Sidan 2 av 6 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 104

Ämne: Saaben degraderad till andrabil - det blev en Enyaq

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    120
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Får man fråga vad det var för optioner du inte ville ha?

    Själv har jag några tekniska hjälpmedel som jag uppfattar som nerköp:

    Automatiskt avbländande backspegel (manuellt avbländande kan också användas för att slippa se irriterande bakomliggande)

    Troligen adaptiv farthållare (fast om man kan koppla ur den adaptiva funktionen är det väl Ok)

    Torkarautomatik om den ersätter intervalltorkare som på og9-5 (verkar vara bilberoende om det är en fördel eller nackdel)
    Själv tycker jag en bra lane-assist med adaptive cruise är helt kanon. Hade det i min förra bil, och blev inte heller besviken på Enyaq nu när jag kört den en månad. En bil som inte håller koll och "sköter sig" i några sekunder medans du tröstar lillkillen, kollar upp en adress osv. känns numera farlig.
    En sak jag tycker mindre bra om är att man inte ser batteri% i förardisplayen, att den låser centrallåset så snabbt man börjar köra, att man inte kan se däcktrycket.. en del sånna småsaker som man irriterar sig över, men säkert kan vänja sig vid/jobba sig runt.

    - - - Uppdaterad - - -

    Glömde röststyrningen som är komiskt dålig. Skillnaden mot när man går över till Android auto är enorm. VW kan inte mjukvara.

    1 användare gillar detta inlägg



  2. #22
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Det känns som att du har ungefär samma smak som jag. Jag gillar också lane assist just för de sekunder man faktiskt behöver fippla med något. Att hålla fast ratten med knäet (vilket jag gör i 9-5an) känns som ett sämre alternativ.

    Överlag är jag grymt nöjd med bilen. Men ska jag göra en önskelista på de förbättringar jag vill se på bilen så är den tveklösa ettan en kontroll för manuell styrning av batterivärmaren.

    Och visst lämnar mjukvaran en hel del att önska. När bilen supportar android auto blir det så himla tydligt att googles olika funktioner är så mycket bättre än bilens egna.

  3. #23
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Gullpotet Visa inlägg
    Själv tycker jag en bra lane-assist med adaptive cruise är helt kanon. Hade det i min förra bil, och blev inte heller besviken på Enyaq nu när jag kört den en månad. En bil som inte håller koll och "sköter sig" i några sekunder medans du tröstar lillkillen, kollar upp en adress osv. känns numera farlig.
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Det känns som att du har ungefär samma smak som jag. Jag gillar också lane assist just för de sekunder man faktiskt behöver fippla med något. Att hålla fast ratten med knäet (vilket jag gör i 9-5an) känns som ett sämre alternativ.
    Hmm, det kan ju vara så att känslan av säkerhet när man håller fast den med benet är mer överenstämmande med den verkliga säkerheten. För lane assist hjälper i grund och botten bara till att hålla bilen på kurs, inte att undvika olyckor, dvs. om man litar på att den sköter körningen så ökar man risken för allvarliga olyckor eftersom man blir mindre observant på mot-traffikanterna.

    (Hade f.ö. en Kia lånebil förra året med lane assist, och på de vägar jag råkade köra den på (lokalvägar) så ville den åtskilliga gånger dra ut över mittlinjen och någon gång även ner i diket - sedan hittade jag hur jag slog av den. Men den fungerar säkert mycket bättre på fina motorvägar.)
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #24
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    120
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Hmm, det kan ju vara så att känslan av säkerhet när man håller fast den med benet är mer överenstämmande med den verkliga säkerheten. För lane assist hjälper i grund och botten bara till att hålla bilen på kurs, inte att undvika olyckor, dvs. om man litar på att den sköter körningen så ökar man risken för allvarliga olyckor eftersom man blir mindre observant på mot-traffikanterna.

    (Hade f.ö. en Kia lånebil förra året med lane assist, och på de vägar jag råkade köra den på (lokalvägar) så ville den åtskilliga gånger dra ut över mittlinjen och någon gång även ner i diket - sedan hittade jag hur jag slog av den. Men den fungerar säkert mycket bättre på fina motorvägar.)
    Ja alltså grejen är inte att "den kör åt dig", utan att du med handen på ratten får feedback från styrningen direkt om bilen börjar vandra iväg ur filen. Perfekt om du under säg 3 sekunder på e6 behöver titta bakåt.
    Detta är typiskt sånt som man inte vet att man behöver försten man använt det ett tag och vant sig.

