Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 345 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 14  Nästa
  Utskriftsvänlig version

Författare Meddelande
InläggPostat: tor, 2008-mar-13, 14:03 

Användarvisningsbild

Medlemsnummer: 7732
Ok, nu var det ett tag sedan det hände något här och även med bilen. Som sagt har jag varit bortrest några veckor, men är nu tillbaka. Förra helgen bytte jag spindelleder fram och monterade även de ny bromsskivorna i den änden.

Efter diskussion på saab99klubbens forum så kom jag fram till jag skulle använda drivaxlar från saab 90 -87, så sådana är införskaffade och monterade.

Hur är det med stålomspunna bromsslangar? Vad säger bilprovningen om det?

Bild
Drivaxlar från Saab 90 -87

Bild
Här syns typ allt jag bytte i helgen (iaf på vänster sida)

Kom ihåg att det alltid finns fler bilder och info/funderingar på min hemsida: http://hoftware.com/erally/99an.php.

Senast redigerad av rallyelwood fre, 2008-apr-11, 16:27, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: tor, 2008-mar-13, 17:43 

Användarvisningsbild

Hjälp!

Vad behövs inför regbes? Ringde bilprovningen nyss, de var inte direkt trevliga eller informativa. Men till slut fick han fram en tabell som sa (vilket jag redan läst i SFRO:s byghandbok):

1. Huvudcylinder minst 20,64 mm diameter
2. Bromsok fram skall vara av det seriemässiga utförandet av 1975 eller senare.
3. Stötdämparna skall vara av gastryckstyp
4. Växellåda skall vara av 1978:års eller senare.
...då tillåts 136kW och 314Nm

Och sedan fick jag reda på att jag måste ha ett intyg från en auktoriserad saab-verkstad att jag använt rätt komponenter och inte ändra något. Men ingen ursprungskontroll behövde göras efter som bilen redan är registrerad i Sverige.

1. Är huvudbromscylinder original på 99 minst 20,64 mm?
2. Då borde de inte klaga på att jag har 9000-ok fram. De är ju av seriemässigt utförande av årsmodell 1975 eller senare (1998)?
3. Måste jag byta de främre stötdämparna till gashydrauliska då, eftersom de så vitt jag kan bedöma är enbart hydrauliska original?
4. Det är ju inga problem då låda hör till motorn och båda är av åm 1990.

Tilläggsfrågor

a. Hur ser bilprovningen på stålomspunna bromsslangar (glömde fråga det)? Någon som vet?
b. Hur kan man få den nya bromsutrustningen inskriven i regpapprena? Någon tipsade om det i en annan tråd.

Ni som har reggat er 99:or med T16, hur är det egentligen? Komplettera gärna med ytterligare tips och info, så att jag inte gör något jag måste göra om...

(Man kanske skulle skriva en guide om allt som har med T16-konvertering och gör... Intresset verkar ju iaf var fortsatt stort.... Hmmm...)

InläggPostat: tor, 2008-mar-13, 18:03 
Användarvisningsbild

Medlemsnummer: 0
rallyelwood skrev:
Och sedan fick jag reda på att jag måste ha ett intyg från en auktoriserad saab-verkstad att jag använt rätt komponenter och inte ändra något.

Jag tror detta har ändrats, om jag nu inte har missförstått någonting. Det skall isåfall gå att regbesikta utan detta intyg om bilen inte är nyare än 1992. Tror det finns en tråd om detta i allmänt.

MVH

99 CC GLsuper -77

InläggPostat: tor, 2008-mar-13, 23:43 
Användarvisningsbild

Medlemsnummer: 2661
Jag har stålomspunna slangar på min och de säger inget om det, dock så vet jag ej vilka slangar som användes vid reg-bes för då ägde jag ej bilen. Men jag misstänker att det satt stålomspunna på då, i varje fall 4st av 6 eftersom jag själv köpte och bytte de slangarna som sitter mellan kaross och bakaxel bak.
I mina papper står det inget om andra bromsar, men den är ju reggad med og900 88-93 bromsar. Men varje gång jag besiktigar så vill de prova handbromsen på framhjulen...och så visar mätaren noll och inget...de ser bra fundersamma ut då...haha

InläggPostat: fre, 2008-mar-14, 13:28 

Användarvisningsbild

Nu har jag sökt runt lite på forumet, och som jag förstår det så et inget intyg på grejorna som har med avgasreningen att göra, bara "att de finns där och fungerar", och givietvis är de samma som satt på den motor man bytt till. Sedan gäller det att på något vis övertyga besiktningsmannen om att bromsutrustningen samt stötdämparna är av den typ som krävs för 136 kW resp 314 Nm. Som jag tänker kan det där vara viktigt med någon form av intyg från auktoriserad Saab-verkstad, rätta mig om jag har fel...

Utdrag ur SFRO:s bygghandbok ang. tillåtna ändringar på Saab 99

InläggPostat: tor, 2008-mar-27, 13:26 

Användarvisningsbild

Ringde igen (!) till bilprovningen, denna gång fick jag ett mkt rakt besked. De ändringar som behöver göras är som jag skrivit tidigare och man MÅSTE ha ett intyg från auktoriserad Saab-verkstad att dessa finns på bilen, och givietvis vilken motor som sitter i. När det gäller avgasrening räcker det att den (katalysator, styrbox, syresensor, kolkanister) finns där och fungerar. Man bör även få inskrivet i intyget från verkstaden att det (om det) sitter nyare bromsutrustning, i mitt fall 900 -92 bromsar bak och 9000 -98 fram, så att det inte blir något krångel vid framtida kontrollbesiktningar.

En fråga till er som regbes era 99/90:or med modernare motor: Hur har ni löst inkopplingen av kolkanistern? Eller har ni helt struntat i den och klarat er ändå?

Katalysatorfundering: Jag köpte nyligen en av biltemas katalysatorer (art.nr. 79-803) (med metallisk kärna) efter tips att den skulle ha bra flöde. Dock så stod det inget i katalogen eller i instruktionerna till katten om det var en 2-vägs eller en 3-vägs, så jag ringde dagen efter och hörde. Det är en 2-vägs katalysator, vilket även övriga Biltema säljer är. Då funderar jag på om jag måste ha en 3-vägs katalysator eller funkar det lika bra med en 2-vägs (m.a.p. avgasgränser)?

InläggPostat: tor, 2008-mar-27, 21:12 

kolkanistern hade inte jag på min iaf när jag reggade ;)
Jag provade en billig katt, höll 3veckor sen totalt kass, satte på en original från en 900s, funkar helt perfekt. du behöver nog över 250hk om det ska märkas någon större skillnad på effekten.

InläggPostat: tor, 2008-mar-27, 22:17 
Användarvisningsbild

rallyelwood skrev:
En fråga till er som regbes era 99/90:or med modernare motor:[/b] Hur har ni löst inkopplingen av kolkanistern? Eller har ni helt struntat i den och klarat er ändå?

Jag kopplade in den på befintlig tankavluftning som kommer ut genom a-stolpen framför förardörren, finns plats att montera burken där också. Kan fixa bild imorrn om du vill se.

/Krister K

InläggPostat: fre, 2008-mar-28, 11:48 

Användarvisningsbild

Krister K skrev:
Jag kopplade in den på befintlig tankavluftning som kommer ut genom a-stolpen framför förardörren, finns plats att montera burken där också. Kan fixa bild imorrn om du vill se.
/Krister K

Jo, bild vore bra.

Men då får du ju dra returen en annan väg? Eller har du en grenkoppling?

InläggPostat: lör, 2008-mar-29, 10:27 
Användarvisningsbild

rallyelwood skrev:
Krister K skrev:
/Krister K

Jo, bild vore bra.

Men då får du ju dra returen en annan väg? Eller har du en grenkoppling?

Så här ser det ut:

Burkplacering:
Bild

Här kommer tankavluftningen ut:
Bild

Här är kolkanistern ansluten på insuget:
Bild

Hoppas bilderna är till någon hjälp!

/Krister K

InläggPostat: tis, 2008-apr-01, 20:27 

Användarvisningsbild

Jasså, det är tankavluftningen det, man lär sig något nytt varje dag. Har trott att det varit dreneringsrör eller liknande. Då blev det ju än enklare att montera kolkanistern.

Undrar varför den går hela vägen fram och sedan bara ut i luften, varför inte lufta tanken i tanklocket. Ja, ja, dessto bättre för den som skall montera kolkanistern (inkl. mig själv)...

Skall se till att uppdatera hemsidan med text och bilder under veckan.

InläggPostat: tis, 2008-apr-08, 21:36 

Användarvisningsbild

Ok, nu är "nästan bara" kabelhärvorna kvar att montera innan provstart. Håll tillgodo med dessa bilder, fler finns på min hemsida som vanligt.

Bild
Tank med bränslepump skall monteras

Bild
IC, LMM och luftfilter sitter trångt på vänstersidan

Bild
Oljekylare (original 900, upponervänd) samt kylfläkt från Lada Niva monterade framför kylaren

Bild
En sak kan man säga utan att överdriva, dt blir trååångt

Bild
VB

Bild
Stålomspunna bromsslangar bak

Bild
Höger fram. Jag är lite orolig för risken att bromsslangen fastnar i fjädern vid upp-/nerfjädring och/eller rattutslag, gäller även vänster. Vad säger ni, kan jag lösa det på något sätt?

Kom ihåg: mer bilder samt mer funderingar som behöver svar finns alltid på min hemsida (se signaturen nedan). Kom även gärna med egna tips/trix och funderingar.

DOWNPIPEPROBLEM
InläggPostat: sön, 2008-apr-13, 14:46 

Användarvisningsbild

Problem med "downpipen".

Trodde i min enfald att jag skulle få plats med original "downpipe" från 900:an, men efter kapande i "skyddsplåten" vid styrväxeln och bankande på själva röret har det gått upp för mig, den får inte plats. Det verkar som all andra med 99 T16 har skippat batteriböjen och byggt ny "downpipe".

Passar de tretums "downpiperna" som finns att köpa till 900?

Någon som har ett begagnad "downpipe" (för 99 T16) att sälja till mig?

Det brinner liksom i knutarna, plugget tar mycket tid, jag kan inte ha bilen i garget dygnet runt och jag har regbes den 29 april...

Så här ser det ut:

Bild
Bild
Bild

InläggPostat: tis, 2008-apr-15, 17:08 

Det blir till att bygga ett eget, finns inga standard som passar.
Bara köpa ett par rörkrökar o börja svetsa :cool:

InläggPostat: tis, 2008-apr-15, 17:38 
Användarvisningsbild

Medlemsnummer: 2772
99t16blå skrev:
Det blir till att bygga ett eget, finns inga standard som passar.
Bara köpa ett par rörkrökar o börja svetsa :cool:

Precis ;)

Såhär gjorde jag:
Bild

ROSE Pro DX Cross 2000 -12

InläggPostat: ons, 2008-apr-16, 14:12 

Användarvisningsbild

Jo, jag har insett det. jurkko, du skulle inte kunna specificera lite mer vilka rördelar du använde, jag har nämligen tänkte ungefär som du visar på bilden?

InläggPostat: ons, 2008-apr-16, 16:57 
Användarvisningsbild

Medlemsnummer: 2772
rallyelwood skrev:
Jo, jag har insett det. jurkko, du skulle inte kunna specificera lite mer vilka rördelar du använde, jag har nämligen tänkte ungefär som du visar på bilden?
Hmm... det var ju ett tag sedan jag konverterade min 99:a, men jag har för mig att jag använde mig av två stycken 45 graders 2,5" rör från turbon...

Fram med en smygvinkel och måtta lite vettja.
Har inte kvar min 99:a så jag kan inte måtta åt dig. Tyvärr.

Ska kolla om jag hittar några fler bilder på underverket ;)

ROSE Pro DX Cross 2000 -12

InläggPostat: fre, 2008-apr-25, 13:13 

Användarvisningsbild

En liten fundering inför helgens mek:

När jag monterade ur T16-motorn ur 900:an lät jag hydraulledningen till kopplingen följa med motorn. Nu när jag skulle (förra, förra helgen) koppla in ledningen igen i huvudcylindern så visade det sig att sista biten av den var för lång för att komma in i urgröpningen i fjädertornet så jag kapade helt sonika av den någon cm. Skulle sedan kona om den bara för att upptäcka att biltemas billigaste dubbelkoningssats inte klarade av att kona. Istället för att kona röret så skjöt den röret längre ner i hållaren. Då tänkte jag; "jaha, jag får väl skruva loss hydraulledningen från 99:ans originalmotor"; men det specialverktyg som behövs för det fanns inte att uppbringa någonstans, så jag satte igång att tillverka ett eget av en vanligt ringnyckel bara för att senare göra nippeln runddragen. Vad göra nu? Det borde väl hjälpa om jag värmer röret och sedan konar? Om det skulle gå åt pipan, kan man få tag på en ny sådan ledning (passande 99) någonstans? Finns det andra smarta/fungerande lösningar?

----

Och, jurkko, m.fl. jag tänker kapa upp downpipen denna helg och svetsa om den, behöver förhoppningsvis inte allt för mkt nya delar...

----

Psst... Kan även berätta en lite hemlighet, jag provstartade motorn förra helgen och lät han gå ca 30 sek (ingen kylvätska, inte åtskruvade tryckrör, ingen APC...).

InläggPostat: ons, 2008-apr-30, 16:49 

Användarvisningsbild

Ingen som hade lust att hjälpa mig i fallet med kopplingsledningen? :fight_poke: Iaf, jag höll på bli tokig igår kväll. Bestämde mig för att pröva kona om ledningen en sista gång och lyckades. Sedan var det ju det där med att få den att följa plåten så bra som möjligt. Stålrör är inte så lättböjda, speciellt då man skall böja de sista 2 cm. När jag väl hade fått den som jag ville ha den skulle nippeln gängas i huvudcylindern, j-v vad det var trång och svårt att få den att gänga i, som sagt var jag höll på bli tokig där på natten. :wtf2: (Tack brorsan för hjälpen.) Lossade bl.a. huvudcyl. för att det skulle gå att röra på den. Den tog till slut gäng efter otalet försök.

En lärdom till nästa gång; skaffa specialverktyg i god tid och loss ledningen vid slavcylinder. Jag kommer göra en skarv mitt på någonstans, där den är lätt åtkomlig till nästa gång jag skall lyfta ur en motor ur en 99/900/90.

Jag jobbar hårt på kvällarna nu för att få klar bilen till fredag då jag skall till auktoriserad saab-verkstad i pite och få intyg. Regbes är på måndag.

Downpipen är klar, så som övriga avgassystemet. 99:an har väldigt liten "kardantunnel" så halva avgassystemet hänger lägre än bilens för övrigt lägsta punkt. När jag skrapat i tillräckligt många gång så att systemet går sönder bygger jag nytt. :cool:

Skall försöka hinna med att uppdatera hemsida men bilder och text under nästa vecka (efter regbes). :eek:

Senast redigerad av rallyelwood tor, 2008-maj-01, 14:24, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: tor, 2008-maj-01, 09:54 

Användarvisningsbild

Litet tipps angående knacksensorkabel så går det att löda ihop en ny (eller om man slår på stort å köper nya stift och klämmer dit) , använde lite mikrofonkabel som hade två ledare plus skärm. Blidde finfint.

Väldans fin 99 :)

InläggPostat: tor, 2008-maj-01, 13:21 

Användarvisningsbild

Brorsan hjälpte mig att lufta bromsarna och kopplingen igår natt, men vi fick inte kopplingen att koppla ur. Vad kan det bero på? Några teorier: Lamellen har fastnad på svänghjulet (trots att motorn bara har stått still ca 4 mån)? Det är olika storlekar på huvudcylindern på 900 resp 99, och då jag använder 99:ans original skulle den inte skyfflas tillräckligt med vätska för att flytta urtrampningslagret tillräckligt? Tips, trix, idéer?

---

Wadde, jag har ännu inte haft problem med knacksensorkabeln, men tack för tipset, kan komma till användning i framtiden...

Ja visst är den fin. Det tycker jag fortfarande trots att jag vet om alla små rostblemor, främst undertill. Den såg väldigt cool ut när jag puttade ut den ur garaget igår medan dagsljuset var på väg tillbaka...

InläggPostat: tor, 2008-maj-01, 21:11 
Användarvisningsbild

rallyelwood skrev:
Bild
VB

Du... jag hoppas att det inte är kopparpasta på bromsskivan...?

InläggPostat: fre, 2008-maj-02, 01:24 

Användarvisningsbild

Mågis: Mellan skivan och navet/navflänsen har jag kopparpasta, det är väl inte negativt?

---

Det löste sig med kopplingen. Mkt riktigt så hade lamellen fastnat. Gick lätt att peta loss med en skruvmejsel.

---

Har kört de första milen med bilen denna natt. Det gick bra. Trodde först inte att jag skulle bli klar i dag. Motorn trilskade, hackade, och ville egentligen bara gå ordentligt på tomgång. Nästa hela staben av klasskamrater hjälpte mig i felsökandet. Till slut gav jag upp, plockade ihop och var på väg hem. Någon frågade om vi provat koppla ur LMM:n (innan start). Vi gjorde så och den gick genast mkt bättre. Alltså, ny LMM:n skall införskaffas snarast; imorrn skall jag till pite och få intyg, sov gott. :happy:

InläggPostat: fre, 2008-maj-02, 01:44 
Användarvisningsbild

Medlemsnummer: 3456
Kul att bilen börjar röra på sig...Alltid lika roligt när saker och ting börjar lira på allvar. Tycker du har snygga bromsskivor :lol:

InläggPostat: fre, 2008-maj-02, 12:57 
Användarvisningsbild

rallyelwood skrev:
Mågis: Mellan skivan och navet/navflänsen har jag kopparpasta, det är väl inte negativt?

Inte om du frågar mig. MEN en del andra här vet jag tycker att det ska vara torranliggning där med. Jag syftade mest på det som ser ut som utsmetade rester runt om på "bromsdelen" av skivan, det är inte bra att få kopparpasta/fett/olja där då beläggen kan blir förstörda av det...

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 345 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 14  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]