Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 46

Ämne: Vibrationer NG9-3 TTiD

  1. #1
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947

    Vibrationer NG9-3 TTiD

    Tycker vibrationerna från motorn blivit kraftigare på senaste tiden i min 9-3 TTId automat.
    Vibrerar en del när man står på tomgång med neutral i. Blir värre när man lägger i drive och står på bromsen med bilen.
    Under körning märks inget.

    Finns det något motorfäste som brukar vara känt att ge sig på dieslarna?
    Bilen har ju gått närmare 30 000 så att det börjar bli lite slitet är nog inget märkligt.

    Hittade en hel sats med motorfästen. Men känns onödigt att kanske byta alla.

    https://schweden.parts/p/69292/engin...tml?cPath=3630

    Nån som har något förslag?

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Det är inte så att den går ojämnt då? Behövs inte så mycket på en diesel innan den börjar halta märkbart. Dåliga läckande spridare eller nåt kanske. Det brukar inte märkas när det blir lite varv på dem.

  3. #3
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    Den går inte ojämnt annars i motorn.

    Hur kontrollerar jag spridarna? Är det mäta returflödet från alla 4 spridare och jämföra?
    Senast redigerat av Moderator den 2020-02-18 klockan 18:19. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Ja det är ju en början iallafall. Den måste ju inte gå dåligt för att den ska börja halta lite. Räcker ju med en spridare som fuskar ack så lite så blir ju balansen fel och den kan på tomgång gå som 3 1/2 cylinder

  5. #5
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    Noterade nu när jag kom hem att bilen går jätte mjukt och fint både i park/neutral och drive när den är varm.
    Inga vibrationer alls.

    Tittade lite och kontrollerade motorn när man gick från neutral till drive, att motorn verkar röra sig en del uppåt.
    Så verkar som främre motorfästet är lite slitet.

    Detta:

    https://shop.speedparts.se/sv/prod/s...konsol-34.html

    Sen om det är hela sanningen eller om nån spridare inte hänger med också får jag väl felsöka.

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr

    Senast redigerat av Moderator den 2020-02-18 klockan 18:20. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  6. #6
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Jag har monterat detta PF inlägg i främre undre på alla mina TTiD. Samt undre både fram & bak på V6. Stabiliserar motorpaketet.
    https://shop.speedparts.se/sv/prod/s...f80-1220r.html

  7. #7
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    Hade du problem med vibrationer likt min?

    Upplevde du nån större skillnad i vibrationer med PF istället för gummi?
    Senast redigerat av Moderator den 2020-02-18 klockan 18:20. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  8. #8
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Nix, jag har inte haft några vibbar, vare sig före eller efter. Jag har monterat detta PF inlägg på hyffsat oslitna nya/lågmilade bilar. Mest för att få bättre växlingskänsla när motorpaketet är mer stabilt.

  9. #9
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    Okej förstår. Med tanke på att PF i detta fallet är billigare än billigaste original liknande no name shit bussningen så får det bli en sådan.
    Återkommer med resultat när jag mätt returbränslet från spridarna.
    Senast redigerat av Moderator den 2020-02-18 klockan 18:21. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  10. #10
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    Både främre och bakre momentstaget/motorfästet verkar riktigt slappa. Finns mycket spel i motorn.
    Börjar med att byta dessa.

  11. #11
    Grundladd Cyklistens avatar
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    148
    Medlem#
    -
    Har du tillgång till Tech2 skulle jag kolla bränslekorrektionen i spridarna för att se om nån felar. Som StefanM skriver är det inte alltid det märks med lite varv. Har själv bytt en spridare i min 1.9TiD som var dålig och då skakade det rejält på tomgång som att den inte gick på alla burkar. Dock luktade det och lät ganska illa också men då var den helt slut den spridaren.

  12. #12
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    Kall motor:




    Varm motor:




    Känns helt klart som om spridare nummer 3 behöver en närmare titt på...
    Senast redigerat av Moderator den 2020-02-18 klockan 18:23. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  13. #13
    Grundladd Cyklistens avatar
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    148
    Medlem#
    -
    Ja, spridare 3 verkar ha gjort sitt, står nånstans i WIS vad det får skilja men det där är garanterat för mycket. Min felande spridare var +-5 och de andra kring +-1 och den gick riktigt illa.

    Kolla PFJones i UK de har bra pris på seriöst renoverade spridare.

  14. #14
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    Tack. Får ordna fram en ny.

    Köpte du en renoverad eller en ny?

    Antar att om man köper en begagnad på t.ex bildelsbasen så har de inte kollat upp spridarna om de är OK innan demontering?
    Senast redigerat av Moderator den 2020-02-18 klockan 18:24. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  15. #15
    Grundladd Cyklistens avatar
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    148
    Medlem#
    -
    Köpte en renoverad från PFJones. Nu snackar vi seriös renoverig sk. fabriksrenovering, de ser ut som ny och har funkat för mig felfritt i hittills 3 år. De är certifierade Bosch-spridarverkstad

    Priset jag fick här i stan var 4-5tusen _renoverad_. Från PF var det typ mellan 1200 och 1400.