    Autobroms vid parkeringsmanövrar är en annan skitbra sak, som folk nog inte ens vet att de har.
    Jag var på väg att backa in förra bilen i en pelare i bilens blindzon i ett parkeringsgarage. Bilen tvärnitade, jag klev ur lite chokerad (trodde jag kört på nåt), insåg att bilen räddat mig i sista stund, pelaren var max 5cm från bilen.

  5. #25
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Mycket intressant tråd att följa!

    Det som antagligen är det största problemet/risken med denna typ av hjälpmedel är inte att de missar ibland utan att de är så bra att man litar på dem fullt ut. När man blir van vid stödet man får är man ändå undermedvetet uppmärksam om något oväntat händer.

    Nej, den stora risken kommer när man byter till en annan bil än den man är van vid och stödet saknas i en viss situation där man lärt sig lita på det.

    Därför är det bra ju mer sådant här kan standardiseras.

    Man kan ju inte stoppa utvecklingen av modern teknik för att gamla bilar inte är nya!
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  6. #26
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    120
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Mycket intressant tråd att följa!

    Det som antagligen är det största problemet/risken med denna typ av hjälpmedel är inte att de missar ibland utan att de är så bra att man litar på dem fullt ut. När man blir van vid stödet man får är man ändå undermedvetet uppmärksam om något oväntat händer.

    Nej, den stora risken kommer när man byter till en annan bil än den man är van vid och stödet saknas i en viss situation där man lärt sig lita på det.

    Därför är det bra ju mer sådant här kan standardiseras.

    Man kan ju inte stoppa utvecklingen av modern teknik för att gamla bilar inte är nya!
    Det är ett övergående problem. Vi befinner oss vid självkörning nivå2 idag, en komplicerad mix av dator/människa samspel. Nivå3 och 4 blir vi mera operatörer och till slut bara passagerare. Där är vi nog om 5-10år. Dvs tveksamt om min nästa bil har ratt och pedaler.
    Ser fram emot att bilen hämtar ungarna på dagis medans jag lagar maten hemma.

  7. #27
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    För att inte tala om "drink and drive". Fatta vad grymt att inte behöva förhandla med sällskapet om vem som kör hem...

  8. #28
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Kraven på förare utvecklas. När jag körde halkbana (1999) fick man köra både med och utan ABS i syfte att kunna hantera båda i halka. Några år senare slutade man utbilda att köra utan ABS för det ansågs såpass standardiserat. Idag är manuell växellåda är på utfasning, det är numer en ansenlig andel som kör upp för enbart automat - hur långt bort är det tills man slutar utbilda för manuell låda?

  9. #29
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    120
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Kraven på förare utvecklas. När jag körde halkbana (1999) fick man köra både med och utan ABS i syfte att kunna hantera båda i halka. Några år senare slutade man utbilda att köra utan ABS för det ansågs såpass standardiserat. Idag är manuell växellåda är på utfasning, det är numer en ansenlig andel som kör upp för enbart automat - hur långt bort är det tills man slutar utbilda för manuell låda?
    En bil lever 15-20år, så det tar väl några år till. Men tänk den dagen detta med att köra inte längre är ett behov, men en hobby.. Då blir körskolan svindyr, med fokus på bankörning. Att låta folk köra bil ute i trafiken?! Det vore ju livsfarligt!

  10. #30
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Jo precis. Och när man når hobby-stadiet så brukar regleringar släppa en del, främst för att de som utövar sin hobby brukar vara såpass intresserade att de självmant införskaffar sig kunskap och då minskar behovet av regleringar. Lite som att besiktningskraven lättar när bilarna blir veteranklassade.

    Jag tror det är högst rimligt att om 10 år, när elbilar är legio, att man slopar på kravet att köra upp med manuell låda för att få köra manuell bil. De få som kommer vilja köra manuellt kommer att lära sig det ändå av rent egenintresse.

