Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Kraftiga ryckningar vid dragläge, ej motorrelaterat 9k CS 92

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Urspr. Nyköping, Nu Halmstad
    Inlägg
    309

    Kraftiga ryckningar vid dragläge, ej motorrelaterat 9k CS 92

    Hejsan

    Har fått ett problem som jag inte varit med om tidigare. När jag skall starta på 1:an så rycker/skakar hela bilen till precis när kopplingen är helt uppsläppt.. det försvinner direkt och går helt normalt att köra sen. Det inträffar ibland också när jag växlar till 2:an. Min gissning var att drivaxeln/drivknutarna glappar eller hoppar över spline'sen eller nått.. men det händer inget under högbelastning när man "kör" bilen normalt.. utan endast vid dragläge och ibland vid växling..

    vad kan detta vara för nått?? Kopplingen är genomgången och slaven bytt så den verkar det inte vara.. inga missljud från växellådan i övrigt..

    Alla tipps mottages tacksamt, mycket irriterande att köra med detta fel.. hela bilen hoppar lixom till som vid motorstopp och låter inge kul alls..

    MVH: Marcus
    Saab 9-3 SS 2,8T Aero -06, Saab 9-5 SE 2,0t

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Urspr. Nyköping, Nu Halmstad
    Inlägg
    309
    upp..

    Tänkte börja riva lite.. hur kollar jag enklast drivknutarnas kondition? Finns det några siffror på vilka tolleranser som kan tillåtas i glapp osv vid knutarna? Eller måste de väck för att avgöra slitaget?

    MVH: Marcus
    Saab 9-3 SS 2,8T Aero -06, Saab 9-5 SE 2,0t

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 192
    Övre motorfästet? Undre motorfästena? Mellanaxeln under motorn?

    Låter som min 2,3 när övre bussningarna sprack.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Urspr. Nyköping, Nu Halmstad
    Inlägg
    309
    Citat Ursprungligen postat av glassguran
    Övre motorfästet? Undre motorfästena? Mellanaxeln under motorn?

    Låter som min 2,3 när övre bussningarna sprack.
    Hmm.. dem hade jag inte ens tänkt på.. jag vet att de är ganska slut i övre fästet, men sist jag hade problem med motorfästena i en 9k så var det andra symtom.. mer klonkande vid motorbroms, och kraftiga rörelser i växelspaken osv.. men det är klart.. är de riktigt slut så kanske det visar sig på detta sätt också? - Ska prova att slå in ett par kilar i de övre fästet för o se om det gör någon skillnad.. tack för tippset!

    Hur brukar man märka av när drivaxlar/knutar/mellanaxel är slut? Jag tycker att man borde ha problem hela tiden vid höga moment eller är jag fel ute? Samt det händer inget när jag svänger fullt och gasar på.. då brukar det ju låta som en stenkross annars när knutarna är slut.. får väl ta en ordentlig titt.. men jag hade ju väck v-lådan nyss på den och tyckte knutarna verkade friska o fina.. de skulle även vara rel. nybytta på bilen..
    men måste lösa detta ingen kul alls att köra som det är nu..

    MVH: Marcus
    Saab 9-3 SS 2,8T Aero -06, Saab 9-5 SE 2,0t

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Urspr. Nyköping, Nu Halmstad
    Inlägg
    309
    jahapp.. nu har jag testat, slog in några små träkilar i övre motorfästet för att göra det lite mer stumt och jag tycker faktiskt att det blev bättre, men inte bra. Det går att smyga iväg med mindre skakningar än innan om man inte är rädd om kopplingen, men funderar på om det kan vara fler dåliga bussningar.. de ska väl bytas ut inom snar framtid ändå.. men under tiden vore det ju sköj om bilen var brukbar.. funderar på och köra en fuling, dvs fylla alla bussningar med polyuretan tättningsmassa.. blir ju hyffsat stumt och liknande gummi när det härdat.. går ju fort iaf vad tror ni? Kan det hjälpa? Anledningen till fullagningen är att jag snart ska ur med denna motor och in med en annan, så tänkte byta dem då...

    //Mac

    EDIT: Jo, märkte att när skakningarna kommer så märks det tydligt i växelspaken, samt 1:an fastnar ibland och måste ryckas ur med våld.. det tyder väl på skevheter i länkaget va? växlarna går i lätt o mjukt annars.. funderar på om det är fästet vid växellådan också?
    Saab 9-3 SS 2,8T Aero -06, Saab 9-5 SE 2,0t

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 192
    Om de undre låtit motorn "sjunka ner" för mycket och den dessutom står snett kan det bli trögväxlat. Hadde mest på 2;an som va svår å få i vid fullgasväxlingarna. Och som kunde hoppa ur om man motorbromsade kraftigt. var motorfästena då iaf. Inre medbringaren på diffhuset kan ge skaktendenser oxå. I kombination med taskiga motorkuddar blir allt annat än bra. Yttre knutar och annat är det inte som orsakar detta. Och om den stora bakre bussningen va slut skulle det skaka jämt hela tiden.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Urspr. Nyköping, Nu Halmstad
    Inlägg
    309
    Citat Ursprungligen postat av glassguran
    Om de undre låtit motorn "sjunka ner" för mycket och den dessutom står snett kan det bli trögväxlat. Hadde mest på 2;an som va svår å få i vid fullgasväxlingarna. Och som kunde hoppa ur om man motorbromsade kraftigt. var motorfästena då iaf. Inre medbringaren på diffhuset kan ge skaktendenser oxå. I kombination med taskiga motorkuddar blir allt annat än bra. Yttre knutar och annat är det inte som orsakar detta. Och om den stora bakre bussningen va slut skulle det skaka jämt hela tiden.
    Aha ok... jag provade iaf att fylla övre fästet med smältlim istället ( ) för att snabbt avgöra skillnaden, och jag "snubblade" över felet tror jag.. när jag backade ut bilen med kopplingen precis så att bilen börjar röra sig så märker jag att den "hugger".. troligen kopplingen.. detta förstärktes ganska rejält då mina övre bussningar var helt slut.. efter jag fyllt dem med smältlim & provat att slira med kopplingen för att "slita in" den så verkade det försvinna.. antingen pga sliret eller att den blev varm.. jag hade ju nere kopplingen och putsade av den med smärgelduk, även svänghjulet.. kanske var detta som orsakade felet? - Bör man "köra in" en koppling eller hur brukar man göra?

    Hur som helst så verkar det finnas fler bussningar som är slut.. växellåndfästet kanske? - Spaken rör sig ganska rejält när man motorbromsar.. ska prova att fylla även den med smältlim så får vi se.. frågan är ju bara hur varma dessa fästen blir? .. limet smälter väl vid rel låga temperaturer.. aja, det är ju ingen permanent lösning iaf..

    MVH: Mac
    Saab 9-3 SS 2,8T Aero -06, Saab 9-5 SE 2,0t

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    74
    har även jag fått detta problem, efter växellådsbyte, vad kan det vara som orsakar detta symptom, att det skakar något fruktansvärt?
    Fungerade det bra efter att bussningarna fylldes, eller hur löste du problemet?

    Till saken hör kanske även att jag bytte den övre motorfästet, men det nya är rätt fräscht, och problemet fanns inte innan växellådsbytet, så man börjar ju undra, är det något som går över kanske, eller hur fungerar det?

    Mvh Lars

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    74
    ingen annan än trådskaparen som har något att komma med?

    kan det kanske vara något med lamellen?

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    Utan att ha läst igenom allt så säger jag att din koppling är slut.

    När man försöker köra på draglägget och man får antingen lite sinterkönsla(ssmåryck)) eller bilen nästan hoppar fram då e kopplingen slut eller ren av trasig.

    Sliten koppling smårycker, trasig altså nån bit har lossnat eller så rycker som fan.

    Dax att byta koppling med andra ord, visst man kan byta bara lamell men du bör byta hele skiten för att slippa framtida problem.

    Renover slavcylindern med för det tar bara en 20minuter när allt e nerskreuvat jämfört med att göra det sen.
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    74
    Citat Ursprungligen postat av M.L
    Utan att ha läst igenom allt så säger jag att din koppling är slut.

    När man försöker köra på draglägget och man får antingen lite sinterkönsla(ssmåryck)) eller bilen nästan hoppar fram då e kopplingen slut eller ren av trasig.

    Sliten koppling smårycker, trasig altså nån bit har lossnat eller så rycker som fan.

    Dax att byta koppling med andra ord, visst man kan byta bara lamell men du bör byta hele skiten för att slippa framtida problem.

    Renover slavcylindern med för det tar bara en 20minuter när allt e nerskreuvat jämfört med att göra det sen.
    okej, men känns lurigt ändå, då jag, som sagt, precis bytt lådan, och satte på fräsch lamell och slavcylindern verkade fräsch.... men du är ganska så övertygad eller?

    Mvh Lars

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    Citat Ursprungligen postat av cpqpred
    Citat Ursprungligen postat av M.L
    Utan att ha läst igenom allt så säger jag att din koppling är slut.

    När man försöker köra på draglägget och man får antingen lite sinterkönsla(ssmåryck)) eller bilen nästan hoppar fram då e kopplingen slut eller ren av trasig.

    Sliten koppling smårycker, trasig altså nån bit har lossnat eller så rycker som fan.

    Dax att byta koppling med andra ord, visst man kan byta bara lamell men du bör byta hele skiten för att slippa framtida problem.

    Renover slavcylindern med för det tar bara en 20minuter när allt e nerskreuvat jämfört med att göra det sen.
    okej, men känns lurigt ändå, då jag, som sagt, precis bytt lådan, och satte på fräsch lamell och slavcylindern verkade fräsch.... men du är ganska så övertygad eller?

    Mvh Lars
    Övertygad? Inte utan att ha kört bilen men att den rycker så är väldigt tydliga symtom på att något är galet med kopplingen.

    Kanske lamellen har gott sönder?? Garanti?

    Jag kan inte komma på något som skulle göra på detta viset annars, har varit med om det en par gånger på olika bilar.
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    74
    Okej, ja kanske har lamellen gått sönder, någon garanti har jag nog inte på den på vilket sätt kan den ha gått sönder tror du?

    Mvh Lars

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    Citat Ursprungligen postat av cpqpred
    Okej, ja kanske har lamellen gått sönder, någon garanti har jag nog inte på den på vilket sätt kan den ha gått sönder tror du?

    Mvh Lars
    Vad jag har sett som har gått sönder men ändå funkar är att någon bit av lamellcentrum har lossnat eller fjäder som brustit, mera trasigt brukar det inte funka alls.
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    74
    Citat Ursprungligen postat av M.L
    Citat Ursprungligen postat av cpqpred
    Okej, ja kanske har lamellen gått sönder, någon garanti har jag nog inte på den på vilket sätt kan den ha gått sönder tror du?

    Mvh Lars
    Vad jag har sett som har gått sönder men ändå funkar är att någon bit av lamellcentrum har lossnat eller fjäder som brustit, mera trasigt brukar det inte funka alls.
    låter inget vidare alls tror du jag kan köra med det ett tag i alla fall?
    Så länge inget annat riskerar att gå sönder på kuppen så....

    Mvh Lars

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    Citat Ursprungligen postat av cpqpred
    Citat Ursprungligen postat av M.L
    Citat Ursprungligen postat av cpqpred
    Okej, ja kanske har lamellen gått sönder, någon garanti har jag nog inte på den på vilket sätt kan den ha gått sönder tror du?

    Mvh Lars
    Vad jag har sett som har gått sönder men ändå funkar är att någon bit av lamellcentrum har lossnat eller fjäder som brustit, mera trasigt brukar det inte funka alls.
    låter inget vidare alls tror du jag kan köra med det ett tag i alla fall?
    Så länge inget annat riskerar att gå sönder på kuppen så....

    Mvh Lars
    Egentligen så om det inte är några stora bitar som det antagligen inte är så kan man ju klart köra med det en stund.

    Jag vet inte hur lådan känner för att det blir sånna pulseringar, jag kan bara berätta av egen erfarenhet o jag körde nog en månad eller så med min egen när lamellen efter 26.000mil gav upp och det var lösa delar som åkte runt, det gick bra fast jag renoverade lådan i samma veva för jag tänkte trimma rett bra så de var lika bra att ha färska bitar.

    Kör man med vett borde det gå ett tag men man få i så fall vara uppmärksam på om problemet blir värre.
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    74
    tack så hemst mycket för hjälpen!
    kompisen ville bli bogserad, men det blir nog inget sånt då iafall

    Mvh Lars

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    Citat Ursprungligen postat av cpqpred
    tack så hemst mycket för hjälpen!
    kompisen ville bli bogserad, men det blir nog inget sånt då iafall

    Mvh Lars
    HAHA!! naj låt bli det...
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

Liknande ämnen

  1. kraftiga ryckningar saab 900 2.0T
    Av saabgubben87 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-03-03, 17:20
  2. Återkallning ev motorrelaterat av Mechanum av Saab 9000
    Av nixs i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2011-05-13, 22:30
  3. Missljud vid dragläge
    Av *Gustaf i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-10-15, 20:04
  4. Kraftiga ryckningar som blev än värre. Vad hände???
    Av -94 9000 2,3T cse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-07-10, 20:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •