vilka turbos och spridare (bolt on) är att föredra vid mildare trimning? bilen är en 0g900 -91 med lucas , och en effekt på 250-260hk är målet
vilka turbos och spridare (bolt on) är att föredra vid mildare trimning? bilen är en 0g900 -91 med lucas , och en effekt på 250-260hk är målet
Saab 9-3 Vector Biopower -08
Lucas har tunnt med spridare tyvärr. Vilka har du nu? Färg?Ursprungligen postat av _WmB_
Vad har du för turbo nu? Tex en Te-05 12B fixar ju den effekten och de sitter origianlmonterade på vissa bilar.
Flödet är viktigast, främrerör i 3", gärna 2,1 insug och 2,3 topp samt en 9000intercooler är att rekomendera. Bara öka laddtrycket är en genväg som oftast skapar problem i längden.
Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "
spridarna är svarta med orangea streck i , turbon är som sagt en Te05 12B.. så den räcker så pass långt ändå?..Ursprungligen postat av MrTurbo
Saab 9-3 Vector Biopower -08
[quote=_WmB_]spridarna är svarta med orangea streck i , turbon är som sagt en Te05 12B.. så den räcker så pass långt ändå?..[/quote:1wbkl3sd]Ursprungligen postat av MrTurbo
Oki, det är de "mindre" spridarna. Finns med gröna streck som skall flöda aningen mer. Det finns chip att tillgå, vill man "fuska" lite kan man även höja bränsletrycket.
Ja en Teo5 räcker en bit, men som sagt ska den pumpa varmluft mot ett dåligt flöde är det inget bra. Laddtrycket skall inte behöva vara mycket över 1bar, det skall flöda såpass att det kommer tillräckligt med luft ändå. Laddtrycksmätaren visar ju inte hur mycket luft motorn får utan hur stort övertrycket är, ju högre motstånd ju högre tryck. Med bra flöde får bilen i sig mer luft/bränsle trots att turbon ej behöver slita ihjäl sig.
Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "
[quote=MrTurbo]Oki, det är de "mindre" spridarna. Finns med gröna streck som skall flöda aningen mer. Det finns chip att tillgå, vill man "fuska" lite kan man även höja bränsletrycket.Ursprungligen postat av _WmB_
Ja en Teo5 räcker en bit, men som sagt ska den pumpa varmluft mot ett dåligt flöde är det inget bra. Laddtrycket skall inte behöva vara mycket över 1bar, det skall flöda såpass att det kommer tillräckligt med luft ändå. Laddtrycksmätaren visar ju inte hur mycket luft motorn får utan hur stort övertrycket är, ju högre motstånd ju högre tryck. Med bra flöde får bilen i sig mer luft/bränsle trots att turbon ej behöver slita ihjäl sig.[/quote:2h7rupj3]
så det räcker att montera en ställbar BTR istället för ett bränslechip?..
okej förstod nästan det , laddar "bara" 1 bar nu och det får nog anses vara i högsta laget
Mvh
Saab 9-3 Vector Biopower -08
Nej, helst inte "istället för", möjligen båda.
Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "
Dina originalspridare är lågohmiga och ger 214 ml/min @ 3.0 bar.
De med grön rand är som sagt större (264 ml/min). Sen finns det en del lågohmiga Volvospridare, t.ex de "turkosa" från volvo 740/760 turbo (fanns kanske i fler modeller?). Dessa ger 300 ml/min @ 3.0 bar.
Problemet blir väl bara att få nån att göra ett chip till dessa.
/David
900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
Senaste uppdatering: 100131
Tack, där kom mer spec fakata på spridarna.Ursprungligen postat av David V
Det finns ju färdiga chip till både 214 & 254 spridarna så enklaste vägen är ju den. Ett sådant chip samt en lätt ökning av bränsletrycket borde(!) räcka en bra bit.
Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "
är det samma spridare på alla 740 turbo oavsett årsmodell? då borde inte dom kosta så himla mycket eller?..
Saab 9-3 Vector Biopower -08
Kostar nog förmodlingen inte jättemycket, men kom ihåg att om detta skall lira bra tillsammans behövs ett chip anpassat efter dito vilket kanske inte blir riktigt lika billigt....Ursprungligen postat av _WmB_
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Precis. Dyra är de inte, jag köpte nyss fyra styck för 400 kr. De finns i tre olika modeller där boschnummret slutar på 355, 357 eller 335. Alla har turkosfärgad topp.Ursprungligen postat av flaset
Om det finns chip färdigt till Lucasspridarna med grön rand (900S årsmodell -90) så vore kanske en uppsättning sånna + ett chip för just dessa ganska smidigt! Jag stötte på ett par uppsättningar sånna spridare i min jakt på större spridare, men valet föll på Volvospridarna. (flest delar från olika bilmärken vinner!)
/David
900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
Senaste uppdatering: 100131
Ett almänt fel som görs.. De orangea spridarna flödar 290 cc/min @ 3.0 bar.Ursprungligen postat av David V
Har sett tech sheetet för ifrågavarande spridare.
Slutsats. -> Räcker längre än de gröna.
Saab 9-5 quaife, wössner F40 vector 2006, Saab 9-5 vector wagon 2002
Saab 9000 CSE 2,0T ,Saab 9000CC 2,0T skruvad Di+Apc SÅLD
Saab 9000 cs 2,3T T5suited SÅLD
Saab 900 s T16 Redbox SÅLD :.( Saab 900 gl (T16) SÅLD
Ursprungligen postat av Saaben
Har sett det i Saabs verkstadsmanual.
Det där med 214 cc/min och 264 cc/min är troligen fellästa värden från Lucas datasheet.
Man har troligen tagit max och min värden för de gröna. ->
Som gränsvärden för de gröna spridarna ges 107-132cc/30s som gånger två ger hör och häpna 214cc/min och 264/min. Så på detta viset med att misstolka specsen och kasta om värdena får man passsligt ovannämda värden för gröna respektive orangea.
Saabs verkstadsmanual från 91-> ger 290cc/min som förmodligen är de orangea.
Detta har testats i verkligheten av en finsk medlem av finska Saabklubben. Med gröna spridare och 216 bänkade hästar på varven var CO 4.
Med orangea får man gråsvart rök (går rikt) vid fullgas med bänkning på
245hk/372Nm..
Är för mig tillräckligt bevis. Tro vad ni vill. Då får de som vet billigt bättre spridare.
Saab 9-5 quaife, wössner F40 vector 2006, Saab 9-5 vector wagon 2002
Saab 9000 CSE 2,0T ,Saab 9000CC 2,0T skruvad Di+Apc SÅLD
Saab 9000 cs 2,3T T5suited SÅLD
Saab 900 s T16 Redbox SÅLD :.( Saab 900 gl (T16) SÅLD
Mycket intressant info. Har alltid undrat hur folk med de oranga spridarna kunnat pressa ur de effekterna de har. Exempelvis Vrid här på forumet har väl en bil som går hyfsat med oranga. Rätta mig gärna om jag har fel. Med 216 cc/min skulle det knappt räcka till originalets 175 hk om man räknar på det. Här har vi kanske svaret.
Svart 900 T16 91
Intressant om detta skulle vara fakta, hur många - inte bara här - har då bytt ner sej i tron att det skulle vara en förbättring..?Ursprungligen postat av Hannes83
Kan du få fram dethär på papper?
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Ja, säg det, kan inte få det svart på vitt, eftersom jag ej äger saabs service manual. Den som vill tro han tror, den som inte vill han får gjärna åka med gröna
Saab 9-5 quaife, wössner F40 vector 2006, Saab 9-5 vector wagon 2002
Saab 9000 CSE 2,0T ,Saab 9000CC 2,0T skruvad Di+Apc SÅLD
Saab 9000 cs 2,3T T5suited SÅLD
Saab 900 s T16 Redbox SÅLD :.( Saab 900 gl (T16) SÅLD
Måste bara riva i tråden lite och höra om någon har kommit fram till något angående spridarna med orange rand? Flödar dom såpass bra som det sägs? Någon måste ju sitta på en servicemanual .
Hej,
Den medlem av finska Saabklubben som testade Lucas spridare är mig.
Min svenska är inte så bra, men jag vill försoka att förklara lite. Jag vet inte varför man tänker att de grönä spridare är 216cc och de orange 264cc men det som Hannes83 berättade var min teori på finska boarden.
Den tyska Lucas-manualen som finns på web http://saabfaq.msk.ru/_900og/lucas/80.htm har 120cc/30s (240cc/min) som normal flöde. Och också den Saab Workshop Manual-dokumenten från Saabcentral http://www.saabcentral.com/assets/do.../lucascu14.zip har gränsvården 108-132cc/30s. I samma dokumenten är Ohmvärden 2,0-2,8Ohm så jag tänker att det menar gränsvården, inte flödena för två olika version av spridare. Om man gör lite matematik är den också 240cc/min.. -> (216+264)/2=240
Saab verkstadshandboken med teknisk data säger att "Lucas" spridare har kapacitet 145cc/30s som är 290cc/min men jag är inte 100% klar att det gäller de orange spridare. Men för att handboken säger att den gäller M1981-93 tror jag att värden menar den nyare modell (14.1).
Jag har handboken i PDF form om någon är intressad, men den är på finska..
Men det vet jag för säkert att de orange spridare måste flöda mycket mera än 216cc! Med std bränsletryck bänkade jag lätt 245hk och motorn aldrig spikade.
Min ny bil (också OG900, bara med T7 topp, Evo9 turbo, Megasquirt-2/Extra, etc.) ska ha gröna Lucas-spridare som primär och röda T5-spridare som sekundär (Staged Injection). Som flödesvårde i Megasquirt ska jag använda 240cc/min, så om det inte börs att editera VE-mappen (som är nu korrekt för andra spridare som bara är för stor att fungera bra med MS därför att den inte är sekvential..) mycket ska värden vara korrekt. Orange spridare har jag inte mera så de kan jag inte testa tyvärr.
OG9-3 Turbo Sport -99