    En ny spridare ligger också mellan 4-6tusen.
    Från bildelsbasen skulle jag personligen inte köpa då det som du säger är helt okontrollerade spridare och priset därifrån kan inte rättfärdiga ett köp gentemot en renoverad.
    Senast redigerat av Moderator den 2020-02-18 klockan 18:25. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  16. #16
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    Inte värt att prova något begagnat mer eller mindre.
    Fick du skicka tillbaka din gamla i retur?

    Lyckades du demontera spridaren utan specialverktyg?
    Senast redigerat av Moderator den 2020-02-18 klockan 18:25. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  17. #17
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Om man mot förmodan skulle vilja göra något utan att byta spridare kan det väl vara värt att lägga till samtliga spridare på nytt med korrekt kalibreringsnr som står på spridarna?

    Tänker mig att bilen inte är ny och någon faktiskt KAN ha bytt spridare utan att lagt in rätt kalibreringsvärde i motorstyr vilket i så fall också skulle kunna ge dessa ojämna värden.

    Men det är ju önsketänk om det skulle va så enkelt...

    Har du tillgång till begagnad spridare gratis (i princip) hade jag stoppat i en begagnad, lätt att byta senare om du har Tech2.

    Jag hade inte betalat några större pengar för en beg dock som inte var testad.

  18. #18
    Grundladd Cyklistens avatar
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    148
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Glader9991 Visa inlägg
    Inte värt att prova något begagnat mer eller mindre.
    Fick du skicka tillbaka din gamla i retur?

    Lyckades du demontera spridaren utan specialverktyg?
    Jag tog utan retur men det blir ju kanske billigare med retur. Jag använde en draghammare med en egentillverkad "utdragare" typ https://images.app.goo.gl/M66hWASrPnrNbHR88

    Det kan nog vara bra att ha en sådan om spridarn sitter fast lite i loppet. I övrigt är det bara en 13mm (har jag för mig) mutter till själva "låsklacken"

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Om man mot förmodan skulle vilja göra något utan att byta spridare kan det väl vara värt att lägga till samtliga spridare på nytt med korrekt kalibreringsnr som står på spridarna?

    Tänker mig att bilen inte är ny och någon faktiskt KAN ha bytt spridare utan att lagt in rätt kalibreringsvärde i motorstyr vilket i så fall också skulle kunna ge dessa ojämna värden.

    Men det är ju önsketänk om det skulle va så enkelt...

    Har du tillgång till begagnad spridare gratis (i princip) hade jag stoppat i en begagnad, lätt att byta senare om du har Tech2.

    Jag hade inte betalat några större pengar för en beg dock som inte var testad.
    Kan nog vara svårt att läsa av de gamla spridarna men den nya måste ju kodas in. Sitter en QR-kod och en vanlig sifferkod på de nya/renoverade.

  19. #19
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Om man mot förmodan skulle vilja göra något utan att byta spridare kan det väl vara värt att lägga till samtliga spridare på nytt med korrekt kalibreringsnr som står på spridarna?

    Tänker mig att bilen inte är ny och någon faktiskt KAN ha bytt spridare utan att lagt in rätt kalibreringsvärde i motorstyr vilket i så fall också skulle kunna ge dessa ojämna värden.

    Men det är ju önsketänk om det skulle va så enkelt...

    Har du tillgång till begagnad spridare gratis (i princip) hade jag stoppat i en begagnad, lätt att byta senare om du har Tech2.

    Jag hade inte betalat några större pengar för en beg dock som inte var testad.
    Tänkte åka riva bort begagnade spridare imorgon.
    Får se vad de vill ha för dem.



    Citat Ursprungligen postat av Cyklisten Visa inlägg
    Jag tog utan retur men det blir ju kanske billigare med retur. Jag använde en draghammare med en egentillverkad "utdragare" typ https://images.app.goo.gl/M66hWASrPnrNbHR88

    Det kan nog vara bra att ha en sådan om spridarn sitter fast lite i loppet. I övrigt är det bara en 13mm (har jag för mig) mutter till själva "låsklacken"

    - - - Uppdaterad - - -



    Kan nog vara svårt att läsa av de gamla spridarna men den nya måste ju kodas in. Sitter en QR-kod och en vanlig sifferkod på de nya/renoverade.
    Jag byggde precis ett verktyg liknande Saab original med draghammare får vi se.
    Hur lång leveranstid hade du på spridaren från England?

  20. #20
    Grundladd Cyklistens avatar
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    148
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Glader9991 Visa inlägg
    Tänkte åka riva bort begagnade spridare imorgon.
    Får se vad de vill ha för dem.





    Jag byggde precis ett verktyg liknande Saab original med draghammare får vi se.
    Hur lång leveranstid hade du på spridaren från England?
    Jag hade den inom en arbetsvecka. Typ 4-5 dagar mao.

Liknande ämnen

  1. Vibrationer OG9-5 -06
    Av mfor77 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2018-05-25, 19:47
  2. Vibrationer NG9-3 cab
    Av risig9000 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-07-03, 09:38
  3. Skillnad TTiD -08 och TTiD -11 119g
    Av gucpm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-01-21, 23:59
  4. Vibrationer 9-3SS??
    Av Källén i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-09-15, 00:51

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •