur gör bilhandlare som inte blir av med en bil då t.ex?



    Så j*vla trött på den ständiga jakten, och pissande på vi som gillar bilar och motorsport i detta förbannade miljömuppe landet med DB på racingbanorna.

    Men några jävla vindkraftverk som låter som om en svärm av flygplan från WW2 drar förbi är inga problem, mitt ute i naturen.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Töreboda
    Inlägg
    90
    Medlem#
    7003

    Re: Snart kriminellt att demontera en bil själv!

    Citat Ursprungligen postat av jowe
    Fick senaste Wheels i brevlådan och blev illa berörd när jag läste en artickel om en ny skrotningslag som förmodligen kommer att antas i höst.
    Man ska max få ha en bil avställd 1 år!
    Antal bilar per person ska begränsas!
    Det ska bli förbjudet att själv demontera en reservdelsbil!
    Ska jakten på oss som har bilar som hobby aldrig ta slut!
    Jag har själv en Saab 99 som varit avställd i många år som är tänkt att bli en 99t16 och till det har jag också en upprostad 900 stående, jag blir altså dubbelt kriminell.
    Hur många projekt tar inte över ett år!

    Låter inte speciellt genomtänkt med avställd bil max 1 år. Det är ju som NP säger, finns ju många andra stjäl än ombyggnation av bilen som är orsak till avställning.

    Att det ska finnas en gräns för antal bilar man äger kan jag faktiskt köpa till en viss del, då jag antar att det har mycke med försäkringar att göra. Sen förstår jag till fullo att man låter sina föräldrar stå som ägare till de första bilarna då det är hutlösa försäkringar som ung, ännu värre om det är en lite sportigare bil.

    Hur ska de ha koll på vem som demonterat diverse reservdelar som är bytta på en bil. Kommer ju få bygga dubbelt så stora handsfack för all pappersdokumentation som kommer bli för att garantera att reservdelarna är demonterade/monterade av rätt folk.

    Ne som sagt, känns som det är på förslagsstadiet fortfarande dessa frågor.
    "Rikedom är bättre än fattigdom, om inte annat så av ekonomiska skäl." - Woody Allen
    SAAB 9³ SC Vector 2.0T -06

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    328

    Re: Snart kriminellt att demontera en bil själv!

    Citat Ursprungligen postat av Glader91
    Hur gör bilhandlare som inte blir av med en bil då t.ex?



    Så j*vla trött på den ständiga jakten, och pissande på vi som gillar bilar och motorsport i detta förbannade miljömuppe landet med DB på racingbanorna.

    Men några jävla vindkraftverk som låter som om en svärm av flygplan från WW2 drar förbi är inga problem, mitt ute i naturen.
    Instämmer!
    Men som sagt, det låter så jävla dumt så det kan väl inte gå igenom?
    Saab-lös.... Men många har passeras revy.. 900OG, 9K Talladega, Aero & A50...
    +Alfa 164:or. Nu med Corvette C6-LS3 som sommarleksak.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Töreboda
    Inlägg
    90
    Medlem#
    7003

    Re: Snart kriminellt att demontera en bil själv!

    Citat Ursprungligen postat av Glader91
    Hur gör bilhandlare som inte blir av med en bil då t.ex?

    Om detta knepiga förslag skulle gå i kraft så antar jag att bilhandlare får kringå denna lag på något vis. Annars komm bilar som inte blivit sålda gå upp i pris för bilhandlaren måste ha den påställd och där med mer omkostnader på bilen. Vilken inte är så relevant.
    "Rikedom är bättre än fattigdom, om inte annat så av ekonomiska skäl." - Woody Allen
    SAAB 9³ SC Vector 2.0T -06

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495

    Re: Snart kriminellt att demontera en bil själv!

    Citat Ursprungligen postat av jowe
    Fick senaste Wheels i brevlådan och blev illa berörd när jag läste en artickel om en ny skrotningslag som förmodligen kommer att antas i höst.
    Man ska max få ha en bil avställd 1 år!
    Antal bilar per person ska begränsas!
    Det ska bli förbjudet att själv demontera en reservdelsbil!
    Ska jakten på oss som har bilar som hobby aldrig ta slut!
    Jag har själv en Saab 99 som varit avställd i många år som är tänkt att bli en 99t16 och till det har jag också en upprostad 900 stående, jag blir altså dubbelt kriminell.
    Hur många projekt tar inte över ett år!
    Men hur var reportaget skrivet? Det låter ju som att wheels inte har någon källkritik alls enligt vad du säger. Som tidigare sagts; såna dårförslag dyker upp lite titt som tätt.
    Har för mig att det var Claes Tingvall som ville förbjuda motorcyklar på 80-talet. Gick ju sådär...
    Utan Saab

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2003
    Inlägg
    15

    Re: Snart kriminellt att demontera en bil själv!

    Artikeln är skriven av Jan Täng från Motorihistoriska Riksförbundet och det är skarpt läge. Det är STOR risk att detta klubbas av riksdagen i höst. Den är en helsida i Wheels nr 8. Mistänker att den kommer i fler motortidningar framöver. Som jag ser det är det här det största hotet mot bilhobbyn på länge.
    Hur många fina objekt/projekt står inte avstälda länge i väntan på "tid och pengar"
    Ska du bygga om en bil, byta motor och växellåda t.ex. Vad är smidigare än en donatorbil. Som exempel borde tidningen Bilsports senaste projekt bli olagligt då dom demonterar en Audi A3 på motor och låda. Det är en ständig jakt på bilhobbyn!

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: Snart kriminellt att demontera en bil själv!

    Vad skulle hända när den varit avställd i ett år? Automatisk påställning, så man får räkningar på skatt och från trafikförsäkringsföreningen?

    Eller kommer en polispatrull med bärgningsbil och beslagtar bilen?

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    328

    Re: Snart kriminellt att demontera en bil själv!

    Har googlat och inte hittat någonting mer om detta, inte nåt på mhrf´s hemsida heller. Ska kolla i Wheels ikväll... Någon som hittat mer info?
    Saab-lös.... Men många har passeras revy.. 900OG, 9K Talladega, Aero & A50...
    +Alfa 164:or. Nu med Corvette C6-LS3 som sommarleksak.

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Snart kriminellt att demontera en bil själv!

    Citat Ursprungligen postat av torake
    Eller kommer en polispatrull med bärgningsbil och beslagtar bilen?
    Skulle kännas märkligt då riktiga skrotbilar som verkligen är övergivna kan få stå hur länge som helst och det är ju sällan staten som besörjer bortforsling.

    Antagligen kommer bilar helt mystiskt "försvinna"...
    Fredrik J

  14. #14
    Grundladd Andromedas avatar
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    194

    Re: Snart kriminellt att demontera en bil själv!

    Vad är drivkraften som sagt? Skrotarna som känner konkurrens? Den majoritet(?) som ingått i den förtäckta kartellen LAGA-basen för att kunna hålla uppe priserna på delar (det borde vara förbjudet om något) kanske börjar få svårt att bli av med delar nu när de ibland nästan tar nypriser för delar från 15 år gamla bilar?

    Eller ska det bli dyrare och betydligt krångligare att hålla gamla bilar rullande så att vi köper nya istället?
    Gamla bilar: og900i -88, Audi 100 C4 2,3E, 9-3 Aero -02, 9000 cse 2,3i -95, 2 st 900 2,3i -95, 9000 cse 2,3T -95, 9-5 2,3T 220 -04 Steg 0,5 (Aeroprogram 250/350) 9-3 2,0T Griffin Hirsch Biopower 260/400 MY12
    Kör nu: Hyundai ix35 2,0 CRDi 4WD 184 hk

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353

    Re: Snart kriminellt att demontera en bil själv!

    Citat Ursprungligen postat av jowe
    Fick senaste Wheels i brevlådan och blev illa berörd när jag läste en artickel om en ny skrotningslag som förmodligen kommer att antas i höst. [...]
    Citat Ursprungligen postat av PmAero
    Har googlat och inte hittat någonting mer om detta, inte nåt på mhrf´s hemsida heller. Ska kolla i Wheels ikväll... Någon som hittat mer info?
    Jag har inte gjort några omfattande sökningar, och jag har framförallt inte tagit del av vad Jan Tägt, MHRF, har skrivit i tidningen som nämndes ovan. Det kommer ibland förslag från enstaka riksdagsmän som har fått någon idé, andra gånger är det som vi vet EU, någon myndighet eller trafikforskare som fått för sig något. Så jag vet inte vad det handlar om, men lite kortare sökningar tyder på att det är ett förslag från Naturvårdsverket. Jag antar att nedanstående kan bidra till att bringa viss klarhet.

    Förra året presenterade Naturvårdsverket en rapport; de hade fått i uppdrag av regeringen att redovisa hur bilar och delar omhändertas i praktiken. Det gjordes enkäter och intervjuer med kommuner, länsstyrelser och bilskrotar etc. De konstaterade bl.a.
    Naturvårdsverkets slutsatser är att det är mycket varierande kvalitet på det omhändertagande av uttjänta bilar som görs. Vissa verksamheter följer mycket väl de krav som ställs, medan andra inte alls gör det. Ytterligare ett problem är den illegala hantering som finns på området, både illegal skrotning och illegal export.
    I samband med rapporten passande man på att ge vissa förslag till ändringar, som så ofta sker, mer eller mindre en del av utredningsuppdraget. Bl.a. så sade man:
    När det gäller illegal bilskrotning föreslår vi att det görs straffbart att obehörigen ta emot uttjänta bilar samt att man tar bort ordet yrkesmässig i definitionen av bilskrotning. Detta anser vi skulle underlätta för tillsynsmyndigheten då man ofta hamnar i problem med bevisning av vad som är att anse som yrkesmässigt. All bilskrotning ska ske på auktoriserade bilskrotar.
    Och tittar vi i det kapitel som berör detta så sägs orsaken vara att det är svårt att bedöma vad som är en illegal verksamhet:
    Enligt vår enkät till kommunerna har 34 (av 105 svarande på frågan) kommuner haft ärenden som rör misstänkt illegal skrotning och där man upplevt problem eller svårigheter med att åtgärda. I vissa fall rör det sig om svårigheten att bedöma vad som kan anses vara ”hobbyverksamhet” och vad som ska klassas som en illegal skrot. Ibland är det uppenbart att det faktiskt är en illegal verksamhet, men på grund av att bevisning saknas för om verksamheten sker yrkesmässigt, läggs fall ner.

    Det är naturligtvis lagligt att byta olja på sin bil, byta delar osv. Däremot är det inte lagligt att skrota sin bil. Naturvårdsverket anser därför att kopplingen till ”yrkesmässig” inte är relevant. Vi anser att detta bör tydliggöras för att underlätta för kommunerna att fatta beslut om vad som är en illegal verksamhet. Vi anser att man bör ta bort ordet ”yrkesmässig” vilket leder till att kraven i bilskrotningsförordningen omfattar all form av bilskrotning. Enligt ELV-direktivet, artikel 5.2, är medlemsstaterna skyldiga att se till att alla uttjänta fordon överlämnas till auktoriserade bilskrotar. Det finns alltså ingen öppning för att någon form av bilskrotning ska ske privat. De som sysslar med bilar som hobbyverksamhet får aldrig skrota sin bil hemma. Den ska slutligen lämnas hos en auktoriserad bilskrot.
    Naturvårdsverkets rapport: Uttjänta bilar och miljön [PDF]

    Jag gjorde en snabbsökning på motioner av senare datum hos riksdagen, då man kan tänka sig att det har författats en eller annan motion i ämnet. Följande korta motion tar bl.a. upp ovannämnda rapport från Naturvårdsverket, och ger även en känga till Transportstyrelsen.
    Motion 2011/12:T382 Motorhobbyn och det rullande kulturarvet
    Nyligen har det framkommit att Naturvårdsverkets slutsatser i arbetet med regeringens uppdrag med att redovisa omhändertagandet av uttjänta bilar och bildelar innebär nya hinder för motorhobbyn. Naturvårdsverkets rapport innehåller rent förödande funderingar och beskrivningar och ger en bild av djupt rotad okunskap rörande de historiska fordonen och möjligheten att bevara dem.

    En förutsättning för att restaurera och renovera historiska fordon är att dessa helt eller delvis plockas isär, demonteras, och ihop, monteras. Naturvårdsverket slår i sin skrivelse fast att all bilskrotning endast ska ske på auktoriserade bilskrotar.

    Naturvårdsverket framhåller att illegal bilskrotning och obehörig mottagning av uttjänta bilar ska görs straffbart. Tyvärr har inte Naturvårdsverket bemödats sig att ställa en enda fråga till MHRF (Motorhistoriska Riksförbundet) trots att t ex Bil Sweden enligt rapporten i något fall hänvisat till MHRF som den organisation som har kompetens på området.

    Tyvärr ser vi direkta illavarslande paralleller med förutsättningarna för det arbete som MHRF och enskilda gör med de historiska fordonen och det föreslagna förändringarna.

    Ingenstans klargör Naturvårdsverket vad som per definition är ett uttjänt fordon. Att likställa all demontering av fordon med bilskrotning genom att även inkludera sådan som ej är yrkesmässig gör många motoraktivister och andra som gör ett viktigt arbete med att bevara historiska fordon till kriminella.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2003
    Inlägg
    15

    Re: Snart kriminellt att demontera en bil själv!

    Det är vad jag förstår en utredning om ilegal bilskrotning gjord av naturvårdsverket som ligger bakom detta. I arikeln nämn följande saker som blir olagliga: byta kaross på rallybilen, bygga folkracebil, skapa ett amarörbygt (ombygt) fordon. Helt enkelt blir det olagligt att plocka delar på en bil. Jag ser detta som slutet för alla som gör lite mer än byter fälgar på bilen. Detta måste STOPPAS. Kan ni som är reggade på andra bilforum sprida detta vidare?

  17. #17
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: Snart kriminellt att demontera en bil själv!

    Citat Ursprungligen postat av MoliJox
    Att det ska finnas en gräns för antal bilar man äger kan jag faktiskt köpa till en viss del, då jag antar att det har mycke med försäkringar att göra. Sen förstår jag till fullo att man låter sina föräldrar stå som ägare till de första bilarna då det är hutlösa försäkringar som ung, ännu värre om det är en lite sportigare bil.
    Man vill nog komma åt "målvakterna" som äger hundratals eller ibland tusentals bilar.
    Finns massor med bostadslösa och folk i personlig konkurs som står som ägare på hundratals bilar och får någon hundring för besväret, medans dom "riktiga" ägarna av bilarna åker runt och skiter fullkomligt i böter, trafiktullar, fartkameror och dylikt.

    Jag har en avlägsen bekant till en bekant typ som har miljonskulder hos fogden, ingen inkomst, ingen fast adress osv.
    Han står som ägare på ett femtiotal bilar, alla i miljonklassen, och får böter och avgifter på säkerligen 50.000 i månaden. Eftersom hans situation är som den är så bryr han sig inte, utan tar bara tacksamt emot dom få tusenlappar han får kontant varje månad från dom som verkligen använder bilarna.

    Att man gör något åt den här formen av verksamhet ser jag enbart som positivt, frågan är om förbud mot innehav av bilar är rätt väg. Gör det hellre enkelt att beslagta fordon som ägs av personer som inte betalar för sig. När dom rika får se sin BMW eller Porsche bogseras bort pga obetalda böter sjunker nog lusten att skriva över den på en målvakt.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2003
    Inlägg
    15

    Re: Snart kriminellt att demontera en bil själv!

    Jag har full förståelse för att man vill slippa problemet med målvakter som äger hundratals bilar och jag har inga problem med att man vill städa bort skrotbilar i naturen.
    Det finns också bilsamlare som det gått överstyr för och självklart också svartskrotar. Men detta förslag drabbar nästan ALLA som har bilarsom hobby. Vi läser nästan i varje motortidning om entusiaster som bytt motorer och växelådor i sina bilar. Detta funkar nästan inte utan en donatorbil där du i lugn och ro kan plocka kabelhärva motor och låda mm. Det är inte många som har så bra kontakt med en bildemonterare. Och självklart ska det som bli kvar lämnas för skrotning hos en auktoriserad skrot. Att man bara ska få ha bilen avställd ett år ställer också till elände. Problemet med detta förslag är att alla dras över samma kam. Det är det som måste stoppas. Inför gärna begränsningar men inte utformade på detta sätt så vanliga bilentusiaster drabbas.

  19. #19
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: Snart kriminellt att demontera en bil själv!

    Citat Ursprungligen postat av jowe
    Det är vad jag förstår en utredning om ilegal bilskrotning gjord av naturvårdsverket som ligger bakom detta. I arikeln nämn följande saker som blir olagliga: byta kaross på rallybilen, bygga folkracebil, skapa ett amarörbygt (ombygt) fordon. Helt enkelt blir det olagligt att plocka delar på en bil. Jag ser detta som slutet för alla som gör lite mer än byter fälgar på bilen. Detta måste STOPPAS. Kan ni som är reggade på andra bilforum sprida detta vidare?
    Jag vill nog gärna se förslaget i sin helhet och veta vilka källor som citerats innan jag sprider hysterisk panik på några forum.

    Idiotiska förslag läggs fram dagligen av politiker som behöver bättre på statistiken och få sitt namn att synas, men det betyder som tur är inte att dom har minsta lilla chans att gå igenom.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Snart kriminellt att demontera en bil själv!

    Det är väl som i alla förhandlingar. Första budet är extremt och sen förhandlar man fram en kompromiss. Aliansregeringen har tidigare uttryckt sig positiv angående amatörbyggda fordon och all kringverksamhet.
    Fredrik J

Liknande ämnen

  1. Snart Jul
    Av saaba-mannen i forum Allmänt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2011-11-19, 00:18
  2. Detta är kriminellt om nåt.
    Av hampe4pet i forum Off Topic
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-05-23, 23:25
  3. Nu ger jag snart upp...
    Av kuling i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-01-16, 12:22
  4. Snart vår...?
    Av Elgstrand79 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-03-02, 20:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •