Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

Ämne: Turbofundering, Stor vs Liten

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    44

    Turbofundering, Stor vs Liten

    Jag funderar på om luftmängden som kommer in i cylindern vid 1.5bars laddtryck är lika mellan t.ex en t25a och en gt35a vid samma inloppstemp?

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Husum
    Inlägg
    1 026
    Medlem#
    6874
    Det är garanterat mer med Gt35an!

    Mvh/Roberth

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Husum
    Inlägg
    1 026
    Medlem#
    6874

    Re: Turbofundering, Stor vs Liten

    Citat Ursprungligen postat av bassylje
    Jag funderar på om luftmängden som kommer in i cylindern vid 1.5bars laddtryck är lika mellan t.ex en t25a och en gt35a vid samma inloppstemp?
    Men inte ska du väl trimma mer Linus?

    Mvh/Roberth

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523

    Re: Turbofundering, Stor vs Liten

    Citat Ursprungligen postat av bassylje
    Jag funderar på om luftmängden som kommer in i cylindern vid 1.5bars laddtryck är lika mellan t.ex en t25a och en gt35a vid samma inloppstemp?


    Nu vet jag inte om de tidigare svarsförfattarna sovit sig igenom fysiken........

    Men svaret på din fråga är att det blir samma luftmängd in i cylindern under de förutsättningar du givit......


    Om båda aggregaten (vilket man får förmoda av din frågeställning) ger 1,5 bars laddtryck och inloppstempen är samma, så blir det samma luftmängd in i cylindern.

    Det fattas en faktor, nämligen varvtal, vilken kan ställa till det betänkligt.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  5. #5
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 636

    Re: Turbofundering, Stor vs Liten

    Citat Ursprungligen postat av bassylje
    Jag funderar på om luftmängden som kommer in i cylindern vid 1.5bars laddtryck är lika mellan t.ex en t25a och en gt35a vid samma inloppstemp?
    Rent spontant skulle jag vilja säga att 1.5 bar och samma setup EFTER turbon (samma plenum, likadana kanaler, samma slangar, lufttemp, varvtal osv) innebär samma mängd luft oavsett vilken pump eller pumpmetod som används...

    EDIT: Fan, aldrig får man vara först med dom bra svaren. Jävla Tony 418...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Husum
    Inlägg
    1 026
    Medlem#
    6874
    Men då kommer en fråga från mig, om en liten turbo ex. 9kns T25a, pumpar lika mycket luft vid samma lufttemp/laddtryck som en ex. Gt35a......Varför byter man då till en större turbo?
    Då är alltså verkninggraden den samma vid samma laddrtyck/lufttemp????
    Vilket varvtal tänker du på Tony 418, motorns eller turbons?
    Jag sov igenom hela skoltiden kan jag säga, men Nå tycker jag att Gt35an bör pumpa mer luft in i cylindern under samma förutsättningar som T25, men rätta mig snällt om ja har fel.


    Mvh/Roberth

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578
    1,5 bar är ju 1,5 bar.. oavsett vilken turbon som bygger det trycket? Eller..?
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Husum
    Inlägg
    1 026
    Medlem#
    6874
    Citat Ursprungligen postat av niohundra
    1,5 bar är ju 1,5 bar.. oavsett vilken turbon som bygger det trycket? Eller..?
    Nje, inte enligt mig i alla fall!

    Mvh/Roberth

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298

    Re: Turbofundering, Stor vs Liten

    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Om båda aggregaten (vilket man får förmoda av din frågeställning) ger 1,5 bars laddtryck och inloppstempen är samma, så blir det samma luftmängd in i cylindern.
    Hmmm...missade det där med inloppstempen... Fast där faller ju hela resonemanget, eftersom man ALDRIG kommer att få samma inloppstemp med en GT35 och en T25 vid 1,5 bars laddtryck. GT35:an arbetar väl snudd på nära surgegränsen medan T25:an är långt bortom chokelinjen, d v s pumpar varmluft frenetiskt...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578
    Citat Ursprungligen postat av Roberth
    Citat Ursprungligen postat av niohundra
    1,5 bar är ju 1,5 bar.. oavsett vilken turbon som bygger det trycket? Eller..?
    Nje, inte enligt mig i alla fall!

