Sidan 1 av 65 1231151 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 1296

Ämne: Saab 9-5 - Black Teufel - 2012

  1. #1
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893

    Saab 9-5 - Black Teufel - 2012

    Våren närmare sig och ingen svart bil i sikte med lite pulver. Troligen mycket mer tid i Sverige under 2009 nu när finanskrisen ligger hårt om moder Svea.

    Det hela började som vanligt med att en andra bil skulle fångas upp lite snabbt för att ta mig till och från jobbet. Lusläste Blocket ett tag och hittade verkligen inte mycket som lockade, en M3:a var jag allt lite sugen på men bara tanken att sätta tjejen i den en dag på vintern gjorde att valet ännu en gång föll på en Saab.



    Problem denna gång var att den stod nere i Malmö utan komp på fyrans cylinder (alltid alltid fyrans). Efter en riktig monster prutning kom vi i alla fall överens om ett skambud som gjorde det till och med intressant att åka ner och hämta bilen.

    Sagt och gjort, klockan 02.15 på natten mot söndagen var SS:en packad med vagn efter sig och klar för avfärd mot Malmö.

    Resan ner gick perfekt och vid 12 på morgonen var bilen lastad på släpet och hemresan påbörjades.



    Men, självklart måste man ha sig en Max-burgare ifall man är ute på biläventyr och vad händer redan i Löddeköping när vi svänger av?



    Kan det bli mer katastrof, däcket har delat sig och tyvärr var det inte bara punka eller något utan vagnen hade såsat ihop och insidan av däcket låg och nötte mot skärm och själva ramen. Närmare 80 mil till garaget och jäkligt trötta blev det inköp av Floor Jack som skulle visa sig vara våran bästa vän på hemresan.

    På med ett nödhjul och fram med datorn och leta nya däck som vi till slut fann i Landskrona dit vi fick pysa med nödhjulet i 30km/h vilket tog sin tid. Fyra nya däck på Saab fälg inköpets för den otroliga summan av 600kr me vid montering gick de verkligen inte fria och det kändes hopplöst.

    Åkte runt på några mackar och letade släp som gick att hyra en väg för att på så vis lämna den trasiga vagnen och hämta den i veckan. Men inget gick vår väg tills vi kom på tanken att skaffa spacers för att få ut hjulen en bit.

    Näst destination blev således Biltema i Helsingborg och att försöka ta sig dit i en takt av 30-40km/h tog en evighet och strax innan stängning kom vi fram och lyckdes ta oss in och köpa en mängd spacers.



    Totalt blev det 16mm på varje sida och även ombyggnad skärmarnas infästning för att få det att gå hyfsat fritt. Ingen snygg lösning men den visade sig att den tog oss hem vilket vi kom rätt precis vid 05-tiden i morse.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893

    Re: Saab 9-5 - Ring Teufel Edition

    En spec om bilen som jag vet om idag!

    9-5 2.0t
    TD04-15T
    3" med race-katalysator
    Röda spridare
    Sänkt

    Antingen programvara från Speedparts eller SQR, finns papper från båda och verkar vara en salig röra.

    Även hittat papper på ombyggnad 2.3l från Speedparts vilket ska bli intressant att gå igenom ifall detta stämmer.

    Planer för 2009

    Till att börja med blir det att riva toppen och tråget i veckan för att se vad som egentligen har hänt och ta sig vidare från det. Troligen blir det att slå ihop motorn med T5-kolvar och köra medans resten byggs ihop.

    Planen som den ser ut idag är något åt följande

    GT2871R
    750cc
    Ny koppling
    T7-topp med T5-innehåll och starkare fjädrar / alternativt Maptun variant
    Smidda kolvar
    Större intercooler

    Detta tillsammans med E85 ska troligen göra bilen hyfsat rapp.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830

    Re: Saab 9-5 - Ring Teufel Edition

    Kul att det händer något!

    Hoppas resten av bilägandet går mer bekymmerslöst än hemtransporten.
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893

    Re: Saab 9-5 - Ring Teufel Edition

    Citat Ursprungligen postat av Brainded
    Kul att det händer något!

    Hoppas resten av bilägandet går mer bekymmerslöst än hemtransporten.
    Svarta Saabar är aldrig problemfria.. haha

    Hoppas få ihop en så jag kan vara med på nästa iskörning.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  5. #5
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 794
    Medlem#
    3183

    Re: Saab 9-5 - Ring Teufel Edition

    Rakt ner i trimträsket utan att passera "Gå"

    Detta var väl inte den enda 9-5an på blocket med dålig komp - fanns väl en "ljusblå" oxå har jag för mig. Dock en Aero...

    Härligt o se att du tar dit förnuft?! till fånga

    Jag har en uppsättning 2.3i-kammar liggnades - kanske kan vara något?

    mvh johan
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893

    Re: Saab 9-5 - Ring Teufel Edition

    Citat Ursprungligen postat av Johan H
    Rakt ner i trimträsket utan att passera "Gå"

    Detta var väl inte den enda 9-5an på blocket med dålig komp - fanns väl en "ljusblå" oxå har jag för mig. Dock en Aero...

    Härligt o se att du tar dit förnuft?! till fånga

    Jag har en uppsättning 2.3i-kammar liggnades - kanske kan vara något?

    mvh johan

    Den ljusblå är dock enormt jäkla mycket dyrare än den här var, ett skambud utan dess like skickades iväg och jag trodde inte ens för fem öre att det skulle bli ett OK.

    T5-kammar finns det av i mängder hemma nu känns det som. Däremot är vev,stakar och kolvar lite av intresse. Vågar man mosa på 450+ med T5-dito på E85 eller är det att spela på gränsen. Vet ju iof att Schön klarar sig bra med det.

    Svarvar man av T5-kolvarna med 1.1mm över hela kolven eller enbart kanten/toppen?
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  7. #7
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 794
    Medlem#
    3183

    Re: Saab 9-5 - Ring Teufel Edition

    Citat Ursprungligen postat av Sebastian
    Citat Ursprungligen postat av Johan H
    Rakt ner i trimträsket utan att passera "Gå"

    Detta var väl inte den enda 9-5an på blocket med dålig komp - fanns väl en "ljusblå" oxå har jag för mig. Dock en Aero...

    Härligt o se att du tar dit förnuft?! till fånga

    Jag har en uppsättning 2.3i-kammar liggnades - kanske kan vara något?

    mvh johan

    Den ljusblå är dock enormt jäkla mycket dyrare än den här var, ett skambud utan dess like skickades iväg och jag trodde inte ens för fem öre att det skulle bli ett OK.

    T5-kammar finns det av i mängder hemma nu känns det som. Däremot är vev,stakar och kolvar lite av intresse. Vågar man mosa på 450+ med T5-dito på E85 eller är det att spela på gränsen. Vet ju iof att Schön klarar sig bra med det.

    Svarvar man av T5-kolvarna med 1.1mm över hela kolven eller enbart kanten/toppen?
    Jo den var ju inte grattis direkt
    Folk verkar vara duktiga på skambud - tyvärr är jag alldeles för snäll själv för att "våga"

    Ang 450 så tycker jag att du ska hålla dig runt 400-450. Saker håller så mycket bättre då
    Veven håller, stakar lika så, frågan är vad kolvarna tycker om förbrännningstrycket med E85 ett par JE från EXD är prisvärda.

    Blir det ombyggnad till 2.3 vilket som?

    Ang svarvning så har jag noterat att man bara tar från "högsta punkten" (=kanten) utifrån de bilder jag sett från Rikard tex. Inget jag reflekterat över tidigare faktiskt...

    mvh johan
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893

    Re: Saab 9-5 - Ring Teufel Edition

    Detta skamnbud var till och med på stadiet att jag satt som vanligt och hade tråkigt framför blocket och bara ville testa vad det går att göra på bilar. Slänge iväg bud på några stycken och såg vad svaren blev.

    450+ må ha lite större skäl till att rasa men med tanke på hur bra AndreasAero's B235 + GT2871 verkar stöna på så blir man sugen.

    Om siffrorna på pappret jag har fått nu stämmer så skulle den vara bromsad till 309hk med TD04 + T7 prylar vilket känns helt galet. Inte konstigt att det har blivit motorras.

    2.3 känns som det är givet i vilket fall som helst, mestadels för att det går

    JE eller Wössner är ett alternativ och troligen en i slutändan billig livrem.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298

    Re: Saab 9-5 - Ring Teufel Edition

    Kul med nytt projekt!

    Är det inte lika bra att planka Anders koncept rakt av så kan du "sno" hans s/w och spara in på mappning?

    Sedan hoppas jag att du löper linan ut och river ur baksäte och stoppar i "åka-fort-stolar"...

    Tänk också på att 9-5 Sedan är notoriskt obalanserad i aerodynamiken, d v s det krävs någon form av bakvinge för att den inte skall bli lätt i rumpan i högre fart. Saab avråder t ex bestämt från att montera Hirschfront utan bakvinge.

    Mvh
    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893

    Re: Saab 9-5 - Ring Teufel Edition

    Citat Ursprungligen postat av KK
    Kul med nytt projekt!

    Är det inte lika bra att planka Anders koncept rakt av så kan du "sno" hans s/w och spara in på mappning?

    Sedan hoppas jag att du löper linan ut och river ur baksäte och stoppar i "åka-fort-stolar"...

    Tänk också på att 9-5 Sedan är notoriskt obalanserad i aerodynamiken, d v s det krävs någon form av bakvinge för att den inte skall bli lätt i rumpan i högre fart. Saab avråder t ex bestämt från att montera Hirschfront utan bakvinge.

    Mvh
    KK
    Tanken är att sno E85 delen till att börja med av Anders. Frågan är dock ifall jag ska orka montera TCS för att få flexifuel eller ej.

    Angående bakvinge var det ju fint att du tog upp det och då kommer motfrågan ifall du vet vilka som ska ha bra downforce när man är uppe i hastighet. Över 6913 rpm hoppas jag att den ska mäkta med.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830

    Re: Saab 9-5 - Ring Teufel Edition

    Citat Ursprungligen postat av Sebastian
    Tanken är att sno E85 delen till att börja med av Anders. Frågan är dock ifall jag ska orka montera TCS för att få flexifuel eller ej.
    Det är ju inte så enkelt att montera TCS vad jag har förstått...

    Senast jag var in på maptun så pratade dom dock om att dom försökte komma runt tcs-kravet för flexifuel och räknade med att lyckas. Iofs kanske det tar för lång tid?

    /Anders
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  12. #12
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951

    Re: Saab 9-5 - Ring Teufel Edition

    Lycka till med projektet!

    Varför är de som du skrev "alltid alltid fyran"?
    Har sett många 9-5 på blocket med dålig komp. imotorn.

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298

    Re: Saab 9-5 - Ring Teufel Edition

    Hej,

    Är du säker på att det inte går att få flexifuel-funktion även utan TCS? Har för mig att Fredrik har löst det, men jag kan ha hört fel såklart...

    Hirsch bakvinge är nog ett bra val, men om den räcker för stabilitet i trehundra blås är ju en annan femma. Å andra sidan är stabilitet relativt. Många tycker att en OG9-3 är lite småläskig redan i dryg svensk motorvägsfart.

    mvh
    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  14. #14
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893

    Re: Saab 9-5 - Ring Teufel Edition

    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    Är du säker på att det inte går att få flexifuel-funktion även utan TCS? Har för mig att Fredrik har löst det, men jag kan ha hört fel såklart...

    Hirsch bakvinge är nog ett bra val, men om den räcker för stabilitet i trehundra blås är ju en annan femma. Å andra sidan är stabilitet relativt. Många tycker att en OG9-3 är lite småläskig redan i dryg svensk motorvägsfart.

    mvh
    KK
    Får kolla med honom om det är löst numera. Skulle vara fint i alla fall.

    OG9-3 läskig, jo när man låg över 280 var den lite svajig
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298

    Re: Saab 9-5 - Ring Teufel Edition

    Tycker du att 9-3:an var "lite svajig" i 280 kommer du kunna kolla forumet på mobilen i 300 blås i 9-5:an.

    mvh
    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  16. #16
    Individuell mappning sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 996
    Medlem#
    4706

    Re: Saab 9-5 - Ring Teufel Edition

    Lycka till med projektet, skall bli kul att följa!

    En Hirschläpp skulle sitta finfint på bilen

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 115
    Medlem#
    5389

    Re: Saab 9-5 - Ring Teufel Edition

    Citat Ursprungligen postat av KK
    Tycker du att 9-3:an var "lite svajig" i 280 kommer du kunna kolla forumet på mobilen i 300 blås i 9-5:an.

    mvh
    KK

    Just därför som jag bytte från og9-3...hell, knappt så man vågade läsa vägskyltarna i hastighet över motorvägsfart!

  18. #18
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 794
    Medlem#
    3183

    Re: Saab 9-5 - Ring Teufel Edition

    Citat Ursprungligen postat av Magnus Aero
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Tycker du att 9-3:an var "lite svajig" i 280 kommer du kunna kolla forumet på mobilen i 300 blås i 9-5:an.

    mvh
    KK

    Just därför som jag bytte från og9-3...hell, knappt så man vågade läsa vägskyltarna i hastighet över motorvägsfart!
    Nu tycker jag allt att du är lite mesig
    Min gick kolugnt i 260blås på Ring Teufel

    På tal om att "hoppa" på folk så måste jag gå lite OT och klistra in ett inlägg/svar jag fann på ett amerikanskt forum :
    "CAN YOU JUST DIE

    BUY A ROPE,FIND A CHAIR, and everything else is just one step away from success"


    Vad säger ni moderatorer om det? Godkänt på STCS?

    Slut OT.

    SAtsa du på smidda kolvar!

    mvh johan
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  19. #19
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893

    Re: Saab 9-5 - Ring Teufel Edition

    Citat Ursprungligen postat av Magnus Aero
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Tycker du att 9-3:an var "lite svajig" i 280 kommer du kunna kolla forumet på mobilen i 300 blås i 9-5:an.

    mvh
    KK

    Just därför som jag bytte från og9-3...hell, knappt så man vågade läsa vägskyltarna i hastighet över motorvägsfart!
    9-3:an har ett snyggt yttre och fördel viktmässigt men chassit i höga farter är ingen höjdare. 9-5:or är däremot en tung sak som redan nu känns att kommer att kräva lite kraft för att få och gå som man vill. Tur man slipper tänka för mycket på körning på bana.

    Citat Ursprungligen postat av sportsedan
    Lycka till med projektet, skall bli kul att följa!

    En Hirschläpp skulle sitta finfint på bilen
    Tackar, denna bil ska få klara sig ifrån styling och istället blir det att ägna åt att få finish på SS:en som är en så mycket trevligare bil att göra fin.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  20. #20
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893

    Re: Saab 9-5 - Ring Teufel Edition

    Här kommer ett intressant bromspapper från SQR.



    Kanske en närmare förklaring varför en kolv verkar ha gett upp.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

Liknande ämnen

  1. Bränslepump saab 9-3 xwd 2012
    Av Lelik11a i forum Pryltorget säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-04-21, 15:36
  2. En SAAB i STCC 2012 ??
    Av perr i forum Allmänt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-03-30, 01:06
  3. Saab 9-3sc BLACK BOX
    Av M frändberg i forum Projekt
    Svar: 120
    Senaste inlägg: 2011-08-11, 12:14
  4. Svar: 828
    Senaste inlägg: 2008-08-17, 17:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •