Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 54 av 54

Ämne: Saab 9000 Aero -97 blivande sommarbil

  1. #41
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    Citat Ursprungligen postat av mickeopel Visa inlägg
    Ska kika över det här framöver, varit fullt upp med en massa annat. Som du säger så lär en T7 konvertering inte alls vara dumt som en punkt på "to do" listan



    Kul att du gillar det! Gläds alltid åt positiv feedback Vad för liknande renovering ska du ge dig på?
    http://forum.saabturboclub.com/showt...ab-9000-A50-97 här är mitt "lilla" projekt...

    Kul att du lägger upp så mycket bilder! Riktigt bra jobb hittills!
    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  2. #42
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    135
    Medlem#
    8759
    Citat Ursprungligen postat av JörgenGranberg Visa inlägg
    http://forum.saabturboclub.com/showt...ab-9000-A50-97 här är mitt "lilla" projekt...

    Kul att du lägger upp så mycket bilder! Riktigt bra jobb hittills!
    Lite segt svar, men bättre sent än aldrig! Tackar så mycket Har tittat in i din tråd och det ser lovande ut, kul även där med variation av bilder och text, tummen upp för det


    Det har inte hänt så överdrivet mycket sen sist. Har blivit någonstans 170 mil körda sen motorn sattes i.


    Har hittat dit ett 3" halvsats från JT, kunde inte låta bli att slå till när det var rea på speedparts. På maptunmeet så passade jag på att köpa en skyltlist dessutom


    Flygplansbussningarna var dåliga men byttes mot blåa "HD-bussningar". Behövs dock göras en framvagnsinställning här framöver.


    Motorlampan tändes upp en gång, fick då denna felkod.


    Raderade koden och kikade på lambdan, får se om den återkommer i framtiden.

    Blir troligen mest att köra bilen nu i sommar, näst på tur står att fixa lite karossdelar. Dörrar på högersidan och framskärmar främst

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #43
    Sugmotor _Skalmans avatar
    Reg.datum
    maj 2015
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    54
    Medlem#
    10101
    Bra jobbat med bilen! Kommer följas

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #44
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    135
    Medlem#
    8759
    Hallå igen!

    Jag har lyckats få tag på ett par begagnade dörrar i rätt färg på högersidan som nu är bytta. Bjuder på en halvdålig bild men förhoppningsvis så ser man åtminstone att det inte är samma bucklor som det var innan!


    Efter att kupéfläkten gnisslat och haft sig så var det bara en tidsfråga innan den skulle ge upp helt. När den då bestämde sig för att ge upp helt så blev det tillslut dags att ta tag och byta den. Av erfarenhet från min förra 9000 så bestämde jag mig för att byta värmepaketet samtidigt. Kupéfläkt hade jag en bra begagnad liggandes från min gamla 9000.


    Ej fungerande fläktmotor och läckande värmepaket


    Nytt värmepaket och bra beg fläktmotor (typ 4k mil)

    5 användare gillar detta inlägg



  5. #45
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    135
    Medlem#
    8759
    Hej igen!

    Börjar bli dags för avställning av bilen. Passade på att besiktiga bilen så att man slipper göra det direkt när bilen ska ut i vår sen Blev ett väntat nedslag på diffus ljusbild på höger sida men det faller under ägaransvar. Skönt att slippa åtgärda det på studs, då har man något att suga på under vintern iaf när det kliar i fingrarna.

    I övrigt så har det hunnits med en framvagnsinställning, vilket var behövligt då den går bra mycket bättre och stabilare på vägen nu. Ett oljebyte gjordes innan avställning, vet inte riktigt exakt vad som är bäst just när det gäller inför en avställning av bilen under vintern? Om man ska byta innan eller efter.





    För att summera projektet hittills så har det blivit i runda slängar strax under 300 mil sen jag köpte bilen vilket känns lagom. Det har ju blivit en del meckande den här säsongen rent mekaniskt, så förhoppningen är att nästa sommar kunna fokusera mer på att köra än att mecka. Kan ju passa på att nämna att jag lagom till avställningen noterat att ac-kompressorn läcker då det är en massa spårmedel i underkant på den mot remskivan. Har dock en begagnad liggandes så det ska gå att lösa smidigt. Dessutom har jag ett par nya original stötdämpare som ska dit (efter en j*kla massa kapande), så nog kommer man inte undan den biten helt!

    Rent krasst så behöver hela bilen lackeras om då det är en del repor och skit på lacken. Höger bakskärm skulle behövas bytas och bägge framskärmarna likaså. Det vore mulligt att fixa ett par nya framskärmar till nästa säsong, så det är ju tanken främst när man tänker det exteriöra inför nästa sommar. Så får man ta det andra pö om pö..

    I övrigt så är planen att nästa sommar ta mig till Trollhättan och Saabfestivalen då jag faktiskt aldrig varit där innan, om det nu blir någon (?). Isåfall blir det 9000 Aero dit!
    För även om min 9-5 Aero är skönare att köra rent väghållningsmässigt och med en liten jämnare karaktär i motorn, så kan jag inte blunda för charmen hos en 9000 Aero. En riktigt snygg bil och det finns verkligen en själ i bilen, ja det är Saab helt enkelt

    3 användare gillar detta inlägg



  6. #46
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    135
    Medlem#
    8759
    Hallå igen!

    Det var ganska länge sen jag skrev ett inlägg här. Brukade bilen sporadiskt som sommarbil både 2017 och 2018 men på grund av andra prioriteringar så har jag nu sålt den.

    // Mikael

  7. #47
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    Citat Ursprungligen postat av mickeopel Visa inlägg
    Hallå igen!

    Det var ganska länge sen jag skrev ett inlägg här. Brukade bilen sporadiskt som sommarbil både 2017 och 2018 men på grund av andra prioriteringar så har jag nu sålt den.

    // Mikael
    Tråkigt att de behövde sälja bilen.

    Skickat från rymden.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  8. #48
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 263
    Medlem#
    6770
    Synd att göra sig av med grejer men var sak har sin tid. Tack vare mickeopel tagit väl hand om aeron så fortsätter den kanske som sommarbil hos någon annan

  9. #49
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    135
    Medlem#
    8759
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf Visa inlägg
    Tråkigt att de behövde sälja bilen.

    Skickat från rymden.
    Citat Ursprungligen postat av benny900 Visa inlägg
    Synd att göra sig av med grejer men var sak har sin tid. Tack vare mickeopel tagit väl hand om aeron så fortsätter den kanske som sommarbil hos någon annan
    Yes, lite trist är det allt! Köparen gav dock ett grymt bra intryck så både tror och hoppas att den fixas till och blir så fin som man vill att en Aero ska vara. Förhoppningsvis får den då rulla många fina sommarmil till

    2 användare gillar detta inlägg



  10. #50
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Frövi
    Inlägg
    165
    Hej!

    Det är jag som har köpt bilen, bilen är i ett väldigt fint skick. Jag besiktade den för någon vecka sedan och Besiktningsmannen berömde skicket undertill då den är hur fin som helst. Då jag har haft en del 9000 Aero i originalskick så bestämde jag mig för att behålla denna och inte använda den som en originalbil. Vad jag har gjort sedan jag köpte bilen av Micke är följande:

    Bilsteindämpare runtom + nya fjäderbenslagringar
    Maptuns sänkningssats 40/40
    Polybussningar
    Service Olja+Filter+Tändstift
    Ny intercooler (ALU)
    3" JT från Turbo med 1st dämpare
    Steg 3 programvara från Maptun
    Sportfilter (Insats)
    Nya framskärmar
    Växellådsfäste i poly
    Ny ABS-sensor höger bak
    Bättre begagnad lambdasond

    5 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av johanekblom86 den 2019-05-08 klockan 14:41.

  11. #51
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 675
    Medlem#
    7660
    Låter som ett ypperligt läge att starta en projekttråd!

    1 användare gillar detta inlägg


    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo
    @schwrtzwrks - Garaget

  12. #52
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    907
    Det sjuka är att när man sålt sin 9000 Aero så efter ett tag så vaknar suget till liv igen. Nåt speciellt med just Saab men extra speciellt med 9000 Aero

    1 användare gillar detta inlägg

    gbg


  13. #53
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    Ja en egen projektråd är ju på sin plats tycker även jag. Själv så håller man på med sin egna 9000 Aero och är snart i hamn efter att ha börjat det enorma rostlagnings jobbet på den. Håller på att montera ihop den efter lack nu.

    Skickat från rymden.

    1 användare gillar detta inlägg


    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  14. #54
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Frövi
    Inlägg
    165
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf Visa inlägg
    Ja en egen projektråd är ju på sin plats tycker även jag. Själv så håller man på med sin egna 9000 Aero och är snart i hamn efter att ha börjat det enorma rostlagnings jobbet på den. Håller på att montera ihop den efter lack nu.

    Skickat från rymden.
    Härligt. Ska bli roligt att se den när den är färdigställd. Har sett några bilder på FB.

    Denna är i ett otroligt fint skick, Micke har gjort ett kanonjobb vad gäller Motor och maskinella delar. Då bilen har rullat så pass många år utomlands så finns det ingenting att anmärka på under överhuvudtaget.

    Besiktningsmannen berömde skicket likaså Maptun.

    Det finns lite på karossen i form av repor som Micke säkert har nämnt tidigare i denna tråd och även det kommer att åtgärdas snart.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Gyllis Visa inlägg
    Det sjuka är att när man sålt sin 9000 Aero så efter ett tag så vaknar suget till liv igen. Nåt speciellt med just Saab men extra speciellt med 9000 Aero
    Så är det, jag har haft ett par stycken.

    Ge det några år så kommer även dessa börja kosta pengar.
    Senast redigerat av johanekblom86 den 2019-05-08 klockan 14:40.

Liknande ämnen

  1. Modern Saab som blivande samlarbil?
    Av Break out i forum Allmänt
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2010-02-26, 11:08
  2. Blivande Saab-ägare? OG9-3 -99
    Av Cat i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-03-27, 21:34
  3. HÄLP EN BLIVANDE SAAB ÄGARE
    Av w202 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-05-22, 13:35
  4. Blivande Saab-köp
    Av StewOo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-04-27, 01:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •