Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34

Ämne: kränga på däck själv?

  1. #1
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 507
    Medlem#
    9481

    kränga på däck själv?

    Hallå.

    ska rätta till ett par gamla fälgar jag har, men av erfarenhet så vet jag att när man sedan lämnar in dessa för att få däck på så kan resultatet skilja lite på fälgarnas skick när däckgubben slarvat igenom sitt arbete....

    hur jobbigt är det att kränga på däcket själv och sedan lämna in dem för balansering?

    mest för att se till att de inte blir några skador på de nylackade fälgarna, sist jag lackade ett par fälgar och lämnade ivög för att få däck monterade så gjorde de stora ringar i ytterkanten på fälgen och se såg väl sådär ut...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578
    Om man inte ha gjort det förr, och verkligen vet hur man ska gå tillväga så är det skitsvårt. Jag har krängt ett reservdäck (dvs pyttesmal fälg) och det va ju riktigt skitjobbigt.

    Kan man hantera däckjärnen som en kung är det väl inte världens undergång kan jag tänka mig.

    Dessutom.. om en verkstad sabbar dina fälgar är det ju bara att reklamera jobbet och säga åt dem att fixa skadan de åstakommit..? Kika på fälgarna med däckkillen innan du lämnar dem, så kan han ju inte säga så mycket sedan...

    Eller så åker du bara till en seriös däckverkstad som vet att kunder inte uppskattar söndertrasade fälgar, så är problemet ur världen. Detta tipset är jag nog mest stolt över i detta inlägg!
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 507
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av niohundra
    Eller så åker du bara till en seriös däckverkstad som vet att kunder inte uppskattar söndertrasade fälgar, så är problemet ur världen. Detta tipset är jag nog mest stolt över i detta inlägg!
    tyvärr hände detta på en av de större och mer omtalade däckverstäderna här i stan, "sånt händer de var inte så mycket" var svaret jag fick när jag klagade, då köpte jag även däcken där, lagom roligt att betala 2700kr för det.
    Har alltid kört hos en kille efter det men han flyttade sin däckverkstad till grannkommunen men överväger allvarligt att ta fälgarna dit isf, för han visste vad han gjorde.

    Har ju ändå 6st fälgar som ska ha däck och alla ska lackas om innan.

    Hur är det att ta av däck, är det jäkligt det med?
    för 2 av fälgarna har däck kvar.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 272
    Är det 14 eller 15" det handlar om är det kanske möjligt att kränga på ett däck om inte det är alltför låg profil, men att kränga av ett däck för hand är troligtvis dubbelt så jobbigt.

    Vad är det för tattarverkstad som inte kan montera däck utan att repa dem? är väl en sak om det handlar om 18-19 eller 20", men om man skadar 14-17" är man minst sagt en amatör.

    Har monterat oändligt antal däck själv och endast lyckats skava någon enstaka 18" fälg, och då är däckmontering inte ens min primära syssla.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Med två däcksjärn så går det faktiskt ganska lätt att kränga på ett däck på en fälg.
    Och lägger man till en slägga (ja faktiskt) så får man även av däcket från fägen!

    Är jag rädd om fälgarna så brukar jag använda en bit innerslang som jag lägger mellan däcksjärnet och fälgen.

    Dock kan jag inte uttala mig om hur denna metod fungerar på breda och/eller lågprofilsdäck. 195/60*15 vinterdäck är det bredaste/lägsta jag provat på hittills. Lösa sommardäck 205/55*16 har jag köpt så det hoppas jag inte heller blir några problem!

    Det svåraste (kan vara riktigt riktigt besvärligt) är att få däcket att lossa från fälgen! Att sedan med däcksjärn krånga av det från fälgen brukar aldrig vara svårt!

    Per L

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    888
    Lånar tråden lite... har en uppsättning 18" kromfälgar som jag måste lämna in för att få nya däck på. Men är lite halvrädd att dom ska repa dom? Hur pass befogad är min rädsla för det?
    http://www.garaget.org/backhead
    Saab 9000 Talladega, Saab 9-3 SS Aero

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 507
    Medlem#
    9481
    De som repade mina fälgar var den största firman i stan som har bra ryckte om sig, men de va väl jobbigt när jag ville ha 2 nya däck, dels så var det mycket billigare när jag bokade tid på telefon än när jag skulle betala då hade helt plötsligt däcken blivit 200kr/st dyrare..

    16 tummare handlar det om, viking Aero, kör den modellen på båda mina ng900 då de är hyfsat snygga och kostar mer eller mindre gratis.

    kommer du med ett gäng dyrare fälgar så tror jag nog dem är mer försiktiga än när jag kom med mina viking Aero, även om de är billiga och skicket kanske inte är 100% ny´så räknar man ju iaf med att de inte ska göra det värre, de va väldigt ignoranta och tyckte mest jag skulle va glad för att jag fick köpa 2 däck av dem.

    får se hur jag ska lösa det med fälgarna som däcken sitter på, de behöver slipas lite då de varit ut för en lättare kantstötning, vilket inte är möjligt att göra bra när däcken sitter där.

    Funderar på att först beställa 2 däck och få dessa monterade på 2 fälgar och be om att få däcken bortmonterade, bör jú inte va så jobbigt.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893
    Skillnaden ligger i att på dyrare fälgar använder man oftast plastskydd/gummi för att inte skada fälgarna.

    Jag tror det är betydligt större chans att skada en fälg genom att försöka kränga på däcket för hand än att göra det i maskin.

    Går en fälg sönder och får repor så handlar det självklart om en reklamation.

    Att kränga på och av dig själv för hand låter som en väldigt dålig idé. Byt däckfirma istället och gör upp klart och tydligt att du inte tolererar några skador på fälgarna.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  9. #9
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 614
    Jag brukar alltid stå brevid och titta på när killen jobbar så händer det något kan jag hojta till direkt, men killen jag brukar gå till vet vad han håller på med,så jag skulle inte tveka på att lämna fälgarna hos honom heller.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 922
    vet inte däckfirman hur man kränger på däck utan att skada dom så byter man ställe...........Det hör väl till grundkunskaperna hur man monterar utan skador men grundproblemet är väl att de flesta verkstäder saknar speciella maskiner de bara kör fina lättmetallhjul i.........
    Har sett många som kör med vanliga maskiner från hösten 81 och de är hur glappa som helst och där står de och vevar med nya fina fälgar och sen undrar de varför det blir skrapmärken...........

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 507
    Medlem#
    9481
    de blir nog så att jag tar hela däckhögen till grannkommunen och killen som jag varit hos innan får göra det, tråkigt att han inte är kvar här i stan, men han va duktig och försiktig, sen är han 40kr billigare per hjul med och de blir ju lönsamt med 6st däck att åka några mil.

    de stället som sabbade fälgarna är ganska stort men de gör mest företagsbilar och där skiter dom väl i vilket.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  12. #12
    Jag jobbar själv på en däckverkstad och kan väl erkänna att man repat några fälgar. Men repas en fälg eller om man skadar något annat tex däck/bil m.m så ersätter mer än självklart firman det. Trodde faktiskt att det var en självklarhet för alla firmor. En missnöjd kund kostar mer än att ersätta tio fälgar.
    9000 2,3t -92 Renovering pågår
    9000 2,0t -97
    opel omega -95

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trelleborg / Vallby / Skåne
    Inlägg
    1 356
    Citat Ursprungligen postat av martin_9000aero
    Jag jobbar själv på en däckverkstad och kan väl erkänna att man repat några fälgar. Men repas en fälg eller om man skadar något annat tex däck/bil m.m så ersätter mer än självklart firman det. Trodde faktiskt att det var en självklarhet för alla firmor. En missnöjd kund kostar mer än att ersätta tio fälgar.
    Håller med dig till 100%, tillämpar samma praxis hos oss.

    Men vi gör klart för alla de som kommer med "Internet" däck att vi frånsäger oss allt ansvar vad gäller reklammationer osv på produketerna vi inte sålt.

    Henrik
    *BMW 530D LCI-07*
    *9000 2,3T M5 Classic-1998*
    *BMW M3 CSL-2003*

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 507
    Medlem#
    9481
    Hur svårt är det att sätta kniven i däcket och skära upp så man kan plocka av det? väv på sidorna med eller vad finns det för nått i gummit på sidorna?

    däcket är blandsletet...

    Är det dåligt att köra ett nytt och ett gammalt däck på samma axel?

    De är nämligen så att sambon lånade bilen och tävlade lite med trotoaren på ena sidan, vilket skavde bort alla balanseringsvikterna och däcket slets ut på några veckor...
    men däcket på andra sidan är ganska bra 5-6mm mönster så jag har 3st däck till bilen i nuläget så hade ju varit trevligt om man bara kunde köpt 1 nytt istället 2.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    326
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Hur svårt är det att sätta kniven i däcket och skära upp så man kan plocka av det? väv på sidorna med eller vad finns det för nått i gummit på sidorna?

    däcket är blandsletet...

    Är det dåligt att köra ett nytt och ett gammalt däck på samma axel?

    De är nämligen så att sambon lånade bilen och tävlade lite med trotoaren på ena sidan, vilket skavde bort alla balanseringsvikterna och däcket slets ut på några veckor...
    men däcket på andra sidan är ganska bra 5-6mm mönster så jag har 3st däck till bilen i nuläget så hade ju varit trevligt om man bara kunde köpt 1 nytt istället 2.
    Att skära av däcket är inte så enkelt, det är stålkord etc. Ståltrådarna är ganska kraftiga. Skall du skära av det så är en vass morakniv och en kraftig tång det du behöver.

    Snålvarianten att bara byta ett hjul fungerar ganska bra, sätt det nya däcket på ett av bakhjulen sombara rullar med (vid framhjulsdrift) så blir det inga problem. Självklart är dock det bästa att byta hjul parvis.

    Vad gäller montering etc. Gör det enkelt för dig och leta på någon med däckmaskin och balanseringsmaskin.

    // F

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 272
    Herrejösses, det handlar om ett par hundralappar, fattar inte ens att man kan överväga göra det jobbet själv när det kostar så lite..

  17. #17
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 507
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Herrejösses, det handlar om ett par hundralappar, fattar inte ens att man kan överväga göra det jobbet själv när det kostar så lite..
    men hjälp det är ju inte det, grejen är att jag ska lacka fälgarna och de vore smidigt att enkelt och gratis få bort ett blanksletet däck, köra runt med det över halva stan och betála 120kr för att få bort det känns slöseri.

    Fä däcken pålagda tänker jag inte göra själv, men betala en massa för att få bort skiten känns inte motiverat.

    tar sågen idag och sågar skiten istället, kostar gratis och jag slipper böket med att åka runt med det.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  18. #18
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 922
    att skära loss själva däcket är inte märkvärdigt, i sidorna är det ingen stålcord så där är det bara mala på med kniven runt hela. Värre brukar vara att få av stålcorden som ligger nere i clinchen, det är flera varv med härdad ståltråd och det brukar vara lite småbesvärligt att komma åt med nån tång genom allt gummi.
    Börjar du så går det inte att ge upp, det är nästan omöjligt att pressa loss en lös däcksida i en däckmaskin. Det blir liksom inget mothåll för maskinen..........

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 272
    Småländska snålheten har fått ett nytt ansikte

    Lycka till med att såga bort det, är nog bara två tre timmars slit.

  20. #20
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 507
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    att skära loss själva däcket är inte märkvärdigt, i sidorna är det ingen stålcord så där är det bara mala på med kniven runt hela. Värre brukar vara att få av stålcorden som ligger nere i clinchen, det är flera varv med härdad ståltråd och det brukar vara lite småbesvärligt att komma åt med nån tång genom allt gummi.
    Börjar du så går det inte att ge upp, det är nästan omöjligt att pressa loss en lös däcksida i en däckmaskin. Det blir liksom inget mothåll för maskinen..........
    äntligen iaf ett vettigt svar till om det går eller inte, och inte bara massa trams till svar, bättre att säga att det inte går än att snacka om snålhet och grejer, tanken var enkelhet att bara ta kniven och skära upp det (går ju fint när folk gör punka för andra).
    Handlade inte om pengar utan snarare att slippa arbetet med att åka till däckverstan som stänger innan jag är hemma från jobbet.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

Liknande ämnen

  1. Kränga Volvo 945
    Av Glader9991 i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-01-25, 00:22
  2. Kränga av däck
    Av NP i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-02-21, 17:22
  3. Byta alla fyra däck eller 2 däck på Subaru Impreza?
    Av Andreas Plars i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-05-07, 22:02
  4. hur kränga av skinn från en ss/sc stol
    Av Kristoffer T / 1653 i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-10-15, 15:24
  5. Går det att kränga på ett par 16" över brembo oken?
    Av 900turbotokig i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-08-27, 17:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •