Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 67 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

MP3 Ingång (AUX) på NG900 originalstereo
Författare Meddelande
InläggPostat: fre, 2009-apr-24, 15:11 
Användarvisningsbild

Medlemsnummer: 0
Om man inte har någon cdväxlare till sin originalstereo eller tycker att skivorna hackar kanske man söker efter något mer mordernt som att kunna spela upp sin musik via en MP3 spelare. Saab NG900 (94-98) har som bekant ingen AUX ingång (3,5mm Stereopropp) men detta problem går att komma förbi om du har lite lödkunskaper.

Skrivit ihop en liten guide här nedan, allt sker självklart på egen risk och känner du dig helt vilsen inom lödning så kanske du skall be någon om hjälp.

Hela proceduren går ut på att man löder sig in på ett av kretskorten i originalstereon. Detta som sagt på egen risk men vet du vad du sysslar med så skall det inte vara några problem alls.

Detta fungerar till 100%, testat det själv och använder mig av denna lösningen dagligen. En stor fördel tycker jag är att man slipper ha en vanlig stereo med ett fult plastfack mellan sid:en och stereon.

Det du behöver är:
#Lödkolv och tenn

#Platt vanlig matkniv eller liknande

#Kryssmejsel

#Gärna några små radiomejslar

#ESD Armband kan vara att föredra

#Ca. 50 cm till 1 meter kabel med en 3,5 mm honanslutning i ena änden och en hane i andra änden.
Ex. http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=53265809 Clas Ohlson artnr. 38-1234

#Ca. 15-20 cm kabel med en 3,5mm honanslutning
Ex. http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=53268070 Clas Ohlson artnr. 32-2648 (Klipp bort RCA kontakterna för att kunna löda fast på bandenheten)

#Ca. 50 cm till 1 meter vanlig elkabel, lämligtvis 0,75 mm2, finns på ex. Biltema

# Strömbrytare, ex. Elfa artnr. 35-084-39

Steg för steg:
1. Montera ur stereon ur bilen med hjälp av ett stereoverktyg eller genom ex. stoppa 4 spikar i de fyra hålen fram till på stereon tills det klickar till, sen är det bara till att dra rakt ut. Det kan även fungera med att stoppa in handen i kassettfacket och dra.
Bild

2. Skruva bort de 2 skruvarna på bilden.
Bild

3. Lossa skruvarna till kylflänsen
Bild

4. Knäpp loss fronten med en matkniv, fronten är ihopkopplad via ett kontaktstycke så ta det försiktigt och dra den rakt ut så du inte knäcker några stift.
Bild

5.Lossa skruvarna på bilden för att få loss det övre kretskortet. Det sitter fast med två kontaktstycken i bakkant så det gäller att vara försiktig här också.
Bild

6.Lossa skruvarna på bilden för att få loss kassettdelen.
Bild

7. Dra igenom den korta 3,5mm kabeln genom ett av hålen i bakkant på chassit. (Alla kretskort är borttagna på bilden, detta är ingen nödvändighet, går att komma åt ändå.)
Bild

8. Nu börjar mekandet, löd nu fast stereokabelns kablar på kassettenheten som bilden visar, använd de befintliga lödpunkterna och se till att kablarna är ordentligt isolerade ifrån varandra så du inte får några störningar. Den kortaste "kabeln" på bilden är själva jordningen som skall ha en egen punkt som bilden visar.
Bild

9. Dags att göra lite modifieringar, stereon måste tro att det sitter ett kassettband i för att du skall få något ljud. Därför måste du koppla förbi knappmekanismen som känner av att det sitter ett band i. När kretsen är sluten så sitter det inget band i och när kretsen är bruten så sitter det ett band i. Så fungerar det i vanliga fall alltså.

Ta en kniv eller något liknande och rispa försiktigt vid mittenpilen på bilden för att bryta kretsen. Löd sedan fast 2 kablar, en på vardera lödpunkt som pilarna pekar på. Dra sedan dessa kablar ut ur chassit på baksidan där du drog in stereokabeln. Dra den lämligtvis ner till sätesvärmarknapparna och montera där en strömbrytare i en av blindknapparna. Ställ brytaren i läge (till/på)
Bild

10. Montera ihop stereon igen och koppla in den i bilen. Koppla in den långa stereokabeln till den som nu går ut från stereon. Dra den lämpligtvis ner under askkoppen och borra ett hål där, dra ut kabeln genom hålet. Strömbrytarkablarna är inte med på bilden nedan.
Bild

11. Koppla in din mp3spelare till din nya AUX ingång, Starta stereon, slå till den nya strömbrytaren till läge (från/av).

12. Stereon tror nu att det sitter ett kassettband i och du bör höra din mp3spelare spela valfri låt! :headphones: :headbang3:

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Har man för mycket fritid kan man göra som jag gjorde. :D

Installera ett fast 3,5 mm AUX uttag + tryckknapp för kassettläge

Jag använde följande grejer från Elfa:

artnr. 35-084-39 Tryckbrytare med brytande funktion - 12,10 kr
artnr. 42-700-88 3,5 mm stereo uttag för fast montering - 15 kr
och en av bilens befintliga "blind" knappar.

1. Lossa den vänstra blindknappen brevid sätesvärmarknappen med en platt matkniv.

2. Som du ser så är det rätt mycket skit i vägen för att kunna montera in några grejer. Så jag gjorde som så att jag tog min lödkolv och smälte bort allt som var i vägen. Tänk på god ventilation eller gasmask för röken luktar för jävligt och är giftig.

Bild

3. Borra sedan ett 7mm hål och ett 6mm hål

4. Montera dit Brytaren och uttaget
Bild

Bild

5. Löd fast kablarna som du har dragit från stereon. Det långa benet på 3,5 mm uttaget är för jorden. På ben 1 satte jag den röda kabeln och på ben 2 den vita.

6. Montera tillbaka knappen och du är färdig! :applause:
Bild

Bild

Är något oklart så tveka inte att fråga nedan eller skicka ett PM.

Lycka till!

MVH
Robin

Senast redigerad av rob_saab900 lör, 2009-apr-25, 22:35, redigerad totalt 15 gånger.

Re: Guide: MP3 Ingång (AUX) på NG900 originalstereo
InläggPostat: fre, 2009-apr-24, 20:02 
Användarvisningsbild

Medlemsnummer: 7691
Mycket bra initiativ tycker jag! Borde bli FAQ.

mvh marre90

InläggPostat: fre, 2009-apr-24, 20:15 
Användarvisningsbild

Medlemsnummer: 7099
Trevlig guide.

Ett litet knep är att använda ett rensat band, funkar kanon för mig iaf =)
Så slipper man förstöra tape delen också.

InläggPostat: lör, 2009-apr-25, 17:57 
Användarvisningsbild

evo_460 skrev:
Trevlig guide.

Ett litet knep är att använda ett rensat band, funkar kanon för mig iaf =)
Så slipper man förstöra tape delen också.

Tack, jo de kan säkert funka det med om man har ett band liggandes. Själv hade jag inte det då jag slängt alla mina åt skogen för ett bra tag sedan. :D

Skulle man mot förmodan vilja spela ett riktigt kassettband så är det bara trycka på eject och funktionen nollas. För att sedan få tillbaka mp3 funktionen trycker du bara en gång på din tryckströmbrytaren.

InläggPostat: lör, 2009-apr-25, 19:31 

Ett ännu enklare knep är att köpa en kassettadapter från clasohlson med en auxutgång som ger samma funtion, använder en sådan i min 900. kan däremot bli lite rispigare ljud om man är känslig. http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=239512

Tyckte däremot att denna guide var jävligt ball och det ser ju betydligt snyggare ut med en fast monterad kontakt än en kabel som hänger ut från kassetbandsöppningen, blir nog att ta ur stereon sen när man har tråkigt någon dag :P

InläggPostat: lör, 2009-apr-25, 22:13 
Användarvisningsbild

Hej
Det fungerar självklart att göra som du säger men då får du inte ljudet i samma kvalité eftersom det konverteras via det analoga kassetthuvudet. Sen så är detta en billigare lösning om något mer knepigare för den som kanske inte är riktigt 100 på lödning och elektronik.

MVH
Robin

oto skrev:
Ett ännu enklare knep är att köpa en kassettadapter från clasohlson med en auxutgång som ger samma funtion, använder en sådan i min 900. kan däremot bli lite rispigare ljud om man är känslig. http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=239512

Tyckte däremot att denna guide var jävligt ball och det ser ju betydligt snyggare ut med en fast monterad kontakt än en kabel som hänger ut från kassetbandsöppningen, blir nog att ta ur stereon sen när man har tråkigt någon dag :P

InläggPostat: sön, 2009-apr-26, 14:50 

Jo jag kan förstå att ljudet förmodligen blir betydligt bättre men kassettadaptern var den enklaste och billigaste lösningen jag kunde komma på själv för ett år sedan, innan du kom med denna guide. hur fan kom du egentligen på att man kunde göra på det här sättet? :P

Skulle det inte gå att göra på något sätt så att man kan koppla in mp3spelaren på cd ingången eller liknande? Har själv inte kollat hur det ser ut och har aldrig sysslat med sånna här grejer tidigare, men det är bara en idé som förmodligen inte alls går att genomföra :)

MVH

InläggPostat: sön, 2009-apr-26, 17:07 
Användarvisningsbild

Han har antagligen fått lite inspiration här i från: =)
http://photo.platonoff.com/Auto/2006092 ... Input/?all

Teoretiskt sett så borde det ju vara samma princip med att "sno ljudet" från cd-spelaren..

InläggPostat: sön, 2009-apr-26, 21:24 
Användarvisningsbild

Hej
Jo, fick idén därifrån, lånat en del av bilderna.

Det har diskuterats i en del trådar på nätet om det skulle fungera via cd-spelaren, kommer inte ihåg vad dom kom fram till men för mig att det inte var någon bra idè.
Även om det går så kommer inte ljudet att bli bättre än att göra som enligt guiden ovan. =)

MVH
Robin

evo_460 skrev:
Han har antagligen fått lite inspiration här i från: =)
http://photo.platonoff.com/Auto/2006092 ... Input/?all

Teoretiskt sett så borde det ju vara samma princip med att "sno ljudet" från cd-spelaren..

Re: FAQ: MP3 Ingång (AUX) på NG900 originalstereo
InläggPostat: mån, 2009-maj-11, 19:52 

Användarvisningsbild

Medlemsnummer: 7333
hej bra guide!

går det att utför samma operation på en og9-3 med cd spelare
(samma lödpunkter?)

Saab 9000 2,3T såld

InläggPostat: fre, 2009-maj-15, 18:42 
Användarvisningsbild

Tack, har for mig att det skiljer lite.

9-3 Robin skrev:
hej bra guide!

(samma lödpunkter?)

Re: MP3 Ingång (AUX) på NG900 originalstereo
InläggPostat: ons, 2009-jul-01, 18:54 

Hej,
jag är begåvad med oförmågan att inse mina begränsningar och med en nyinköpt 900 och önskan om att slippa fula BRL-stereos men aux-ingång hittade jag detta forum och slog slag i saken efter lite inhandlande hos gode Clas m.fl. Döm av min förvåning när det fungerade att spela såväl svängig stonerrock som melodisk jazz och allt där emellan från ipoden eller iphonen i bilen. Så - tack för guiden! Men. Antagligen var jag lite väl klumpig under mina tafatta lödningar, för stereon får för sig att kassetten vill byta sida ibland. Helt plötsligt och det sker med väldigt olika frekvens. Den börjar byta fram och tillbaks och slår ibland till slut ifrån kassett-läget och hoppar till radio. Nu undrar jag om någon har ett bra förslag på åtgärd för att slippa problemet?
Tack på förhand!

InläggPostat: ons, 2009-jul-01, 18:58 
Användarvisningsbild

Plocka ur stereon och kolla över dina lödningar så du inte råkat löda på två punkter ex.

MVH
Robin

zika skrev:
Hej,
jag är begåvad med oförmågan att inse mina begränsningar och med en nyinköpt 900 och önskan om att slippa fula BRL-stereos men aux-ingång hittade jag detta forum och slog slag i saken efter lite inhandlande hos gode Clas m.fl. Döm av min förvåning när det fungerade att spela såväl svängig stonerrock som melodisk jazz och allt där emellan från ipoden eller iphonen i bilen. Så - tack för guiden! Men. Antagligen var jag lite väl klumpig under mina tafatta lödningar, för stereon får för sig att kassetten vill byta sida ibland. Helt plötsligt och det sker med väldigt olika frekvens. Den börjar byta fram och tillbaks och slår ibland till slut ifrån kassett-läget och hoppar till radio. Nu undrar jag om någon har ett bra förslag på åtgärd för att slippa problemet?
Tack på förhand!

InläggPostat: ons, 2009-jul-29, 14:23 

Medlemsnummer: 1972
Bestämde mig för att göra som så många andra o modifiera originalstereon för att få AUX-in o RCA-lågnivå ut. Allt e gjort efter konstens alla regler med knappar o allt. Eftersom jag personligen e kung av kall-lödningar så överlät jag den biten till en mycket kompetent kompis. :)

MEN....

När stereon kopplas in o koden knappats in så går aux igång direkt (bandläget alltså). Ljudet e klockrent, förutom att det hörs ett svagt motorsurr från bandaren. Går alldeles utmärkt att byta mellan olika ljudkällor, radio, cd, band...

men...

...trycker jag på "eject" så kopplas auxfunktionen bort O KAN INTE KOPPLAS TILLBAKA IGEN! Hur jag än trycker vrider o vänder (vi höll på från 21 till 02 i natt...) så går det inte att återaktivera ingången. Däremot, om jag drar ut strömmen ur stereon, låter den stå en stund o sen kopplar in den igen, så funkar ingången som inget hade hänt! Dvs tills jag trycker på "eject" igen...

Vet inte hur många gånger vi plockade isär o provade med olika lödningar o teorier men resultatet blir samma hela tiden. Nån som har en teori eller rent av vet vad det beror på?
Har själv en teori om att kassettdäckets styrning e kass. Den känner inte av om den har spottat ut bandet o tror att det har hakat upp sig. Typ.

En sak till:

Har funderat på varför ingen kopplat remotekabel på Din-RCA-omvandlaren så det gjorde vi :) Men den ger bara 5V? Den drar inte igång mitt DLS-steg. Ska ut o rota lite nu i det men brukar inte sån signal ligga på 12V?

Mvh
Micke

InläggPostat: mån, 2009-okt-19, 18:30 

rob_saab900 skrev:
Tack, har for mig att det skiljer lite.

9-3 Robin skrev:
hej bra guide!

(samma lödpunkter?)

vill oxå koppla in i min 9-3, kan man väl koppla på cd växlar utgången kanske? nån som har erfarenhet av det?

InläggPostat: ons, 2009-nov-04, 03:54 

Användarvisningsbild

hej! jag har testat detta nu och har tyvärr fått ett litet problem. när jag försöker använda mig av aux ingången så byter stereon sida hela ett par gånger(musiken hörs) sen byter den till radio.. m.a.o den känner av att det inte finns något band.. är det någon som vet vad det kan vara som gör att det blir så? jag har kollat igenom lödningarna till och med gjort om allt en gång men jag hittar inget fel...

InläggPostat: ons, 2009-dec-09, 23:04 

Har gjort samma sak fast med en 9-5:a
Jag har dock ett problem och det är att så fort låten slutar (eller plötsligt blir tyst) så stannar allt upp. Som om att stereon känner av tystnaden och vill göra ngt med den :/

Någon som vet vad det kan vara?

Det kanske går att ställa in ngt i stereon?

/Niclas

InläggPostat: sön, 2010-jan-10, 14:59 

Jag har försökt mig på detta på en grundig kassettare. Tog och lödde bort kassettarens utgångar och lödde dit aux utgångarna.
Detta funkar men signalstyrkan är på tok för hög, det är som att kretsen förstärker upp aux utgången, kanske är tonhuvudutgången mycket lägre än auxutgången?
Vad ska man testa? Motstånd på jorden? hitta något ställe att löda in på där det inte förstärks lika mycket?
MVH Filip Arvidsson

InläggPostat: sön, 2010-jan-10, 15:06 
STCS IT-grupp
STCS IT-grupp
Användarvisningsbild

Medlemsnummer: 5035
Miche_a skrev:
hej! jag har testat detta nu och har tyvärr fått ett litet problem. när jag försöker använda mig av aux ingången så byter stereon sida hela ett par gånger(musiken hörs) sen byter den till radio.. m.a.o den känner av att det inte finns något band.. är det någon som vet vad det kan vara som gör att det blir så? jag har kollat igenom lödningarna till och med gjort om allt en gång men jag hittar inget fel...

Läs instruktionsboken. Nyare stereo 9-5/9-3 har en funktion som gör heter "blank skip" dvs, om den tycker det är tyst mer än en viss tid så spolar den framåt. Kolla i bruksen, står där hur man avaktiverar funktionen.
Jag kör med kassettadapter istället, men med sladden från adapter dragen inuti stereon. Jag låter det dock finnas några centimeter utanför så man kan ta ut adaptern, stereon vill ju nämligen att man kör rengöringsband efter 30 timmar eller nått sånt.

Medlem #5035 - Patrik Sonestad
211928, AD36S, CT58L, DE75H, EH45G, FH51U
Har du frågor om og9-3? Läs FAQ här!

InläggPostat: tis, 2010-feb-23, 10:06 

Användarvisningsbild

någon som har testat någon liknande?
eller är det bättre/mer värt att fixa modden i stereon?

Digital FM-modulator
För MP3-anslutning till de flesta enheter via antennuttag. 150 ohm.

http://www.biltema.se/products/product. ... mId=156251

InläggPostat: tis, 2010-feb-23, 10:33 
Användarvisningsbild

Dennan skrev:
någon som har testat någon liknande?
eller är det bättre/mer värt att fixa modden i stereon?

Digital FM-modulator
För MP3-anslutning till de flesta enheter via antennuttag. 150 ohm.

http://www.biltema.se/products/product. ... mId=156251

Är ju riktigt simpelt at löda in en kabel i stereon, så varför köpa nåt dylikt?
Får en liten kännsla att det inte är nå vettiga grejer det där heller.

InläggPostat: tis, 2010-feb-23, 17:19 

Användarvisningsbild

mjo det är nog bättre och vara hardmän och löda lite själv. :)
får ringa SAAB i morgon och se om man är snäll nog att få koden vid tillfälle, sen ska det fixas =)

InläggPostat: mån, 2010-mar-22, 20:54 

Medlemsnummer: 7316
Tjena allihopa,

Har försökt mig på ovanstående guide, men eftersom jag inte hittade en exakt likadan kabel att löda på så fick det bli en RCA 2st - 3,5mm hane istället som ja satte på en adapter ( hona - hona).
Nu till saken. Kabeln var inte röd, vit och jord inuti utan blå, vit och jord så jag visste inte riktigt vilken färg som motsvarade rött respektive vitt och chansade. Har provat båda möjligheterna men resultatet är det samma, kass ljudkvalitet. Det krasslar och är av riktigt dålig kvalitet (kör spotify via iphone). Stänger man av ljudkällan så hörs ett tyst surr när TAPE PLAY syns. Kan det vara störningar? Tacksam för tips.

Mvh,

MartinP

InläggPostat: mån, 2010-mar-22, 21:08 
Användarvisningsbild

Medlemsnummer: 7014
MartinP skrev:
Tjena allihopa,

Har försökt mig på ovanstående guide, men eftersom jag inte hittade en exakt likadan kabel att löda på så fick det bli en RCA 2st - 3,5mm hane istället som ja satte på en adapter ( hona - hona).
Nu till saken. Kabeln var inte röd, vit och jord inuti utan blå, vit och jord så jag visste inte riktigt vilken färg som motsvarade rött respektive vitt och chansade. Har provat båda möjligheterna men resultatet är det samma, kass ljudkvalitet. Det krasslar och är av riktigt dålig kvalitet (kör spotify via iphone). Stänger man av ljudkällan så hörs ett tyst surr när TAPE PLAY syns. Kan det vara störningar? Tacksam för tips.

Mvh,

MartinP

Du har inte en billaddare inkopplad till telefonen samtidigt? Kan surra pga. skillnader i jorden.

InläggPostat: mån, 2010-mar-22, 21:54 

Medlemsnummer: 7316
Nerå, det bara telefonen som är inkopplad.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 67 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]