    Mvh/Roberth
    Hehe jag tänkte såhär iallfall, kanske är galet..

    1 matsked salt är bara en matsked salt, oavsett om den matskeden salt ligger i ett decilitermått, eller en 10-liters spann.

    mvh
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Husum
    Inlägg
    1 026
    Medlem#
    6874
    JA, det är nog som KK sade!


    Mvh/Roberth

  12. #12
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 636
    Citat Ursprungligen postat av Roberth
    Men då kommer en fråga från mig, om en liten turbo ex. 9kns T25a, pumpar lika mycket luft vid samma lufttemp/laddtryck som en ex. Gt35a......Varför byter man då till en större turbo?
    Då är alltså verkninggraden den samma vid samma laddrtyck/lufttemp????
    Vilket varvtal tänker du på Tony 418, motorns eller turbons?
    Jag sov igenom hela skoltiden kan jag säga, men Nå tycker jag att Gt35an bör pumpa mer luft in i cylindern under samma förutsättningar som T25, men rätta mig snällt om ja har fel.


    Mvh/Roberth
    Att man byter är ju för att T25 tar i så den spyr vid dom laddtrycken. En större vissla ger mer kraft för att dom kan ladda mycket mer än ett litet vilket behövs när varvtalet i motorn ökar.
    Men faktum kvarstår att det behövs (vid likadan förutsättningar efter turbon, se ovan) exakt samma luftmassa för att bygga upp ett givet tryck, oavsett vad som pumpar luften. Är du med på mitt resonemang...?
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  13. #13
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 856
    Hej !

    Ledtråd...

    Hur påverkas motorn på avgassidan?
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Husum
    Inlägg
    1 026
    Medlem#
    6874
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Ledtråd...

    Hur påverkas motorn på avgassidan?
    Nu skall vi väl inte ha frågelekar DrBoost!

    Nu tycker jag att du förklara hu det ligger till, så jag får lära mig.

    Mvh/Roberth

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Nyköping/Uppsala
    Inlägg
    761
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Ledtråd...

    Hur påverkas motorn på avgassidan?
    Mottryck?

  16. #16
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 404
    Flöde genom avgashuset kallas de.
    Hur stort är avggashuset på turbon är en väldigt stor faktor i frågan.
    Ett lågt motstånd i avgashuset ger bättre flöde på högre varv och då en helt annan karaktär på turbon och motorn den turbon är monterad på.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Flöde genom avgashuset kallas de.
    Hur stort är avggashuset på turbon är en väldigt stor faktor i frågan.
    Ett lågt motstånd i avgashuset ger bättre flöde på högre varv och då en helt annan karaktär på turbon och motorn den turbon är monterad på.

    MVH

    F
    Nja, se det snarare så här. Att komprimera luft kräver effekt, ganska mycket effekt faktist. Om vi har en kompressor som arbetar med en verkningsgrad på säg 75% och en annan som arbetar med en verkningsgrad på ex. 60%, så kommer den kompressor som arbetar med en verkningsgrad på 60% kräva betydligt mer effekt. Denna effekt levereras i sin tur av turbinen. Mer effekt under övrigt givna förhållanden innebär högre tryckskillnad mellan turbininlopp och turbinutlopp. Lägger vi till det faktum att turbinen dessutom ligger långt utanför optimalt arbetsområde så åtgår ytterligare tryckskillnad för att få ut den behövda effekten som krävs för att driva kompressorn. Tryckskillnaden mellan turbininlopp och turbinutlopp är sedan det som påverkar avgastrycket hos motorn genom tryck efter*(tryck före/tryck efter).

    För en turbo gäller alltid
    P_kompressor = P_turbin + P_lagerförlust
    där P = effekt

    Genom ovanstående resonemang kan man räkna ut tryckskillnaden över en motor (tryckdifferens inlopp/avgas) baserat på avgastemperatur, turbinverkningsgrad och kompressorverkningsgrad. Med hög effektivitet så överskrider trycket som kompressorn ger trycket vid turbininloppet och vice versa.

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Ledtråd...

    Hur påverkas motorn på avgassidan?

    Det var en av de faktorer som inte nämndes rakt på sak, där av mitt svar......


    Jag svarade alltså utifrån de faktorer som faktiskt redovisades, och så länge inte turbinhus nämns så förutsätter jag att ingen skillnad råder där.

    Återkommer med mer i nästa inlägg.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Fortsätter lite på det som Johan var inne på.


    Mitt första svar var egentligen skrivet med avsikten att försöka få folk att förstå att de ligger mer bakom denna fråga, än bara laddtryck och inloppstemp. Det är alltså nästan omöjligt att svara på om man inte vet lite fler viktiga faktorer, vilka Johan nämnde några.


    1,5 bar är alltid 1,5 bar oavsett vilken turbo det handlar om. Det spelar inte heller på denna sida av saken, någon större roll om det finns skillnader i vilken temp luften har ur turbon, så längfe man enligt frågeställningen ändå hamnar på samma inloppstemp. Skillnaden blir då snarare hur effektiv intercooler man måste ha till de olika turbona.

    1,5 bar kommer sig ju egentligen av motorn inte kan svälja den luft som turbon försöker pressa in. Motståndet kan då finnas i t ex. insugssidan, eller på avgassidan.

    Har man ett för klent flöde på avgassidan, så kommer det att stå kvar en massa avgaser i cylindern och vidare ut till turbininlopp och vara ivägen och bromsa den luft som turbon försöker pressa in.

    Dedt är alltså väldigt vigtigt att motorn har ett flöde som är bra nog för de tänkta effekterna, och alltså kan ge en bra gasväxling.

    Med dåligt flöde så får man sämre gasväxling, vilket kan betyda att de 1,5 bar som turbon pressar in i cylindern, till hälften består av gamla "kvarglömda" avgaser.

    Med bra flöde så får man bättre gasväxling, vilket kan betyda att de 1,5 bar turbon pressar in i cylindern består bara av ny frisk luft.

    Gissa vilket som ger mest effekt.....

    Om i det läget både GT35 och T25 klarar att leverera samma laddtryck på samma varvtal och inloppstemp, så blir i stort sett de enda skillnader det som handlar om hur mycket effekt som resp. turbo kräver från motorn för att drivas till detta jobb.

    Nu är ju normalt dessa båda aggregat i praktiken så pass olika att det närmast är en utopi att de någonsin skulle vara likvärdiga i något avseende. Men rent teoretisk, på ett enkelt plan, så blir det ungefär så som jag beskrev.



    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Nu är ju normalt dessa båda aggregat i praktiken så pass olika att det närmast är en utopi att de någonsin skulle vara likvärdiga i något avseende. Men rent teoretisk, på ett enkelt plan, så blir det ungefär så som jag beskrev.
    Ja, och det gör ju egentligen denna diskussion helt hypotetisk, eftersom skillnaderna mellan dessa båda aggregat är så stora att 1,5 bar på resp. aggregat kommer att ge helt olika resultat, eller hur?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

Liknande ämnen

  1. Skillnad pa stor resp liten tank -ss
    Av Johnken i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-09-17, 17:53
  2. hur stor fälgar??
    Av jaycee i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-10-07, 18:29
  3. hur stor ic kan man ha i en 900NG??
    Av zeroova i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-05-15, 15:55
  4. Hur stor kompressionsvilym...?
    Av Muttin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-01-08, 17:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •