Hejhej.
Har irriterat mig på punktkokningsproblemen, som min (och andras) bilar dras med, alldeles för länge.
Dvs. bilar som trycker ur sig vatten vid hårdkörning och käkar toppackningar på löpande band. Min har t ex tagit 2 st på 24 mil.
För högt tryck och punktkokning är alltså problemet.
Har i mitt huvud börjat gå igenom allt som kan vara galet.
Jag bortser för tillfället programvaran (och därmed även tändning, cylindertryck, avgastemp, afr etc).
Toppen i sig kan nog uteslutas, då även planade och trycktestade toppar har samma problem som en orörd.
Och det faktum att det finns många bilar som åker med mycket effekt, samt e85 talar ju emot toppen som boven i dramat.
Eftersom det finns gott om t5-bilar som funkar bra med mycket effekt så utgår jag kallt ifrån att det sitter i kylet. En restriktion som "friska" t5-bilar inte har.
Men vart skulle då isåfall denna flaskhals sitta? Dåligt flöde genom värmepaketet eller en 10 år gammal kylare? Vad tror ni?
Har själv spolat igenom slangar, kylare, expansionskärl för att få ut gammalt mög, och även bytt slangar och dyl. som sett slitna ut. En kallare termostat sitter även på för att sänka tempen något. Utan reslutat.
Jag också mer än gärna emot fakta om hur kylsystemet skiljer sig mellan t5 och t7. Har inte sett en enda t7-bil som har problem med att bilen trycker vatten.
Vad är det som gör att t7 är skonat från detta?
Hjälp mig, det här måste lösas!