Sidan 1 av 10 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 184

Ämne: Og 9-3 Aero 2,3T "Project Black"

  1. #1
    Sugmotor 5tefans avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    54

    Og 9-3 Aero 2,3T "Project Black"

    Hej!
    Då ena kolven inte kände för att sitta fast på staken längre utan kände för att umgås med tändstift och ventiler så är det dags för ett lite mer omfatande motorprojekt.

    Det är en 9-3 Aero -01 2,0T med B205R T7
    Det som är gjort idagens läge är
    Slitzade bromskivor (viggen bromsar)
    Sänkt 40mm
    Öppet filter
    TD04 16T Turbo
    3" från turbbon
    Steg 3 Program vara




    Vart sugen på att ta fram skohornet och trycka ner en 2,3 Liters B234 från 9000 för att få lite mer bottenvrid, tycker att det inte borde vara helt omöjligt då det är B235 som sitter i viggen och enda skillnaden som jag kunnat läsa mig till mellan B234 och B235 är "klenare" inanmäte på B235an.
    Och de som skiljer 2,0L motorerna mot 2,3L är att den har lägre slag.
    Rätta mig om jag har fel

    Hittade en tråd på http://www.saablink.net/forum/perfor...-9-3/14013.htm

    Som planen ser ut osvset om det blir en B234
    T5 Kolar, svarvade
    T5 Stakar
    T5 Kammar
    T7 packning
    T7 Topp (B205?)
    T7 Insug


    Evenuellt om man saftar på men en koppling när allt är nere.


    Kan förhopningsvis börja riva ihelgen och se hur stora skadorna är på topen.
    Har förhoppningsvis ett B234 block på G.

    Målet just nu är dock att få ut den på vägen snart igen då jag avskyr att åka kollektivt

    Over and out!


    Samanställning

    Framtida planer

    -Motor-
    [X] T5 B234 Block
    [X] T5 B234 Vevaxel
    [X] T5 Kolar, svarvade
    [X] T5 Stakar
    [X] T5 Topp
    [X] Trolspeed fjädrar
    [X] 268/9,45 Kammar
    [X] T7 packning
    [X] T7 Insug
    [X] Intercoler
    [X] Tryckrör
    [X] Bränslepmup, Henko
    [X] Spridare 875 cc
    [ ] Plana och porta toppen
    [ ] Svarva upp turbon till 19T och anpassa för kungskobra
    [ ] Insugsrör "Kungs Kobra"
    [ ] ARP bult till toppen

    -Växellåda-
    [ ] Lättat svänghjul
    [ ] Quartermaster Twin disk
    [ ] Förstärkt orginal låda
    [ ] Quaife diff

    -Chassi-
    [X] Delerin Bustning bakvagn
    [ ] Koni ställbara dämpare
    [ ] Arb25
    [ ] Byta bustning 1 & 2 till Delerin och 3an till Powerflex i framvagnen
    [ ] Styrväxel klämma
    [ ] Geuine Saab motorfästen

    -Övrig-
    [ ] Viggen vingge
    [ ] Nya däck
    [ ] Fixa SIDen
    [ ] Lack

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    276
    Medlem#
    8666

    Re: Og 9-3 Aero 2,3T "Project Black"

    Låter som ett bra recept, kör hårt!

    :EDIT: Hur är det med T7 insug och t5 topp, passar dem ihop?

    :EDIT2: Frågan är till er andra då Stefan och jag är osäkra

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 816
    Medlem#
    10069

    Re: Og 9-3 Aero 2,3T "Project Black"

    Citat Ursprungligen postat av Nico
    Låter som ett bra recept, kör hårt!

    :EDIT: Hur är det med T7 insug och t5 topp, passar dem ihop?

    :EDIT2: Frågan är till er andra då Stefan och jag är osäkra
    t5 topp och t7-insug funkar inge vidare tillsammans.

    svetsa om insuget elller kör med orginal t7 topp!
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  4. #4
    Sugmotor 5tefans avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    54

    Re: Og 9-3 Aero 2,3T "Project Black"

    Jo jag misstänkte det.
    Efter att ha kollat runt lite så förstår jag det som att att portarna i t5 toppen är större än de i T7 toppen och där av så passar inte T7 insuget.

    Bara hoppas att min topp inte taggit allt för mycket stryk.
    Ska ta bilder när jag river ner!

  5. #5
    Sugmotor 5tefans avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    54

    Re: Og 9-3 Aero 2,3T "Project Black"

    Imorgon bär det av ner till Blekinge för att hämta upp nya motorn.

    b234 block
    Kolvarna är svarvade från b234 långmotor (Extra oljehål i kolven)
    Balanskedjan är borta
    vevlager är bytta
    Honade lopp
    Toppen är en portad
    T7 tryckare
    Trollspeed ventilfjädrar
    268/9,45 kammar.
    Slipade ventiler



    Ny koppling, SPEC speciallamell 6-puckars carbonlamell beställd

    Bilder kommer!

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Göteborg (Alafors)
    Inlägg
    206

    Re: Og 9-3 Aero 2,3T "Project Black"

    Fan va kul Steffe
    Detta skall jag följa med glädje. Så får vi hoppas på en mycket roligare sommar en 2010 hahaha

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    128

    Re: Og 9-3 Aero 2,3T "Project Black"

    Dags att lägga upp lite bilder från dagens bravader?

    /J
    9-5 Aero Kombi -00 / / / Mackanized

  8. #8
    Sugmotor 5tefans avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    54

    Re: Og 9-3 Aero 2,3T "Project Black" - Motorn ur *Bilder*

    Efter en lång helg i garaget så är nu motorn ur!

    Pelarlyft, priceless!


    Liket


    Ena kolven var inte nöjd med livet och sa upp sig!
    De var bara pulver kvar av den saknade biten


    Nya blocket står och väntar på äventyr

  9. #9
    Sugmotor 5tefans avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    54

    Re: Og 9-3 Aero 2,3T "Project Black"

    Idag har jag åkte jag till uddevalla en sväng och hämtade lite delar på speedparts för till helgen ska motorn ihop är det tänkt!

    Det vart en Sinterlamell istället för en Carbonlamell som det var tänkt först lite sämre körbarhet men håller för mer
    Sen var de lite smått å gott med div packningar och annat nödvändigt ont!

    Sen när man kom ut till garaget och började kolla lite närmare på oljepump och trog sp ser man följande.. :/
    En bit kolv har hälsat på i Oljepump huset



    Bara att beställa en ny transmitionskåpa, hoppas man får den innan helgen bara

    Hittade en sovenir i toppen okså i 4ans cylinder, alltså den som är längst bort från den rasade kolven

    Det har nog studsat runt där inne ganska duktigt!
    Toppen skall plockas isär imorgon ivilket fall somhelst :P

  10. #10
    Sugmotor 5tefans avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    54

    Re: Og 9-3 Aero 2,3T "Project Black"

    Nä nu var det dags att få liv i tråden igen.

    Det har hänt en hel del sedan förra inlägget.

    Motorn är nu på plats och fungerar kanon var ganska smärtfritt att få ihop allt igen när man hade alla delar. det har rullat på sedan motorn byttes och det har körts ca 500 mil.
    Åkt på lite små saker dock vattenpumpen började läcka då packboxen i pumpen tackade för sig. Sen har jag även åkt på att byta bromsarna bak då cylindern har börjat kärva i ett ok.


    Fick dock inbrott i bilen för några månader sedan å då kändes det som att luften gick ur lite men nu är det på G igen.

    Nyligen monterat ett nytt tryckrör från do88.se, det är för 9-5an igentligen med passar helt ok även på 9-3an kommer behöva modifiera 90graders siliconslangen något för att få ner röret något då det tar i insidan på huven just nu. Samt att siloconslangen mellan IC och tryckrör inte passar.




    Monterat Delerin Bustningar i bakvagninen.
    Sitter som en smäck!
    Tack till Anders på Specialsvarv.se och Sbuddz




    Har ett par 875cc Simens spridare liggandes å väntar



    Har även beställt en Henko pmup från EXD.


    Blir nog även till att beställa en ny IC snart då stallet ska utökas med ett par hästar till

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Kjula flygraka!!:) #Flygplats# the place to be!!!!
    Inlägg
    1 696

    Re: Og 9-3 Aero 2,3T "Project Black"

    Citat Ursprungligen postat av kwansa
    Citat Ursprungligen postat av Nico
    Låter som ett bra recept, kör hårt!

    :EDIT: Hur är det med T7 insug och t5 topp, passar dem ihop?

    :EDIT2: Frågan är till er andra då Stefan och jag är osäkra
    t5 topp och t7-insug funkar inge vidare tillsammans.

    svetsa om insuget elller kör med orginal t7 topp!
    Funkar visst med T5 topp om man moddar insuget efter flänspackn så mallar man av detta & portar upp ytan som inte finns påt5 iom spridare sitter i annan vinkel gentemot t7.

    Följande har E-Tuna kopierat från http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=19407

    T5 topp har kortare (lägre) tak men bredare på alla andra håll, förutom att på T7an så sitter spridare annorlunda i vinkel.

    Skulle använda T5 toppen pga dess topp är kralligare iom skaften & natriumkylda rostfria ventilerna.

    Saab 900/9000 årsm. 94-98 har 7mm ventilskaft. Även kallad T5 topp.
    9-3/9-5 topparna kallas för T7 och har 5mm ventilskaft, alla toppar från -94 har 33/29mm ventiler (längd 108mm) och är helt lika 2,0 som 2,3. Toppar fram till -93 har dock 32/29 ventiler och helt andra insugskanaler. Tryckarna är 33mm och hydrauliska.

    standard T5 topp flödar 222,5cfm på insug och 192,4cfm på avgas vid 10mm lyft.

    Med lite lätt putsning under sätet och tillsnyggning av innerradien ökar flödet till 235cfm vid 10mm på insug, med standard ventiler och säten.
    Vid större portningsarbete ökar flödet till 219cfm vid 10mm och 222cfm vid 12mm med en kanalarea på 0,82, detta också med standard ventil och säte.

    Topparna brukar förstärkas emellan cylindrarna vid lite högre effektuttag, då toppen kan ha en tendens att "lyfta" vid höga förbränningstryck.

    T7 motorer har snälla kammar med 228-230 i duration och 8-8,3mm i lyft, men de sägs att de topparna flödar något bättre ca 3cfm på insug vilket skiljer iom urtaget för spridare, det högre taket är bidragande faktor till detta.
    Saab Lotus Exige
    Rörramsbygge med Rwd & B236

  12. #12
    Helt original Kippys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Södra Skåne
    Inlägg
    591

    Re: Og 9-3 Aero 2,3T "Project Black"

    Fan vad nice, detta kommer bli riktigt bra!
    Min kolv såg nästan exakt likadan ut när min rasa på Knutstorp -09

  13. #13
    Sugmotor 5tefans avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    54

    Re: Og 9-3 Aero 2,3T "Project Black"

    Citat Ursprungligen postat av Aero-E-Tuna
    Funkar visst med T5 topp om man moddar insuget efter flänspackn så mallar man av detta & portar upp ytan som inte finns påt5 iom spridare sitter i annan vinkel gentemot t7.

    T5 topp har kortare (lägre) tak men bredare på alla andra håll, förutom att på T7an så sitter spridare annorlunda i vinkel.

    Skulle använda T5 toppen pga dess topp är kralligare iom skaften & natriumkylda rostfria ventilerna.

    Saab 900/9000 årsm. 94-98 har 7mm ventilskaft. Även kallad T5 topp.
    9-3/9-5 topparna kallas för T7 och har 5mm ventilskaft, alla toppar från -94 har 33/29mm ventiler (längd 108mm) och är helt lika 2,0 som 2,3. Toppar fram till -93 har dock 32/29 ventiler och helt andra insugskanaler. Tryckarna är 33mm och hydrauliska.

    standard T5 topp flödar 222,5cfm på insug och 192,4cfm på avgas vid 10mm lyft.

    Med lite lätt putsning under sätet och tillsnyggning av innerradien ökar flödet till 235cfm vid 10mm på insug, med standard ventiler och säten.
    Vid större portningsarbete ökar flödet till 219cfm vid 10mm och 222cfm vid 12mm med en kanalarea på 0,82, detta också med standard ventil och säte.

    Topparna brukar förstärkas emellan cylindrarna vid lite högre effektuttag, då toppen kan ha en tendens att "lyfta" vid höga förbränningstryck.

    T7 motorer har snälla kammar med 228-230 i duration och 8-8,3mm i lyft, men de sägs att de topparna flödar något bättre ca 3cfm på insug vilket skiljer iom urtaget för spridare, det högre taket är bidragande faktor till detta.
    Tack för ett väldigt informativt inlägg!

    Absolut, man såg verkligen skilnaden på ventilerna när man hade de liggandes brevidvarandra.
    T7 såg väldigt små ut i jämförelse mot T5 ventilerna.

    Att porta toppen T5 så att T7 insuget passar är ju också en tänkbar lösning.
    Hade annars planer på att få en T5 insugs fläns ihopsvettsat med ett T7 insug.
    Men då är det nog lättare att porta toppen lite till!

    Planen är att byta till T5 toppen under vintern då bilen ska ställas av under vinter.
    Har en uppsätning Trollspeedfjädrar liggandes till den också

  14. #14
    Sugmotor 5tefans avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    54

    Re: Og 9-3 Aero 2,3T "Project Black"

    Var ute i garaget ikväll och bytte belägg och ett ok som kärvade en aning

    En uppsätning tröta bromsbelägg vs nya


    Fick även tummen ur och fixa siliconslangen till tryckröret och plast kåpan, glömde dock ta en bild.

    Vi tog iaf av ca 15-18mm på 90graders böjen ner mot spjällhuset, nu passar det som en smäck!

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Göteborg/Gdansk, Polen
    Inlägg
    900
    Medlem#
    8419

    Re: Og 9-3 Aero 2,3T "Project Black"

    De gamla bromsklotsarna är ju tokfärdiga :O
    Bilar:
    1x og900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 46000 mil(sommarbil)
    1x 9-3 Aero 2014 snart 1500 mil(sommarbil)
    2x 9-5: 1x ng9-5 Aero 2011 Mackan steg3(sommarbrukis), 1x og9-5 SC (vinterbil)

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    128

    Re: Og 9-3 Aero 2,3T "Project Black"

    Det var ganska roligt och udda att hitta EBC Greenstuff belägg på vänster bak, höger bak var nja, nåt annat helt enkelt

    /J
    9-5 Aero Kombi -00 / / / Mackanized

  17. #17
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893

    Re: Og 9-3 Aero 2,3T "Project Black"

    Aero-E-Tuna: Herregud, du kan ju inte kopiera någon annans inlägg rakt av och posta i ett annat forum utan källanvisning?

    Som ni som varit här på forumet ett tag säkerligen förstår så har inte E-Tuna själv skrivit inlägget utan det är kopierat från detta forum.

    http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=19407
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  18. #18
    Sugmotor 5tefans avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    54

    Re: Og 9-3 Aero 2,3T "Project Black"

    Nu i helgen kommer ska det hända lite grejer i garaget är det tänkt! Nya bränsle pumpen ska i samt 875cc spridarna och ett nytt program.Tanken är att hamna på rätt sida om 300hk

    Beställde en "kungs kobra" från maptun idag också samt att jag ska hämta en Ic på mantorp nästa helg.

    Börjar bli dags för en ny turbo snart

  19. #19
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186

    Re: Og 9-3 Aero 2,3T "Project Black"

    Ingen extrem körning innan ICn kommer på bara!
    ///Mackanized
    Tillbaka

  20. #20
    Sugmotor 5tefans avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    54

    Re: Og 9-3 Aero 2,3T "Project Black"

    Nu är iaf henko pumpen monterad


    John (Sbuddz) skruvar på armaturen.

    Ska bli spännande och se om det vart någon skillnad med nya pumpen då den inte riktigt orkade med på toppen förut med de programet jag har i nu.

    Han tyvärr inte få i spridarna och programet i kväll men ska förhopningsvis få ordning på det tills Mantorp nästa helg. Tyvärr så var "kobran" restad hos maptun med förhopningsvis hinner även den komma innan dess.

    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Ingen extrem körning innan ICn kommer på bara!
    Ska försöka

    Det ska bli otroligt spänande och se vad du har kokat ihop Mackan

    Vilka tempraturer ska man förska att inte överstiga? så får man hålla ett öga på det tillvidare.

Liknande ämnen

  1. Projekt 9-5 aero "black lady"
    Av Freeboo i forum Projekt
    Svar: 76
    Senaste inlägg: 2009-06-25, 16:54
  2. Dresen´s Black og Aero T16 "SÅLD"
    Av dresen i forum Projekt
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2009-05-09, 13:36
  3. 9-3 "Black Aero Edition"
    Av Pelle i forum Allmänt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-03-27, 10:46
  4. project "RED ALERT" started 9-5 Aero more than 400
    Av i forum International SAAB related talk
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-01-13, 16:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •