Sidan 1 av 10 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 194

Ämne: 9000 CDE 2.3 TQ Trött på bilen

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 484
    Medlem#
    3456

    9000 CDE 2.3 TQ Trött på bilen

    Ja bilen är en 9000 cde 2.3 Turbo -97

    Har hållt på och mekat lite med bilen nu i två år ungefär nu men inte orkat att starta en projekttråd.

    Börjar lite smått med att lägga in en iaf så kan jag uppdatera den efter hand.

    Har ställt in bilen nu för vintervilan, och börjat att riva den för att gå igenom den.

    Målet med vinterns arbete:
    -Nå 300 hk
    -Ha en fräsh lack
    -Få finish på saker och ting behöver tex en ny aero front och lacka om vissa saker funderar även på att byta ut mina aero kjolar mot aerflow kjolar.
    Har en massa ideér men vågar inte berätta alla ännu innan jag har fog för dem.
    Innan jag hinner med att uppdatera denna tråden så kan ni alltid kolla på bilen på:

    http://www.garaget.org/?car=7086
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 755
    Montera svart stirpe på kromet, har för mig att den ska vara 12mm bred, blir kalsfint.
    Kromet på midjelisterna då.
    Även om jag inte gillar CD så såg den ok ut, keep it up god damn it!!

    Du jag kollade på din turboinstallation... är det oljereturen så sitter framtill på turbon???
    Man får aldrig montera turbon på annat vis än med olja in rakt uppifrån o olja ut rakt ner.
    Vad som händer då är att oljan inte evakueras från turbon odentligt o kan orsaka för högt tryck i turbon så oljan trycks ut genom packningarna o det resulterar i ett haveri.

    Lösningen är att vrida lagerdelen så att oljereturen kommer neråt, kan göras med turbon monterad men du måste ta loss slangarna och kanske dra om någon.
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 484
    Medlem#
    3456
    Tack för tipsen, listerna ska göras något åt...jag märkte att turbon var felmonterad ivåras och ändrade då detta..har kört hela sommaren med installationen som den ska vara vet inte varför jag inte tagit bort bilden...märkte det genom att varje gång jag startade bilen så kom det en stor rökpuff..
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 755
    Citat Ursprungligen postat av Larzzon
    Tack för tipsen, listerna ska göras något åt...jag märkte att turbon var felmonterad ivåras och ändrade då detta..har kört hela sommaren med installationen som den ska vara vet inte varför jag inte tagit bort bilden...märkte det genom att varje gång jag startade bilen så kom det en stor rökpuff..
    Mitsubishiaggregaten är bra som fan.
    Att montera stripes är inte så svårt man får öva lite bara sen går det fort som fan, rengör noga bara innan.
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  5. #5
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234

    Re: 9000 cde på väg mot version 2006

    Gillar din bil starkt.. Är en CD älskare.. Jag vill ha tag i ett airflow paket till 9000 CD.. SDCC sålde ju några sånna på festivalen men då hade man inga pengar..
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  6. #6
    Steg 1 SS9000Ks avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 775
    Medlem#
    2723
    Härligt med rätt karossform, fin bil!
    Entusiastbilen: Saab 9000 CD 2.0T -90
    När-bil-behövs-bilen: Saab 9-5 SC Aero -04
    När-bil-behövs-bilen: Saab 9000 A50 2.0t -98 Såld

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 484
    Medlem#
    3456
    Nu ska denna projekktråden väckas till liv igen...

    Har hänt en del sedan sist jag skrev...

    Undrar hur man ändrar i rubriken på tråden??

    Jo det är ju som sagt en 9000 cde

    Lite historik...
    Detta är min första saab turbo som jag ägt och har inte tänkt sälja den heller...Har ägt den sedan 2001 har haft den som projekbil de senaste 3 åren.

    Den har:
    Turbo td04-15T #7
    Dubbel 9000 ic
    Borttagna VP
    Värmeavlett insug
    3" jt hela vägen med race kissekatt
    Maptun program som ska ge lite över 300 pållar.

    Den är sänkt
    cs aerofront
    Talldega sidokjolar
    Airflow bakdel med dubbla utblås..

    Den har stått ett tag nu men tänkte ta liv i den igen för mitt andra projekt blir inte färdigt i tid...vill ju åka lite snabbare bil än min 900 set, tänkte ta denna till saabfestivalen.

    Ska ut och fota den nu precis när jag tagit ut den ur garaget...ska åka och köpa frisk olja oxå så får vi se vad som är problem sedan...
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 484
    Medlem#
    3456
    Såhär så pärlan ut när jag precis väckt den ur vintervilan.



    Ingen vidare finish på sakerna ännu men det kommer innan saab festivalen.
    Fick helt otroligt nog besikningstid nu idag och tror ni inte att den gick igenom oxå. Besikningsmannen tyckte den gick väldigt bra men som han sa till mig det är troligtvis inte mer än 210 hk i den...ja hanhade ganska mycket glimten i ögat.

    Bra bromsar och allt så nu ska jag piska den lite på lördag.
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 484
    Medlem#
    3456
    Ja då var som sagt första banträffan med denna bilen avklarad för året. Det slutade väl lite fiasko artat för mig. Körde nog troligtvis sönder en drivknut på bilen men vi kom hem iaf. Vänstersidan inte bra på kullen...

    Bilen går gott nu för övrigt i motorn jämt och stabilt laddtryck.
    Bytte dump till original fast jag vände på den fel håll. Den gamla kina kopian jag hade läckte som ett såll.

    Tryckklockan hade justerat om sig så den alltid stod i öppet läge...när jag justerar in den till rätt förspänning så får jag för högt grundtryck...det är ett mysko fenomen...kan väl inte justera den så den alltid står lite öppen då tar det ju en evighet att bygga laddtryck och man får väl inte rätt tryck heller? Har ungefär 0.7 i grundtryck ska ha 0.6...

    Nu börjar genast funderingarna på större turbo...min är i minsta laget. Orkar inte hålla trycket så väldigt långt i varvregistret...
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 755
    Citat Ursprungligen postat av Larzzon
    Ja då var som sagt första banträffan med denna bilen avklarad för året. Det slutade väl lite fiasko artat för mig. Körde nog troligtvis sönder en drivknut på bilen men vi kom hem iaf. Vänstersidan inte bra på kullen...

    Bilen går gott nu för övrigt i motorn jämt och stabilt laddtryck.
    Bytte dump till original fast jag vände på den fel håll. Den gamla kina kopian jag hade läckte som ett såll.

    Tryckklockan hade justerat om sig så den alltid stod i öppet läge...när jag justerar in den till rätt förspänning så får jag för högt grundtryck...det är ett mysko fenomen...kan väl inte justera den så den alltid står lite öppen då tar det ju en evighet att bygga laddtryck och man får väl inte rätt tryck heller? Har ungefär 0.7 i grundtryck ska ha 0.6...

    Nu börjar genast funderingarna på större turbo...min är i minsta laget. Orkar inte hålla trycket så väldigt långt i varvregistret...
    Porta upp wg:n så kan du spänna fjädern mer, vanligt fenomen med skenande gruntryck på saabmotorer...
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 484
    Medlem#
    3456
    Ja jo jag har hört det där med portning...men det har funkat innan? Skenar 7ans raka avgashus oxå som jag har trodde inte det var så...Det skenar väl inte utan ligger konstant på 0.7 och går inte att ställa lägre...
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 755
    Citat Ursprungligen postat av Larzzon
    Ja jo jag har hört det där med portning...men det har funkat innan? Skenar 7ans raka avgashus oxå som jag har trodde inte det var så...Det skenar väl inte utan ligger konstant på 0.7 och går inte att ställa lägre...
    0.7 låter inte som något egentligt problem, själva hade jag 0,6 till 0,8 på maxvarv(6500).

    Vad som e intressant e ju vad man laddar i övrgit, hade själv 1,6 och sedan 1,5 vid maxvarv som om motorstyrningen behövde sänka kunde den ju sänka till hälften så de var inga problem som sagt.
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 484
    Medlem#
    3456
    Motorstyrniningen är inställd på ett ladd på ungefär mellan 1.4-1.3 då kanske det inte är något problem för mig heller...
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 484
    Medlem#
    3456
    Bilen går fn både framåt och bakåt men det ständiga laddtrycks problemet finns där och det felsöks av mig då och då. Hittar nu inte längre något fel då det känns som jag provat allt utom just programmet...så jag ska kontakta min program leverantör så får vi se om de kan hjälpa mig med mitt problem.

    Har lovat att lägga upp bilder på hur det ser ut på mina budget bromsar dvs 9-5 aero skivor och orignal ok, i oken sitter det belägg från volvo v70.

    Så här kommer lite bilder de bästa jag kunde få med sakerna monterade på bilen.









    Håll till godo
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    2 654
    Du har inga bilder på montering av twinpipes?

    Mvh Marcus

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 484
    Medlem#
    3456
    Nej inga bilder men jag kan kanske ta på hur det ser ut just nu där det sitter monterat. Ångrar mycket att jag var så dålig på att ta kort när jag gjorde dessa uppdateringar. Har kört med dem i 2 år nu och de har funkat bra.

    Behöver byta belägg fram inom kort förhoppningsvis klarar de sig säsongen ut...men det är ju inte så svårbytt så...
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    2 654
    Citat Ursprungligen postat av Larzzon
    Nej inga bilder men jag kan kanske ta på hur det ser ut just nu där det sitter monterat. Ångrar mycket att jag var så dålig på att ta kort när jag gjorde dessa uppdateringar. Har kört med dem i 2 år nu och de har funkat bra.

    Behöver byta belägg fram inom kort förhoppningsvis klarar de sig säsongen ut...men det är ju inte så svårbytt så...
    Om du vill kan du ta lite kort på det, runt baljan och hur du har satt fast det. Skulle underlätta mycket för mig isåfall

    Kanske kan PMa bilderna alt lägga ut i tråden

  18. #18
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Denna bilden är riktigt vacker! Mycket vacker färg också.

    Vad har du för vinge monterad? Verkar inte vara Saabs orginalvinge som finns till CDn i alla fall.

    mvh

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 484
    Medlem#
    3456

    Re: 9000 CEE återuppståndelsen...

    För er som trodde att jag sålt denna bilen trodde fel
    Planen var att sälja den, men intresset är svalt och jag har endast fått skambud och någon som ville byta mot en vobblo...det skulle ju va till att byta ner sig

    Har därför tänkt att behålla den och få lite fart på den igen och kanske rejjsa med den lite till sommaren. Känns lite som att jag inte kommer hinna färdigt med min vita og 900 därför vill jag ha en backup.

    Bilen är i ganska bra skick som den står, den har stått still i 1.5 år i varmgarage vad den nu kan har dragit med sig.

    Vi kan börja med lite motorbilder på hur hjärtat ser ut just nu:




    Planen är:
    *Byta till T3 grenrör, passar bra då jag har 7ans avgashus som oxå har T3 anslutning...

    *Bygga om dp så den inte tar i subframen. Trodde det skulle avhjälpas med T3 grenröret men nu hamnar den för högt upp så den tar i oljetråget istället...

    *Byta till T7 mv så man blir av med magnetventilsproblemen på allvar.

    *Byta till hydraulisk remspännare igen har kört i 4 år med min hemmabyggda manuella som bara var ett stressmek när den hydrauliska gick sönder.

    *Ac kompressorn har missljud ska försöka kolla om det går att schimsa kopplingen i den...

    Har inga effektmål men ska försöka få allt att lira klockrent först...
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    53

    Re:

    Citat Ursprungligen postat av Larzzon
    Bilen går fn både framåt och bakåt men det ständiga laddtrycks problemet finns där och det felsöks av mig då och då. Hittar nu inte längre något fel då det känns som jag provat allt utom just programmet...så jag ska kontakta min program leverantör så får vi se om de kan hjälpa mig med mitt problem.

    Har lovat att lägga upp bilder på hur det ser ut på mina budget bromsar dvs 9-5 aero skivor och orignal ok, i oken sitter det belägg från volvo v70.

    Så här kommer lite bilder de bästa jag kunde få med sakerna monterade på bilen.









    Håll till godo
    Måste bara få fråga hur du gjorde för att få dit 9-5ans bromsskivor? va de bara att borra ny bultcirkel eller nå fler modifieringar? stor skillnad mot orginalbromsarna?

    Mvh Magnus
    Burn rubber! not your soul..
    Racebilen Saab 9000 Aero 2,5T
    Vardagsbilen Saab 9-3 Aero

Liknande ämnen

  1. Börjar bilen bli trött och gammal eller är något på gång?
    Av monty i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-05-25, 00:16
  2. Bilen är trött!!
    Av Källén i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-04-14, 01:05
  3. Bilen blev trött dåligt med komp 9-3 aero
    Av rallywille i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-07-06, 20:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •