Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Hitta rätt för placering av bländarskiva T-konvertering

  1. #1
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128

    Hitta rätt för placering av bländarskiva T-konvertering

    Okej, jag håller på å listar ut hur jag skall sätta fast bländarskivan och framförallt var motorn skall vara när jag sätter fast skivan.
    Om jag tittar på motorn nu:

    Jag anser att motorn enligt bilden står ca 10 grader FÖD. Är det korrekt? Den där "piggen" på svänghjulet har inget med saken att göra?
    På själva blocket, strax ovanför den där "piggen" finns en utgjutning som jag anser vara det som jag skall matcha mot för att hitta nollan. Jag bör alltså sätta motorn med den utgjutningen rakt mot 0-strecket som kommer lite längre fram på svänghjulet, då är motorn "nollad"?

    Sen vill jag ställa motorn i läget 117 grader FÖD. Då borde jag mäta åt höger på svänghjulet eftersom den där "piggen" kommer ju FÖD, eller hur? Alltså kan jag inte använda den gradering som finns. Stämmer? (går iofs bara till 30 grader ändå).

    Då måste jag bara fråga hur i hela friden det funkar med tändinställningen. Man ställer väl tändningen som förtändning, eller hur? Graderna är ju _efter_ ÖD? Jag blir otroligt konfunderad...

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128

    Re: Hitta rätt för placering av bländarskiva T-konvertering

    Följdfråga:
    När jag väl hittat 117 grader FÖD, exakt var på bländarskivan skall givaren peka då?

    Så ser ju skivan ut.
    Det saknas 2 "pinnar" så det blir en 3-slitsar långt hål. Var skall 117 grader vara? Mitt i? I början? I slutet?

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 032

    Re: Hitta rätt för placering av bländarskiva T-konvertering

    När motorn är nollad så ska det vara 117 grader mellan givaren och där det är "fler hål"
    Ш E L i П - 9-3 2.0t

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269

    Re: Hitta rätt för placering av bländarskiva T-konvertering

    Jag tycker absolut att det set ut som motorn står 10° EFTER ÖDP.
    Ser du det ingjutna strecket i kåpan under bulten? Jag fick iaf det till att vara nollmärke och graderna du ser till vänster på bilden är ju antal grader före ÖDP.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: Hitta rätt för placering av bländarskiva T-konvertering

    Jag tolkar din svänghjul och tider så här. Piggen , tänker jag inte på.


    Tillägg: ser Andreas har varit snabbare än mig!

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128

    Re: Hitta rätt för placering av bländarskiva T-konvertering

    Snurrar alltså motorn moturs?

    Okej, den andra frågan då?

    Enligt t5suite (där det finns en fin beskrivning av Trionic 5) så sägs det att "extrahålen" skall vara när motorn är 117 grader FÖD. Men... skall givaren vara mitt över det stora hålet? I början? I slutet av?

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: Hitta rätt för placering av bländarskiva T-konvertering

    Du ska ha en skiva som mig. Har sysslat en hel del med just tider osv… Kan fixa ritning om du behöver?


    Ganska lätt att välja grader som tex: 117.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: Hitta rätt för placering av bländarskiva T-konvertering

    Om man tittar från andra hållet då den snurrar medurs.
    Trevligt att ha och användbar om du ska bl. justera kammar och kolla vilka grader öppnar och stänger ventiler.

    PS! om inget annat kan alltid reta någon!


    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  9. #9
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128

    Re: Hitta rätt för placering av bländarskiva T-konvertering

    Najs pryl
    Jag har dock hittat 117 grader om man börjar med 0 från 0-markeringen, sen listade jag ju snabbt ut att det är 60 grader mellan bultarna som håller kopplingen, så då var det ju inte svårt att hitta 120 grader och sen kunder jag mäta 3 grader med linjal på graderingen i "början" av svänghjulet och på så vis hitta 117 grader.

    Och då är jag med på att motorn snurrar moturs på svänghjulssidan, så att säga

    Då är det bara sista frågan kvar: Hur skall bländarskivan sitta? Skall 117 grader vara i _början_ av det större hålet eller i mitten av det?

  10. #10
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 285

    Re: Hitta rätt för placering av bländarskiva T-konvertering

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Najs pryl
    Jag har dock hittat 117 grader om man börjar med 0 från 0-markeringen, sen listade jag ju snabbt ut att det är 60 grader mellan bultarna som håller kopplingen, så då var det ju inte svårt att hitta 120 grader och sen kunder jag mäta 3 grader med linjal på graderingen i "början" av svänghjulet och på så vis hitta 117 grader.

    Och då är jag med på att motorn snurrar moturs på svänghjulssidan, så att säga

    Då är det bara sista frågan kvar: Hur skall bländarskivan sitta? Skall 117 grader vara i _början_ av det större hålet eller i mitten av det?
    Varken eller, när första ribban kommer skall motorn stå 117* FÖD.

  11. #11
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128

    Re: Hitta rätt för placering av bländarskiva T-konvertering

    Aha!
    Men, om man tittar på t5-dokumentationen så står det ju att den triggar på fallet, dvs när ribban har passerat.
    Ska det alltså vara när första ribban efter "hålet" precis passerat givaren?

  12. #12
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 285

    Re: Hitta rätt för placering av bländarskiva T-konvertering

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Ska det alltså vara när första ribban efter "hålet" precis passerat givaren?

    Exakt! Sedan är det ju inte fel om det är justerbart, så du kan finjustera när den sitter i bilen.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •