Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 132 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Re: FAQ: Batteribyte larmsirén 9-5 -00 med bilder
Författare Meddelande
InläggPostat: fre, 2011-jun-03, 10:00 

Medlemsnummer: 7717
Jalla skrev:
Jalla skrev:
Jag har också haft problemet...
Jag mätade upp mina batterier, dom visade 3,05 volt var.
Därför gjorde jag som jag läst på andra forum och bytte kondesatorerna istället.

Än så länge funkar det.

Kört en månad nu och inget fel att rapportera...

Du får Välidgt gärna utveckla det där. står inför byte nr 2 på vår 9-5a nu.

InläggPostat: lör, 2011-jun-04, 16:11 

Okidoki...

Eftersom det inte går att få tag i originalbatterier till sirenen och mina visade ett helt ok värde så bytte jag kondensatorerna istället.
Det är 3 st.
Jag köpte dom på en radio/tv service i stan.
Kostnad 25 kr/st

Ca en halvtimmes jobb att byta dom, rekommenderar tennsug.

För att tydliggöra:

Original batteri Sanyo 17355

Sanyo 17355SE funkar inte.
Ev funkar CR123A men jag har inte provat, ligger dock närmast i värden jämfört med original.

Broberg:Har du bytt batteri i din siren? Vilken betäckning var det på dom nya batterierna? Funkade dom, isåfall hur länge?

InläggPostat: lör, 2011-jun-04, 16:22 

Jalla skrev:
Okidoki...

Eftersom det inte går att få tag i originalbatterier till sirenen och mina visade ett helt ok värde så bytte jag kondensatorerna istället.
Det är 3 st.
Jag köpte dom på en radio/tv service i stan.
Kostnad 25 kr/st

Ca en halvtimmes jobb att byta dom, rekommenderar tennsug.

För att tydliggöra:

Original batteri Sanyo 17355

Sanyo 17355SE funkar inte.
Ev funkar CR123A men jag har inte provat, ligger dock närmast i värden jämfört med original.

Broberg:Har du bytt batteri i din siren? Vilken betäckning var det på dom nya batterierna? Funkade dom, isåfall hur länge?

CR123A tror jag det var, 1.5-3 år, har glömt.

InläggPostat: lör, 2011-jun-04, 16:31 

Ok.
Håller dom i 3 år skulle jag nog byta vart 3 år.....
Batterierna utanför lådan kan ju vara smidigt då.
Men tar du isär lådan för batteribyte så byt kondesatorerna också. Inga pengar och enkelt att göra.

I den här tråden kan du läsa om både externt batteripack och kondensatorena.

http://www.saabscene.com/forum/index.ph ... c=31640582

InläggPostat: lör, 2011-sep-03, 16:48 

Användarvisningsbild

Medlemsnummer: 0
Sitter i samma båt... Samma meddelande i SID:en och inga blinkande lampor..och detta jävla tjutande! :(

Någon som har kommit på någon ny bra lösning på detta helvetes problem??
Med tanke på att vissa behövt löda om flera ggr.

Externa batterier- någon som prövat?

Vilken är den bästa TEMPORÄRA lösningen? Ta bort säkringen? Lossa bilbatteriet? Pocka loss hela larmet? Grannarna lär snart stena mig för att larmet håller på å tjuta stup i kvarten och jag har inte tid att löda om skiten nu för tillfället.

Har läst igenom denna tråd å en jävla massa googlandes hit och dit.. Men e väl blind då jag inte hittar någon bra (enligt mig) temporär lösning! Sen att jag inte är så värst bilkunnig gör väl inte heller saken bättre :/

InläggPostat: lör, 2011-sep-03, 17:29 

lassekongo500 skrev:
Vilken är den bästa TEMPORÄRA lösningen? Ta bort säkringen? Lossa bilbatteriet? Pocka loss hela larmet? Grannarna lär snart stena mig för att larmet håller på å tjuta stup i kvarten och jag har inte tid att löda om skiten nu för tillfället.

Har läst igenom denna tråd å en jävla massa googlandes hit och dit.. Men e väl blind då jag inte hittar någon bra (enligt mig) temporär lösning! Sen att jag inte är så värst bilkunnig gör väl inte heller saken bättre :/

lätt att plocka av larmsirénen.

drar du säkringen fortsätter det, dock inte lika högt.

InläggPostat: lör, 2011-sep-03, 17:33 

Användarvisningsbild

M.Broberg skrev:
lassekongo500 skrev:

Okej, så det är bara å skruva loss den, och det enda som händer är att SID:en grinar vid start alltså?

InläggPostat: lör, 2011-sep-03, 17:44 

lassekongo500 skrev:
M.Broberg skrev:

Okej, så det är bara å skruva loss den, och det enda som händer är att SID:en grinar vid start alltså?

Ja det + du har ingen lamrsirén. men just nu vet jag att det känns inte som något negativt :badteeth2:

Sist sirénen pajjade för mig körde jag rakt genom stan klockan 4 en fredag eftermiddag med larmet på.. kändes precis lagom kul : :doh:

InläggPostat: lör, 2011-sep-03, 18:26 

Användarvisningsbild

M.Broberg skrev:
lassekongo500 skrev:

Ja det + du har ingen lamrsirén. men just nu vet jag att det känns inte som något negativt :badteeth2:

Sist sirénen pajjade för mig körde jag rakt genom stan klockan 4 en fredag eftermiddag med larmet på.. kändes precis lagom kul : :doh:

hahaha precis! jag skiter fullständigt i om jag inte har något larm nu! hellre att nån gör inbrott i bilen än att jag får en påle i röven av grannarna!!

FAQ: Batteribyte larmsirén 9-5 -00 med bilder
InläggPostat: lör, 2011-sep-03, 20:04 

M.Broberg skrev:

Hände mig med. Åkte genom centrala Stockholm vid lunchtid.
Hyfsat med folk ute då.
Kändes lite pinsamt men tror ändå relativt få orkade bry sig ;)

---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.239308,17.996797
_

InläggPostat: lör, 2011-sep-10, 22:27 

Otroligt jävla trött på alla billiga problem.
Bytte själv batteri i våras och då fungerade det fint i en månad från att ha tutat lite titt som tätt. Jag har börjat låsa med nyckel nu men påminns dagligen, i klartext, när jag startar och ska köra iväg.

Är den så jävla kass larmdosan att alla har detta problemet....

InläggPostat: ons, 2011-sep-21, 12:21 

På min 95 -01 har larmet börjat tjuta 3ggr av sig självt de senaste 2 månaderna, & idag fick jag upp "stöldlarm service" i SID (dock inget larm som tjutit).
Efter att ha läst vad ni skrivit verkar det som en bra ide att byta batteriet i sirénen eller vad tror ni?

InläggPostat: tis, 2011-okt-04, 10:52 

Jag undrar om det är samma problem vi har haft med vår 9 5 -05 det senaste halvåret?

Vid ungefär var tredje-fjärde start så säger sid vänligt "stöldskydd ur funktion - kontakta verkstad"

Den har aldrig fått för sig att börja tjuta med larmet.

Vad tror ni?

Eftersom något är fel med xenonlysets höjdreglering så blir det väl iofs en läsning av felkoder när kablage finns att köpa igen....om någonsin :rolleyes:

Tjo :lol:
Magnus

InläggPostat: tis, 2011-okt-04, 11:03 
Användarvisningsbild

Medlemsnummer: 4900
Jag röstar på sirenen...

Jag vet bara en som haft fel på glaskrossensorn

har lite reservdelar till larmet liggandes om du behöver något
Huvbrytare, glaskross, siren

InläggPostat: tis, 2011-okt-04, 19:31 

Hur tar jag bort sirenen på lättaste sätt....orkar inte med den j**ln längre.

InläggPostat: tis, 2011-okt-04, 19:54 
Användarvisningsbild

Medlemsnummer: 4900
Hissa upp bilen ta bort vänster framhjul.

lossa innerskärmen i framkant/ovenkant 10 och 8mm hylsa

koppla bort kontakten(använd en smal mejsel) på sirenen som sitter på spolarvätskebehållaren och/eller ta bort sirenen 8mm hylsa

återställ...

InläggPostat: tis, 2011-okt-04, 20:03 

Tack för ett snabbt och informativt svar...blir att ta tag i det senare i veckan.. tills dess är det av med batterikabeln när jag ställer bilen en längre stund.

InläggPostat: fre, 2011-nov-04, 19:34 

Användarvisningsbild

Medlemsnummer: 8468
Nu har även jag råkat ut för detta jävulskap till larmande lite titt som tätt. Vet ej hur länge jag haft problemet då jag tidigare trott det varit grannens bil som tjutit, men idag började det tjuta om min 9-5a(-00) på Ica-parkeringen. Lagomt pinsamt. Jag får dock inte upp något meddelande på SID som alla andra här i tråden verkar ha fått.
Jag läste i manualen och testade köra en DOORS ONLY genom att hålla inne night panel-knappen, men det gick inte.
Det kanske är ett halvår sen det höll på att tjuta lite då och då på vår parkering, men sen har det varit lugnt tills nu idag. Eller tja, jag tror jag hörde nåt igår också.
Jag har rätt dåligt med ström i mitt bilbatteri och är tvungen att safta på med CTEK rätt ofta, kan det ha något samband med detta?
Ja, jag antar att jag måste testa demontera larmdosan och kolla över spänningen i batterierna och lödningar, samt kladda på lite kontaktspray.

InläggPostat: sön, 2011-nov-06, 20:21 

jag ser inte bilderna

InläggPostat: tor, 2011-dec-15, 20:25 

Har samma problem med min bil, tjuter när man låser med knappen på dosan. Har nu gått över till låsa med nyckeln på gammalt hederligt vis, då utan att larmet kopplas.

Ska prova byta batterier om det inte funkar får man väl köpa helt nytt.
Nu till frågan, vad är kondensatorerna? Vad gör dom?

Jag har ej tillgång till tennsug som vissa skrivet man ska ha, vad har man det till?

Mvh...

InläggPostat: tor, 2011-dec-29, 18:38 

Har idag fått min 9.5 från 2001 fixad på Mekonomen. Verkstadskillen programmerade om datorn så jag slipper felkoden, och dessutom plockade han bort själva sirenen så slipper man dessutom förbannade grannar.

Kostnad: 826 kronor.

Hade jag behållit sirenen hade det kostat ungefär lika mycket i arbete plus nya batterier.

InläggPostat: fre, 2011-dec-30, 02:28 

Speakern skrev:
Har idag fått min 9.5 från 2001 fixad på Mekonomen. Verkstadskillen programmerade om datorn så jag slipper felkoden, och dessutom plockade han bort själva sirenen så slipper man dessutom förbannade grannar.

Hade jag behållit sirenen hade det kostat ungefär lika mycket i arbete plus nya batterier.

skillnaden är att med sirenen hade du haft en sirén om larmet går...

InläggPostat: sön, 2012-jan-01, 05:01 

M.Broberg skrev:
Speakern skrev:

skillnaden är att med sirenen hade du haft en sirén om larmet går...

Absolut. Jag kanske var lite otydlig. Jag kunde själv välja hos Mekonomen om jag ville behålla sirenen eller inte. Det hade varit ungefär samma pris oavsett vilket. Jag ville inte ha kvar den, men ville heller inte ha en ständig indikering på Service Theft Alarm, därav bortpliockning plus omprogrammering.

InläggPostat: tor, 2012-jan-12, 12:58 

Jag bytte batterierna på min larmsirén för 1,5 månad sedan och det har fungerat ypperligt sedan dess. Jag följde den eminenta schweiziska guiden (som det har länkats till tidigare i tråden), och jag har några tilläggande kommentarer:

- Jag använde speedparts batterier istället för orginal. Jag har inte märkt någon somhelst skillnad, läser man dessutom databladet för de båda batterimodellerna är det faktiskt ingenting som skiljer på den elektriska prestandan.
- Jag hade den nyare typen av sirén, alltså med gjutet istället för limmat och skruvat hölje, så jag var tvungen att såga upp höljet. Jag använde mig av en dremel med kapskiva. Det funkade, men var ganska meckigt och svårt att få en jämn sågkant, så jag jämnade ut kanterna med slip sedan. Kapspåret lämnar ju dessutom en glipa i höljet som jag silikonade igen för att det inte ska komma in fukt i elektroniken. Slutligen borrade jag 6 skruvhål (där skruvarna satt på den gamla typen av sirén) och satte dit skruvar för att vara helt 100 på att sirénen håller ihop.
- Att löda loss batterierna var inte så svårt, men eftersom de både är lödda och smältlimmade så måste man först få bort att lödtenn (med t.ex. lödsug eller lödfläta) och sedan köra värmepistol för att smälta limmet medan man drar bort batteriet.

InläggPostat: tis, 2012-jan-31, 13:11 

jellybear skrev:
Jag bytte batterierna på min larmsirén för 1,5 månad sedan och det har fungerat ypperligt sedan dess. Jag följde den eminenta schweiziska guiden (som det har länkats till tidigare i tråden), och jag har några tilläggande kommentarer:

- Jag använde speedparts batterier istället för orginal. Jag har inte märkt någon somhelst skillnad, läser man dessutom databladet för de båda batterimodellerna är det faktiskt ingenting som skiljer på den elektriska prestandan.
- Jag hade den nyare typen av sirén, alltså med gjutet istället för limmat och skruvat hölje, så jag var tvungen att såga upp höljet. Jag använde mig av en dremel med kapskiva. Det funkade, men var ganska meckigt och svårt att få en jämn sågkant, så jag jämnade ut kanterna med slip sedan. Kapspåret lämnar ju dessutom en glipa i höljet som jag silikonade igen för att det inte ska komma in fukt i elektroniken. Slutligen borrade jag 6 skruvhål (där skruvarna satt på den gamla typen av sirén) och satte dit skruvar för att vara helt 100 på att sirénen håller ihop.
- Att löda loss batterierna var inte så svårt, men eftersom de både är lödda och smältlimmade så måste man först få bort att lödtenn (med t.ex. lödsug eller lödfläta) och sedan köra värmepistol för att smälta limmet medan man drar bort batteriet.

Tidigare sålde speedparts modellen som hette CR17335SE, den var inte likvärdig med batterierna saab monterat i sirenen.

Nu säljer speedparts CR17335 / CR123A och det är precis som du skriver ett perfekt ersättnings batteri.

När man ändå har isär enheten tycker jag att man ska byta kondensarorerna, en kostnad på 30-100 kr/ 3st beroende på vart man köper dom.
Jag bytte bara dom 3 kondensatorerna och allt har fungerat bra sedan dess (snart 1 år).

Anledningen till bytet grundade jag på andra som gjort bytet det samt "kondensator-pesten".
Dåligt tillverkade kondensatorer som började upptäckas 1999 och fanns till mitten på 2000 talet men dyker fortfarande upp.

Se länkar:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kondensatorpest
http://en.wikipedia.org/wiki/Capacitor_plague

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 132 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]