Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
  Utskriftsvänlig version

Re: Bedragare som huserat på forumet?
Författare Meddelande
InläggPostat: tor, 2009-apr-23, 18:56 

Användarvisningsbild

Bara jag som är lite intresserad av SAABoholics försvar ang. vad Root sagt ?
Eftersom, i mitt tycke, han sa nåt vettigt, iaf ang. blocket.se och häleri, men sen blir beskylld för detsamma, att "luras" på pengar.

Väckte min nyfikenhet men sen blev det inget mera.

InläggPostat: tor, 2009-apr-23, 19:03 
Site Admin
Site Admin
Användarvisningsbild

Medlemsnummer: 4776
Stone skrev:
Den stora frågan är då: hänger man verkligen ut personen ifråga eller kringgås detta ?

Givetvis blir personen i fråga uthängd även då, den situationen är till och med VÄRRE eftersom personen i fråga inte har möjlighet att komma till tals alls gällande situationen - men ändå mindre exponerat jämfört med att ha det postat i ett inlägg som indexeras av Google och MSN.

InläggPostat: tor, 2009-apr-23, 19:28 
Användarvisningsbild

Ort: Örebro Förstabil: Äkta Hirsch 305hk Silver-combi Andrabil: Volvo 850
Medlemsnummer: 2555
root skrev:
Stone skrev:
Den stora frågan är då: hänger man verkligen ut personen ifråga eller kringgås detta ?

Givetvis blir personen i fråga uthängd även då, den situationen är till och med VÄRRE eftersom personen i fråga inte har möjlighet att komma till tals alls gällande situationen - men ändå mindre exponerat jämfört med att ha det postat i ett inlägg som indexeras av Google och MSN.

Fullständigt namn på google gav 284 träffar.

InläggPostat: tor, 2009-apr-23, 20:14 
Site Admin
Site Admin
Användarvisningsbild

Niding skrev:
Eftersom, i mitt tycke, han sa nåt vettigt, iaf ang. blocket.se och häleri, men sen blir beskylld för detsamma, att "luras" på pengar.

Givetvis är mitt inlägg fabricerat och inte alls sant på något som helst sätt, men det påvisar min poäng i det som LM citerade, nämligen ... bara för att det står "på Internet" så är det inte nödvändigtvis sant.

Således, bara för att det står i ett inlägg på STCS-forumet så är det inte nödvändigtvis sant.

Anstränger man de grå lite smått så kan det faktiskt vara precis så som jag beskrev i det som LM citerade, eller det som Kongo beskrev. Det finns trots allt en anledning, bortsett från det som har med lagstiftningen att göra, till att vi har valt den strikta hållning som vi har - nämligen erfarenhet gällande just det här sedan tidigare.

Att vi som driver forumet ska lägga den oerhörda mängd energi och framförallt tid på att agera polis och rättsväsende gällande ett annonsforum som vi tillhandahåller helt kostnadsfritt för alla registrerade deltagare på forumet, enbart för att underlätta ett lagbrott som vi dessutom blir ansvariga för är helt enkelt ett uppåt väggarna orimligt krav som aldrig någonsin kommer att uppfyllas.

Vi sköter forumet på vår egen tid, och har ingen ersättning från STCS. Om det är så att vissa delar av forumet, som inte är en del av forumets huvudinriktning, tar för mycket tid och energi i anspråk så kommer vi helt enkelt att plocka bort den delen för att inte de delar som är forumets huvudinriktning ska bli försämrade.

Tänk gärna på det innan ni ställer alltför orimliga krav och anklagar både oss och klubben för uppdiktade brott (1) - är det så att vi känner att det kostar mer än det smakar att ha annonsforumen så kommer de att plockas bort.

(1) Att anklaga STCS och forumet för att vara hälare för att vi väljer att följa svensk lagstiftning är ändå lite väl magstarkt.

InläggPostat: tor, 2009-apr-23, 20:22 
Användarvisningsbild

Medlemsnummer: 7097
Tydligen hänger han ju här på forumet då han kopierat hela Roots långa inlägg om reglerna....

Tragiskt att sånt här ska hända, dock så tycker jag det är anmärkningsvärt att så pass många går med på förskottsbetalning i de storleksklasserna det är frågan om....

han måste ju annonserat jäkla bra grejer, själv tycker man ju det är bra om man ens får 1 svar på sina säljesannonser..

InläggPostat: tor, 2009-apr-23, 20:33 
Site Admin
Site Admin
Användarvisningsbild

Pumba skrev:
Tragiskt att sånt här ska hända, dock så tycker jag det är anmärkningsvärt att så pass många går med på förskottsbetalning i de storleksklasserna det är frågan om....

