Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Problem med startspärr/larm SAAB 9000 -98

  1. #1

    Problem med startspärr/larm SAAB 9000 -98

    Min gamla pärla vägrar starta.

    Var och handlade en cykel igår och fällde därför ned baksätet. När jag kom hem och fällde upp baksätet och skulle låsa bilen/larma på så hände ingenting.

    Det verkar inte som att larmdosan har någon kontakt med bilen längre. Det blinkar från den lilla dioden på dosan, men det händer ingenting. Centrallåset fungerar som vanligt på bilen om jag väljer att låsa den med nyckel, men går alltså inte att låsa med larmdosan. Larmet verkar inte heller aktiveras.

    Dessvärre har ju dessa bilar också en inbyggd startspärr. Jag får dämed inte längre igång bilen. Den tänder bara till, men dör direkt.

    Jag har även provat med reservnyckeln i händelse att batteriet skulle vara slut. (Ingen skillnad). Innnan det blev så här hade dessutom nyckeln otroligt bra räckvidd, säkert upp mot 50 meter. Har därför svårt att tro att felet ligger i nyckeln.

    Jag har även provat att koppla loss en batterikabel på bilen och satt tillbaks efter en stund. (I händelse att något gått i baklås). Bilen är dock lika död som innan.

    Är det någon som har något tips om hur jag går vidare i felsökningen? Kan jag ha haft loss något kontaktstycke eller sladd när jag fällt ned sätet? Finns det något som har med detta att göra under baksätet? Eller var det bara en slump att det hände efter jag fällt sätet?

    Har sökt runt på nätet, men blir inte riktigt klok. Läste något om nån styrenhet till c-låset som kan gå sönder, men den borde väl inte påverka startspärren? Dessutom fungerar ju c-låset om jag använder nyckeln. Måste väl finnas någon givare/mottagare i själva bilen? Kan den vara boven i dramat?
    2 stycken SAAB 9-5 Sedan/Kombi 2,3t årsmodell 2000
    SAAB 9000 A50 2,0t årsmodell 1998
    Ford Mustang GT årsmodell 2006

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555

    Re: Problem med startspärr/larm SAAB 9000 -98

    Prova först med att trycka 5ggr på larmdosan, även på reservdosan.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3

    Re: Problem med startspärr/larm SAAB 9000 -98

    Jag har provat det också. Lika dött som innan dessvärre....

    (Läste det tipset även i annan tråd, men provade igen nu efter du skrev det)
    2 stycken SAAB 9-5 Sedan/Kombi 2,3t årsmodell 2000
    SAAB 9000 A50 2,0t årsmodell 1998
    Ford Mustang GT årsmodell 2006

  4. #4
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555

    Re: Problem med startspärr/larm SAAB 9000 -98

    btw, välkommen.

    När du försökt larma av, lyser/blinkar dioden vid rutan?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #5

    Re: Problem med startspärr/larm SAAB 9000 -98

    Tack RZ

    Nu var jag ute och tittade igen.

    Den blinkar "dubbelblink". Trycker jag på larmdosan händer inget.

    Låser jag däremot upp bilen med nyckeln slutar det blinka.

    Låser jag bilen igen med nyckeln dröjer det en stund, sedan sätter den igång igen och blinkar dubbelblink. Larmdosan däremot är helt död. Tycks inte påverka blinkningarna alls.
    2 stycken SAAB 9-5 Sedan/Kombi 2,3t årsmodell 2000
    SAAB 9000 A50 2,0t årsmodell 1998
    Ford Mustang GT årsmodell 2006

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 079

    Re: Problem med startspärr/larm SAAB 9000 -98

    Om du ändå är på g så sätt i nyckeln, vrid till tändläget och tryck på avlarmning på dosan.

    Om detta inte hjälper behöver du ta dig till nån som har TechII. Enheten har då tappat kommunikationen med larmdosorna.

    Detta har hänt förr, just på åtminstone 2 -98;or jag känner till.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  7. #7

    Re: Problem med startspärr/larm SAAB 9000 -98

    Bilen verkar helskum.

    Jag satte i nyckeln i tändningslåset. Höll larmknappen intrycket en bra stund och då hoppade bilen igång, (även fast jag provat det tidigare också utan att den startat). Däremot fungerar inte längre färddatorn. Den är helsvart.
    Jag körde en bit med den. Provade att stänga av och starta direkt efter. Då gick den igång, men färddatorn är fortfarande helsvart.
    Det fungerar fortfarande inte att låsa bilen. Jag tyckte även att den "dyker" lite väl mycket om man gasar till och släpper gasen. Nästan så att den vill stanna.

    Någonting är uppenbarligen knas, men vad?
    2 stycken SAAB 9-5 Sedan/Kombi 2,3t årsmodell 2000
    SAAB 9000 A50 2,0t årsmodell 1998
    Ford Mustang GT årsmodell 2006

  8. #8
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555

    Re: Problem med startspärr/larm SAAB 9000 -98

    Om du nu låser med nyckeln och sen larmar på, fungerar det?

    Vad visar voltmätaren när du vrider på tändningen?

    Några fler symtom?
    Nåt du missat att berätta?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  9. #9

    Re: Problem med startspärr/larm SAAB 9000 -98

    Voltmätaren visar på låg spänning, 9 volt någonting när jag bara har tändningen på...

    Just nu har jag ställt bilen en liten bit hemifrån (men närmare verkstaden i händelse att jag inte får igång den igen).

    Några tips på vad som kan vara fel? Något som går att återställa med där Tech2 eller är det ett hårvarufel? Något som är trasigt?

    Jag kan inte så mycket om bilelektronik, så jag blir rätt ställd när något sånt här inträffar.
    2 stycken SAAB 9-5 Sedan/Kombi 2,3t årsmodell 2000
    SAAB 9000 A50 2,0t årsmodell 1998
    Ford Mustang GT årsmodell 2006

  10. #10
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555

    Re: Problem med startspärr/larm SAAB 9000 -98

    Låter som att ditt batteri i bilen är sopslut.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  11. #11

    Re: Problem med startspärr/larm SAAB 9000 -98

    Bara sådär?

    Innan detta inträffade visade det ju på normal batterispänning. Är ju dessutom rätt bra fart på startmotorn. Är ju ioch för sig lätt att mäta vilken batterikapacitet som finns. Menar du att batteriet i bilen skulle vara boven i dramat? Borde då fungera att larma på/av om jag koppkar startkablar från annan bil? Varför har färddatorn lagt av?
    2 stycken SAAB 9-5 Sedan/Kombi 2,3t årsmodell 2000
    SAAB 9000 A50 2,0t årsmodell 1998
    Ford Mustang GT årsmodell 2006

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 079

    Re: Problem med startspärr/larm SAAB 9000 -98

    Färddatorn har knappast lagt av, däremot så är det vanligt att alla 3 lamporna till denna pajjar samtidigt. Eller menar du musbion kanske?

    Sen finns det en tråd nånstans om B+kabeln mellan batteri, generator och startmotor skan vara dålig kontakt i. Och då blir det spänningsfall.

    Kolla säkringen som det står EDU på om den e hel.

    Med bilen avstängd, mät direkt på batteripolerna vilken spänning du har.
    Är batteriet friskt ska det ligga på 12,4-12,6V

    Om displayen under hastighetsmätaren visar betydligt lägre så har du spänningsfall någonstans och då är det inte heller säkert att det egentligen är nåt fel på larmet.

    Bilel har ett eget liv som inte ens NASA;s tekniker rår på ibland.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  13. #13

    Re: Problem med startspärr/larm SAAB 9000 -98

    Tack,

    Jag får undersöka vidare ikväll. Jo, jag menar nog det du kallar för musbion, dvs den lilla skärmen uppe till höger. Displayerna under hastighetsmätaren lyser fortfarande.

    Jag provade att starta den igår igen med tekniken (tändningen på- sedan ett antal snabba klicka på fjärrdosan- sedan vrida tillbaka och då startade den igen). När jag sedan stängde av bilen visade voltmätaren under ratten på 11,7 volt.
    Jag har ju en mätare så jag kan mäta direkt på batteriet, så det kan jag prova med.

    Jag ska kolla säkringen EDU också.

    Tack för alla tips - jag återkommer.

    /Anders
    2 stycken SAAB 9-5 Sedan/Kombi 2,3t årsmodell 2000
    SAAB 9000 A50 2,0t årsmodell 1998
    Ford Mustang GT årsmodell 2006

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 079

    Re: Problem med startspärr/larm SAAB 9000 -98

    Fullständigt normalt att displayen visar något lägre volttal då man stänger av. Har aldrig sett högre spänning i displayen än 12,2V med motorn av.

    Däremot ska det sticka upp till ca 14-14,4V när motorn går och bilen körs en liten bit, för att sen falla tillbaka till 13,5-13,8V under resans gång. Då funkar allt som det ska normalt.

    Sjunker den ner under 13V, även på tomgång, börjar din generator bli lite till åren.
    Under förutsättning att kabeln ovan är hel förstås.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  15. #15

    Re: Problem med startspärr/larm SAAB 9000 -98

    Har nu mätt direkt på batteriet. 12,5 volt visas med motorn avstängd.
    Med motorn igång har jag 14,5 volt på batteriet. Laddningen verkar fungera som det ska i alla fall.

    Hittade två säkringar som hade med EDU att göra. Bägge var hela. Vad är EDU? Är det själva startspärren?

    Vad är det man gör när man trycker in fjärrlåsöppningen fem gånger i snabb följd samtidigt som man har tändningen på? (Enda sättet att få igång bilen). Innan jag provade det lyste i alla fall "musbion", men bilen startade som sagt inte.

    Nu visas inget i musbion. Har också märkt att motorn liksom droppar med jämna mellanrum när jag startat den på det här viset.

    Går det att dra några slutsatser? Något man kan göra själv eller är det verkstaden som gäller?
    2 stycken SAAB 9-5 Sedan/Kombi 2,3t årsmodell 2000
    SAAB 9000 A50 2,0t årsmodell 1998
    Ford Mustang GT årsmodell 2006

  16. #16

    Re: Problem med startspärr/larm SAAB 9000 -98

    Någon som tror sig veta vad felet är?
    2 stycken SAAB 9-5 Sedan/Kombi 2,3t årsmodell 2000
    SAAB 9000 A50 2,0t årsmodell 1998
    Ford Mustang GT årsmodell 2006

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 079

    Re: Problem med startspärr/larm SAAB 9000 -98

    EDU=Electronic Display Unit, fast jag har för mig den ena är till musbion o den andra till displayen under hastighetsmätare.

    Vad som händer med 5 tryck är att "återaktivera" inprogrammerad larmdosa efter ex.vis batteribyte eller då man av nån aledning måste koppla bort batteriet.

    Man behöver inte ha tändningen på enbart för detta, endast om startspärren får för sig att gå in innan man hinner sätta sig bakom ratten o starta. Typ.

    Har du vart till verkstan ännu förresten?
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

Liknande ämnen

  1. Problem med startspärr Saab 9000 årsm 97
    Av Gyllis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-08-10, 12:35
  2. Larm problem Saab 9000 1993
    Av Rollon i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-03-25, 00:32
  3. Larm med startspärr :(
    Av kallekula19 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-12-10, 18:11
  4. Koppla ur org startspärr VSS larm Saab 9000
    Av tjakkish i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-09-12, 11:05
  5. Problem med larm - centrallås Saab 9000 -98
    Av anze i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-02-15, 12:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •