Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: någon som kör med duro-däck???

  1. #1

    någon som kör med duro-däck???

    Hejsan..

    Hur är kvaliteten på 225/40ZR18 Duro DP8000??

    jag skulle vilja veta hur dom är. Har nämligen hittat ett paketpris på fälgar och däck men vill ju veta först hur däcken är..

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    242

    Re: någon som kör med duro-däck???

    Jag har nå slags durodäck på min bil.
    Helt värdelösa är dom iaf!
    Inget speciellt grepp på torr asfalt men riktigt dåliga när det är blött ute.

    Vet inte hur många gånger man har hasat rätt fram i rondellerna när det har regnat lite smått.

    Sen när det första snöblandade regnet kom, då var det bara ställa bilen.
    Gick inte att åka, inte om man var rädd om sin säkerhet iaf.

    Vet ej vad mina däck heter exakt med jag minns att det stod duro på dom iaf.

  3. #3

    Re: någon som kör med duro-däck???

    tack för svar..

    Det verkar inte vara så pålitligt däck med andra ord.

    Man får nog köpa något märkesdäck

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    242

    Re: någon som kör med duro-däck???

    Om du väntar nån dag eller två så har jag tillgång till min bil så ska jag kika vad det står exakt på däcket.
    Men om det är likadana så hade jag avrått dig ifrån att köpa dom iaf.

    Visst på en äldre bil som ska gå från A till B så kan dom säkert duga men mycket mer än så anser jag inte att dom är dugliga för.

  5. #5
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: någon som kör med duro-däck???

    Citat Ursprungligen postat av Brains
    Visst på en äldre bil som ska gå från A till B så kan dom säkert duga men mycket mer än så anser jag inte att dom är dugliga för.
    Däcket blir ju inte bättre på en äldre bil, är man rädd om livet i en nyare bil som antagligen är säkrare är man väl rädd om livet i en äldre bil, så det resonemanget tycker jag verkar lustigt!

    Bra däck är en billig livförsäkring... oavsett vilken bil!

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: någon som kör med duro-däck???

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Citat Ursprungligen postat av Brains
    Visst på en äldre bil som ska gå från A till B så kan dom säkert duga men mycket mer än så anser jag inte att dom är dugliga för.
    Däcket blir ju inte bättre på en äldre bil, är man rädd om livet i en nyare bil som antagligen är säkrare är man väl rädd om livet i en äldre bil, så det resonemanget tycker jag verkar lustigt!

    Bra däck är en billig livförsäkring... oavsett vilken bil!

    Det är väl snarare prismässigt man tänker, köpa en skrothög för 5000kr och köpa däck för 10 är ju kanske inte det mest vanliga folk gör.

    En bra tumregel som funkar på mycket är ju att välja nått mittemellan billigt och dyrt, där brukar man ju kunna hitta rätt många däck som är prisvärda.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  7. #7
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: någon som kör med duro-däck???

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    En bra tumregel som funkar på mycket är ju att välja nått mittemellan billigt och dyrt, där brukar man ju kunna hitta rätt många däck som är prisvärda.
    Givetvis... jag sa inte att man behöver däck för 10k! Men att köpa dom allra billigaste Kinadäcken kan ju rent av vara farligt!

  8. #8

    Re: någon som kör med duro-däck???

    Gammal "klyscha" man får vad man betalar för..

    Jag har provat lågprofilsdäck Duro, Zeetex och det är SKIT däck.
    Varjefall om man skall åka fort, är det blött vägunderlag går bilen rakt fram i en
    rondell t.ex. Däcken är hårda, lura dig inte av billiga priser snygga mönster etc.

    Lägg till några hundralappar så får du bättre däck, typ Kumho, Hankook mm
    De färdiga däck/ fälgpaketen hos gummihandlarna brukar gå att uppgradera till
    bättre "Ringar"..

    Pratar man standard 14/ 15" till en Mitsubishi och skall åka till jobb/ hem kanske det är en annan historia. Men personligen skulle jag ALDRIG sätta på skitdäck igen.

    Mvh/ Fredrik

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    568

    Re: någon som kör med duro-däck???

    Kör själv med 18" Duro däck, för det första är dom skithårda, extremt svåra att kränga på fälgarna (om du nu gör det själv), första dagen med regn och ej inslitna däck spann däcken rätt bra men nu tycker jag däcken har bra vägegenskaper både på torr och våt vägbana *peppar* *peppar*.

    Kan rekommendera dom starkt, speciellt för 750 kr däcket som jag köpte mina för.
    Kör Saab 9-3 SC 1,8t Biopower -08 med Maptun Steg 1 220hk

Liknande ämnen

  1. Någon köpt däck via Popgom?
    Av RSC i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-10-29, 21:21
  2. Duro sommardäck, nån som provat?
    Av JeppeB i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-01-22, 19:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •