Jag funderar på om luftmängden som kommer in i cylindern vid 1.5bars laddtryck är lika mellan t.ex en t25a och en gt35a vid samma inloppstemp?
Jag funderar på om luftmängden som kommer in i cylindern vid 1.5bars laddtryck är lika mellan t.ex en t25a och en gt35a vid samma inloppstemp?
Det är garanterat mer med Gt35an!
Mvh/Roberth
Men inte ska du väl trimma mer Linus?Ursprungligen postat av bassylje
Mvh/Roberth
Ursprungligen postat av bassylje
Nu vet jag inte om de tidigare svarsförfattarna sovit sig igenom fysiken........
Men svaret på din fråga är att det blir samma luftmängd in i cylindern under de förutsättningar du givit......
Om båda aggregaten (vilket man får förmoda av din frågeställning) ger 1,5 bars laddtryck och inloppstempen är samma, så blir det samma luftmängd in i cylindern.
Det fattas en faktor, nämligen varvtal, vilken kan ställa till det betänkligt.
MVH Tony
Sierra 2,3 Aero
Rent spontant skulle jag vilja säga att 1.5 bar och samma setup EFTER turbon (samma plenum, likadana kanaler, samma slangar, lufttemp, varvtal osv) innebär samma mängd luft oavsett vilken pump eller pumpmetod som används...Ursprungligen postat av bassylje
EDIT: Fan, aldrig får man vara först med dom bra svaren. Jävla Tony 418...
Det är inte lätt att vara ett pucko...
Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00
Men då kommer en fråga från mig, om en liten turbo ex. 9kns T25a, pumpar lika mycket luft vid samma lufttemp/laddtryck som en ex. Gt35a......Varför byter man då till en större turbo?
Då är alltså verkninggraden den samma vid samma laddrtyck/lufttemp????
Vilket varvtal tänker du på Tony 418, motorns eller turbons?
Jag sov igenom hela skoltiden kan jag säga, men Nå tycker jag att Gt35an bör pumpa mer luft in i cylindern under samma förutsättningar som T25, men rätta mig snällt om ja har fel.
Mvh/Roberth
1,5 bar är ju 1,5 bar.. oavsett vilken turbon som bygger det trycket? Eller..?
Nje, inte enligt mig i alla fall!Ursprungligen postat av niohundra
Mvh/Roberth
Hmmm...missade det där med inloppstempen... Fast där faller ju hela resonemanget, eftersom man ALDRIG kommer att få samma inloppstemp med en GT35 och en T25 vid 1,5 bars laddtryck. GT35:an arbetar väl snudd på nära surgegränsen medan T25:an är långt bortom chokelinjen, d v s pumpar varmluft frenetiskt...Ursprungligen postat av Tony 418
Mvh
KK
Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.
Hehe jag tänkte såhär iallfall, kanske är galet..Ursprungligen postat av Roberth
1 matsked salt är bara en matsked salt, oavsett om den matskeden salt ligger i ett decilitermått, eller en 10-liters spann.
mvh
JA, det är nog som KK sade!
Mvh/Roberth
Att man byter är ju för att T25 tar i så den spyr vid dom laddtrycken. En större vissla ger mer kraft för att dom kan ladda mycket mer än ett litet vilket behövs när varvtalet i motorn ökar.Ursprungligen postat av Roberth
Men faktum kvarstår att det behövs (vid likadan förutsättningar efter turbon, se ovan) exakt samma luftmassa för att bygga upp ett givet tryck, oavsett vad som pumpar luften. Är du med på mitt resonemang...?
Det är inte lätt att vara ett pucko...
Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00
Hej !
Ledtråd...
Hur påverkas motorn på avgassidan?
B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....
Nu skall vi väl inte ha frågelekar DrBoost!Ursprungligen postat av DrBoost
Nu tycker jag att du förklara hu det ligger till, så jag får lära mig.
Mvh/Roberth
Mottryck?Ursprungligen postat av DrBoost
Flöde genom avgashuset kallas de.
Hur stort är avggashuset på turbon är en väldigt stor faktor i frågan.
Ett lågt motstånd i avgashuset ger bättre flöde på högre varv och då en helt annan karaktär på turbon och motorn den turbon är monterad på.
MVH
F
Nja, se det snarare så här. Att komprimera luft kräver effekt, ganska mycket effekt faktist. Om vi har en kompressor som arbetar med en verkningsgrad på säg 75% och en annan som arbetar med en verkningsgrad på ex. 60%, så kommer den kompressor som arbetar med en verkningsgrad på 60% kräva betydligt mer effekt. Denna effekt levereras i sin tur av turbinen. Mer effekt under övrigt givna förhållanden innebär högre tryckskillnad mellan turbininlopp och turbinutlopp. Lägger vi till det faktum att turbinen dessutom ligger långt utanför optimalt arbetsområde så åtgår ytterligare tryckskillnad för att få ut den behövda effekten som krävs för att driva kompressorn. Tryckskillnaden mellan turbininlopp och turbinutlopp är sedan det som påverkar avgastrycket hos motorn genom tryck efter*(tryck före/tryck efter).Ursprungligen postat av Fredrik.j
För en turbo gäller alltid
P_kompressor = P_turbin + P_lagerförlust
där P = effekt
Genom ovanstående resonemang kan man räkna ut tryckskillnaden över en motor (tryckdifferens inlopp/avgas) baserat på avgastemperatur, turbinverkningsgrad och kompressorverkningsgrad. Med hög effektivitet så överskrider trycket som kompressorn ger trycket vid turbininloppet och vice versa.
Ursprungligen postat av DrBoost
Det var en av de faktorer som inte nämndes rakt på sak, där av mitt svar......
Jag svarade alltså utifrån de faktorer som faktiskt redovisades, och så länge inte turbinhus nämns så förutsätter jag att ingen skillnad råder där.
Återkommer med mer i nästa inlägg.
MVH Tony
Sierra 2,3 Aero
Fortsätter lite på det som Johan var inne på.
Mitt första svar var egentligen skrivet med avsikten att försöka få folk att förstå att de ligger mer bakom denna fråga, än bara laddtryck och inloppstemp. Det är alltså nästan omöjligt att svara på om man inte vet lite fler viktiga faktorer, vilka Johan nämnde några.
1,5 bar är alltid 1,5 bar oavsett vilken turbo det handlar om. Det spelar inte heller på denna sida av saken, någon större roll om det finns skillnader i vilken temp luften har ur turbon, så längfe man enligt frågeställningen ändå hamnar på samma inloppstemp. Skillnaden blir då snarare hur effektiv intercooler man måste ha till de olika turbona.
1,5 bar kommer sig ju egentligen av motorn inte kan svälja den luft som turbon försöker pressa in. Motståndet kan då finnas i t ex. insugssidan, eller på avgassidan.
Har man ett för klent flöde på avgassidan, så kommer det att stå kvar en massa avgaser i cylindern och vidare ut till turbininlopp och vara ivägen och bromsa den luft som turbon försöker pressa in.
Dedt är alltså väldigt vigtigt att motorn har ett flöde som är bra nog för de tänkta effekterna, och alltså kan ge en bra gasväxling.
Med dåligt flöde så får man sämre gasväxling, vilket kan betyda att de 1,5 bar som turbon pressar in i cylindern, till hälften består av gamla "kvarglömda" avgaser.
Med bra flöde så får man bättre gasväxling, vilket kan betyda att de 1,5 bar turbon pressar in i cylindern består bara av ny frisk luft.
Gissa vilket som ger mest effekt.....
Om i det läget både GT35 och T25 klarar att leverera samma laddtryck på samma varvtal och inloppstemp, så blir i stort sett de enda skillnader det som handlar om hur mycket effekt som resp. turbo kräver från motorn för att drivas till detta jobb.
Nu är ju normalt dessa båda aggregat i praktiken så pass olika att det närmast är en utopi att de någonsin skulle vara likvärdiga i något avseende. Men rent teoretisk, på ett enkelt plan, så blir det ungefär så som jag beskrev.
MVH Tony
Sierra 2,3 Aero
Ja, och det gör ju egentligen denna diskussion helt hypotetisk, eftersom skillnaderna mellan dessa båda aggregat är så stora att 1,5 bar på resp. aggregat kommer att ge helt olika resultat, eller hur?Ursprungligen postat av Tony 418
Mvh
KK
Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.