Visst är det tragiskt och vad jag personligen skulle vilja göra med dem kan jag inte skriva här på forumet, men handen på hjärtat nu - finns det NÅGON här som egentligen förvånad över att det finns bedragare idag?

Utan att vara det minsta respektlös mot de stackare som har blivit utsatta, men tanken som slår mig är om dessa lurade människor skulle ge någon en rejäl hög med pengar rakt i näven om man ställde sig på Sergels Torg och sa sig sälja samma produkter utan att ha dem där.

- Jag ser inga grejor här, har du dem verkligen? Du luras inte?!!!??!?!
- Luuugn, jag ska hämta dem bara jag får pengarna först.
- Här, varsågod! Men du lovar att fixa grejorna nu, va, så du inte lurar mig?
- Ja, klart jag inte lurar dig. Jag kommer snart! *löper mot tunnelbanan*

...

Vi som driver forumet kan faktiskt inte ta på oss något som helst ansvar för att köpare eller säljare väljer att vara godtrogen, speciellt inte när vi tydligt och upprepade gånger i hela annonsforumet påtalar att det finns bedragare och att man ska vara försiktig, och framför allt använda INSIDAN av den där snygga kepshållaren mellan axlarna när man gör affärer med människor man inte känner.

InläggPostat: tor, 2009-apr-23, 20:34 
Användarvisningsbild

Jag tror att han är Root, eller LM eller Tony418 eller...... :lol: ;)

Jag förstår frustrationen hos den drabbade, men det är ju som moderatorerna säger, att det finns risk att någon blir baktalad som är oskyldig. Tänk er in i den situationen själva.

InläggPostat: tor, 2009-apr-23, 21:03 
Användarvisningsbild

Medlemsnummer: 7097
Lamer skrev:
Jag tror att han är Root, eller LM eller Tony418 eller...... :lol: ;)

Jag förstår frustrationen hos den drabbade, men det är ju som moderatorerna säger, att det finns risk att någon blir baktalad som är oskyldig. Tänk er in i den situationen själva.

I detta fallet i zatzytråden så känns det som att risken att han är oskyldig är obefintlig, men i många andra fall så ska man nog vara försiktig.

Blev själv anklagad för att luras en gång, killen skickade över pengar på fredag kväll, på måndag morgon klockan 8 får jag ett mail där han hotar med polisen och hela köret för han inte hade fått grejerna, ibland så är man som köpare väldigt ivrig att få grejerna, och som säljare kan det ju faktiskt vara så att man av någon anledning fått förhinder att skicka grejerna på utlovad dag.
Så man bör ju vara försiktig innan man börjar anklaga någon för nått.

InläggPostat: tor, 2009-apr-23, 21:11 
Site Admin
Site Admin
Användarvisningsbild

Pumba skrev:
I detta fallet i zatzytråden så känns det som att risken att han är oskyldig är obefintlig, men i många andra fall så ska man nog vara försiktig.

Frågan är - är det verkligen rimligt att, som vissa gjort, kräva att vi som driver forumet på vår egen tid, för att vi tycker det är kul, ska lägga ner så fruktansvärt mycket energi och tid på att utreda varje liten tvist på samma sätt som Wernvall gjort ?

Den absolut bästa vägen för att forumet inte ska kunna utnyttjas av ett litet fåtal bedragare är helt enkelt att stänga annonsforumet, men jag har en liten svag gnagande känsla av att det kommer att bli väldigt många fler protester mot ett sådant beslut än vad det någonsin kommer att bli av att vi valt den linje som vi har valt gällande just ansvars- och tvistehantering.

InläggPostat: tor, 2009-apr-23, 21:21 

Användarvisningsbild

root skrev:
Niding skrev:

Givetvis är mitt inlägg fabricerat och inte alls sant på något som helst sätt, men det påvisar min poäng i det som LM citerade, nämligen ... bara för att det står "på Internet" så är det inte nödvändigtvis sant.

Således, bara för att det står i ett inlägg på STCS-forumet så är det inte nödvändigtvis sant.

Anstränger man de grå lite smått så kan det faktiskt vara precis så som jag beskrev i det som LM citerade, eller det som Kongo beskrev. Det finns trots allt en anledning, bortsett från det som har med lagstiftningen att göra, till att vi har valt den strikta hållning som vi har - nämligen erfarenhet gällande just det här sedan tidigare.

Att vi som driver forumet ska lägga den oerhörda mängd energi och framförallt tid på att agera polis och rättsväsende gällande ett annonsforum som vi tillhandahåller helt kostnadsfritt för alla registrerade deltagare på forumet, enbart för att underlätta ett lagbrott som vi dessutom blir ansvariga för är helt enkelt ett uppåt väggarna orimligt krav som aldrig någonsin kommer att uppfyllas.

Vi sköter forumet på vår egen tid, och har ingen ersättning från STCS. Om det är så att vissa delar av forumet, som inte är en del av forumets huvudinriktning, tar för mycket tid och energi i anspråk så kommer vi helt enkelt att plocka bort den delen för att inte de delar som är forumets huvudinriktning ska bli försämrade.

Tänk gärna på det innan ni ställer alltför orimliga krav och anklagar både oss och klubben för uppdiktade brott (1) - är det så att vi känner att det kostar mer än det smakar att ha annonsforumen så kommer de att plockas bort.

(1) Att anklaga STCS och forumet för att vara hälare för att vi väljer att följa svensk lagstiftning är ändå lite väl magstarkt.

Nu var ju inte mitt inlägg menat att pika mot er moderatorer eller på nåt annat sätt visa nåt misstycke mot er då jag personligen tycker ni gör ett bra jobb, vad som gör det mer hedervärt är att ni lägger sån tid på något ideelt och något ni brinner för, inget annat än klapp på axeln på er alla från mig! :)

Det som var så intressant i kråksången var att du/ni kom med ett svar på tal på ett intressant sett som sedan inte bemöttes öht. Så självklart väcktes ju ett intresse i hur det har löst sig eller inte löst sig.

Självklart ska man inte tro på allt som skrivs på internet, men skrivs nåt av en moderator som endå är en ledande roll på ett forum (vilket också för med sig en viss del grundförtroende, iaf hos mig) så brukar det finnas nån form av "eld" bakom "röken".

Är själv av den uppfattningen att dom som luras och sätter det i system skall straffas men förstår samtidigt att ni inte kan hänga ut folk till höger och vänster. Lite Moment 22 över det hela.

InläggPostat: tor, 2009-apr-23, 21:22 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Äsch, det här är ingen demokrati så stäng skiten omgående.

När det nu från olika håll dessutom börjar ställas allt större krav på annonsörerna vid utformningen av annonserna och därmed också på oss som måste hantera alla klantigt utformade annonser där närmare 20% inte omgående kan godkännas pga brott mot annonsreglerna tycker jag inte att ett gratis annonsforum längre är motiverat.

När kom det senast någon positiv feedback från annonsörerna eller de som handlar där? Mest en massa gnäll istället.

InläggPostat: tor, 2009-apr-23, 21:23 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

LM skrev:
När kom det senast någon positiv feedback från annonsörerna eller de som handlar där? Mest en massa gnäll istället.

Frågan skulle nu kunna besvaras med "För en minut sedan." :blush:

InläggPostat: tor, 2009-apr-23, 23:42 
Användarvisningsbild

Medlemsnummer: 7527
LM skrev:
LM skrev:

Frågan skulle nu kunna besvaras med "För en minut sedan." :blush:

Jag tycker att säljes/köpesdelen fungerar mycket bra! Har blivit mycket, både köpt och sålt där utan problem. Så en stor tumme upp där för mig! =]

InläggPostat: fre, 2009-apr-24, 02:07 
Användarvisningsbild

Medlemsnummer: 7807
Pumba skrev:
han måste ju annonserat jäkla bra grejer, själv tycker man ju det är bra om man ens får 1 svar på sina säljesannonser..

Det är väl inte riktigt så han gått tillväga..

Stigsson på Zatzy skrev:
En bedragare vid namn X kontaktar dig när du lagt ut en köpes annons och erbjuder sig ha den varan du vill ha.

Btw så är det en rätt intressant tråd att följa och se hur det urartar. Jag tror snubbens stora misstag var när han reggade sej själv på Zatzy och försökte försvara sej. Hade han inte gjort det så hade inte tråden gått så långt som den gjort nu, tror jag.

Att moderatorerna här på Stcs inte vill hålla på med detta förstår jag till fullo. Det lär vara rätt tidskrävande, och Wernvall som involverat sej i zatzy-tråden har ju blivit indragen i polisutredningen oxå. Uthängningar i all ära, men tänk på dom som ska styra upp och städa i trådarna oxå.

Mod: Ni jobbar på bra med ett fint forum. =)

//Seb

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]