    Och på sikt blir bilkörande som ridning är idag. Ett f.d. standardtransportmedel som blivit dyrt som f-n - och den minoritet av befolkningen utövar det som hobby samtidigt som ett försvinnande fåtal försörjer sig på det som en del av underhållningsindustrin.

  11. #31
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Gullpotet Visa inlägg
    Ja alltså grejen är inte att "den kör åt dig", utan att du med handen på ratten får feedback från styrningen direkt om bilen börjar vandra iväg ur filen. Perfekt om du under säg 3 sekunder på e6 behöver titta bakåt.
    Detta är typiskt sånt som man inte vet att man behöver försten man använt det ett tag och vant sig.
    Och om det kommer ett djur på vägen eller bilen framför/mötande tappar last/delar?

    Jag skulle nog säga att ur säkerhetssynpunkt är det högst tveksamt om det blir säkrare, för du kommer att bli bekväm med att titta bort från trafiken längre tid än utan hjälpmedlen. Och det som människan är mycket duktigare på är att avläsa miljön och störningar i den - om man tittar på t.ex. denna video från Wham Baam Teslacam (och inte låter sig påverkas av deras betyg på incidenterna) så är skillnaderna på hur en mänska och (Teslas ganska avancerade) autopilot: https://www.youtube.com/watch?v=q0_eKr8jnNo&t=4s
    Mina bedömingar:
    1: En människa hade troligen reagerat tidigare (och med väjning), men situationen var inte sådan att den behövde räddas - mot-trafikanten var inte på kollisionskurs.
    2: Ser inte ut att behöva räddats iofs, men i det här fallet var autopilot bra att ha - bilen kom från en vinkel där tunnelseende säkert gjorde att föraren inte såg bilen.
    3: Svårt att undvika problem helt i den typen av olyckor, men mänskliga förare är generellt bättre på att hantera de allvarliga varianterna av dessa - men det krävs att djuret inte kommer för snabbt från sidan pga. mänskligt tunnelseende.
    4: En någorlunda erfaren mänsklig förare skulle absolut kunnat undvika den smällen - när man byter fil håller man definitivt koll på att ingen annan också försöker använda samma lucka oavsett om det följer trafikreglerna eller inte.
    5: Uppenbar situation som en mänsklig förare skulle reagera tidigt på - varför bromsar lastbilen omotiverat?
    6: Också en uppenbar situation för en mänsklig förare - det var ganska lång förvarning på dålig förare.
    7: Föraren tolkade situationen snabbare men det var kanske lika mycket tur som skicklighet inblandad.
    8: Säger inte heller något - inget riktigt problem och både mänsklig förare och maskin hanterar det typiskt bra, om än lite annorlunda (autopilot bromsade lätt, mänsklig förare hade nog väjat lite lätt)
    9: Avdragsschack är svårt, speciellt när man blir distraherade - men autopilot var ändå sämre.
    10: Förare och autopilot regerar precis likadant.
    11: Liknande 2:, här hjälpte kanske autopilot - men i detta fallet så var det rätt god för förvarning på bilen som kom från sidan, och en mänsklig förare som inte litade på autopilot hade troligen följt bilen på kollisionskurs också misstänkt vad som skulle kunna hända i förväg.
    12: (Dålig förare stoppad av polis.)
    13: Förare och autopilot bör regera ungefär likadant.
    14: Typiskt fall som en uppmärksam bilförare skulle klara mycket bättre än autopilot - komma ikapp kö kräver förhöjd vaksamhet.
    15: Också ett fall som en uppmärksam förare skulle klara bättre, bilen bredvid börjar driva i sidled i sin fil, samt att en lätt väjning som komplement till bromsning lätt hade klarat situationen.
    16: Förare som reagerar på blinkers har inga problem, autopilot klart sämre.
    17: Typsituation där en mänsklig förare är överlägsen - när bilarna bromsar i filen bredvid som går åt samma håll och också fick grönt samtidigt, så blåser man inte på för fullt bredvid.
    18: Samma som 3:
    19: Vad som händer när man vant sig för mycket vid autopilot...
    20: (Road rage.)

    Så mitt betyg är 9 eller 10 vs 2 på vad som är bäst. Det som autopilot är överlägset på här var att undvika att bli sidokrockad, i övrigt så är en erfaren bilförare klart bättre. Och lane assist skulle inte heller hjälp i de situationer där autopilot gjorde det ovan.

    ---

    Detta med att fippla med saker, det är lite samma effekt om du går mellan en 9-5:a och en V4, i 9-5:an så fortsätter den snällt rakt fram som den (jämfört med V4:an) landsvägskryssare om du tittar bort någon sekund, medan V4 kräver att du kör den hela tiden. Med V4:an överväger du inte att flytta uppmärksamheten till att fippla med något en stund, utan med den fipplar man med saker när bilen står still - istället så ägnar man sig intensivt åt bilkörning med dess superdirekta styrning och finstämda gaspedal - försök stampa takten på gaspedalen på modernare bilar, rekommenderas dock inte i tät trafik...

    2 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #32
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Och på sikt blir bilkörande som ridning är idag. Ett f.d. standardtransportmedel som blivit dyrt som f-n - och den minoritet av befolkningen utövar det som hobby samtidigt som ett försvinnande fåtal försörjer sig på det som en del av underhållningsindustrin.
    Vi har något som heter landsbygd... Tror inte alls på det scenariot.

    2 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #33
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Varför skulle du vilja köra själv i större utsträckning på landsbygden menar du?

  14. #34
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    120
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Och om det kommer ett djur på vägen eller bilen framför/mötande tappar last/delar?

    Jag skulle nog säga att ur säkerhetssynpunkt är det högst tveksamt om det blir säkrare, för du kommer att bli bekväm med att titta bort från trafiken längre tid än utan hjälpmedlen. Och det som människan är mycket duktigare på är att avläsa miljön och störningar i den - om man tittar på t.ex. denna video från Wham Baam Teslacam (och inte låter sig påverkas av deras betyg på incidenterna) så är skillnaderna på hur en mänska och (Teslas ganska avancerade) autopilot: https://www.youtube.com/watch?v=q0_eKr8jnNo&t=4s
    Mina bedömingar:
    1: En människa hade troligen reagerat tidigare (och med väjning), men situationen var inte sådan att den behövde räddas - mot-trafikanten var inte på kollisionskurs.
    2: Ser inte ut att behöva räddats iofs, men i det här fallet var autopilot bra att ha - bilen kom från en vinkel där tunnelseende säkert gjorde att föraren inte såg bilen.
    3: Svårt att undvika problem helt i den typen av olyckor, men mänskliga förare är generellt bättre på att hantera de allvarliga varianterna av dessa - men det krävs att djuret inte kommer för snabbt från sidan pga. mänskligt tunnelseende.
    4: En någorlunda erfaren mänsklig förare skulle absolut kunnat undvika den smällen - när man byter fil håller man definitivt koll på att ingen annan också försöker använda samma lucka oavsett om det följer trafikreglerna eller inte.
    5: Uppenbar situation som en mänsklig förare skulle reagera tidigt på - varför bromsar lastbilen omotiverat?
    6: Också en uppenbar situation för en mänsklig förare - det var ganska lång förvarning på dålig förare.
    7: Föraren tolkade situationen snabbare men det var kanske lika mycket tur som skicklighet inblandad.
    8: Säger inte heller något - inget riktigt problem och både mänsklig förare och maskin hanterar det typiskt bra, om än lite annorlunda (autopilot bromsade lätt, mänsklig förare hade nog väjat lite lätt)
    9: Avdragsschack är svårt, speciellt när man blir distraherade - men autopilot var ändå sämre.
    10: Förare och autopilot regerar precis likadant.
    11: Liknande 2:, här hjälpte kanske autopilot - men i detta fallet så var det rätt god för förvarning på bilen som kom från sidan, och en mänsklig förare som inte litade på autopilot hade troligen följt bilen på kollisionskurs också misstänkt vad som skulle kunna hända i förväg.
    12: (Dålig förare stoppad av polis.)
    13: Förare och autopilot bör regera ungefär likadant.
    14: Typiskt fall som en uppmärksam bilförare skulle klara mycket bättre än autopilot - komma ikapp kö kräver förhöjd vaksamhet.
    15: Också ett fall som en uppmärksam förare skulle klara bättre, bilen bredvid börjar driva i sidled i sin fil, samt att en lätt väjning som komplement till bromsning lätt hade klarat situationen.
    16: Förare som reagerar på blinkers har inga problem, autopilot klart sämre.
    17: Typsituation där en mänsklig förare är överlägsen - när bilarna bromsar i filen bredvid som går åt samma håll och också fick grönt samtidigt, så blåser man inte på för fullt bredvid.
    18: Samma som 3:
    19: Vad som händer när man vant sig för mycket vid autopilot...
    20: (Road rage.)

    Så mitt betyg är 9 eller 10 vs 2 på vad som är bäst. Det som autopilot är överlägset på här var att undvika att bli sidokrockad, i övrigt så är en erfaren bilförare klart bättre. Och lane assist skulle inte heller hjälp i de situationer där autopilot gjorde det ovan.

    ---

    Detta med att fippla med saker, det är lite samma effekt om du går mellan en 9-5:a och en V4, i 9-5:an så fortsätter den snällt rakt fram som den (jämfört med V4:an) landsvägskryssare om du tittar bort någon sekund, medan V4 kräver att du kör den hela tiden. Med V4:an överväger du inte att flytta uppmärksamheten till att fippla med något en stund, utan med den fipplar man med saker när bilen står still - istället så ägnar man sig intensivt åt bilkörning med dess superdirekta styrning och finstämda gaspedal - försök stampa takten på gaspedalen på modernare bilar, rekommenderas dock inte i tät trafik...
    Jo visst, i en perfekt värld behövs ingen autobroms, ingen autopilot (varken på flyg eller bil), ingen lane assist osv.
    Men i verkligheten har vi småbarn som sätter karameller i halsen i baksätet, förare som inte sovit på 27 timmar, förare som kör i påverkat tillstånd. Stress och distraktioner. Barn och cyklister som kastar sig in framför bilar osv osv. Katter som springer fram bakom bilen när man backar..
    I en sådan imperfekt värld räddar dessa system massor av liv och tråkigheter.
    Att en del gubbar tycker det känns jobbigt att deras kanske enda "superkraft" nu ska automatiseras bort, är i sammanhanget ett litet pris för samhället att betala. Men jag har full förståelse för att de hatar detta.
    Jag säger alltså inte att du har fel; en uppmärksam förare kan säkert konkurrera med de bästa självkörande systemen också om 5år.
    Det jag menar är att trafiken är full av icke-uppmärksamma förare. Vi kan önska att det inte vore så, eller så bygger vi system som faktiskt löser problemet.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Gullpotet den 2021-10-27 klockan 21:00.

  15. #35
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    (Man kan ju undvika att sätta barnen ensamma i baksätet med karameller, sätta sig i bilen efter man varit vaken 27 timmar eller är påverkad?)

    Du missar min poäng. Automatiseringen förbättrar, när du börjar titta på det med lupp, generellt inte säkerheten. Speciellt inte om man tittar på vilken nivå den ligger på idag. Undantaget då tunnelseendet där Tesla autopilot kan hjälpa till, vilket jag också skrev i genomgången ovan. Det är ju dock så att Tesla har c:a 50% högre skadefrekvens än medelbilen enligt försäkringsbolaget, så argumentet att automatiseringen skulle öka säkerheten verkar inte hålla om man närmar sig frågan från det hållet heller.

    Den två stora sakerna med människor i största allmänhet är att dels är människor mycket bttre på att tolka (avvikelser i) helheten (miljön), dels vid allvarlig fara får man ett adrenalinpåslag, med resultat att människor ofta undviker de allvarligaste konsekvenserna i en olycka.

    Vem vet, kanske har alla vi människor "superkrafter" som vi inte kände till

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  16. #36
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Hur ser Teslas skadefrekvens ut i jämförelse med andra bilmodeller med samma motorstyrka?

  17. #37
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Jag skulle säga att det är svårt att hitta likvärdiga bilar att jämföra med, eftersom de typiska Tesla-kunderna högst sannolikt inte varit (typiska) kunder på lika motorstarka bilar med förbränningsmotorer. Det behövs rejäl bearbetning av en erfaren statistiker för att rensa rådata, så vad motorstyrkan har för betydelse är svårt att säga - men det skulle förvåna mig om det är en väsentlig del av skadeutfallet (vilket jag har sett att somliga vill hänföra det till), buskörning är inte något jag förknippar Tesla med (däremot utmärker de sig bland left lane bandits - autopilot?).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  18. #38
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Ja precis, jag tror också det är svårt att använda Teslas olycksfrekvens som någon form av "bevis" för att förarassistans reducerar eller ökar antalet olyckor. En tesla är inte en genomsnittlig bil (en sådan gör inte 0-100 på 5 sek) och en teslaförare är inte en genomsnittlig förare (en sådan har inte råd med en 1MSEK-bil).

    Jag kan bara reflektera om hur jag själv använder assistanssystemen i min Enyaq, och för den här diskussionen specifikt filhållningsassistenten som tillåter mig att släppa ratten ett par sekunder medan bilen håller sig själv på vägen.

    Jag släpper ratten precis lika ofta som tidigare, d.v.s. väldigt sällan. Och när jag släpper ratten är det för att jag inte anser mig ha något annat val, t.ex. om blixtlåset på min jacka som jag försöker knäppa upp kärvar. Skillnaden är att jag in 9-5an tvingas låsa fast ratten hjälpligt med knäna. Jag bedömer det som säkrare med lane assist av två skäl:
    1. Behöver jag akutbromsa, kan jag göra det utan att bilen ändrar färdriktning
    2. Knämetoden klarar inte av att justera färdriktningen om det behövs, utan är "fortsätt i tangentens riktning"

    Funktionerna ska såklart inte användas för att ersätta förarfunktionen (t.ex. att föraren ägnar sin tid åt annat). Det heter ju förarassistansfunktioner, inte självkörning.

  19. #39
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Jag skulle säga att Teslas skadefrekvens är en stark indikation på att automatisering inte är ett fungerade sätt att öka säkerheten, för i så fall borde tendensen vara åt andra hållet. För det verkar inte rimligt att motorstyrkan på Teslorna ensam är orsaken till mer än 50% ökning av olyckorna - om man tittar på Saab 9-5 (där jag råkar veta hur det ligger till) så finns ju ingen sådan olycksökning beroende på motorstyrka.

    Sedan är Model 3 inte en extremt dyr bil, och säljer bra både i Europa och USA. Så Tesla-förare är nog inte så långt från medelbilister numera.

    Jämför med ABS - trevligt att ha, men påverkade inte olycksfrekvensen signifikant.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  20. #40
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    120
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Jag skulle säga att Teslas skadefrekvens är en stark indikation på att automatisering inte är ett fungerade sätt att öka säkerheten, för i så fall borde tendensen vara åt andra hållet. För det verkar inte rimligt att motorstyrkan på Teslorna ensam är orsaken till mer än 50% ökning av olyckorna - om man tittar på Saab 9-5 (där jag råkar veta hur det ligger till) så finns ju ingen sådan olycksökning beroende på motorstyrka.

    Sedan är Model 3 inte en extremt dyr bil, och säljer bra både i Europa och USA. Så Tesla-förare är nog inte så långt från medelbilister numera.

    Jämför med ABS - trevligt att ha, men påverkade inte olycksfrekvensen signifikant.
    Automatisering minskar garanterat mängden olyckor. Se tex på autobroms. Läste för nåt år sedan en artikel om kraftigt minskade kostnader för försäkringsbolagen pga att de vanligaste småskadorna vid körkörning har minskat dramatiskt. Då diskuterades om bilar med autobroms skulle få lägre premie.
    Men precis som med airbags kommer de flesta aldrig uppleva "funktionen".
    ABS och speciellt ESP har räddat mängder med liv, du får läsa på lite. Finns mängder med forskning och statistik som understödjer det.

    Att bilar som gör 0-100 på 4sek kommer busköras mycket oftare än tama familjebilar är ju ganska logiskt också.

Liknande ämnen

  1. og 900 Turbo -85. Trimma? Något att satsa på som andrabil?
    Av Ola i norr i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-02-19, 23:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •