Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: sätta in K&N insattsfilter

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    581

    sätta in K&N insattsfilter

    tänkte sätta in ett K&N insattsfilter i min 9-3ss 03:a aero men undrara om det finns risk för att bilen börjar klaga på lmm el så? Hade för ett tag sedan öppet filter på och det vart bara en massa strul, bilen sa ifrån att det va fel på lmm osv....

    Men undrar alltså om ni som kör med insatsfiler har haft problem?
    Se Allas Avundsjuka Blickar (på min) Turbo X

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Alvesta
    Inlägg
    264

    Re: sätta in K&N insattsfilter

    Insatsfilter är precis som ett originalfilter, fast lite grövre filtrering.
    Kör själv med insatsfilter i min 9-5a utan problem.
    Saab 9-5 SC 2.3t Linearsport -04
    13/04/2009 - Välkommen till världen, Elias

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    581

    Re: sätta in K&N insattsfilter

    oki det låter ju bra men hur går det med in oljning, lätt att lmm blir dålig?
    Se Allas Avundsjuka Blickar (på min) Turbo X

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Alvesta
    Inlägg
    264

    Re: sätta in K&N insattsfilter

    Citat Ursprungligen postat av saab_4ever
    oki det låter ju bra men hur går det med in oljning, lätt att lmm blir dålig?
    Köper man kvalitetsfilter så behöver man olja in kanske 1 ggn om året. Om ens det. Har kört med mitt filter i ett år och det känns fortfarande fräscht.

    Såvida du inte dränker filtret i olja så ska inte LMM klaga
    Saab 9-5 SC 2.3t Linearsport -04
    13/04/2009 - Välkommen till världen, Elias

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    581

    Re: sätta in K&N insattsfilter

    hahah nej det hade ja inte tänkt iaf
    Se Allas Avundsjuka Blickar (på min) Turbo X

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857

    Re: sätta in K&N insattsfilter

    Hej !

    Jag vet inte varför jag skriver detta, väldigt få vill lyssna o bry sig om obestridliga fakta. Insatsfiltret ger sämre rening av luften o i bästa fall en försumbar effektökning.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    74

    Re: sätta in K&N insattsfilter

    @DrBoost
    Finns det någon vetenskaplig test som visar skillnad orginal kontra sport/insatsfilter ?
    SAAB 9-3 SS Aero -07 2.8T BSR Steg 1 285hk/480nm

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857

    Re: sätta in K&N insattsfilter

    Hej !

    Man kan för enkelhets skull använda t.ex. KN's publicerade data betr prestanda hos deras egna produkter.

    I korthet så använder de SAE coarse dust test, resultatet (i %) är värdet över hela cykeln. Filtren du hittar i en Saab är fine dust test, med ett högre värde på hur mycket som fångas i filtret, värdet vi tittar på är sämsta värdet, vilket är mycket bättre än värdet över hela testen som t.ex. KN anger.

    Kikar man på effektiviteten hos ett filter som t.ex. KN så filtrerar det sämre i början av testen då maskorna är ganska öppna, allt eftersom de sätts igen av skit så filtrerar de bättre....

    Några exakta siffror på vilka krav vi har på Saabfiltren kan du inte få, av sekretess skäl.

    Men, i korthet, det skiljer i "testdammet" man använder, eftermarknadsfilter använder ofta grovt medan Saab använder fint, vilket givetvis ställer tuffare krav på filtret. Trots detta så blir resultaten sämre för filter som t.ex. KN.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    74

    Re: sätta in K&N insattsfilter

    Hej,

    Tack för klart och tydligt svar.
    SAAB 9-3 SS Aero -07 2.8T BSR Steg 1 285hk/480nm

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    581

    Re: sätta in K&N insattsfilter

    oki tackar för dom svaren
    Se Allas Avundsjuka Blickar (på min) Turbo X

  11. #11

    Re: sätta in K&N insattsfilter

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Man kan för enkelhets skull använda t.ex. KN's publicerade data betr prestanda hos deras egna produkter.

    I korthet så använder de SAE coarse dust test, resultatet (i %) är värdet över hela cykeln. Filtren du hittar i en Saab är fine dust test, med ett högre värde på hur mycket som fångas i filtret, värdet vi tittar på är sämsta värdet, vilket är mycket bättre än värdet över hela testen som t.ex. KN anger.

    Kikar man på effektiviteten hos ett filter som t.ex. KN så filtrerar det sämre i början av testen då maskorna är ganska öppna, allt eftersom de sätts igen av skit så filtrerar de bättre....

    Några exakta siffror på vilka krav vi har på Saabfiltren kan du inte få, av sekretess skäl.

    Men, i korthet, det skiljer i "testdammet" man använder, eftermarknadsfilter använder ofta grovt medan Saab använder fint, vilket givetvis ställer tuffare krav på filtret. Trots detta så blir resultaten sämre för filter som t.ex. KN.

    Blev sjukt intresserad av att ställa några frågor om de är lugnt för dig!

    man undrar ju då vad för filter rekommenderar du ? och tex ett biltema filter, hur pass dåligt är de jämfört med original andra eftermarknads filteR?


    kan tänka mig att KN filter och många andra fixar några bra siffror som de redovisar och de andra glöms bort!

    joniz

  12. #12
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: sätta in K&N insattsfilter

    Så vilket insatsfilter rekommenderas när man kör med 400-500 hk?
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    581

    Re: sätta in K&N insattsfilter

    de hade varit kul att få reda på
    Se Allas Avundsjuka Blickar (på min) Turbo X

  14. #14
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857

    Re: sätta in K&N insattsfilter

    Hej !

    Taget från K&N's hemsida: ( http://www.knfilters.com/efficiency_testing.htm )
    Notera det understrukna (gjort av mig) i urklippen nedan.
    Fundera gärna på betydelsen av grovt resp fint testdamm, samt "cumulative filtreringsförmåga". Läs i mitt första inlägg.

    Hur mycket detta till sist innebär för "just din motor" beror ju sig på miljö o körsträcka. Vad jag vill belysa är att det ÄR skillnad på luftfilter o luftfilter.

    1)
    As has become customary in the automotive industry, we use Coarse Test Dust for gasoline engine air filters and Fine Test Dust for diesel engine air filters. This practice of using different grades of test dust developed because Diesel engines require higher levels of filtration because they operate at much higher compression and require finer tolerances than Gasoline engines.

    2)
    Our actual air filters when tested generally demonstrate a cumulative filtration efficiency of between 96% and 99%. All this testing we do allows us to guarantee our air filters provide all the protection your vehicle will ever need.

    Hur Biltemas filter funkar vet jag inte, men tanke på luftfiltrets uppgift i installationen så skulle jag avstå från att montera ett filter såvida jag inte har fakta på bordet.

    Vilket insatsfilter man skall ha för 400-500 hk, nja det beror ju på vilken bil man har, många bilar bör inte ha insatsfilter om de kräver så mycket luft.

    O så till sist, "Open Air" filter i motorrummet är i de flesta fall så dumt att jag kan inte hitta en relevant liknelse.

    I detta svar ha problematiken med mätfel hos luftmassmätaren på grund av förändringar i systemet kring den utelämnats, det är en hel tråd för sig....
    (eftersom många bara vägrar att vilja acceptera...)
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    581

    Re: sätta in K&N insattsfilter

    Detta svar gillade jag tackar!
    Se Allas Avundsjuka Blickar (på min) Turbo X

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    339

    Re: sätta in K&N insattsfilter

    Hmm, nu fick man sig en tankeställare. Kanske ska sätta tillbaka mitt pappfilter igen

  17. #17

    Re: sätta in K&N insattsfilter

    Hej!
    Vem tillverkar luftfiltrena till SAAB? Mahle? Bosch? Eller någon annan?

    Mao, kan jag köpa bra filter på tex Mekonomen?

    mvh
    Markus
    9-5 2,0t Biopower -06 Aut

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973

    Re: sätta in K&N insattsfilter

    Vill minnas att jag sett en MANN-logga på några luftburkar. Kan ge en hint...

    Jämför med vad ett filter kostar hos Saab-handlaren, och hur ofta du byter.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Liknande ämnen

  1. Sätta i bas i 9-5
    Av Trollfar i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-02-15, 17:43
  2. Sätta in 9-3- SID i 9-5a?
    Av Merkurius i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-02-13, 12:19
  3. Sätta in ljud i min 9-3 04a
    Av larrenilsson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-07, 20:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •